Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 17 jun 2019 00:00

https://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum ... 3-16161678

Fint hus i Helsingborg från 1820..... kollar ni på hemnet nåt?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 17 jun 2019 09:08

hakkapeliitta skrev:Är själv alfahane. Är ändå social och har inget behov att stila.
Kanske har jag storhetsvansinne ändå. Finns i släkten där många blev inspärrade. Min morbror levde hela sitt liv på mentalsjukhus. Han led av paranoia och attackerade jobbarkompisar med spade i högsta hugg. Han trodde de snackade skit om honom. Polisen kom och på den vägen var det.
Hela min släkt är sjuk. Mentalt störda.
Jag fick som barn inplanterad ett hat. Hat mot alla, alla var emot oss, jag levde i en paranoid värld. Fy fan vilken taskig start jag fick som barn.

Vill egentligen inte skylla på morsan, hon hade sin problematik.

Alla var med fnuttar. Givetvis finns det en del som är både framfusiga och intelligenta. Det är väl mer på ett globalt plan. Man scorar så himla mycket bättre på föräldraval än huvud och ansträngning. Moderskärleken är starkare än människokärleken.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2019 12:17

Anders skrev:Man scorar så himla mycket bättre på föräldraval än huvud och ansträngning.

Jag är inte så säker på det. Ifall 3 på 1000 har bra jobb, och om man rangordnar alla ekonomiskt från födseln, så tror jag att den med sämst förutsättningar har betydligt större chans att knipa ett av dessa 3 jobb om man jämför med de flesta av de 999 andra. Varför? Motgång är utbildning...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 jun 2019 12:32

Ben skrev:Att fråga en ateist om han trivs som ateist är ungefär ...

Du anser det vara en brist att ateister inte tror på sagorna han fick höra i söndagsskolan? Jag ser det snarare som en brist att vuxna människor tror på att en ung jungfru i Palestina plötsligt föder en välskapt pojke. Eller att denne pojke växte upp och fick förmågan att återuppliva en person som legat död sedan flera dagar. Man kan läsa det som legender, som fina berättelser som vi kan tolka med innebörden att Jesus var en mycket märklig person med förmågan att bota sjuka. Men att hålla det för sant, att det faktiskt har hänt är en helt annan sak.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2019 16:07

Pilatus skrev:Men att hålla det för sant, att det faktiskt har hänt är en helt annan sak.

Själv ser jag det som en solklar självklarhet att en fluga förstår och upplever sin tillvaro lika tydligt och fullt som jag gör med min. Om någon anser något annat så beklagar jag att folk fattar så dåligt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 jun 2019 16:10

Morsan tvingade oss till söndagsskolan eftersom vi fick gratis bullar och saft.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 jun 2019 16:32

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Men att hålla det för sant, att det faktiskt har hänt är en helt annan sak.

Själv ser jag det som en solklar självklarhet att en fluga förstår och upplever sin tillvaro lika tydligt och fullt som jag gör med min. Om någon anser något annat så beklagar jag att folk fattar så dåligt.

Vi förstår på ett ungefär flugans upplevelse av tiden och rummet, det är hennes åskådningsformer. Men vi kanske inte förstår huruvida du upplever tillvaron på ett likartat sätt. Förklara gärna sambandet.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 jun 2019 17:02

Tror inte en fluga förstår nåt.
Som ung grabb försökte jag dressera en fluga, jag var kanske sju år, konstig grej jag fick i huvudet, flugan lydde inte mina uppmaningar jag krossade den men min tumme.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 17 jun 2019 17:32

Pilatus skrev:
Ben skrev:Att fråga en ateist om han trivs som ateist är ungefär ...

Du anser det vara en brist att ateister inte tror på sagorna han fick höra i söndagsskolan? Jag ser det snarare som en brist att vuxna människor tror på att en ung jungfru i Palestina plötsligt föder en välskapt pojke. Eller att denne pojke växte upp och fick förmågan att återuppliva en person som legat död sedan flera dagar. Man kan läsa det som legender, som fina berättelser som vi kan tolka med innebörden att Jesus var en mycket märklig person med förmågan att bota sjuka. Men att hålla det för sant, att det faktiskt har hänt är en helt annan sak.


Ateism är ett avtal med en demon. Grattis till din förlorade själ då!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2019 17:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Men att hålla det för sant, att det faktiskt har hänt är en helt annan sak.

Själv ser jag det som en solklar självklarhet att en fluga förstår och upplever sin tillvaro lika tydligt och fullt som jag gör med min. Om någon anser något annat så beklagar jag att folk fattar så dåligt.

Vi förstår på ett ungefär flugans upplevelse av tiden och rummet, det är hennes åskådningsformer. Men vi kanske inte förstår huruvida du upplever tillvaron på ett likartat sätt. Förklara gärna sambandet.

Vad är skillnaden??? :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2019 17:57

Ben skrev:Är det bara ateist-arslen på filosofiforumet?

Jag kan inte kalla mig ateist direkt, om man granskar vad ateism innebär (vilket jag inte gjort) så tror jag att man kommer fram till att det är omöjligt att vara ateist, alternativt att man får omdefiniera allt...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 jun 2019 18:47

Varför måste man definiera sej som ateist/troende?
Överhuvudtaget denna kategorisering i olika fack har jag aldrig förstått.

Fri fågel

Free as a bird
It's the next best thing to be
Free as a bird

Home, home and dry
Like a homing bird I'll fly
As a bird on wings


(Paul Mccarthy)

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 jun 2019 19:04

Jag hade en kompis som hade ett fyrkantigt huvud.
Alla hans musikfavoriter hade fyrkantigt huvud, John Lennon, Bob Dylan, säkert nån mer.
Varför? Var han narcissit och stirrade sej själv i spegeln?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 jun 2019 19:10

Fan hörde av en kompis att han fick strupcancer.
Och här skojar jag.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 17 jun 2019 20:31

hakkapeliitta skrev:Varför måste man definiera sej som ateist/troende?
Överhuvudtaget denna kategorisering i olika fack har jag aldrig förstått.

Fri fågel

Free as a bird
It's the next best thing to be
Free as a bird

Home, home and dry
Like a homing bird I'll fly
As a bird on wings


(Paul Mccarthy)


fågeln behöver en själ för att vara fri. eller?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster