Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 15:01

David H skrev:Detta är en form av symbolism, menar jag. Dagermans dagsedlar är symboliska snarare än fysiska.

De var vidräkningar med sådant som retade Dagerman. Han använder ironi och symbolik som vapen, men han menade vad han skrev, en sociolitterär metod. De skulle kännas som verkliga dagsedlar, tro inget annat.
David H skrev:Jag uppfattade dock inte direkt att du hade någon glimt i ögat när du först skrev om Illusionens dagsedel och råsop.

Menar du att Illusionen hade någon glimt? Nej, jag menar vad jag skriver oavsett vilken dag det är. Om Illusionen accepterar forumets regelverk och dess användare, med sina förtjänster och brister, så skall jag verkligen inte klaga. Har man anledning att anmärka på dåligt beteende skall man göra det.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 30 apr 2024 15:29

Pilatus skrev:
David H skrev:Detta är en form av symbolism, menar jag. Dagermans dagsedlar är symboliska snarare än fysiska.

De var vidräkningar med sådant som retade Dagerman. Han använder ironi och symbolik som vapen, men han menade vad han skrev, en sociolitterär metod. De skulle kännas som verkliga dagsedlar, tro inget annat.

Instämmer.

Pilatus skrev:Menar du att Illusionen hade någon glimt? Nej, jag menar vad jag skriver oavsett vilken dag det är. Om Illusionen accepterar forumets regelverk och dess användare, med sina förtjänster och brister, så skall jag verkligen inte klaga. Har man anledning att anmärka på dåligt beteende skall man göra det.


Häromdagen tror jag inte att Illusionen hade någon glimt i ögat, men nu idag när solen skiner tror jag att Illusionen är på bättre humör. Jag hoppas det.

Gällande forumets regler har det inte kommit in något formellt förslag om regeländring, och ingen användare har blivit anmäld på sista tiden. Men om det lämnas in förslag om regeländring eller om någon användare har anmäler annan användare, blir det givetvis en uppgift för oss moderatorer att ta itu med då.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2024 15:37

David H skrev:Men om det lämnas in förslag om regeländring eller om någon användare har anmäler annan användare, blir det givetvis en uppgift för oss moderatorer att ta itu med då.

Utmärkt.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 30 apr 2024 18:08

Förra veckans spelresultat:

2 x Eurojackpot, utdelning 0 kr.

Stryktipset, en 11:a och 9 tior utdelning dryga 600 kr. Vi kör ett matematiskt system.

Vi jag och brorsan har kört ihärdigt stryktipset sen ett par år tillbaka.
Vi är nog rätt kassa på att tippa, han är ändå universitetslektor i fysik och jag civ.ing.
Verkar inte hjälpa.
Totalt har vi nog satsat åtskilliga tusenlappar och fått tillbaka några korvören.

Fast, våran släkt, våran familj, är svår.
Det naturliga är att inte ha någon kontakt alls.
Jag och brorsan hittade tillbaka till varandra förra midsommaren, han bjöd mig till hans sommarstuga, väldigt trevlig, sen dess har vi återetablerad kontakten.
Vårat tippande ser jag mest som en social grej.
De flesta av oss i familjen är nog autistiska, gäller att att hitta passande form.
Hur kul som helst trots förlorade tusenlappar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 30 apr 2024 22:23

hakkapeliitta skrev:Förra veckans spelresultat:

2 x Eurojackpot, utdelning 0 kr.

Stryktipset, en 11:a och 9 tior utdelning dryga 600 kr. Vi kör ett matematiskt system.

Vi jag och brorsan har kört ihärdigt stryktipset sen ett par år tillbaka.
Vi är nog rätt kassa på att tippa, han är ändå universitetslektor i fysik och jag civ.ing.
Verkar inte hjälpa.
Totalt har vi nog satsat åtskilliga tusenlappar och fått tillbaka några korvören.

Fast, våran släkt, våran familj, är svår.
Det naturliga är att inte ha någon kontakt alls.
Jag och brorsan hittade tillbaka till varandra förra midsommaren, han bjöd mig till hans sommarstuga, väldigt trevlig, sen dess har vi återetablerad kontakten.
Vårat tippande ser jag mest som en social grej.
De flesta av oss i familjen är nog autistiska, gäller att att hitta passande form.
Hur kul som helst trots förlorade tusenlappar.


Vi ses när det är begravning.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3218
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 03 maj 2024 12:36

Låt vem som helst bränna Koranen, Men se till att det inte finns några poliser i närheten så får vi se vem som vågar?

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 03 maj 2024 14:23

xion skrev:Låt vem som helst bränna Koranen, Men se till att det inte finns några poliser i närheten så får vi se vem som vågar?


Istället för att skymfa en minoritetskultur i samhället, kan man väl då gå ut på gatan och elda pengar - då skymfas något som är heligt för majoriteten.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2024 15:26

David H skrev:
xion skrev:Låt vem som helst bränna Koranen, Men se till att det inte finns några poliser i närheten så får vi se vem som vågar?

Istället för att skymfa en minoritetskultur i samhället, kan man väl då gå ut på gatan och elda pengar - då skymfas något som är heligt för majoriteten.

Ja det är ungefär lika korkat. Under 2010 i Almedalen, eldade Gudrun Schyman (Feministiskt initiativ) upp 100 000 kronor för att uppmärksamma skillnaden i löner mellan män och kvinnor.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 03 maj 2024 17:23

xion skrev:Låt vem som helst bränna Koranen, Men se till att det inte finns några poliser i närheten så får vi se vem som vågar?


Det finns väl fler s.k. heliga urkunder att bränna...

Med posten kom idag boken Mest kränkt vinner.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2024 19:17

Algotezza skrev:
xion skrev:Låt vem som helst bränna Koranen, Men se till att det inte finns några poliser i närheten så får vi se vem som vågar?

Det finns väl fler s.k. heliga urkunder att bränna... Med posten kom idag boken Mest kränkt vinner.

Men hur, med vilka medel som helst? Det världspolitiska läget tycks skvallra om att den som har mest dollar och rubel att handla vapen för har ett stort övertag. De kränkta får inte vara så finkänsliga för andras lidande.
Och, nej, att bränna böcker med syfte att kränka andras konst och kultur är inte så civiliserat. Vi har sett hur det går.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 03 maj 2024 20:05

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Låt vem som helst bränna Koranen, Men se till att det inte finns några poliser i närheten så får vi se vem som vågar?

Det finns väl fler s.k. heliga urkunder att bränna... Med posten kom idag boken Mest kränkt vinner.

Men hur, med vilka medel som helst? Det världspolitiska läget tycks skvallra om att den som har mest dollar och rubel att handla vapen för har ett stort övertag. De kränkta får inte vara så finkänsliga för andras lidande.
Och, nej, att bränna böcker med syfte att kränka andras konst och kultur är inte så civiliserat. Vi har sett hur det går.


Ja, den prövningen av yttrandefriheten är redan gjord. Är det alls ett yttrande att bränna böcker? En symbolhandling onekligen.

Det blir farligt när de som känner sig kränkta har vapen i proportion till känslan av kränkta kthet.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3218
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 04 maj 2024 10:25

Det finns chans för en rekordsommar för svensk turistindustri.
Kronan väldigt svag så att turista i Sverige blir billigt för många.
Risk för vattenbrist och extrem värme i sydliga turistländer.
Myggen märker man ju inte förrän man redan kommit hit och de senaste åren har varit relativt myggfria. Åtminstone där jag bor.

Hubert
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 07 maj 2024 19:31

Varför är en äng så vacker?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 08 maj 2024 04:11

Hubert skrev:Varför är en äng så vacker?


Den tilltalar alla sinnen.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3218
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 08 maj 2024 05:33

Vad som är vackert är alltid en värdering...eller?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster