Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på? -den lovande döden

Inläggav Severus Snape » 11 aug 2020 12:23

Du står ovanför mig, lovande döden.


Allah är en mörk gud. Herren (Yahve) är en mörk gud. (beviset är att båda ber om hämnd och lydnad). Buddhism blev skapad av en mörk buddhas läror, efter den ljusa buddhans död. Hare Krishna hade avtal med utomjordingar.

Kristendom startade som en livsstil där man trodde på mörka krafter och reinkarnation.

Jesus död var ett offer för att Mörkret inte skall härska oåterkalleligt på jorden.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 11 aug 2020 12:29

Det finns inte mycket i min produktionsserie på filosofiforum. Jag bor i ett skrymsle, och besöker denna hydda i matrixen ibland.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på? -Aten

Inläggav Severus Snape » 11 aug 2020 12:33

Jag vill flytta till Aten. En dag. Nästan ett u-land. De har billiga lägenheter. https://www.xe.gr/property/en/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2020 13:58

Problemet med livet är risken att leva ett helt meningslöst liv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav klorofyll » 11 aug 2020 14:01

Algotezza skrev:Och om människan inte vore rädd för döden, skulle religioner då finnas som svar på denna rädsla, med hopp om ett liv efter Död'n?

Om man tror på Gud/känner religiös mening, inspriration, så lever man ett rikare liv oavsett utgång.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2020 14:22

Många söker lycka. Men man måste vara lycklig, för att lyckas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav Pilatus » 11 aug 2020 14:32

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Och om människan inte vore rädd för döden, skulle religioner då finnas som svar på denna rädsla, med hopp om ett liv efter Död'n?

Om man tror på Gud/känner religiös mening, inspiration, så lever man ett rikare liv oavsett utgång.

klorofyll, självklart kan man vara som ett barn i anden och tro på att något fantastiskt kommer att hända den dag vi lämnar det jordiska livet. Tron på något himmelskt är ett slags lugnande opium för den som ängslas. De troende har aldrig någonsin kunnat peka på något faktiskt som ger näring åt föreställningen om ett liv efter detta. Hur beskriver Bibeln den himmelska tillvaron? Jaså, inte med ett ord, så trist då!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav klorofyll » 11 aug 2020 14:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Och om människan inte vore rädd för döden, skulle religioner då finnas som svar på denna rädsla, med hopp om ett liv efter Död'n?

Om man tror på Gud/känner religiös mening, inspiration, så lever man ett rikare liv oavsett utgång.

klorofyll, självklart kan man vara som ett barn i anden och tro på att något fantastiskt kommer att hända den dag vi lämnar det jordiska livet. Tron på något himmelskt är ett slags lugnande opium för den som ängslas. De troende har aldrig någonsin kunnat peka på något faktiskt som ger näring åt föreställningen om ett liv efter detta. Hur beskriver Bibeln den himmelska tillvaron? Jaså, inte med ett ord, så trist då!

Jag menar inte så. Att tro på en högre makt medför en känsla av mening utöver just fysisk känsel. Är det meningen att vi skall träffa någon, finna kärlek? Kan ett vinddrag föra er bort från varandra? Måste man kedja fast sig i varandra? Utan mening blir man deprimerad eller får kontrollbehov.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 11 aug 2020 17:58

I wonder where all the happy ones has gone then.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav Pilatus » 11 aug 2020 18:57

klorofyll skrev:Jag menar inte så. Att tro på en högre makt medför en känsla av mening utöver just fysisk känsel.

Är det ett villkor att du tror på en högre makt för att kunna erfara en känsla av mening? Måste man inte hjälpa till litet själv?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 aug 2020 08:20

klorofyll skrev:Många söker lycka. Men man måste vara lycklig, för att lyckas.


Lyckas med vad?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 aug 2020 08:21

Severus Snape skrev:I wonder where all the happy ones has gone then.


Det är de som skiter i nätet, varken har dator eller mobil, men sitter i en skog vid ett hav och spelar mungiga för måsarna och skarvarna.


Eller inte...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav Algotezza » 12 aug 2020 08:22

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Och om människan inte vore rädd för döden, skulle religioner då finnas som svar på denna rädsla, med hopp om ett liv efter Död'n?

Om man tror på Gud/känner religiös mening, inspriration, så lever man ett rikare liv oavsett utgång.


Lita på dig själv och dina förmågor.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav Anders » 12 aug 2020 08:22

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Och om människan inte vore rädd för döden, skulle religioner då finnas som svar på denna rädsla, med hopp om ett liv efter Död'n?

Om man tror på Gud/känner religiös mening, inspiration, så lever man ett rikare liv oavsett utgång.

klorofyll, självklart kan man vara som ett barn i anden och tro på att något fantastiskt kommer att hända den dag vi lämnar det jordiska livet. Tron på något himmelskt är ett slags lugnande opium för den som ängslas. De troende har aldrig någonsin kunnat peka på något faktiskt som ger näring åt föreställningen om ett liv efter detta. Hur beskriver Bibeln den himmelska tillvaron? Jaså, inte med ett ord, så trist då!

Det där var lite väl naivt. Kristendom har nog bara varit en skäggig gubbe på moln i budskapet som sänts från elit till en troget arbetande pöbel, och för barn i kristna familjer med barnatro, typ jag. Som dock som elvaåring insåg mycket värre problem med det kristna hoppet och har varit bara förtvivlad över allt annat högre än tillvaron på jorden sen dess. För de flesta kristna, jo det finns ett hopp om ett liv efter detta och jesus har givit dem hopp. Dock sägs otroligt lite om det av jesus jämfört med "du skall icke hava andra gudar än mig" "möt himmelriket så som ett barn, ty himmelriket till hör barn". Och allmäna förhållningsregler om hur man skall bete sig här nere på jämmerdalen. Det skall vara några sannerligen också. Men grejen är att kristendomen, likasom judendomen för de kristna mycket mer baserar sig på det här livet än på nästa. Farsgubben är en väldigt aktiv kristen men har sagt att "jo, det kanske är så att allt bara tar tvärslut men nu har jag ju helgarderat mig...", hans fokus är helt på kyrkan och det liv vi lever. Och som de säger - utan kristendomen hade knappast västerlandet blivit så pass framgångsrikt som det blivit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 aug 2020 16:49

Severus Snape skrev:I wonder where all the happy ones has gone then.

Det har jag också undrat, men betänk att tid är en variabel, allt kan inte hända på en gång. Antagligen så underskattar du dig själv eller så behöver du miljöombyte, kunde inte sagt det bättre till mig själv.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster