Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jul 2020 13:29

lynx skrev:Skaparen har många namn. Nu ska vi ju inte ändra eller tillägga i Bibeln, men Han är så mycket större att det går bortom mänskligt förstånd. En sof.

Namnet Demiurgen omnämns för första gången i Platons dialog Timaios 41a, som den gud som skapade världen. Dimiourgós är grekiska för "skapare". I Bibelns text förekommer "skaparen" två gånger.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 03 jul 2020 13:30

Demiurgen visste väl inte vad han gjorde?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jul 2020 13:43

lynx skrev:Demiurgen visste väl inte vad han gjorde?

Men det räckte för Platon och författarna till de urkunder som i dag utgör tre världsreligioner. Så några positiva egenskaper måste de gamla filosoferna och bibelförfattarna tillskrivit Demiurgen. I dag är det mest i det obildade USA man tror att världen blev till genom att något snille satt och pillade ihop allt jordiskt (kreationister). :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 03 jul 2020 14:23

Wow, vad häftigt! Läste på wiki om Psaltaren. Tydligen betyder det grekiska ordet för psalm "knäppa med fingrarna" då de gjorde det på instrumenten. Häftigt om det stämmer. Jag har alltid gillat fingerknäppsmusik.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jul 2020 15:52

lynx skrev:Wow, vad häftigt! Läste på wiki om Psaltaren. Tydligen betyder det grekiska ordet för psalm "knäppa med fingrarna" då de gjorde det på instrumenten. Häftigt om det stämmer. Jag har alltid gillat fingerknäppsmusik.

En annan tolkning är att man under Gamla testamentets tid använt stränginstrument spelat med plektrum.

Medieval writers often mistakenly called it a harp. The kinnor had from 3 to 12 gut strings, in late antiquity usually 10. It was played with a plectrum when accompanying singing or dancing but was apparently plucked with the fingers when used as a solo instrument. Britannica

Psaltare är ett stränginstrument av cittratyp med ursprung från hebréer, greker och romare och introducerades i Europa under medeltiden. Instrumentet består av en grund öppen resonanslåda med ett antal strängar, avsedda att spelas lösa. Dessa knäpptes med fingrarna eller med plektrum. Wikipedia
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jul 2020 17:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men man får inte glömma att Buddhismen faktiskt inte är en religion.. därför dåligt jämförelse... de utesluter inte varandra.

Varför är inte buddhismen en religion? Måste det finnas en gud för att få kallas religion?

Vad tror en buddhist på?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jul 2020 17:59

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:En religion är ett i sig slutet system af föreställningar och handlingar, som ha afseende på heliga, d. v. s. af-skilda, förbjudna ting; dessa föreställningar och handlingar förena alla dem, som höra dit, i ett och samma andliga samfund
Émile Durkheim


Jag är alltid imponerad av gamla intellektuella som har en stringens i sitt resonemang. Den här skärpan saknas idag.

Men jag måste säga att det, för det mesta, är ett opraktiskt sätt att uttrycka sig på, kanske en gång på tusen att det fungerar, mycket svårt att få till bra meningar...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jul 2020 18:29

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men man får inte glömma att Buddhismen faktiskt inte är en religion.. därför dåligt jämförelse... de utesluter inte varandra.

Varför är inte buddhismen en religion? Måste det finnas en gud för att få kallas religion?

Vad tror en buddhist på?

Det var du som fick en fråga!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jul 2020 18:31

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Varför är inte buddhismen en religion? Måste det finnas en gud för att få kallas religion?

Vad tror en buddhist på?

Det var du som fick en fråga!

Jag är inte expert på detta. Men jag tror att man kallar buddhism för en "trosinriktning", inte en tro, och jag antar man att man måste tro på något om man är religiös.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jul 2020 18:37

Efter ett par sekunder på wiki så verkar det som att jag har fel... ingen som kan stödja min tes?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jul 2020 18:43

klorofyll skrev:Efter ett par sekunder på wiki så verkar det som att jag har fel... ingen som kan stödja min tes?

Nej, det är knappast troligt att någon kan ge stöd åt en falsk tes. Bön, offer och tro på gudar är meningslöst enligt Buddha. Det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jul 2020 19:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Efter ett par sekunder på wiki så verkar det som att jag har fel... ingen som kan stödja min tes?

Nej, det är knappast troligt att någon kan ge stöd åt en falsk tes. Bön, offer och tro på gudar är meningslöst enligt Buddha. Det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv.

Okej, men svara då gärna mig på följande fråga, vad får buddhisten ut av buddhismen?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 04 jul 2020 08:58

Spännande diskussion de sista sidorna. Som grubblande människa och dessutom uppväxt i en mycket religiös familj/släkt kan jag relatera till mig själv och till mina närmaste då jag tänker på vad religion är:

1. En social sammanhållnig. Betyder zero zip nada för mej, men för familjemedlemmar som konverterat till katolicismen är det fundamentalt.
2. Handerande av dödsskräck. För mig ytterst påtagligt, men kristendomens budskap(liksom de flesta andras religioners budskap) bara skrämmer mig. Är numer ateist pga det. För familjemedlemmar som är katoliker är livet efter detta inte nåt de grubblar så mycket på.
3. En form av meditation, en filosofi, en livshållning. Kan bara säga det, att inget ger mig så mycket myror i brallan och obehag som att sitta i en gudstjänst och jag satt fram till konfirmationen i Många. Och att be känns ytterst obehagligt. Skogsmunken somnar jag till.
4. En samhällsbyggare, en moral. Och här är kristendomens styrka som jag ser det. Kärleksbudskapet i kombination med straff och en livshållning. Verkar för skötsamhet, disciplin och omtanke om andra. Islam verkar ha en del såna ingredienser, men dels så är det så familjeorienterat, säkert det romerska arvet, och delse är expansiontekniken lite för sofistikierat intelligent, för politisk/mänsklig för att passa i min bild av en religion. Det måste vara mindre jordnära. I thailand verkade buddhismen göra bra grejer för folket där nere, till en del. Men de är väldigt fattiga. Intryck från en lång vistelse där.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 10:23

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Bön, offer och tro på gudar är meningslöst enligt Buddha. Det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv.

Okej, men svara då gärna mig på följande fråga, vad får buddhisten ut av buddhismen?

Det väsentliga tror jag är att buddhisten strävar efter en befrielse från lidandet (den ständiga återfödelsen), bejakande av det asketiska livet, frihet från överflöd och ägodelar, frihet från en fåfänglig livsstil, ytligheten.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 10:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Bön, offer och tro på gudar är meningslöst enligt Buddha. Det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv.

Okej, men svara då gärna mig på följande fråga, vad får buddhisten ut av buddhismen?

Det väsentliga tror jag är att buddhisten strävar efter en befrielse från lidandet (den ständiga återfödelsen), bejakande av det asketiska livet, frihet från överflöd och ägodelar, frihet från en fåfänglig livsstil, ytligheten.

Men var drar du gränsen mellan religion och andra aktiviteter? Kan man vara religiös i ett idrottsutövande (typ innebandy)? Att livet fortsätter (i en annan form) efter den mänskliga döden, kan man kalla det att vara religiös? Egentligen så handlar det väl i grunden om att ifall du gör goda gärningar osv, så kommer det att gå bra för dig? Eller har jag fel? Ingår moral i buddhistiskt tänkande? Om buddhism inbegriper någon form av rättvisa så kan jag acceptera buddhism som religion...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster