Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 aug 2020 17:20

Anders skrev:Köper dina invändningar Pilatus. Men om man tittar på vad vi skrivit, var inte kristendomen en grund av ordning för västerlandet, en grund för senare vetenskap och upplysning?

Ja kanske, ett bra rättssystem i form av Corpus juris civilis. Tveksamt om kristendomen var speciellt beskedlig med sin stränga bevakning i trosfrågor. Renässansen var en kulturell pånyttfödelse. Kyrkan kan ha bidragit till kulturens utveckling inom musik och konst. Men den stela och intoleranta hållning den alltid haft måste ha varit en plåga. Den till svenska översätta Bibeln och reformationen blev ett kliv upp ur mörkret. Katoliker är fortsatt mycket konservativa och har en medeltida syn på familjeplanering. Om de ser en väg framåt med en ständigt växande befolkning är ovisst. Man måste uppfattat jordens resurser som outtömliga.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Död'n

Inläggav Algotezza » 19 aug 2020 17:52

lynx skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om man tror på Gud/känner religiös mening, inspiration, så lever man ett rikare liv oavsett utgång.

klorofyll, självklart kan man vara som ett barn i anden och tro på att något fantastiskt kommer att hända den dag vi lämnar det jordiska livet. Tron på något himmelskt är ett slags lugnande opium för den som ängslas. De troende har aldrig någonsin kunnat peka på något faktiskt som ger näring åt föreställningen om ett liv efter detta. Hur beskriver Bibeln den himmelska tillvaron? Jaså, inte med ett ord, så trist då!


Det finns många som vittnar om nära-döden-upplevelser. Barn som minns tidigare reinkarnationer. Själv undrar jag när gudsfruktan ebbade ut inom kristendomen. Vet du det, Pilatus? För 100 år sedan predikade pastorerna om "i Herrans tukt och förmaning". Nu är det kärlek som predikas, förlåtelse och nåd.


Var tid har sin Guds- och Jesusbild och sina tolkningar av heliga skrifter och eviga sanningar. Man formar det eviga efter timliga ideal - och låtsas inte om att det är det man gör. Det kanske är bra? Men varför behöver man peka på det eviag för att rättfärdiga sina åsikter?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 aug 2020 19:12

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att vi behöver mer religion.

Har vi inte fått vår dos av religion, övertro på andar och demoner, förföljelse av dem som inte hade den rätta evangeliska tron?

Dos av vadå? Jag vill att folk ska fatta meningfulla beslut, därför att det finns en mening och rättvisa.

Religion, etymologi (Wikipedia): Ordet har sitt ursprung i latinets religio. Innebörden och ursprunget till den latinska frasen är omtvistad,[3] men har bland annat tolkats som "gudsdyrkan", "gudsfruktan" eller "respekt för det heliga".[4] Betydelsen såsom en form av trossystem finns belagd från 1300-talet. I sin nuvarande betydelse infördes ordet i de moderna kulturspråken på 1500-talet av humanisterna och användes bland annat av reformatorn Martin Luther. På svenska finns ordet belagt från 1539.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 19 aug 2020 19:26

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att vi behöver mer religion.

Har vi inte fått vår dos av religion, övertro på andar och demoner, förföljelse av dem som inte hade den rätta evangeliska tron?

Dos av vadå? Jag vill att folk ska fatta meningfulla beslut, därför att det finns en mening och rättvisa.

Religion, etymologi (Wikipedia): Ordet har sitt ursprung i latinets religio. Innebörden och ursprunget till den latinska frasen är omtvistad,[3] men har bland annat tolkats som "gudsdyrkan", "gudsfruktan" eller "respekt för det heliga".[4] Betydelsen såsom en form av trossystem finns belagd från 1300-talet. I sin nuvarande betydelse infördes ordet i de moderna kulturspråken på 1500-talet av humanisterna och användes bland annat av reformatorn Martin Luther. På svenska finns ordet belagt från 1539.



Det kan finnas både mening och rättvisa på sekulär grund.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 20 aug 2020 00:01

min sång

https://soundcloud.com/hephaestusdog/mi ... rn-back-01

80 BPM (nedladdningsbar)

love wandered inside
stronger than you
stronger than I
and now that it has begun
we can not turn back
we can only turn into one
and I won't hesitate at all
whenever you call
we can only turn into one

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7814
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 aug 2020 12:42

Pilatus skrev:
Anders skrev:Köper dina invändningar Pilatus. Men om man tittar på vad vi skrivit, var inte kristendomen en grund av ordning för västerlandet, en grund för senare vetenskap och upplysning?

Ja kanske, ett bra rättssystem i form av Corpus juris civilis. Tveksamt om kristendomen var speciellt beskedlig med sin stränga bevakning i trosfrågor. Renässansen var en kulturell pånyttfödelse. Kyrkan kan ha bidragit till kulturens utveckling inom musik och konst. Men den stela och intoleranta hållning den alltid haft måste ha varit en plåga. Den till svenska översätta Bibeln och reformationen blev ett kliv upp ur mörkret. Katoliker är fortsatt mycket konservativa och har en medeltida syn på familjeplanering. Om de ser en väg framåt med en ständigt växande befolkning är ovisst. Man måste uppfattat jordens resurser som outtömliga.

Hm, problemställningen med en överbefolkad jord är ju knappast sådan att de katolska länderna är de mest överbefolkade. Sen är synen på på preventivmedel under övervägande skulle jag vilja påstå. Har katoliker i nära släkten och läser rätt ofta Signum med intresse. Abort är en annan sådan fråga. Vad innehåller den frågan egentligen? I det här sammanhanget?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 aug 2020 17:57

Algotezza skrev:Det kan finnas både mening och rättvisa på sekulär grund.

Kryddat med slump... Man måste alltså ta hand om saken på egen hand, medan tid är... Öga för öga, tand för tand. ???

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 20 aug 2020 22:09

striking by in the dark night
making pretends that you're false
i don't own you
i can't have you even for good
but imma strike by with harder pretends
and you will guess my name for once

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7814
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 aug 2020 23:00

Stukat foten rejält. Tankarna klarnade. Legat i hängmattan med högt läge för foten och en tjock fleecefilt och lyssnat på sommarföljetongen, Lassgård som läser Händelser vid Vatten. Låg ute i det svartnande i en timme. Tre avsnitt. Kunde sluta ögonen utan att somna. I natt blir det både Propavan och Ipren.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 aug 2020 23:17

Anders skrev:Hm, problemställningen med en överbefolkad jord är ju knappast sådan att de katolska länderna är de mest överbefolkade. Sen är synen på på preventivmedel under övervägande skulle jag vilja påstå. Har katoliker i nära släkten och läser rätt ofta Signum med intresse. Abort är en annan sådan fråga. Vad innehåller den frågan egentligen? I det här sammanhanget?

Polen och USA har diskuterat aborträtten nyligen, i en riktning mot strängare lagstiftning. Världen är inte inne på att minska sitt befolkningstal, eller djurhållning. - Och miljontals, främst högutbildade, kineser övergått till kristendomen. Det öppnas nya kyrkor varje vecka – i ett land där ateism för inte så länge sedan var den officiella normen. Ref. Forskning och Framsteg 2016-06-20

I de mer sekulära länderna kan bilden se annorlunda ut. I vilken riktning världens befolkningsutveckling kommer att gå på sikt är inte lätt att säga. Men jag tror att det finns en gräns för expansionen, där pandemier och naturkatastrofer, torka översvämningar med efterföljande bristtillstånd kommer att hejda en fortsatt utveckling av jordens folkmängd. Religionen ser ut att vinna fler anhängare i många länder för närvarande. Världen känns otrygg.
Moderator

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 21 aug 2020 00:29

vad gör ni uppe inatt för då? skriver ni lyrik, dansar eller spelar musik i hörlurar?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 aug 2020 09:07

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Det kan finnas både mening och rättvisa på sekulär grund.

Kryddat med slump... Man måste alltså ta hand om saken på egen hand, medan tid är... Öga för öga, tand för tand. ???


Hur tänker du då?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 aug 2020 09:09

Severus Snape skrev:vad gör ni uppe inatt för då? skriver ni lyrik, dansar eller spelar musik i hörlurar?



Ibland när jag vaknar i vargtimmen skriver jag lyrik. När jag har svårt att somna lyssnar jag på musik.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 21 aug 2020 12:53

Jag fick soundcloud go+ för 49 kr i månaden! billigt!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7814
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 21 aug 2020 15:19

Severus Snape skrev:Jag fick soundcloud go+ för 49 kr i månaden! billigt!

Vad i plus var du ute efter som inte fanns i gratisversionen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster