Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 30 aug 2019 15:14

Det är lite sorgligt att folk bryter fina block. Det vore fint om några intresserar sig. Det är ju konst och kulturminnen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 30 aug 2019 16:15

Jag sitter och väntar på spelsällskap. Ska spela sällskapsspel i goda vänners lag. Mycket mysigare än att isolera sig i något datorspel.

Och så tänkte jag på att Trump skulle göra ett stadsbesök i Danmark. Och så hade han fått för sig att köpa Grönland. Det blev nej på det och stadsbesök ställdes in. Alltså... ibland är det svårt att ta verkligheten på allvar.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 30 aug 2019 16:16

Kyrkan tar första bästa tillfälle att fördöma homosexuella alltid. Alltid massa nedlåtande skräp. Cancer, referenser till sex med djur etc. Pastorn tar det verkligen inte i analen och inte heller hans fru. Dessutom sker ju all ljus sexkontakt utan penetration så de har alla syndat ordentligt och Herren ska snart upptäcka deras synd mitt i scenen.

Lite för oren kanske pastorn är ändå.

Den där pastorn vet inte vad en pastor/präst egentligen är född. Med en båge oförnekbar empati utmed bröstet, ett extra ben. Så det här blir långt ifrån präst och kyrka tänk er

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 30 aug 2019 16:22

Bäst är väl att, så gott man förmår, överlåta dömandet till makterna? Är det konstruktivt av dig att utdöma de som fött barn? Jag har inte sagt något om att du är homofil, Ben och vad du pysslar med i sänghalmen har inte jag med att göra.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 30 aug 2019 18:40

lynx skrev:Bäst är väl att, så gott man förmår, överlåta dömandet till makterna? Är det konstruktivt av dig att utdöma de som fött barn? Jag har inte sagt något om att du är homofil, Ben och vad du pysslar med i sänghalmen har inte jag med att göra.


Måste finnas annat än att ge sig på än homosexuella.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 30 aug 2019 19:27

Kanske vi skulle fördöma alla i världe som tillverkar vapen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 aug 2019 19:39

scirocco skrev:Kanske vi skulle fördöma alla i världen som tillverkar vapen.

Om det hjälpte. Kanske är det så att de regeringar som vill tvinga andra att avstå något, sina hem, sin åkerjord, sina kulturmärken mm satsar mycket på militär förmåga. USA, Saudiarabien, Israel, Ryssland, Nordkorea, Kina. De talar till oss genom sin militära kapacitet och att de är beredda att använda militära metoder om vi inte rättar oss efter deras anspråk. Det är i alla fall trist och tvingar andra att lägga miljarder på sin försvarsförmåga, annars tar de över all mer.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 30 aug 2019 19:53

Ja,det är ett vansinnigt evighetsprojekt. Samtidigt finns det i alla länder människor som har behov. Det militära är en stor del av budgeten. De utgifterna går före människornas välstånd. Används vapnen blir det död o lidande. Används de inte skrotas de efter ett tag eller säljs till slut till kriminella organisationer. Pengarna blir ofta helt bortkastade. Idag läste jag att för de sämst lottade pensionärerna i sverig sänktes skatten med trettiofem kronor. För de med hög pension sänktes den oerhört mycket mera. Betonar än en gång att sverige tillverkar mest vapen i världen per capita. Jag råkar bo här men kommer aldrig att bli svensk medborgare. Nej tack.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 aug 2019 21:49

Pilatus skrev:Mest sysslat med Tradera, fotograferat, skickat med Schenker, lagt upp nya objekt, frimärken, en gammal bok. De slantar man får motsvarar på intet sätt det arbete som läggs ner. Men det har en stor fördel, man slipper kassera och kasta bort sådant som är fullt brukbart och frimärken finns det fortfarande folk som samlar på.

Bild
arkitekt Ferdinand Boberg, Posthuset

Frimärken. Brev, snailmail. Hittade mina gamla brev i somras, från den tiden man skrev brev. Lite synd att man inte gör det längre. Och frimärkena numer är som självhäftande märken. Så frimärkssamling känns längre ifrån mig, samlade som 10-15 åring, men nu känns det som en död kommunikationsform. Känner igen märket väl. Och det var vansinnigt roligt att läsa alla brev man fick i ett svunnet millenium.

Boberg, gillar inte mycket av det han gjorde, alldeles för bulligt för mej. LO-borgen får väl godkänt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 aug 2019 21:54

scirocco skrev:Ja,det är ett vansinnigt evighetsprojekt. Samtidigt finns det i alla länder människor som har behov. Det militära är en stor del av budgeten. De utgifterna går före människornas välstånd. Används vapnen blir det död o lidande. Används de inte skrotas de efter ett tag eller säljs till slut till kriminella organisationer. Pengarna blir ofta helt bortkastade. Idag läste jag att för de sämst lottade pensionärerna i sverig sänktes skatten med trettiofem kronor. För de med hög pension sänktes den oerhört mycket mera. Betonar än en gång att sverige tillverkar mest vapen i världen per capita. Jag råkar bo här men kommer aldrig att bli svensk medborgare. Nej tack.

Bara tänka sig en värld utan vapen, skulle dra med sig så fruktansvärt mycket annat. Gott som ont. Men att det skulle kräva en tämmeligen kollektivistisk värld, det står ganska klart. Och en värld där ingen på något vis är villig att kriga för att den egna sidan har rätt. Men framför allt är det en värld där inget person eller mindre grupp tillåts bli inflytelserik.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 31 aug 2019 09:47

scirocco skrev:Idag läste jag att för de sämst lottade pensionärerna i sverig sänktes skatten med trettiofem kronor. För de med hög pension sänktes den oerhört mycket mera.


Alltså... ursäkta mig, men nu tar jag ett bloss. Svårt att hantera idiotin.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2019 15:37

Det är synnerligen gement att släppa in folk i Sverige i samma stund som man utvisar någon som man släppte in för typ 4 år sedan..... Det är så man gjuter en terrorist.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 31 aug 2019 19:32

Imorgon ska jag hälsa på scirocco! Så kul, men lite nervigt :)

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 31 aug 2019 20:19

klorofyll skrev:Det är synnerligen gement att släppa in folk i Sverige i samma stund som man utvisar någon som man släppte in för typ 4 år sedan..... Det är så man gjuter en terrorist.

Du kanske menar samma snubbe som det fanns en artikel om i Expressen igår?
Alltså, han "släpptes" inte in utan han sökte asyl för fyra år sen. Sen visade det sej att han ljög (vilken överraskning!) om sin ålder.
Kommer inte ihåg på raken men han påstod väl att han var under 18 år (standardsvar)?
Röntgen av hans knäleder visade att han är över 18 år. Du ska veta att Migrationsverket är väldigt generösa i sin bedömning och friar hellre än fäller.
När jag såg bilden på honom, vill inte skryta men är bra på att bedöma folks ålder, jag tyckte han var runt 22 år.
Jag kan förstå varför han sökte sej till Sverige, här finns gratis utbildning, bidrag, gratis kläder, mat, för en asylsökande är det mesta gratis. Rena paradiset mot hans hemland. Men någonstans måste Sverige dra en gräns, vi har redan tusentals asylsökanden som har fått fristad på falska grunder. Detta har skapat en ohållbar situation. Nu har regeringen stramat åt invandringen vilket jag tycker är bra. Sverige kan inte försörja all världen folk som vill leva ett västerländskt liv.

Kommer ni ihåg han afghanen som för något år sedan knivade en polis i huvudet?
Han tillhörde folkgruppen hazarer som i stora mängder flydde till Iran.
Killen själv hade aldrig varit i Afghanistan utan föddes i Iran
Ett team från Expressen åkte till Iran för att intervjua hans familj. De var naturligtvis bedrövade av vad som hänt.
Familjen de mötte var far, mor och två döttrar. En tämligen välmående familj som det inte gick nöd på.

*************************
Ursäkta ett lång samtal kom emellan och jag är full och kan inte sluta käfta
***************************************************

Fadern berättade att sonen ville gå en viss utbildning.

Detta var alltså sonens skäl för att söka asyl i Sverige. Han var alltså ekonomisk flykting och är väl bekymmersamt är alla hazarer har samma ekonomiska bakgrund.
Vilket jag tror men Immigrationsverket är av annan uppfattning,
En FN:represetant bedömde Iran för deras sätt att ta emot hazarer.

Tydligen vet Migrationsverket mer än FN

Vet ej.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2019 21:48

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Det är synnerligen gement att släppa in folk i Sverige i samma stund som man utvisar någon som man släppte in för typ 4 år sedan..... Det är så man gjuter en terrorist.

Du kanske menar samma snubbe som det fanns en artikel om i Expressen igår?
Alltså, han "släpptes" inte in utan han sökte asyl för fyra år sen. Sen visade det sej att han ljög (vilken överraskning!) om sin ålder.
Kommer inte ihåg på raken men han påstod väl att han var under 18 år (standardsvar)?
Röntgen av hans knäleder visade att han är över 18 år. Du ska veta att Migrationsverket är väldigt generösa i sin bedömning och friar hellre än fäller.
När jag såg bilden på honom, vill inte skryta men är bra på att bedöma folks ålder, jag tyckte han var runt 22 år.
Jag kan förstå varför han sökte sej till Sverige, här finns gratis utbildning, bidrag, gratis kläder, mat, för en asylsökande är det mesta gratis. Rena paradiset mot hans hemland. Men någonstans måste Sverige dra en gräns, vi har redan tusentals asylsökanden som har fått fristad på falska grunder. Detta har skapat en ohållbar situation. Nu har regeringen stramat åt invandringen vilket jag tycker är bra. Sverige kan inte försörja all världen folk som vill leva ett västerländskt liv.

Kommer ni ihåg han afghanen som för något år sedan knivade en polis i huvudet?
Han tillhörde folkgruppen hazarer som i stora mängder flydde till Iran.
Killen själv hade aldrig varit i Afghanistan utan föddes i Iran
Ett team från Expressen åkte till Iran för att intervjua hans familj. De var naturligtvis bedrövade av vad som hänt.
Familjen de mötte var far, mor och två döttrar. En tämligen välmående familj som det inte gick nöd på.

*************************
Ursäkta ett lång samtal kom emellan och jag är full och kan inte sluta käfta
***************************************************

Fadern berättade att sonen ville gå en viss utbildning.

Detta var alltså sonens skäl för att söka asyl i Sverige. Han var alltså ekonomisk flykting och är väl bekymmersamt är alla hazarer har samma ekonomiska bakgrund.
Vilket jag tror men Immigrationsverket är av annan uppfattning,
En FN:represetant bedömde Iran för deras sätt att ta emot hazarer.

Tydligen vet Migrationsverket mer än FN

Vet ej.

Ok. Men det systemet är fel. Beslutet bör komma vid gränsen innan personen släpps in i Sverige. Man släpper inte in folk på ett nöjesfält på sådant vis, eller hur? Jag är positiv till invandring, men i sådana här fall säger det sig självt...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster