Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 maj 2018 22:36

Prishöjningen idag beror mest på höjda priser på råolja. Har inget med MP att göra =P~

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 maj 2018 23:13

Jag tänker på ifall man inte får vara sig själv... Hur vet man det?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 maj 2018 23:18

klorofyll skrev:Jag tänker på ifall man inte får vara sig själv... Hur vet man det?

Borde inte beviset vara att man stör sig på allt??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 maj 2018 00:12

hakkapeliitta skrev:Prishöjningen idag beror mest på höjda priser på råolja. Har inget med MP att göra

Ja visst, men skatten har höjts varje år under S + MP-regeringen, trots löfte om motsatsen. Den höga kostnaden beror på att mer än 60 procent av priset utgörs av skatter (omkr. 9 kr).
Moderator

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 20 maj 2018 05:47

---

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 maj 2018 10:45

xion skrev:Vem ska hålla i ratten, den med erfarenhet eller den med ideer?

Den som har både och.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 maj 2018 10:47

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Idag kostar bensinen 16 kr/litern.

Du får tacka Miljöpartiet för att de steg för steg avfolkar landsbygden. Alla kan ju åka tunnelbana, tycks de tro.

Solceller på ladan? Tycker ändå att det finns värre skatter än bensinskatten. Bra om alternativa drivmedel kommer fram och nu händer ju faktiskt det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 maj 2018 10:50

hakkapeliitta skrev:Att vara smart och tro sej vara smart är två skilda saker.
Psykopaten och narcissten, speciellt den sistnämda tror sej vara överintelligent trots avsaknad av meriter. Ofta är dessa typer lågutbildade och rätt begränsade. Hit hör de flesta högerextrema.
Problemet är att dessa lever i sin egen lilla fantasibubbla och har ingen riktig kontakt med verkligheten.
Verkligheten är prövostenen, lever man i en bubbla så saknar man referensramar, jämförelsepunkter, till den milda grad att ens bubbla är verkligheten.
Sen om flera lågbegåvade möts (Flashback) så boostar de varandra i klassisk sektanda, de har sett ljuset. :)
Rätt kul att läsa inlägg där man märker direkt att de flesta skribenter inte har så mycket bakom pannbenet. Undantag finns.

Desom är smarta är de som vill ha resultat, får resultat och det är resultaten som får tala. Dessa kan du hitta bland låg som hög, outbildad som välutbildad.

Men att låta smart kan man ju göra sig en karriär på också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 maj 2018 11:32

Anders skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Idag kostar bensinen 16 kr/litern.

Du får tacka Miljöpartiet för att de steg för steg avfolkar landsbygden. Alla kan ju åka tunnelbana, tycks de tro.

Solceller på ladan? Tycker ändå att det finns värre skatter än bensinskatten. Bra om alternativa drivmedel kommer fram och nu händer ju faktiskt det.

Det kan diskuteras. De som har fem mil till ett jobb som ger en beskedlig lön är det inte så enkelt att bara byta bränsle efter miljöpartiets nycker.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 maj 2018 11:46

Anders skrev:De som är smarta är de som vill ha resultat, får resultat och det är resultaten som får tala. Dessa kan du hitta bland låg som hög, outbildad som välutbildad.

Varför utgår du från att smarta vill se resultat och vilka resultat pratar vi om?
Jag umgås mycket bland akademiskt utbildade, jag kan säga så här att de flesta är väldigt intelligenta men prioriterar andra saker än simpla "resultat"
Allt är en prioteringsfråga. Att leva ett harmoniskt och intressant liv är att föredra före ett liv som går ut på att imponera på grannen med senaste BMW:n. Låter torftigt.
Att jämnt jaga materiella ting är andefattigt och ett försök att kompensera sin litenhet.
Vi som inte behöver senaste kukförlängaren, vrålåket, tar det lugn, vi behöver inte bevisa nåt då allt detta har naturen gett oss utan ansträngning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 maj 2018 12:47

hakkapeliitta skrev:Varför utgår du från att smarta vill se resultat och vilka resultat pratar vi om?

Det kapitalistiska samhället är mycket gynnsamt inställt till kreativa begåvningar och ledare.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 maj 2018 13:43

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Varför utgår du från att smarta vill se resultat och vilka resultat pratar vi om?

Det kapitalistiska samhället är mycket gynnsamt inställt till kreativa begåvningar och ledare.

En sanning med modifikation. Menar du att Ronald Trump är en intellektuell begåvning?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 maj 2018 14:18

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Varför utgår du från att smarta vill se resultat och vilka resultat pratar vi om?

Det kapitalistiska samhället är mycket gynnsamt inställt till kreativa begåvningar och ledare.

En sanning med modifikation. Menar du att Ronald Trump är en intellektuell begåvning?

Han kan inte vara alldeles tappad. Han är utbildad ekonom och avlade kandidatexamen (B.S.) i nationalekonomi vid Wharton School 1968. Visst är han en kaxig jävel som använder sin styrka. Han ärvde förstås ett antal fastigheter. Han har ju inte varit utan egen framgång heller direkt.

Man kan ha åsikter om hans politiska inställning, ambassaden i Jerusalem, den hårdföra tonen mot Nordkorea och Iran. Men han ler mot de reaktionära prinsarna i Saudiarabien. Och han behandlade knappast Löfven statsmannamässigt, han verkade närmast road.

Frågan är om Trump kommer att inleda ett nytt storkrig? Israel verkar få vad de pekar på och de har lurat de iranska militärerna med att använda amerikanska transpondrar i de flygplan som bombade Iranska installationer i Syrien. Nästa gång kanske de svarar. Trump, vad är han? Man kan inte förneka hans begåvning, men hans burdusa och opolerade sätt kan lura någon att tro att han är en ofarlig pellejöns.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 maj 2018 14:48

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Det kapitalistiska samhället är mycket gynnsamt inställt till kreativa begåvningar och ledare.

En sanning med modifikation. Menar du att Ronald Trump är en intellektuell begåvning?

Han kan inte vara alldeles tappad. Han är utbildad ekonom och avlade kandidatexamen (B.S.) i nationalekonomi vid Wharton School 1968. Visst är han en kaxig jävel som använder sin styrka. Han ärvde förstås ett antal fastigheter. Han har ju inte varit utan egen framgång heller direkt.

Man kan ha åsikter om hans politiska inställning, ambassaden i Jerusalem, den hårdföra tonen mot Nordkorea och Iran. Men han ler mot de reaktionära prinsarna i Saudiarabien. Och han behandlade knappast Löfven statsmannamässigt, han verkade närmast road.

Frågan är om Trump kommer att inleda ett nytt storkrig? Israel verkar få vad de pekar på och de har lurat de iranska militärerna med att använda amerikanska transpondrar i de flygplan som bombade Iranska installationer i Syrien. Nästa gång kanske de svarar. Trump, vad är han? Man kan inte förneka hans begåvning, men hans burdusa och opolerade sätt kan lura någon att tro att han är en ofarlig pellejöns.

Han ler aldrig är ett av hans problemet. Detta skrev f.d. Cia chefen James Comey i sin bok. Trump tar sej själv på för stort allvar. Typisk psykopat.

I USA kan det mesta köpas för pengar hans utbildning gissar jag är skräp. Likaså hans förmögenhet som han ärvde. Läste en gång hur hans förmögenhet har minskat rejält och någon expert var förvånad hur detta kunde ske trots goda tider.

Nä jag tycker ärligt att han är en bluff.
Om Trump råkar läsa det här inlägget så blir jag rysstyrd fejk news :D
Allt som inte passar in i hans gigantiska ego är fejk.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 maj 2018 15:20

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Han kan inte vara alldeles tappad. Han är utbildad ekonom och avlade kandidatexamen (B.S.) i nationalekonomi vid Wharton School 1968. Visst är han en kaxig jävel som använder sin styrka. Han ärvde förstås ett antal fastigheter. Han har ju inte varit utan egen framgång heller direkt.

Man kan ha åsikter om hans politiska inställning, ambassaden i Jerusalem, den hårdföra tonen mot Nordkorea och Iran. Men han ler mot de reaktionära prinsarna i Saudiarabien. Och han behandlade knappast Löfven statsmannamässigt, han verkade närmast road.

Frågan är om Trump kommer att inleda ett nytt storkrig? Israel verkar få vad de pekar på och de har lurat de iranska militärerna med att använda amerikanska transpondrar i de flygplan som bombade Iranska installationer i Syrien. Nästa gång kanske de svarar. Trump, vad är han? Man kan inte förneka hans begåvning, men hans burdusa och opolerade sätt kan lura någon att tro att han är en ofarlig pellejöns.

Han ler aldrig är ett av hans problemet. Detta skrev f.d. Cia chefen James Comey i sin bok. Trump tar sej själv på för stort allvar. Typisk psykopat.

I USA kan det mesta köpas för pengar hans utbildning gissar jag är skräp. Likaså hans förmögenhet som han ärvde. Läste en gång hur hans förmögenhet har minskat rejält och någon expert var förvånad hur detta kunde ske trots goda tider.

Nä jag tycker ärligt att han är en bluff.
Om Trump råkar läsa det här inlägget så blir jag rysstyrd fejk news :D
Allt som inte passar in i hans gigantiska ego är fejk.

Ja, vi har två motsatta presentationer av Donald Trump. Jag kan inte säga jag tycker han är en bra president, speciellt inte hans Mellanöstern-politik. Men han är ingen fattig man, enligt Forbes är han god för 3.1 miljarder USD.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster