Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17392
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 apr 2024 11:23

David H skrev:Något jag har lite svårt att förstå är varför tid skulle vara så avgörande i frågor om fakta, säkerhet och vetande.

Vi har onekligen diskuterat frågan om vad tid är en hel del. Kanske berodde det på Deltakonceptet och svårigheterna med att finna en god definition. Och så kom Kant med sina åskådningsformer. För Einstein var begreppet av mycket stor betydelse. Och tidens realitet förnekas ännu och betraktas av somliga som en ren upplevelse. Så nog har begreppet en avgörande betydelse för vår uppfattning om fakta, säkerhet och vetande.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5218
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 12 apr 2024 11:35

Pilatus skrev:
David H skrev:Något jag har lite svårt att förstå är varför tid skulle vara så avgörande i frågor om fakta, säkerhet och vetande.

Vi har onekligen diskuterat frågan om vad tid är en hel del. Kanske berodde det på Deltakonceptet och svårigheterna med att finna en god definition. Och så kom Kant med sina åskådningsformer. För Einstein var begreppet av mycket stor betydelse. Och tidens realitet förnekas ännu och betraktas av somliga som en ren upplevelse. Så nog har begreppet en avgörande betydelse för vår uppfattning om fakta, säkerhet och vetande.


Jo, jag håller med om tidens realitet och att tiden har viktig betydelse i frågor om säkerhet och vetande…men något jag ställer mig frågande till är hur av-görande tiden är. Alltså typ: allt som sker bakom tidens rygg är säkert och allt som sker framför tidens näsa är okänt? Då skulle jag snarare vilja säga att allt som sker i närheten av tidens kropp (”nuet”) är mer pålitligt än sådant som sker långt ifrån tidens kropp. All typ av avståndsbedömning gör att omdömet blir svårare, oavsett riktning
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 12 apr 2024 15:45

Jag ser att vi har ett nytt rekord på antalet inloggade.på forumet samtidigt.
Undrar varför? Det gamla rekordet var från 2012 och har stått sig länge. :?

Kan det möjligen ha nåt med AI att göra?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17392
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 apr 2024 16:15

xion skrev:Jag ser att vi har ett nytt rekord på antalet inloggade.på forumet samtidigt. Undrar varför? Det gamla rekordet var från 2012 och har stått sig länge. :? Kan det möjligen ha nåt med AI att göra?

Gråväder, blött och teve visar inte ishockey hela dagen och några öl måste sparas till pizzan. Det finns med andra ord inte så mycket man kan göra. :)
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5218
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 12 apr 2024 16:59

xion skrev:Jag ser att vi har ett nytt rekord på antalet inloggade.på forumet samtidigt.
Undrar varför? Det gamla rekordet var från 2012 och har stått sig länge. :?

Kan det möjligen ha nåt med AI att göra?


Ah, det var uppmärksamt. Det skulle kunna vara någon form av AI-grej, och att det då inte är riktiga personer som besökt forumet... men annars finns ju också möjligheten att det är på riktigt, på grund av exempelvis att någon länkat till filosofiforum från större plattform - vilket kan leda till att många personer besöker forumet samtidigt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1326
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 12 apr 2024 17:24

xion skrev:Jag ser att vi har ett nytt rekord på antalet inloggade.på forumet samtidigt.
Undrar varför? Det gamla rekordet var från 2012 och har stått sig länge. :?

Kan det möjligen ha nåt med AI att göra?

Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet” har senaste veckan i medel ca 700 visningar per dygn,
trots att det inte skrivs något nytt i tråden. Den 9/4 var det t ex 1080 visningar.
Jag följer inte andra trådar, men är det samma tendens i dessa, verkar det lite märkligt.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5218
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 12 apr 2024 18:34

Jag tror tyvärr att detta om användare online och visningar på postade inlägg är ganska vilseledande siffror. Det finns en massa botar som scannar av forum på olika sätt, så siffran om visningar behöver inte höra samman med hur många som faktiskt läst inlägg. Vill man undersöka samband mellan "visningar" och faktiska läsningar av inlägg, behöver man använda sig av mer avancerade statistiska metoder för att upptäcka eventuella mönster.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1326
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 12 apr 2024 19:22

David H skrev:Jag tror tyvärr att detta om användare online och visningar på postade inlägg är ganska vilseledande siffror. Det finns en massa botar som scannar av forum på olika sätt, så siffran om visningar behöver inte höra samman med hur många som faktiskt läst inlägg. Vill man undersöka samband mellan "visningar" och faktiska läsningar av inlägg, behöver man använda sig av mer avancerade statistiska metoder för att upptäcka eventuella mönster.


Antal visningar,
Tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?”…...…..566.989.
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....42.083. (ca +500 sedan kl 6)
Du hävdar alltså att scannern i någon mening favoriserar ”mina” trådar ? :)
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5218
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 12 apr 2024 20:40

Illusionen skrev:
David H skrev:Jag tror tyvärr att detta om användare online och visningar på postade inlägg är ganska vilseledande siffror. Det finns en massa botar som scannar av forum på olika sätt, så siffran om visningar behöver inte höra samman med hur många som faktiskt läst inlägg. Vill man undersöka samband mellan "visningar" och faktiska läsningar av inlägg, behöver man använda sig av mer avancerade statistiska metoder för att upptäcka eventuella mönster.


Antal visningar,
Tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?”…...…..566.989.
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....42.083. (ca +500 sedan kl 6)
Du hävdar alltså att scannern i någon mening favoriserar ”mina” trådar ? :)


Nej, jag tror inte scannern favoriserar specifikt dina trådar. Däremot går det t ex att notera korrelation mellan antal visningar, och antal inlägg i en tråd, samt korrelation mellan tidpunkt då tråd startats och antal inlägg.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1326
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 13 apr 2024 08:17

David H skrev:
Illusionen skrev:
David H skrev:Jag tror tyvärr att detta om användare online och visningar på postade inlägg är ganska vilseledande siffror. Det finns en massa botar som scannar av forum på olika sätt, så siffran om visningar behöver inte höra samman med hur många som faktiskt läst inlägg. Vill man undersöka samband mellan "visningar" och faktiska läsningar av inlägg, behöver man använda sig av mer avancerade statistiska metoder för att upptäcka eventuella mönster.


Antal visningar,
Tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?”…...…..566.989.
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....42.083. (ca +500 sedan kl 6)
Du hävdar alltså att scannern i någon mening favoriserar ”mina” trådar ? :)


Nej, jag tror inte scannern favoriserar specifikt dina trådar. Däremot går det t ex att notera korrelation mellan antal visningar, och antal inlägg i en tråd, samt korrelation mellan tidpunkt då tråd startats och antal inlägg.


Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet” hade senaste dygnet 1.161 visningar, enligt angivna siffror.
Att dessa siffror skulle ha tillkommit p g a någon variant/form av ”korrelations-effekt” förefaller osannolikt,
såvida inte övriga trådar uppvisar likartade tendenser.

För mig personligen har antalet visningar varit det som motiverat mig att fortsätta skriva inlägg.
Frågan nu är om personerna ifråga existerar, eller rör det sig om en långsökt ”korrelations-effekt” ?
Jag har tolkat siffrorna som att det finns personer som i det tysta läst mina inlägg av intresse,
utan behov av att anonymt och återkommande offentligt betygsätta och nedvärdera det jag skriver.

Det kan inte ligga i Filosofiforums intresse att redovisa siffror, som det inte går att lita på.
Kan ni inte garantera att siffrorna är korrekta bör ni överväga att ta bort dem, då de är vilseledande.

Bengt Hj Törnblom / ”Illusionen”

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 13 apr 2024 09:19

--

David H
Moderator
Inlägg: 5218
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 13 apr 2024 11:55

Illusionen skrev:
David H skrev:
Illusionen skrev:
Antal visningar,
Tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?”…...…..566.989.
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....42.083. (ca +500 sedan kl 6)
Du hävdar alltså att scannern i någon mening favoriserar ”mina” trådar ? :)


Nej, jag tror inte scannern favoriserar specifikt dina trådar. Däremot går det t ex att notera korrelation mellan antal visningar, och antal inlägg i en tråd, samt korrelation mellan tidpunkt då tråd startats och antal inlägg.


Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet” hade senaste dygnet 1.161 visningar, enligt angivna siffror.
Att dessa siffror skulle ha tillkommit p g a någon variant/form av ”korrelations-effekt” förefaller osannolikt,
såvida inte övriga trådar uppvisar likartade tendenser.

För mig personligen har antalet visningar varit det som motiverat mig att fortsätta skriva inlägg.
Frågan nu är om personerna ifråga existerar, eller rör det sig om en långsökt ”korrelations-effekt” ?
Jag har tolkat siffrorna som att det finns personer som i det tysta läst mina inlägg av intresse,
utan behov av att anonymt och återkommande offentligt betygsätta och nedvärdera det jag skriver.

Det kan inte ligga i Filosofiforums intresse att redovisa siffror, som det inte går att lita på.
Kan ni inte garantera att siffrorna är korrekta bör ni överväga att ta bort dem, då de är vilseledande.

Bengt Hj Törnblom / ”Illusionen”

Pax vobiscum.


Att det finns en del anonyma användare som ibland läser inlägg här råder det inget tvivel. Men sedan hur många personer? Hur aktivt läser personerna? Och är det viss typ av trådar som favoriseras bland icke-registrerade personer?

Detta är frågor som inte jag har exakta svar på. Den som vill skulle kunna undersöka frågan vetenskapligt, genom exempelvis statistisk analys av antal visningar på inlägg
(Upptäcka avvikelser från normalfördelning) i kombination med annan undersökningsmetod.
Utan att själv ha gjort någon sådan undersökning, är min spontana bedömning dock att det här forumets inverkan på personer som inte själva skriver här inte är särskilt betydelsefull

Gällande siffran om antalet visningar så kommer det från företaget som skapat forum dvs phpBB, och det är inget som Filosofiforum själv hittat på. Jag skulle dock kunna undersöka om det finns möjlighet att avaktivera den funktionen
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17392
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2024 12:19

Illusionen skrev:Antal visningar,
Tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?”…...…..566.989.
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....42.083.

Jag utgår från att antalet visningar är en användbar indikator på popularitet eller intresse för ett forumämne eller en tråd.

Men det behöver inte motsvara antalet unika besökare eller att sidan lästs motsvarande siffran. Antalet visningar inkluderar även indexeringar från sökningar och bots.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1326
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 14 apr 2024 09:45

Antal visningar senaste dygnet,
Tråden ”Vad utgör medvetandets referens ?”…........….120
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....1.259

Ovanstående trådar är till innehåll närbesläktade med varandra.
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet” skiljer ut sig genom att ha ett nyhetsvärde.
Värdena indikerar ett förhållande mellan antalet visningar på storleksordningen 1 till 10.
Att skillnaden i antal skulle bero på indexerings-påverkan eller bots förefaller då mindre troligt.
Att det begränsade antalet aktiva skulle besöka tråden i den här omfattningen är osannolikt.

Bengt Hj Törnblom / ”Illusionen”

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=399syDv0bBM
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1326
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 15 apr 2024 12:35

Antal visningar senaste dygnet,
Tråden ”Ett försök till kritik av deltakonceptet”…....1.296
Nu på fm är antalet visningar redan upp drygt +400.
Det verkar misstänkt, finns det en hund begravd här ?
Efter att ha testat några olika varianter/kombinationer på några olika trådar förefaller det
som att antalet redovisade visningar i stort stämmer ?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster