Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad tänker du på?

Inläggav cawi » 06 mar 2019 21:45

Gubben är tebaks så håll i hatten bröder och systrar...
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad tänker du på?

Inläggav cawi » 06 mar 2019 21:50

Pröva skaka om ert själv, varför inte kliva ut på en Frisk promenad och där möta ett mycket lättare och mer omväxlande annorstädes, det sliter förundransvärt lite...
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad tänker du på?

Inläggav cawi » 06 mar 2019 22:05

Mod och list heter skölden, ja där allt slår över i sin motsats ty som saktmodig ter sig inte ett shit till det bättre...
..~

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 06 mar 2019 22:59

cawi skrev:Pröva skaka om ert själv, varför inte kliva ut på en Frisk promenad och där möta ett mycket lättare och mer omväxlande annorstädes, det sliter förundransvärt lite...

Och hur har din askonsdag varit? Ätit fisk och funderat på fasta och botgöring? Nej, förstås inte, i alla fall framstår du inte så i de fragment du skriver. La cena de le ceneri.

Annars, för egen del, blev det en stund i vedboden, jag bar ut en av husets innerdörrar. Den blir prima ved. Enastående kvalitet, det enda som spikats är dekorationslisterna i dörrens speglar.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 07 mar 2019 10:01

Kom att tänka på en novell av Bradbury - min tonårstids favoritförfattare - med titeln Det eviag regnets dag - The Day it Rained Forever: ösregn på väg till och från jobbet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 07 mar 2019 10:11

Pilatus skrev:Annars, för egen del, blev det en stund i vedboden, jag bar ut en av husets innerdörrar. Den blir prima ved. Enastående kvalitet, det enda som spikats är dekorationslisterna i dörrens speglar.

Den här delen av ditt inlägg fyller mig med ganska starka och motstridiga känslor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 07 mar 2019 10:43

Ja, man kan undra vad du gör med huset nu pilatus.. Anders,det där med fisk är så roligt. Man kan ju lägga den i ugnen,steka eller koka den. Man kan äta den rå,lägga den i burk eller gräva ner den på stranden som islänningarna gör. Affären har massor med bra fisk. Sista tiden har jag fått fisk av min kvinna som fiskar. Själv är jag lite rädd för båtar trots att jag kan simma. Men jag vill ju inte va för långt ut från stranden. Men i köket är det roligt att tillreda den fådda fisken på många sätt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 07 mar 2019 13:18

Anders skrev:
Pilatus skrev:Annars, för egen del, blev det en stund i vedboden, jag bar ut en av husets innerdörrar. Den blir prima ved. Enastående kvalitet, det enda som spikats är dekorationslisterna i dörrens speglar.

Den här delen av ditt inlägg fyller mig med ganska starka och motstridiga känslor.

Ja, det är ju synd och skam att förstöra en fin gammal dörr. Det hade en gång suttit ett kammarlås i dörren, det var ersatt med ett modernt. Och på 40-talet så föredrog man släta dörrar. Alltså spikade man på en masonitskiva. Jodå, det skulle gått att återställa, men det här gamla huset saknar mycket, huset skulle kanske ha rivits. Gysinge har kammarlås, de ser trevliga ut. Efterhand har vi bytt sådant som inte längre fungerar. Kök, toaletter, hela uppvärmningssystemet. Närmast i tur står att byta ytterdörr med ett ASSA 2002-lås ”bortasäker funktion”.

De gamla kakelugnarna är sedan länge borta. Vi satte in en täljstenskamin, mycket effektiv och trevlig. Grannarna eldar med flis eller har samma lösning som här, bergvärme.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 07 mar 2019 13:30

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Annars, för egen del, blev det en stund i vedboden, jag bar ut en av husets innerdörrar. Den blir prima ved. Enastående kvalitet, det enda som spikats är dekorationslisterna i dörrens speglar.

Den här delen av ditt inlägg fyller mig med ganska starka och motstridiga känslor.

Ja, det är ju synd och skam att förstöra en fin gammal dörr. Det hade en gång suttit ett kammarlås i dörren, det var ersatt med ett modernt. Och på 40-talet så föredrog man släta dörrar. Alltså spikade man på en masonitskiva. Jodå, det skulle gått att återställa, men det här gamla huset saknar mycket, huset skulle kanske ha rivits. Gysinge har kammarlås, de ser trevliga ut. Efterhand har vi bytt sådant som inte längre fungerar. Kök, toaletter, hela uppvärmningssystemet. Närmast i tur står att byta ytterdörr med ett ASSA 2002-lås ”bortasäker funktion”.

De gamla kakelugnarna är sedan länge borta. Vi satte in en täljstenskamin, mycket effektiv och trevlig. Grannarna eldar med flis eller har samma lösning som här, bergvärme.

Det var mer det här snapshotet av vad du gör på dagen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 07 mar 2019 13:47

Nu förstår jag mer pilatus. Ja,man byter o fixar o gör vissa val ibland. Jag hör att du har bra koll på det här med detaljer. En dörr är en dörr. Den kan lagas eller eldas upp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 07 mar 2019 15:02

scirocco skrev:Nu förstår jag mer pilatus. Ja,man byter o fixar o gör vissa val ibland. Jag hör att du har bra koll på det här med detaljer. En dörr är en dörr. Den kan lagas eller eldas upp.


En dörr av trä rakt igenom hade min bror gjort ett musikinstrument av.

Funderar på att köpa en täljkniv. Vill göra något av ilandflutet trä hittat på stranden. Något handfast. Lite trött på det digitala. Strängarna av ettor och nollor.

Den här för 149 verkar prisvärd. Clas Ohlsson har den. Gjord i Mora.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 07 mar 2019 15:14

Drivved som är så vackert. Ska du snida i det, Algot? Jag fick en gång en stor fågel av en konstnär som var gjord i drivved. Men då var det naturligt formade bitar som hade sammanfogats.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 07 mar 2019 16:45

scirocco skrev:Nu förstår jag mer pilatus. Ja,man byter o fixar o gör vissa val ibland. Jag hör att du har bra koll på det här med detaljer. En dörr är en dörr. Den kan lagas eller eldas upp.

Nu undrar jag vilken dörr Pilatus valde göra så med. Till vilket rum ledde den?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 07 mar 2019 17:39

Algot. Min ene som som sjunger köpte nån sån kniv när han fick för sig att tälja. Men de var nog av bättre kvalitet. Själv täljde jag med en vanlig kniv köpt på epa. Livsfarligt. Sen var jag ju skomakare och då var det väldigt tunna knivar. Man skar runt klacken i gummit. Eller under sulan innan man satte på en ny. Skomakarkniven är lite böjd så att man kommer åt den plana ytan bättre. Liknande tunna kniv finns helt rak,men den är en sadelmakarkniv. Så lindar man bara läder runt för att göra sig ett handtag.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 07 mar 2019 17:43

Jag tycker att det är läskigt att ni håller på med knivar.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster