Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 29 apr 2024 23:23

Vertumnus skrev:Så var det dags igen, den gamla trötta litanian tas åter till heders och David och Illusionen öser galla över de forumdeltagare som skriver under pseudonym. Att de flesta medlemmar helt enligt forumets regelverk faktiskt använder sig av pseudonym och därmed faller under Davids och Illusionens dom gör inte saken mindre anmärkningsvärd. Hur kommer det sig att man år efter år fortsätter att utbyta tankar med dessa ryggradslösa och tillika  presumtivt nazi-influerade skribenter, för att inte tala om vad mer  som kan tänkas döljas under dessa föraktliga pseudonymer?
 
 Varför inte bara öppna ett nytt forum där ingen tillåts uttala sig om någonting överhuvudtaget utan att samtidigt redovisa fullständigt namn, adress och  cv?
Låter inte det som en bra idè?


Vet inte alls hur jag ska kommentera detta. Ibland när jag upplevt att det uppstått missförstånd, och det är någon som påstår att jag skulle betett mig illa mot den ena eller andra, har jag föreslagit att vi ska prata med varandra i telefon, i hopp om att reda ut det. Nu finns ju också filosofiforumsdiscord-kanal där vi kan ha röstsamtal med varandra helt anonymt: https://discord.gg/E4BhE63a

Men varje gång jag föreslagit röstsamtal med någon har jag endast mötts av tystnad, förutom då forumets damer som tackat ja till samtal. Vad kan det bero på? Tror männen här på forumet att jag verkligen är den där personen som "öser galla" och det är därför de inte vill prata med mig i röstsamtal? Jag tror då tvärtom att om ni verkligen fick chansen att höra min röst skulle ni inse att mycket av det ni påstår om mig inte stämmer. Och jag har svårt att tro att ni skulle påstå dessa saker till mig ansikte-mot-ansikte. I alla fall får jag aldrig höra denna typ av kommentarer från människor som jag möter i min vardag IRL.
Och visst anar jag där också en koppling mellan otrevlighet och anonymitet... men med det sagt så står jag fast vid min åsikt att filosofiforum ska vara en plats där det är fullt tillåtet att vara anonym. Att fördelar med rätten att vara anonym överväger nackdelarna. Och jag tror aldrig att jag frågat efter någons personuppgifter här... förutom då Pilatus, men det var på grund av att han skrev innan att jag fick fråga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 00:14

David H skrev:Och visst anar jag där också en koppling mellan otrevlighet och anonymitet ...

Det som fick igång den här diskussionen var att Illusionen faktiskt triggade på din postning, David. Och det var Illusionen som fick mig att protestera mot det han skrev. Jag ogillar att dagsedlar utdelas och flerfaldigas i trots mot att pseudonym alltid medgetts på detta forum.

Alla på forumet kan nås via sina ip-adresser. Om någon verkligen är intresserad av att komma i kontakt med en annan person, så skriv ett meddelande och fråga! Jag har vid flera tillfällen tillämpat denna metod. Det fungerar. Om Illusionen av hela sitt hjärta föraktar det han kallar "anonymitet" så är det ju enkelt att kontakta vem han vill. Svarar personen inte så får han väl finna sig i det, men jag har inte upplevt det.

Till sist en fråga till David, vem/vilka kan se bortom pseudonymerna, alltså den person som en gång anmälde sig som deltagare på forumet? Vore det önskvärt att den som anmäler sig som forum-deltagare skrev in sig med namn och adress, men mot forumet endast var synlig med pseudonym då så önskas?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 30 apr 2024 00:50

Pilatus skrev:
David H skrev:Och visst anar jag där också en koppling mellan otrevlighet och anonymitet ...

Det som fick igång den här diskussionen var att Illusionen faktiskt triggade på din postning, David. Och det var Illusionen som fick mig att protestera mot det han skrev. Jag ogillar att dagsedlar utdelas och flerfaldigas i trots mot att pseudonym alltid medgetts på detta forum.

Alla på forumet kan nås via sina ip-adresser. Om någon verkligen är intresserad av att komma i kontakt med en annan person, så skriv ett meddelande och fråga! Jag har vid flera tillfällen tillämpat denna metod. Det fungerar. Om Illusionen av hela sitt hjärta föraktar det han kallar "anonymitet" så är det ju enkelt att kontakta vem han vill. Svarar personen inte så får han väl finna sig i det, men jag har inte upplevt det.

Till sist en fråga till David, vem/vilka kan se bortom pseudonymerna, alltså den person som en gång anmälde sig som deltagare på forumet? Vore det önskvärt att den som anmäler sig som forum-deltagare skrev in sig med namn och adress, men mot forumet endast var synlig med pseudonym då så önskas?


Jag tror att det är bra att vara konkret här, och utgå från vad andra faktiskt har skrivit. Illusionen har kritiserat anonyma medlemmar, men så vitt jag vet har hann inte delat ut någon "dagsedel". Mitt intryck är också att han är en inlyssnande människa som svarar med vänlighet när man bemöter honom med vänlighet. I det avseendet upplever jag honom lätt att kommunicera med på ett personligt plan.

Att Illusionen känner förakt i sitt hjärta av anonymitet, tror jag inte heller stämmer. Men han reagerar starkt på vad han uppfattar som otrevligt bemötande från anonyma medlemmar. Om vi verkligen pratade med varandra i röstsamtal, tror jag att detta skulle vara mycket lättare...eftersom då skulle det gå att höra tonlägen, om vem som låter upprörd eller föraktfull, och vad som triggar igång upprördheten.
Själv kan jag absolut bli upprörd när jag läser vad andra skriver här ibland - men tror inte att andra alltid är så bra på att läsa av hur, när och varför jag blir upprörd.

De enda uppgifter som behövs för att registrera sig är en email-adress, och det går teoretiskt sett att spåra andra via IP-adress, förutom de som använder sig av VPN. Enda gång det kan bli aktuellt med krav på verkliga ID-uppgifter är om det är någon som begår brott här, men det hoppas jag vi ska slippa. I övrigt tänker inte jag lägga någon energi på att jaga andras identiteter...de som är anonyma för själva bestämma om de vill fortsätta vara det eller inte, tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 apr 2024 07:41

Tveksam till hur mycket anonymitet det behövs för att uppträdande skall vara hyfsat. Modellen dataforum torde jag börjat använda 1986, väl före ”webben”. Snart 40 år(tiden går). Och ett forum som har hyfsad bärkraft blir rätt självsanerande. Tonen nu är ju sanslöst mycket ”mjukare” här än för tio år sen då mer hetlevrade och besserwissriga nick var igång. Men man lär sig ju hur nick uppträder, det är svårt att förställa sig år efter år. Skulle snarast säga att lite av skal plockas bort och en autenticitet visas.

Skall ni se ett närliggande medium som verkligen är ett träsk, kolla in reddit - mest pga moderering som verkligen får en att bli mörkrädd
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 09:26

David H skrev:Jag tror att det är bra att vara konkret här, och utgå från vad andra faktiskt har skrivit. Illusionen har kritiserat anonyma medlemmar, men så vitt jag vet har hann inte delat ut någon "dagsedel".

Illusionen har vid ett flertal tillfällen utdelat denna råsop till alla som valt att skriva under pseudonym:
"Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar."
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 30 apr 2024 09:33

Anders skrev:Tveksam till hur mycket anonymitet det behövs för att uppträdande skall vara hyfsat. Modellen dataforum torde jag börjat använda 1986, väl före ”webben”. Snart 40 år(tiden går). Och ett forum som har hyfsad bärkraft blir rätt självsanerande. Tonen nu är ju sanslöst mycket ”mjukare” här än för tio år sen då mer hetlevrade och besserwissriga nick var igång. Men man lär sig ju hur nick uppträder, det är svårt att förställa sig år efter år. Skulle snarast säga att lite av skal plockas bort och en autenticitet visas.

Skall ni se ett närliggande medium som verkligen är ett träsk, kolla in reddit - mest pga moderering som verkligen får en att bli mörkrädd


Ja, reddit är en kjökkenmödding. Den innehåller det mesta i en rätt osalig blandning.
Algotezza aka Algotezza

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 30 apr 2024 10:07

Pilatus skrev:
David H skrev:Jag tror att det är bra att vara konkret här, och utgå från vad andra faktiskt har skrivit. Illusionen har kritiserat anonyma medlemmar, men så vitt jag vet har hann inte delat ut någon "dagsedel".

Illusionen har vid ett flertal tillfällen utdelat denna råsop till alla som valt att skriva under pseudonym:
"Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar."


Råsop är ett uttryck för våldsanvändning, men är dessa stycken som du citerar verkligen en form av våldsanvändning?

Att han kritiserar anonymitet är tydligt, men bara för att någon är negativ och kritiserar behöver man ju inte associera till våldsanvändning.

Det hade varit en annan sak om det som skrevs innehöll någon form av hot: till exempel, om det påstods att de som skriver under pseudonym borde spåras och sedan konfronteras i sina hem, och att de där borde straffas.

Nu ser jag det snarare som att han argumenterar för en sak, medan andra argumenterar för något annat.

Jag har ju länge skrivit under pseudonym på det här forumet... men jag har svårt att tro att jag skulle ta det som en förolämpning om Illusionen skrivit detta till mig under tiden då jag verkligen var anonym. Kanske skulle jag bli lite irriterad på att han påstår något utan att markera att det är hans eget tyckande, eftersom det är ofta hur jag reagerar när andra påstår saker som jag inte själv håller med om. Men jag tror också att jag skulle tyckt det han skrev var intressant och tankeväckande.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 30 apr 2024 11:22

David H skrev:
Pilatus skrev:
David H skrev:Jag tror att det är bra att vara konkret här, och utgå från vad andra faktiskt har skrivit. Illusionen har kritiserat anonyma medlemmar, men så vitt jag vet har hann inte delat ut någon "dagsedel".

Illusionen har vid ett flertal tillfällen utdelat denna råsop till alla som valt att skriva under pseudonym:
"Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar."


Råsop är ett uttryck för våldsanvändning, men är dessa stycken som du citerar verkligen en form av våldsanvändning?

Att han kritiserar anonymitet är tydligt, men bara för att någon är negativ och kritiserar behöver man ju inte associera till våldsanvändning.

Det hade varit en annan sak om det som skrevs innehöll någon form av hot: till exempel, om det påstods att de som skriver under pseudonym borde spåras och sedan konfronteras i sina hem, och att de där borde straffas.

Nu ser jag det snarare som att han argumenterar för en sak, medan andra argumenterar för något annat.

Jag har ju länge skrivit under pseudonym på det här forumet... men jag har svårt att tro att jag skulle ta det som en förolämpning om Illusionen skrivit detta till mig under tiden då jag verkligen var anonym. Kanske skulle jag bli lite irriterad på att han påstår något utan att markera att det är hans eget tyckande, eftersom det är ofta hur jag reagerar när andra påstår saker som jag inte själv håller med om. Men jag tror också att jag skulle tyckt det han skrev var intressant och tankeväckande.


Har du hört talas om liknelser, analogier, analogier?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 12:27

Algotezza skrev:
David H skrev:Råsop är ett uttryck för våldsanvändning, men är dessa stycken som du citerar verkligen en form av våldsanvändning?

Har du hört talas om liknelser, analogier, analogier?

Jo, jag tror att David plötsligt låtsas ha fått en släng av Aspergers syndrom, att han tar in precis den information som orden ger, bokstavligt. Metaforer är svåra om man inte förstår hur andra använder språket.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 30 apr 2024 13:09

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
David H skrev:Råsop är ett uttryck för våldsanvändning, men är dessa stycken som du citerar verkligen en form av våldsanvändning?

Har du hört talas om liknelser, analogier, analogier?

Jo, jag tror att David plötsligt låtsas ha fått en släng av Aspergers syndrom, att han tar in precis den information som orden ger, bokstavligt. Metaforer är svåra om man inte förstår hur andra använder språket.


I det här fallet så tolkade jag ordet "råsop" som en metafor för symboliskt våld. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Symbolic_violence
Var det orimlig tolkning tycker du?

Borde jag tolkat din användning av ordet "råsop" på annat sätt, och i så fall hur?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 30 apr 2024 13:33

Om ni är osäker på om jag låtsas eller menar allvar kan vi väl ta diskussionen i röstkanalen, så kanske ni förstår bättre genom att höra mitt tonfall
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1342
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 30 apr 2024 13:52

Några förtydliganden,

• Min kritik riktar sig mot de personer som anonymt kritiserar.
En person som valt att vara anonym och uttrycker sig trevligt/vänligt, ser jag positivt på.
• Det är symtomatiskt att samtliga som skriver under sitt rätta namn uttrycker sig vuxet och trevligt.
• Mitt tidigare inlägg är inte riktad mot någon enskild person utan är tänkt att uppmärksamma att citat,
”Filosofiforum under senare tid befinner sig i en alltmer tynande tillvaro, vars orsak söker förklaring”.
• Vertumnus inlägg är av den kalibern att det förvärrar situationen för Filosofiforum.
Vilken presumtiv skribent vill ta risken att bli bemött på detta sätt ?
Vertumnus skulle sannolikt valt sina ord annorlunda om han skrivit under sitt rätta namn.
• Personligen anser jag att David är värd respekt. Att anonymt beskylla David för det jag skrivit är klandervärt.
Han har ett ansvarsfullt arbete inom vården, och har parallellt med detta tagit på sig den otacksamma uppgiften
att vara moderator här på Filsosofiforum, och medla mellan alla motstridiga åsikter.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 13:55

David H skrev:I det här fallet så tolkade jag ordet "råsop" som en metafor för symboliskt våld. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Symbolic_violence
Var det orimlig tolkning tycker du?
Borde jag tolkat din användning av ordet "råsop" på annat sätt, och i så fall hur?

Du har ju läst Wittgenstein som hade en idé om språkspel.
Xion skrev den 25 apr: Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
Och efter din association den 26 apr "På det här forumet väljer de flesta också att vara maskerade/anonyma."
Så förstår plötsligt Illusionen att: "Anonymitet handlar om feghet ...." Ett par dagar senare ångar Illusionen upp sig och skriver om: "en bakgård där anonyma 'besserwissers' och 'Wikipedia-citerare' samlas för att tillfredsställa sitt självhävdelsebehov, genom att gentemot andra, vara allmänt otrevliga, kritisera, betygsätta, förolämpa och tillrättavisa."
Så, ja, vad jag förstår så vill Illusionen ge tillbaks för verkliga och förmenta oförskämdheter han fått utstå. Så visst tolkade jag Illusionens postning som en dagsedel i Dagermans mening. Alltså inte i någon symbolisk mening, utan som ett uttryck för starka känslor av missaktning, en jävla råsop.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 14:10

Illusionen skrev:Det är symtomatiskt att samtliga som skriver under sitt rätta namn uttrycker sig vuxet och trevligt.

Det är bra att du förtydligar. Du får gärna ha åsikter om forumet och dess användare. Men du generaliserade faktiskt och det är inte så snyggt! Och det är tillåtet att skriva under pseudonym och det har varit så sedan start. Om du skulle ha skrivit en motion till riksdagen eller en vanlig förening skulle du knappast ha uttryckt dig på det sätt som du gjorde. Så varför mot detta forum?
Jag har inte någon avsikt att ändra på denna regel om pseudonymer. Så om du kan acceptera detta så glömmer vi denna meningsmotsättning och återgår till att kommentera i sak och i möjligaste mån undvika ad hominem-argument.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 30 apr 2024 14:12

Pilatus skrev:
David H skrev:I det här fallet så tolkade jag ordet "råsop" som en metafor för symboliskt våld. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Symbolic_violence
Var det orimlig tolkning tycker du?
Borde jag tolkat din användning av ordet "råsop" på annat sätt, och i så fall hur?

Du har ju läst Wittgenstein som hade en idé om språkspel.
Xion skrev den 25 apr: Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
Och efter din association den 26 apr "På det här forumet väljer de flesta också att vara maskerade/anonyma."
Så förstår plötsligt Illusionen att: "Anonymitet handlar om feghet ...." Ett par dagar senare ångar Illusionen upp sig och skriver om: "en bakgård där anonyma 'besserwissers' och 'Wikipedia-citerare' samlas för att tillfredsställa sitt självhävdelsebehov, genom att gentemot andra, vara allmänt otrevliga, kritisera, betygsätta, förolämpa och tillrättavisa."
Så, ja, vad jag förstår så vill Illusionen ge tillbaks för verkliga och förmenta oförskämdheter han fått utstå. Så visst tolkade jag Illusionens postning som en dagsedel i Dagermans mening. Alltså inte i någon symbolisk mening, utan som ett uttryck för starka känslor av missaktning, en jävla råsop.


Detta är en form av symbolism, menar jag. Dagermans dagsedlar är symboliska snarare än fysiska. Och sammanhanget tänker jag vidare avgör hur pass allvarligt det symboliska våldet är. Dagermans användning av ordet "Dagsedel" på titel till sin bok, tänker jag vidare har en ironisk underton. Dagerman använder sig av detta uttryck med glimten i ögat.

Jag uppfattade dock inte direkt att du hade någon glimt i ögat när du först skrev om Illusionens dagsedel och råsop. Men om nu glimten i ögat i alla fall finns där hoppas jag också att den kan få stanna där. Idag är det Valborg och en vacker vårdag, låt oss fira det!

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster