Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 jun 2019 22:56

Förtydligande - bröd och vin i ett! https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak ... lafsa.html

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2019 03:43

Förstod inget av länken, att lev hade finskt ursprung?
Nejdå, att levain har franskt usprung förstod jag. Surdegsbröd är så gott. Har själv försökt baka surdeg men misslyckats varje gång. Komplicerat, surdegen är jobbig, den ska bubbla och jäsa men fasen har aldrig lyckats med detta min surdeg ser alltid död ut. Hur få liv i detta? Har testat surdeg ett flertal gånger utan att få ihop det. Krävs tålamod, läste en finsk sida där en bagare hade höjt detta till universums höjder. Har gett upp, finns ett bageri här med kafe som säljer underbart bröd. Får nöja mej med detta.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 20 jun 2019 12:07

kaffe ska va svart

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2019 13:16

Jag kanske är pervers men har alltid vispgrädde till kaffet. Utan socker.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jun 2019 15:56

Tänker på det, att hur bra man mår, det beror mer på hur man mått tidigare än vad man gör/vilka möjligheter som finns, att lyckas totalt är väl till 99% hur man mår, resten är försumbart.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jun 2019 16:08

hakkapeliitta skrev:Verkligen är inte psykopat, ställer alltid upp för vänner i ur och skur. Men gillar ensamheten. Det sociala livet har blivit en belastning för mej. Känns som att jag alltid får offra mej. Så känns det faktiskt, vänner och andra vänder sej till mej med sina problem ingen bryr sej om mina problem och jag blir lastad med massa problem som tynger mej. Därför vill jag helst välja ensamheten.

Många människor går inte att påverka, så man måste sätta hårt mot hårt eller lämna. Men att vara hård kräver inte så mycket ansträngning, det kan vara ett enkelt val.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2019 18:00

klorofyll skrev:Tänker på det, att hur bra man mår, det beror mer på hur man mått tidigare än vad man gör/vilka möjligheter som finns, att lyckas totalt är väl till 99% hur man mår, resten är försumbart.

Din åsikt är extrem. Jag kan inte säga upp alla vänskapsband. Finns inte på kartan.
Jag kanske behöver en vilopaus. Vandra några månader i ensamhet. Faktiskt en tanke jag har haft länge. Jag, ryggsäck, tält och fiskegrejer. Hård vandring i tuff miljö. Brottas med en brunbjörn, steka en iller till lunch.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jun 2019 20:07

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Tänker på det, att hur bra man mår, det beror mer på hur man mått tidigare än vad man gör/vilka möjligheter som finns, att lyckas totalt är väl till 99% hur man mår, resten är försumbart.

Din åsikt är extrem. Jag kan inte säga upp alla vänskapsband. Finns inte på kartan.
Jag kanske behöver en vilopaus. Vandra några månader i ensamhet. Faktiskt en tanke jag har haft länge. Jag, ryggsäck, tält och fiskegrejer. Hård vandring i tuff miljö. Brottas med en brunbjörn, steka en iller till lunch.

Jag träffar en grupp 1 gång i veckan, dricker kaffe och snackar, förut träffade jag dem 2 gånger i veckan. Faktum är att man lever av att hjälpa andra. I det kan man vara stolt. Jag kände i alla fall att de andra var lite egoistiska/självupptagna. Så jag träffar dem 1 gång i veckan. Det är vad de får av min tid och under den tiden ger jag allt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2019 22:27

Ångrar du något i livet? Att du inte tog tillfället i akt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 06:50

hakkapeliitta skrev:Ångrar du något i livet? Att du inte tog tillfället i akt?

Ja det gör jag. Absolut.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 08:39

Om jag dog idag så skulle det ha känts som mitt liv bara ha bestått av en rad misslyckanden, tillfällen man inte tog iakt och möjligheter som gled ur händerna, var det någon skrev. Men det är inte helt sant.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 08:46

Har kommit på hur viktigt det är med konst nyligen, man får en bra känsla, oavsett om det är kläder, måleri, foto, böcker, film eller arkitektur. Jag har ett väldigt distinkt skönhetssinne. Jag skulle kunna jobba med sådant.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 08:51

Musiken däremot är jag lite mer osäker på.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 jun 2019 11:04

klorofyll skrev:Har kommit på hur viktigt det är med konst nyligen, man får en bra känsla, oavsett om det är kläder, måleri, foto, böcker, film eller arkitektur. Jag har ett väldigt distinkt skönhetssinne. Jag skulle kunna jobba med sådant.

Litteratur har varit min räddning, andningshål.
Kommer ihåg när jag i tonåren levde i ett slags psykostillstånd, tankarna snurrade i huvet dygnet runt. Sen en sommar, alla åkte på semester och jag var ensam kvar i huset. Vi hade en standaruppsättning böcker i bokhyllan, köpta av en nasare, tio nobelpristagare. Jag sträckläste alla böckerna.
Vilken fantastisk känsla, jag är inte ensam i världen, det finns en värld som är annat än min kulturellt fattiga arbetarfamilj.
Detta var en startpunkt när jag uppfattade en annan värld utanför det förutbestämda tråkiga slitlivet.
Arkitetktur har alltid varit mitt intresse. Vet inte direkt varför men tror den återspeglar samhället och folks liv och tankar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 11:35

Konstnärliga sidor uppmuntras mycket lite. Man behöver i princip inte ägna sig åt sådant alls, man kan istället hyfsat lugnt lyssna på kvalitativ reklam/experter. Men folk mår bättre i planerade miljöer/funktionella miljöer, det är väl egentligen vad konst handlar om. Visuell konst är för mig mest spännande men jag lär mig mest av sådant man läser.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster