Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Anders » 19 apr 2018 08:17

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:När naturen är som skönast och mest lockande är jag upptagen med Nationella Prov, rättningar och betygsättning.

Du har ett liv... Och med din tillåtelse får världen kretsa kring något som inte är du!


Världen har aldrig kretsat kring mig. Jag har alltid varit perifer. Man behöver inte alltid bli sedd och bekräftad. Det är skönt att leva i skuggan. Obemärkt. Låta världen snurra som den vill.

Man skulle vara författare. Helst framgångsrik.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav xion » 19 apr 2018 08:40

---

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Algotezza » 19 apr 2018 09:22

xion skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Världen har aldrig kretsat kring mig. Jag har alltid varit perifer. Man behöver inte alltid bli sedd och bekräftad. Det är skönt att leva i skuggan. Obemärkt. Låta världen snurra som den vill.

Man skulle vara författare. Helst framgångsrik.

Det har alltid varit min dröm också.
Jag skulle inte ens bry mig om ifall jag var framgångsrik. Det räckte med att jag kunde skriva.
Och att jag lyckades överleva på nåt sätt.


Visst var författarprofessionen min dröm en gång. Jag kan skriva men har inget att säga. Inget unikt och värt att berätta. Dessutom skrivs det alldeles för mycket böcker. Vem ska läsa om alla bara vill skriva?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Anders » 19 apr 2018 10:03

Algotezza skrev:
xion skrev:
Anders skrev:Man skulle vara författare. Helst framgångsrik.

Det har alltid varit min dröm också.
Jag skulle inte ens bry mig om ifall jag var framgångsrik. Det räckte med att jag kunde skriva.
Och att jag lyckades överleva på nåt sätt.


Visst var författarprofessionen min dröm en gång. Jag kan skriva men har inget att säga. Inget unikt och värt att berätta. Dessutom skrivs det alldeles för mycket böcker. Vem ska läsa om alla bara vill skriva?

Det är många som vill skriva men få som verkligen kan. Men mest lockar själva tillvaron mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 19 apr 2018 10:14

En del bär på fantastiska berättelser men har svårt att få dem på pränt. Många kan vara fantastiska och trovärdiga muntliga berättare men har svårt att få det nedskrivet. Läge vara spökskrivare då?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 19 apr 2018 10:14

En del bär på fantastiska berättelser men har svårt att få dem på pränt. Många kan vara fantastiska och trovärdiga muntliga berättare men har svårt att få det nedskrivet. Läge vara spökskrivare då?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav klorofyll » 19 apr 2018 12:41

xion skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Världen har aldrig kretsat kring mig. Jag har alltid varit perifer. Man behöver inte alltid bli sedd och bekräftad. Det är skönt att leva i skuggan. Obemärkt. Låta världen snurra som den vill.

Man skulle vara författare. Helst framgångsrik.

Det har alltid varit min dröm också.
Jag skulle inte ens bry mig om ifall jag var framgångsrik. Det räckte med att jag kunde skriva.
Och att jag lyckades överleva på nåt sätt.

Alla kan skriva eller har potential till, man måste bara inse att det krävs oerhört hårt jobb, det går inte att ge upp och tänka "jag kan inte".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav klorofyll » 19 apr 2018 12:46

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:När naturen är som skönast och mest lockande är jag upptagen med Nationella Prov, rättningar och betygsättning.

Du har ett liv... Och med din tillåtelse får världen kretsa kring något som inte är du!


Världen har aldrig kretsat kring mig. Jag har alltid varit perifer. Man behöver inte alltid bli sedd och bekräftad. Det är skönt att leva i skuggan. Obemärkt. Låta världen snurra som den vill.

Jag håller också på att dra mig tillbaka, få kvalitativa möten är bättre än full storm.
Men sedan så tror jag att man... antingen så styr (äger, dominerar) man, eller så upplever man sig som centrum. En person kan säga "fan dom tror dom äger stan" samtidigt som jag kan uppleva att den som sa detta tror verkligen att han är centrum... Stämmer de in på dig?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Algotezza » 19 apr 2018 14:27

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Du har ett liv... Och med din tillåtelse får världen kretsa kring något som inte är du!


Världen har aldrig kretsat kring mig. Jag har alltid varit perifer. Man behöver inte alltid bli sedd och bekräftad. Det är skönt att leva i skuggan. Obemärkt. Låta världen snurra som den vill.

Jag håller också på att dra mig tillbaka, få kvalitativa möten är bättre än full storm.
Men sedan så tror jag att man... antingen så styr (äger, dominerar) man, eller så upplever man sig som centrum. En person kan säga "fan dom tror dom äger stan" samtidigt som jag kan uppleva att den som sa detta tror verkligen att han är centrum... Stämmer de in på dig?



Man måste ha ett revir som är ens eget, ett eget rike att styra över. För min del är det tänkandet, skrivandet och talandet som är min egen viljas treenighet. Handlingsmässigt är jag mer kringskuren. I och med att jag jobbar säljer jag min tid för att transformera den till de pengar jag behöver för bostad, mat, kläder och fritidsintressen. Ju fler av "de andra" som är inblandade och "lägger sig i" desto mindre är det bara min vilja som anger tonen. Ofta blir det dock på lite längre sikt win-win att lyssna på andra och bry sig om vad de tycker och känner. Enligt min erfarenhet tjänar man på att t.ex. hjälpa andra, redan i stunden man hjälper mår man ofta bra - och på sikt får man hjälp tillbaka när man behöver det. Även om man hjälper villkorslöst och inte kräver gentjänster.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 apr 2018 16:47

Väl talat!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav klorofyll » 19 apr 2018 16:59

Algotezza skrev:Man måste ha ett revir som är ens eget, ett eget rike att styra över.

Kanske det, kanske är det något som ingår i personligheten. Om man har någon.

Människor tror alltid att jag bryr mig så mycket, det spelar ingen roll vad jag gör, bara jag gör något, så tror folk att det har en orsak/ett personligt intresse från min sida.

Grejen med detta är att det knappt går att tvätta bort. Men om jag ska vara ärlig, tror faktiskt att jag slipper mycket pga detta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Algotezza » 20 apr 2018 07:24

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Man måste ha ett revir som är ens eget, ett eget rike att styra över.

Kanske det, kanske är det något som ingår i personligheten. Om man har någon.

Människor tror alltid att jag bryr mig så mycket, det spelar ingen roll vad jag gör, bara jag gör något, så tror folk att det har en orsak/ett personligt intresse från min sida.

Grejen med detta är att det knappt går att tvätta bort. Men om jag ska vara ärlig, tror faktiskt att jag slipper mycket pga detta.


Under många år hade jag en odlingslott nära där vi bodde tidigare, tills mördarsniglarna kom. Det var skönt att gå dit på den ljusa oc varma delen av året och sköta den.

Bredvid hade kyrkan sin lott. Märkliga människor var där och arbetade.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav klorofyll » 20 apr 2018 14:21

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Man måste ha ett revir som är ens eget, ett eget rike att styra över.

Kanske det, kanske är det något som ingår i personligheten. Om man har någon.

Människor tror alltid att jag bryr mig så mycket, det spelar ingen roll vad jag gör, bara jag gör något, så tror folk att det har en orsak/ett personligt intresse från min sida.

Grejen med detta är att det knappt går att tvätta bort. Men om jag ska vara ärlig, tror faktiskt att jag slipper mycket pga detta.


Under många år hade jag en odlingslott nära där vi bodde tidigare, tills mördarsniglarna kom. Det var skönt att gå dit på den ljusa oc varma delen av året och sköta den.

Bredvid hade kyrkan sin lott. Märkliga människor var där och arbetade.

Jag talade med en man igår, som jobbade halvtid och skulle försöka arbeta längre än sin pensionsålder om ett år. Han hade faktiskt en 400 kvadrat stor lott tillsammans med sin bror, som han ärvt. Han odlade potatis osv, i ett växthus hade han tomater och jordgubbar... Jag tror att det är det han gör vid pension. Han sa också att fler yngre var intresserade av sådant idag.


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 08:11

De flesta av mina problem hittar jag på själv. Igår t.ex. så sa jag i en grupp att jag är för bestämd, dominant samt att jag saknar ödmjukhet. Någon svarade med frågan: "Har någon sagt detta till dig?" Nej. De skrattade lite och menade att det inte stämde... Skönt!


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster