Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3213
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 11 apr 2024 07:44

Jag har intresserat mig mycket för det härmed tid, och läst en hel del också. Därför "skaver" det alltid när man har tidsresor i böcker och filmer.
Tidsresor är inte möjliga men i fantasin skapar det möjligheter som annars inte funnits.
Kända filmer med tidsresor är t.ex."Ttwelve monkeys" , "Terminator"

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 11 apr 2024 08:27

xion skrev:Jag har intresserat mig mycket för det härmed tid, och läst en hel del också. Därför "skaver" det alltid när man har tidsresor i böcker och filmer.
Tidsresor är inte möjliga men i fantasin skapar det möjligheter som annars inte funnits.
Kända filmer med tidsresor är t.ex."Ttwelve monkeys" , "Terminator"


Bergeppet tid har alltid intresserat mig, liksom tidsresor.

Första tidsresan man gör är en resa bakåt i tiden där man talar om för sig själv hur tidsresan blev möjlig.

Är det vår definition av tid som omöjliigör tidsresor eller är det tidens egenskaper i sig som gör det omöjligt? Vilka egenskaper har tiden i sig?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 11 apr 2024 08:28

Jag tänker på hur allt hela tiden fluktuerar, väder, drivmedelspriser. Det finns en oro och instabilitet i världen. Snart kantrar väl golfströmmen också...
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3213
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 11 apr 2024 09:05

Algotezza skrev:
xion skrev:Jag har intresserat mig mycket för det härmed tid, och läst en hel del också. Därför "skaver" det alltid när man har tidsresor i böcker och filmer.
Tidsresor är inte möjliga men i fantasin skapar det möjligheter som annars inte funnits.
Kända filmer med tidsresor är t.ex."Ttwelve monkeys" , "Terminator"


Bergeppet tid har alltid intresserat mig, liksom tidsresor.

Första tidsresan man gör är en resa bakåt i tiden där man talar om för sig själv hur tidsresan blev möjlig.

Är det vår definition av tid som omöjliigör tidsresor eller är det tidens egenskaper i sig som gör det omöjligt? Vilka egenskaper har tiden i sig?


Som jag ser det har tiden inga egenskaper "i sig", eftersom den inte har någon egen existens. Den är ett resultat av vår upplevelse av förändringar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17409
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 apr 2024 10:00

xion skrev:
Algotezza skrev:Är det vår definition av tid som omöjligör tidsresor eller är det tidens egenskaper i sig som gör det omöjligt? Vilka egenskaper har tiden i sig?

Som jag ser det har tiden inga egenskaper "i sig", eftersom den inte har någon egen existens. Den är ett resultat av vår upplevelse av förändringar.

Tiden är förenad med termodynamikens andra huvudsats. Henri Poincaré har kanske uttryckt detta klarast genom sitt rekurrensteorem. Teoremet säger något förenklat att ett system inte kan återgå till en tidigare ordnat tillstånd.
Moderator

xion
Inlägg: 3213
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 11 apr 2024 10:17

Algotezza skrev:Jag tänker på hur allt hela tiden fluktuerar, väder, drivmedelspriser. Det finns en oro och instabilitet i världen. Snart kantrar väl golfströmmen också...


Så har det alltid varit på vår Jord så vitt man vet. Förändring är en grundläggande förutsättning för allt. Eftersom vårt personliga liv bara varar en kosmisk sekund så märker vi det inte.
Det vore en intressant ide om man kunde fota sitt ansikte varje morgon under ett helt liv och sätta ihop det till en film.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 11 apr 2024 12:29

xion skrev:
Algotezza skrev:Jag tänker på hur allt hela tiden fluktuerar, väder, drivmedelspriser. Det finns en oro och instabilitet i världen. Snart kantrar väl golfströmmen också...


Så har det alltid varit på vår Jord så vitt man vet. Förändring är en grundläggande förutsättning för allt. Eftersom vårt personliga liv bara varar en kosmisk sekund så märker vi det inte.
Det vore en intressant ide om man kunde fota sitt ansikte varje morgon under ett helt liv och sätta ihop det till en film.


Jag märker ganska väl hur vädret är väldigt instabilt och hur priser är instabila. räntor etcetera. Det som är nära och som jag märker av via eget erfarenhet. Förändring sker hela tiden, och kanske förändringen förändras också med tiden. Hururvida det är en förutsättning för precis allt är svårt att säga.

Har sett på nätet, FB, hur någon tog en bild var dag av sitt barn från nyfödd till vuxen, men det kanske var fejk...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 11 apr 2024 12:30

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Jag har intresserat mig mycket för det härmed tid, och läst en hel del också. Därför "skaver" det alltid när man har tidsresor i böcker och filmer.
Tidsresor är inte möjliga men i fantasin skapar det möjligheter som annars inte funnits.
Kända filmer med tidsresor är t.ex."Ttwelve monkeys" , "Terminator"


Bergeppet tid har alltid intresserat mig, liksom tidsresor.

Första tidsresan man gör är en resa bakåt i tiden där man talar om för sig själv hur tidsresan blev möjlig.

Är det vår definition av tid som omöjliigör tidsresor eller är det tidens egenskaper i sig som gör det omöjligt? Vilka egenskaper har tiden i sig?


Som jag ser det har tiden inga egenskaper "i sig", eftersom den inte har någon egen existens. Den är ett resultat av vår upplevelse av förändringar.


Där har du ju en definition.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3213
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 11 apr 2024 13:02

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:
Bergeppet tid har alltid intresserat mig, liksom tidsresor.

Första tidsresan man gör är en resa bakåt i tiden där man talar om för sig själv hur tidsresan blev möjlig.

Är det vår definition av tid som omöjliigör tidsresor eller är det tidens egenskaper i sig som gör det omöjligt? Vilka egenskaper har tiden i sig?


Som jag ser det har tiden inga egenskaper "i sig", eftersom den inte har någon egen existens. Den är ett resultat av vår upplevelse av förändringar.


Där har du ju en definition.


Kan man ge en definition till något om inte har en existens?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17409
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 apr 2024 13:25

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Som jag ser det har tiden inga egenskaper "i sig", eftersom den inte har någon egen existens. Den är ett resultat av vår upplevelse av förändringar.

Där har du ju en definition.

Kan man ge en definition till något om inte har en existens?

Att något rör sig skvallrar om dimensionen tid!
Moderator

Hubert
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 11 apr 2024 20:22

Nu har jag skrivit klart!
Tar en stor Jura 12 och slutar tänka.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 apr 2024 10:01

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:
Som jag ser det har tiden inga egenskaper "i sig", eftersom den inte har någon egen existens. Den är ett resultat av vår upplevelse av förändringar.


Där har du ju en definition.


Kan man ge en definition till något om inte har en existens?


Så något som är ett resultat av vår upplevelse av förändringar saknar existens? Finns det öht något som har "egen exisytens" oberoende av allt annat?

Tid, rum, energi/materia finns beroende av varandra och kan bara skiljas åt i tanken som jag ser det.
Algotezza aka Algotezza

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 12 apr 2024 10:43

Tid handlar om förändring…det låter rimligt

Något jag har lite svårt att förstå är varför tid skulle vara så avgörande i frågor om fakta, säkerhet och vetande. Vore det verkligen så att det förflutna var helt känt och framtiden helt okänd, så borde väl tiden i detta sammanhang definieras som en mer betydande faktor än bara ”förändring”? Kan tiden verkligen brösta rollen som en aktör som styr över vetandet och osäkerheten på detta sätt?

Jag är skeptisk till detta. Jag tänker det också kan vara så att framtiden är känd medan det förflutna är bortglömt. Det tycks vara någon aktör som har förmågan att röra sig i båda riktningar på tidsaxeln… Denna aktör är måhända inte jag själv, men någon som jag har en relation till
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 apr 2024 11:06

David H skrev:Tid handlar om förändring…det låter rimligt

Något jag har lite svårt att förstå är varför tid skulle vara så avgörande i frågor om fakta, säkerhet och vetande. Vore det verkligen så att det förflutna var helt känt och framtiden helt okänd, så borde väl tiden i detta sammanhang definieras som en mer betydande faktor än bara ”förändring”? Kan tiden verkligen brösta rollen som en aktör som styr över vetandet och osäkerheten på detta sätt?

Jag är skeptisk till detta. Jag tänker det också kan vara så att framtiden är känd medan det förflutna är bortglömt. Det tycks vara någon aktör som har förmågan att röra sig i båda riktningar på tidsaxeln… Denna aktör är måhända inte jag själv, men någon som jag har en relation till


Vi blir varse tiden genom förändring men tiden i sig kan vara något annat än bara förändring eller betingad av förändring.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 apr 2024 11:07

Fredag idag och högskoleprov i helgen. Någon som skall dit och prova sina kunskaper och förmågor?
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster