Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 15 nov 2019 06:48

musik hjälper alltid. rekoj. direstraits var o är bra. Lyssna på höög volym en stund på kitty davies and lewis

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 15 nov 2019 06:51

eller la mere med charles trenet

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 15 nov 2019 16:45

--

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Marksa » 15 nov 2019 17:03

Tänk om vi Svenskar skulle komma ihåg vad solidaritet är.
Tänk på att alla människor har lika värde.
Greg, israel, palestinier, chilenare, syrier, polack, finne, turk även svensk.
Tänk på att alla människor i Sverige skall lyda under svensk lag.

Bränn inte dina broar
Bygg nya istället
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 nov 2019 17:50

Marksa skrev:Tänk om vi Svenskar skulle komma ihåg vad solidaritet är.

Är det inte det vi ständigt gör och har gjort? Det är omkring 500 000 personer födda i Sverige med båda föräldrarna födda i utlandet.
Marksa skrev:Tänk på att alla människor har lika värde. Grek, israel, palestinier, ...

Det kan väl diskuteras, palestinier bombas ofta och betraktas av Israel och därmed av EU som terrorister. Så deras människovärde betraktas i jämförelse med israeler som väldigt lågt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 nov 2019 19:20

xion skrev:Man tänker sig att till Sverige invandrande folk ska bli svenskar.
Men tänk om det inte blir så att afganerna blir svenskar`?
Tänk om det istället blir så att Sverige blir Afganistan?
Att vi får koranskolor och talibaner och krig istället.

Men har svenskar en kvalitetsstämpel på sig? Nej, men din fråga är ändå relevant.
Det finns mycket man kan vara rädd för... idag har jag varit rädd... inte för något särskilt. Men jag tar det på allvar, finns det någon relevans för min rädsla? Dum fråga. Vi har framtiden för oss.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad tänker du på?

Inläggav cawi » 16 nov 2019 04:11

Kvalitetsstämpel? Superlativa Du hör uppenbart ej dig själv..!
Well, om så stoisk uti denna tröstlösa kunskapsbarriär vågar jag här lyfta in delar av Krysippos insikter, för böveln människa tänk...
..~

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 nov 2019 08:03

cawi skrev:Kvalitetsstämpel? Superlativa Du hör uppenbart ej dig själv..!

Vem gör det? Jag vet knappt hur min röst låter - för andra. Strider det mot din moral?

cawi skrev:Well, om så stoisk uti denna tröstlösa kunskapsbarriär vågar jag här lyfta in delar av Krysippos insikter, för böveln människa tänk...

Endel människor avskyr sanning... De tycker att den är alltför högdragen...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 nov 2019 12:43

Tycker ni bäst om att öppna inslagna paket, eller bara få presenten som den är?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Marksa » 16 nov 2019 18:20

Pilatus skrev:
Marksa skrev:Tänk på att alla människor har lika värde. Grek, israel, palestinier, ...

Det kan väl diskuteras, palestinier bombas ofta och betraktas av Israel och därmed av EU som terrorister. Så deras människovärde betraktas i jämförelse med israeler som väldigt lågt.


2 saker på detta:
Före det första, inte alla Palestinier betraktas som terrorister och framförallt inte av alla.
För det andra, Du är väl inte Israel eller EU eller för den delen Sverige, du är en människa. vad anser du!
Jag står fast vid att alla människor i Sverige, av alla nationaliteter och ursprung har ett okränkbart lika värde. Och har samma rättigheter och skyldigheter som skall komma oss alla till del.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 nov 2019 20:00

Marksa skrev:
Pilatus skrev:Det kan väl diskuteras, palestinier bombas ofta och betraktas av Israel och därmed av EU som terrorister. Så deras människovärde betraktas i jämförelse med israeler som väldigt lågt.

Före det första, inte alla Palestinier betraktas som terrorister ...

Inte alla, fantastiskt. Men de som bombar obeväpnade kvinnor och barn betraktas som människovärdiga? Över femhundra dödades den senaste veckan.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Marksa » 16 nov 2019 20:47

Pilatus skrev:
Marksa skrev:
Pilatus skrev:Det kan väl diskuteras, palestinier bombas ofta och betraktas av Israel och därmed av EU som terrorister. Så deras människovärde betraktas i jämförelse med israeler som väldigt lågt.

Före det första, inte alla Palestinier betraktas som terrorister ...

Inte alla, fantastiskt. Men de som bombar obeväpnade kvinnor och barn betraktas som människovärdiga? Över femhundra dödades den senaste veckan.


Vad är det som är fantastikt? (typo misstänker jag) Jag tycker nog att alla som bombar eller terroriserar obeväpnade kvinnor och barn är att betrakta som svin. Det gäller både palestinier och israeler, ja alla. De bryter mot all mellanmänsklig heder och sans, och avhumaniserar sina motståndare.

En undran Pilatus, är det lättare att prata om vad som händer i Mellanöstern med alla dess krig och elände, än att prata om demoniseringen av medborgare och flyktingar i Sverige?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 nov 2019 23:41

Marksa skrev:En undran Pilatus, är det lättare att prata om vad som händer i Mellanöstern med alla dess krig och elände, än att prata om demoniseringen av medborgare och flyktingar i Sverige?

Nu tror jag du får förklara vilka som demoniserar vilka. Flyktingstatus har de som kunnat redogöra för asylskäl, de har uppehållstillstånd, oftast permanenta antar jag. Vad jag vet är de inte demoniserade av någon. Sedan finns det ett antal tiotusen som lever i Sverige utan uppehållstillstånd. Några av dem gör livet svårt för folk som bor i förorterna. Det finns ett antal politiker som vill ge dem amnesti. Andra demoniserar dem säkert och anser att de utan vidare prut kan skickas iväg.

Men skall vi få någon reda i röran får vi använda huvud och hjärta, inte bara tro att vi kan ta hand om och hjälpa folk som vill ha det bättre än de hade det i sina hemländer.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 nov 2019 10:21

Om människor demoniseras i Sverige, så tänker jag att det öht inte har med ursprung att göra, utan det finns vissa människor som har ett behov av att demonisera andra, det är det som är problemet, det spelar ingen roll för den demoniserande vem hen demoniserar, någon måste hamna i giljotinen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 nov 2019 11:15

klorofyll skrev:det finns vissa människor som har ett behov av att demonisera andra,

Hur uppstår det behovet och vilka menar du har ett sådant behov?
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster