Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 mar 2019 07:30

Var där i Juli. Skönt, det var en helvetes varm dag, och det var svalt inne på museet/galleriet, så jag såg nog allt tre gånger för att slippa gå ut. Blev snarast avtänd på Lerin dock. Det var för mycket. Utstänningarna han brukade ha på Karlstad Museum då vi bodde där på 90 talet var bättre.

Och Sandgrund är dansbandshaket dansbandshak.

Han skulle haft färre målningaroch mer struktur. Nu drunknade man i det. Svårt att göra bra utstöllningar av föreställande konst. På Fotografiska lyckas de ibland. Musee dOrsay får godkänt också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 30 mar 2019 09:00

Så du har bott i Karlstad, Anders? Vad roligt! Hade Lerin färre målningar till utställning på 90-talet, eller vad tyckte du var bättre?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 30 mar 2019 09:09

Det får mig att tänka på barnprogrammet som sändes när jag var liten - Hajk. Ljuva nostalgi!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 14:59

Midfastosöndagen, eller Dominica de rosa.
Vackert ute, promenadväder.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 31 mar 2019 15:10

Vad är det för blommor? Blåsippor? Blommar de hos dig nu?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 16:03

lynx skrev:Vad är det för blommor? Blåsippor? Blommar de hos dig nu?

Ja visst, det blommar i rabatter, gräsmattor och dikesrenar. Om det vore möjligt att ladda upp bilder från den egna datorn skulle jag kunna visa. Gå en promenad och kika in i trädgårdarna. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 31 mar 2019 16:29

Pilatus skrev:
lynx skrev:Vad är det för blommor? Blåsippor? Blommar de hos dig nu?

Ja visst, det blommar i rabatter, gräsmattor och dikesrenar. Om det vore möjligt att ladda upp bilder från den egna datorn skulle jag kunna visa. Gå en promenad och kika in i trädgårdarna. :)

Blommar ner mot hågadalen i Uppsala, våren kommer hit till svealand också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 31 mar 2019 16:31

lynx skrev:Så du har bott i Karlstad, Anders? Vad roligt! Hade Lerin färre målningar till utställning på 90-talet, eller vad tyckte du var bättre?

Det var mer utställningar med visst tema, tex hans Lofotenår. Ingen fast utställning men han var en återkommande attraktion
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 31 mar 2019 16:39

Ja, jag får väl gå en promenix då och checka läget 8) I mina Everestkängor och mina nya jeggings med nitar längs revären. Max tre km får det bli. Så ska jag spana blommor :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 16:45

lynx skrev:Ja, jag får väl gå en promenix då och checka läget 8) I mina Everestkängor och mina nya jeggings med nitar längs revären. Max tre km får det bli. Så ska jag spana blommor :)

Bra initiativ! Man känner sig alltid mycket bättre till mods efter en promenad, enligt egen erfarenhet. Och jag har kameran med, ofta nöjer jag med med min lilla Canon Ixus. Alldeles lagom stora filer för Facebook och Twitter.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 31 mar 2019 17:34

Det var ju faktiskt ditt initiativ, Pilatus :) Tack så mycket! Nåväl. Jag såg många påskliljor. Tusenskönor. På en gräsplätt blommade ensamt en styvmorsviol eller om det var någon sorts minimini-pensee. Massvis med scilla. På en grav blommade det något som borde vara en hybrid. De såg precis ut som scilla, men de var helt vita förutom ett svagt blått streck längs kronbladen. Rydkvists vilar där.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 17:49

lynx skrev:Det var ju faktiskt ditt initiativ, Pilatus :) Tack så mycket! Nåväl. Jag såg många påskliljor. Tusenskönor. På en gräsplätt blommade ensamt en styvmorsviol eller om det var någon sorts minimini-pensee. Massvis med scilla. På en grav blommade det något som borde vara en hybrid. De såg precis ut som scilla, men de var helt vita förutom ett svagt blått streck längs kronbladen. Rydkvists vilar där.

Se där en hybrid också. :) Jo det är vår på gång, saven stiger och små löv (mindre än musöron) syns på flera plantor. Och på tal om det så är det just så små outvecklade blad på rosor i rabatter och buskar. Mycket trevligt, men det är fortfarande kyligt och minusgrader på nätterna. (Det kanske inte stämmer med Greta Thunbergs teori.) :)
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 31 mar 2019 18:38

lynx skrev:Det var ju faktiskt ditt initiativ, Pilatus :) Tack så mycket! Nåväl. Jag såg många påskliljor. Tusenskönor. På en gräsplätt blommade ensamt en styvmorsviol eller om det var någon sorts minimini-pensee. Massvis med scilla. På en grav blommade det något som borde vara en hybrid. De såg precis ut som scilla, men de var helt vita förutom ett svagt blått streck längs kronbladen. Rydkvists vilar där.


Kanske den här: Porslinshyacint, Puschkinia scilloides?

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 31 mar 2019 18:40

Pilatus skrev:Midfastosöndagen, eller Dominica de rosa.


Denna skimrande magi.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 19:29

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Midfastosöndagen, eller Dominica de rosa.

Denna skimrande magi.

Det är lätt att förstå att man fastat för att uppnå vissa mentala tillstånd. Jesus fastade ju i fyrtio dygn, till råga på allt i öknen. Självklart avstod han även från vatten. Det bekom honom inte mer än att han kände sig litet hungrig. Se Matt 4:2

Och Bibelns Ester 4:16 säger: Ni skall inte äta eller dricka på tre dygn, varken dag eller natt. Jag och mina tjänsteflickor skall fasta på samma sätt.

Det är inte många kristna i dag som gitter fasta. Man är upptagen med annat.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster