Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 10:43

Anders skrev:Spännande diskussion de sista sidorna. Som grubblande människa och dessutom uppväxt i en mycket religiös familj/släkt kan jag relatera till mig själv och till mina närmaste då jag tänker på vad religion är:

1. En social sammanhållnig. Betyder zero zip nada för mej, men för familjemedlemmar som konverterat till katolicismen är det fundamentalt.
2. Handerande av dödsskräck. För mig ytterst påtagligt, men kristendomens budskap(liksom de flesta andras religioners budskap) bara skrämmer mig. Är numer ateist pga det. För familjemedlemmar som är katoliker är livet efter detta inte nåt de grubblar så mycket på.
3. En form av meditation, en filosofi, en livshållning. Kan bara säga det, att inget ger mig så mycket myror i brallan och obehag som att sitta i en gudstjänst och jag satt fram till konfirmationen i Många. Och att be känns ytterst obehagligt. Skogsmunken somnar jag till.
4. En samhällsbyggare, en moral. Och här är kristendomens styrka som jag ser det. Kärleksbudskapet i kombination med straff och en livshållning. Verkar för skötsamhet, disciplin och omtanke om andra. Islam verkar ha en del såna ingredienser, men dels så är det så familjeorienterat, säkert det romerska arvet, och delse är expansiontekniken lite för sofistikierat intelligent, för politisk/mänsklig för att passa i min bild av en religion. Det måste vara mindre jordnära. I thailand verkade buddhismen göra bra grejer för folket där nere, till en del. Men de är väldigt fattiga. Intryck från en lång vistelse där.

Ett problem som jag ser med religion är att när man lär ut saker, så blir det ofta så att någon följer anvisningarna, men inte förstår varför... Det blir ett totalt missförstånd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 10:52

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det väsentliga tror jag är att buddhisten strävar efter en befrielse från lidandet (den ständiga återfödelsen), bejakande av det asketiska livet, frihet från överflöd och ägodelar, frihet från en fåfänglig livsstil, ytligheten.

Att livet fortsätter (i en annan form) efter den mänskliga döden, kan man kalla det att vara religiös?

Varför skulle det vara mindre religiöst att tro att livet ÄR slut efter döden?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 11:16

klorofyll skrev:Ingår moral i buddhistiskt tänkande? Om buddhism inbegriper någon form av rättvisa så kan jag acceptera buddhism som religion...

Jag har redan nämnt buddhistens asketiska livshållning. De Tre Gifterna som ingår i den cirkel som leder till befrielse är; frihet från begär, hat och villfarelse.

sex destruktiva känslor
Bindning eller begär
Vrede (inklusive fientlighet och hat)
Högmod
Okunnighet och villfarelse
“Destruktivt” tvivel
“Destruktiva” ståndpunkter

Det är inte nödvändigt att du accepterar buddhism som religion, det är deras tro.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 11:27

klorofyll skrev:Ett problem som jag ser med religion är att när man lär ut saker, så blir det ofta så att någon följer anvisningarna, men inte förstår varför... Det blir ett totalt missförstånd.

Vad är det som skall förstås? Kristendomen är splittrad i mängder av uttolkningar av den rätta tron. Så även inom islam och judendom. Även buddhister betonar delar av sin lära olika.

I mitt rike får var och en bli salig på sin fason Fredrik II (den store)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 13:19

Men jag undrar, eftersom du är så säker, över vad en religion är... Kan det vara att spela innebandy? Du menar att det inte behövs någon form av gud i en religion, men vad är det som behövs???

I USA är ex.v. Scientologi en religion och det medför mycket cash då de slipper betala skatt...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 13:24

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ingår moral i buddhistiskt tänkande? Om buddhism inbegriper någon form av rättvisa så kan jag acceptera buddhism som religion...

Jag har redan nämnt buddhistens asketiska livshållning. De Tre Gifterna som ingår i den cirkel som leder till befrielse är; frihet från begär, hat och villfarelse.

sex destruktiva känslor
Bindning eller begär
Vrede (inklusive fientlighet och hat)
Högmod
Okunnighet och villfarelse
“Destruktivt” tvivel
“Destruktiva” ståndpunkter

Det är inte nödvändigt att du accepterar buddhism som religion, det är deras tro.

Tror att en gud är nödvändig för rättvisa. Annars blir det bara flugornas herre.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 14:09

klorofyll skrev:Men jag undrar, eftersom du är så säker, över vad en religion är... Kan det vara att spela innebandy? Du menar att det inte behövs någon form av gud i en religion, men vad är det som behövs?

Livsregler, en förklaringsmodell, sådant som hålls för heligt, tempel, bilder. Heliga män som kan göra sådant ingen annan kan, den historiska situationen etc.

Innebandy når inte helt upp till dessa rekvisit.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 14:22

klorofyll skrev:Tror att en gud är nödvändig för rättvisa. Annars blir det bara flugornas herre.

Leta gärna upp någon källa som ger dig rätt i att en religions rättviseideal förutsätter Gud.

Förespråkar Jesus rättvisa och jämlikhet? Citera!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 16:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men jag undrar, eftersom du är så säker, över vad en religion är... Kan det vara att spela innebandy? Du menar att det inte behövs någon form av gud i en religion, men vad är det som behövs?

Livsregler, en förklaringsmodell, sådant som hålls för heligt, tempel, bilder.

Givna av vem? Vad är allt det där utan en tro? Inte godtrogen, inte en tro på sådant som går att se. Den vise mannen kommer inte säga: tro på mig! Man måste tro på rättvisan. Och vad upprätthåller rättvisan... Vi vet inte. Men vi måste tro, det är så vi överlever.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 16:21

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Livsregler, en förklaringsmodell, sådant som hålls för heligt, tempel, bilder.

Givna av vem? Vad är allt det där utan en tro? Inte godtrogen, inte en tro på sådant som går att se. Den vise mannen kommer inte säga: tro på mig! Man måste tro på rättvisan. Och vad upprätthåller rättvisan... Vi vet inte. Men vi måste tro, det är så vi överlever.

Men citera då och berätta om var du läst om detta!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jul 2020 16:24

Pilatus

Tror du att Don Corleone hade kunnat ge dig rättvisa? Gudfadern-filmen (filmerna) bygger på en oerhört välskriven bok av Mario Puzo, det kan inte ha varit så svårt att spela in den filmen med det tydliga manuset. Men det är ingen trevlig bok, snarare så är den obehaglig att läsa. Själv blir jag äcklad. Filmen är bättre... Tror du att de legala domstolarna kan ge dig rättvisa? Jag tror att de flesta som har varit med om något tråkigt känner behov av en trygghet som är större än människan med fel och brister. Kanske skänker rikedomar en känsla av trygghet, eller att ha arbetat ett helt liv, men vi vet inte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 16:52

klorofyll skrev:Pilatus

Tror du att Don Corleone hade kunnat ge dig rättvisa?

Men skriv då om vad du menar att rättvisan har för ursprung. Om det är en slags naturrätt du åsyftar får du säga det.

Corleone-familjen tillämpar förvisso en rättslära, den är antagligen inte nedtecknad i en bok, men det finns rättsregler och den som bryter mot dem blir rätt kvickt medveten om sitt misstag.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Marksa » 04 jul 2020 18:08

klorofyll skrev:Men jag undrar, eftersom du är så säker, över vad en religion är... Kan det vara att spela innebandy? Du menar att det inte behövs någon form av gud i en religion, men vad är det som behövs???
..

En intressant aspekt är när en människa tar på sig rollen som gud, personkult är inte helt ovanligt. Gärna en personkult parat med urflippade politisk ideologi. Då har du en stark dominerande religion med nästintill total kontroll. Ett tidigare Kina, och nuvarande Nordkorea som exempel.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2020 18:58

Marksa skrev:En intressant aspekt är när en människa tar på sig rollen som gud, personkult är inte helt ovanligt. Gärna en personkult parat med urflippade politisk ideologi. Då har du en stark dominerande religion med nästintill total kontroll. Ett tidigare Kina, och nuvarande Nordkorea som exempel.

Kina under Maos kulturrevolution då alla läste den lilla röda, (rebellrörelsen i Sverige) har drag som förvisso närmar sig en religion i tillbedjan. Men är det verkligen en religion? Mao var föga metafysisk i sin politiska utövning, han var marxist och dialektiker i Hegels efterföljd. Det gick förstås på tok och många människor dog.

Kim Jong-un är nyckfull, men hårt pressad av hårda levnadsvillkor inom landet och krav från USA med flera, att just Nordkorea inte får förfoga över kärnvapen. Men kommunismen finns (efter en ändring 2009) inte nämnd i författningen. Ideologin juche (självtillit) betonar nationellt, kulturellt och ekonomiskt oberoende samt revolutionär nit och partiets överlägsenhet. Juche förutsätter att individen sätter samhällets intressen framför sina egna och att lojalitet med nationen och dess ledare går före internationell solidaritet. Ett centralstyrt kollektivistiskt samhälle, men knappast en religion.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 05 jul 2020 13:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Pilatus

Tror du att Don Corleone hade kunnat ge dig rättvisa?

Men skriv då om vad du menar att rättvisan har för ursprung. Om det är en slags naturrätt du åsyftar får du säga det.


Om rättvisans ursprung är samvetet och om samvetet är godtyckligt så finns egentligen ingen grund för att agera "rätt"...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster