Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 apr 2019 10:32

Skärtorsdag - dags att tvätta fötterna

Bild
Lucas Cranach the Elder
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 18 apr 2019 10:34

Pilatus skrev:Skärtorsdag - dags att tvätta fötterna

Bild
Lucas Cranach the Elder



Kommer som ett skott - tvål, balja och handduk!
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 apr 2019 16:15

Esther skrev:
Pilatus skrev:Skärtorsdag - dags att tvätta fötterna

Kommer som ett skott - tvål, balja och handduk! :)

Bra, då är fötterna rena och nybadade. Dags för sedermåltiden, - den blev inte alls särskilt kosher, men inte heller något frosseri.

Nu skall jag "framkalla" litet foton ur kameran från dagens utflykt. Kameran är mitt nutida skissblock. Synd att man inte kan lägga upp foton från den egna datorn, det borde vi göra något åt. En metod att redigera bilder till lämpligt format, enkla att lägga in som illustration till texten.

Bild
Så här då, en bild från dagens fotoövning
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 18 apr 2019 20:07

Pilatus skrev:Bra, då är fötterna rena och nybadade. Dags för sedermåltiden, - den blev inte alls särskilt kosher, men inte heller något frosseri.



Jag är så förtjust i dig så ibland känns det som jag slår knut på mig själv - ARGA människa :)...
Äter du inte kosher?
VA?
:lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 apr 2019 15:01

Esther skrev:
Pilatus skrev:Bra, då är fötterna rena och nybadade. Dags för sedermåltiden, - den blev inte alls särskilt kosher, men inte heller något frosseri.

Jag är så förtjust i dig så ibland känns det som jag slår knut på mig själv - ARGA människa
Äter du inte kosher?

Nej, främst av hänsyn till de djur vi äter, rituell slakt tar i första hand hänsyn renhetskravet, inte till djuren. Sedan finns det rent praktiska konsekvenser, dubbel köksutrustning t ex.

Skaldjur är gott och fläskkött var kanske riskabelt att äta en gång i tiden, men det måste ha varit bra längesedan någon blev sjuk av att äta t ex fläskfilé.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 apr 2019 16:41

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Bra, då är fötterna rena och nybadade. Dags för sedermåltiden, - den blev inte alls särskilt kosher, men inte heller något frosseri.

Jag är så förtjust i dig så ibland känns det som jag slår knut på mig själv - ARGA människa
Äter du inte kosher?

Nej, främst av hänsyn till de djur vi äter, rituell slakt tar i första hand hänsyn renhetskravet, inte till djuren. Sedan finns det rent praktiska konsekvenser, dubbel köksutrustning t ex.

Skaldjur är gott och fläskkött var kanske riskabelt att äta en gång i tiden, men det måste ha varit bra längesedan någon blev sjuk av att äta t ex fläskfilé.

Bild



Äter sällan gris. Det har en otäck eftersmak.
Även filén. Gärna vilt och rött kött, och allt annat.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 apr 2019 17:28

Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, främst av hänsyn till de djur vi äter, rituell slakt tar i första hand hänsyn renhetskravet, inte till djuren. Sedan finns det rent praktiska konsekvenser, dubbel köksutrustning t ex.

Äter sällan gris. Det har en otäck eftersmak. Även filén. Gärna vilt och rött kött, och allt annat.

Äter man viltfågel, hare eller rådjur brukar det ofta späckas innan hopbindning och tillagning. Eller du kanske bara stoppar in snöripan i mikrovågsugnen en stund?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 apr 2019 17:42

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, främst av hänsyn till de djur vi äter, rituell slakt tar i första hand hänsyn renhetskravet, inte till djuren. Sedan finns det rent praktiska konsekvenser, dubbel köksutrustning t ex.

Äter sällan gris. Det har en otäck eftersmak. Även filén. Gärna vilt och rött kött, och allt annat.

Äter man viltfågel, hare eller rådjur brukar det ofta späckas innan hopbindning och tillagning. Eller du kanske bara stoppar in snöripan i mikrovågsugnen en stund?



Nu ska vi inte bli sådana... :) Jag KAN faktiskt laga mat på riktigt!
Hare är inte min grej - även när man lägger den att dra för köttet är obehagligt sött.
Rådjur gör jag rakt av - utan krusiduller - med rödvinssås eller annat godis till...
Kommer från ett liv av livslång "representations middagar" - där jag föredrog att själva laga - inte köpa in.

Den du... sug på den karamellen :)...

Har faktiskt aldrig ätit ripa vad jag kan minnas - mindre än snöripa.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 apr 2019 18:04

Från mat till hund... :)
jag är hundvakt till en ung hanne - hälften Huskie och Schäfer - han badade idag, gick och sprang med mig i över 5 timmar till havet och tillbaka över Kronas skjutfält --- sedanrullande han sig i fårbajs - grönt fårbajs :)... så nu är han jättefin!!!

För att vara helt säker på att badet i havet inte skulle ha någon verkan alls - grävde han ner sin nos djupt in i lera --- han är JÄTTEFIN nu.
En kompis frågade om jag tänkte duscha hunden - varför skulle jag vara så ofattbart grym? På Långfredagen och allt.
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 apr 2019 18:48

Esther skrev:
Pilatus skrev:Äter man viltfågel, hare eller rådjur brukar det ofta späckas innan hopbindning och tillagning. Eller du kanske bara stoppar in snöripan i mikrovågsugnen en stund?

Nu ska vi inte bli sådana...

Men "äcklig" är ett mycket starkt uttryck som småbarn använder. Hur har du klarat skolmat och kompisar som grillat revbensspjäll när vädret så tillåter? Trodde du såg på svin som treifa?

Duscha hunden, de måste förstå att det är fel att rulla sig i skit. Jag vet att de gör så, det har hänt mig också. Det har blivit trädgårdsslangen!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 apr 2019 19:01

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Äter man viltfågel, hare eller rådjur brukar det ofta späckas innan hopbindning och tillagning. Eller du kanske bara stoppar in snöripan i mikrovågsugnen en stund?

Nu ska vi inte bli sådana...

Men "äcklig" är ett mycket starkt uttryck som småbarn använder. Hur har du klarat skolmat och kompisar som grillat revbensspjäll när vädret så tillåter? Trodde du såg på svin som treifa?

Duscha hunden, de måste förstå att det är fel att rulla sig i skit. Jag vet att de gör så, det har hänt mig också. Det har blivit trädgårdsslangen!



Klarade mig fint utan blodpudding och andra läckerheter :).
ALDRIG I LIVET att jag tar ifrån honom det han så kämpade för - han gör det för att han vill maskera sin egen doft - HAN ÄR EN HUND inte människa.

Så himla konstiga människor är!!!
Men - jag tvättade dina fötter :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 apr 2019 21:27

Esther skrev:ALDRIG I LIVET att jag tar ifrån honom det han så kämpade för - han gör det för att han vill maskera sin egen doft - HAN ÄR EN HUND inte människa.

Om hunden tidigare har tvättats med ett schampo som den ogillar så kan den bete sig som du beskriver. Det finns hundschampo som är neutralt. Familjens hund gillar inte att bli schamponerad, men den blir mindre allergen vilket är bra då det kommer gäster som reagerar på pälsdjur. De slipper äta antihistamin. Och för att avsluta så bör man inte riskera att komma i kontakt med eventuella E.Coli-bakterier som hunden kan ha dragit med sig då den rullade sig i skit.
Esther skrev:Så himla konstiga människor är! Men - jag tvättade dina fötter :)

Hundar tycker säkert vi beter oss litet konstigt ibland, men de vet också att det är trevligt att känna sig omtyckta och att man gör trevliga saker tillsammans. T ex att kunna följa ett utlagt spår. Det är en stor lycka och kan vara mycket användbart.

Fint det där med fötterna, de är i god kondition nu. (Mina fotvalv är högre än de på bilden.) :)

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17427
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 apr 2019 08:47

Påskafton förpliktigar, det blir att måla några ägg. Förra året blev litet blandat med självaste Löfven på ett av äggen. Årets tema får bli något trevligt, EU-valet, kandidaterna på var sitt ägg. Jag tror det blev för mycket prat om mat nu, dags för frukost.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 20 apr 2019 09:50

Pilatus skrev:
Esther skrev:ALDRIG I LIVET att jag tar ifrån honom det han så kämpade för - han gör det för att han vill maskera sin egen doft - HAN ÄR EN HUND inte människa.

Om hunden tidigare har tvättats med ett schampo som den ogillar så kan den bete sig som du beskriver. Det finns hundschampo som är neutralt. Familjens hund gillar inte att bli schamponerad, men den blir mindre allergen vilket är bra då det kommer gäster som reagerar på pälsdjur. De slipper äta antihistamin. Och för att avsluta så bör man inte riskera att komma i kontakt med eventuella E.Coli-bakterier som hunden kan ha dragit med sig då den rullade sig i skit.
Esther skrev:Så himla konstiga människor är! Men - jag tvättade dina fötter :)

Hundar tycker säkert vi beter oss litet konstigt ibland, men de vet också att det är trevligt att känna sig omtyckta och att man gör trevliga saker tillsammans. T ex att kunna följa ett utlagt spår. Det är en stor lycka och kan vara mycket användbart.

Fint det där med fötterna, de är i god kondition nu. (Mina fotvalv är högre än de på bilden.) :)

Bild



Lite EColi rensar magen :)...
Avskyvärt att schamponera en hund - hundar ska vara hundar och inga fjantar...- det är lite HBTQ över groomande med jyckar!
:lol:

jag sa aldrig äckligt --- du läser med ögonen i kors tydligen när du dragit i den en kosken till plättarna ....

Men apropå Valv och påsk... lite Tranströmer sitter fint till frukosten ...

Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna
i halvmörket.
Valv gapande bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och
Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 apr 2019 20:45

Esther skrev:
Algotezza skrev:Kristenheten har en ljus sida och en mörk sida. Den har genom historien stått för både krig/våld och fred/frid.

Mycket obehagligt och grymt sker fortfarande i Guds namn.

Det finns kristna till namnet om inte är det i handling och som är det i praktiken och i handling. Inte alltid de senare kallar sig kristna.

Kristenheten är mycket komplex och mångfacetterad så generaliseringar har väl alltid drag av orättvisa.


Det grymma som skett och sker i Guds namn - kommer ofta inte alls från kristenheten. Det som många förväxlar är islam och kristendom - som absolut inte är samma sak. Kristendomen baserar sig på Jesus som valde dö på ett kors - gav sitt liv, på martyrerna som slets ihjäl och mördades på Roms arena som nöje för folket, tändes för att eldas upp som facklor för Romarnas nöje, kristendomen har spillt sitt blod i forna Sovjet, Kuba, Nord korea än idag, Kina och Tredje riket - där över 2000 präster miste livet i koncentrationslägren och blev mördade av nassarna.
Du tror att kristendom är att sabla ner folk och mörda dem - men detta är MOTSATSEN TILL VÅR LÄRA.
De som gjort detta när protestantismen blev statsreligion - räknas inte.

Det är svårt med svenskar och kunskap om kristendom... jag såg det sist nu när du skrev om kvinnors roll i Kyrkan. De flesta känner helt enkelt inte till sakernas tillstånd för de jämför med sin egen kyrkan som de känner till - som ofta är protestantisk.


Protestantismen är väl en del av kristenheten? Är "sakernas tillstånd" = det som gäller i katolska kyrkan? Kvinnliga helgon är ok för katoliker men ej kvinnliga präster. Gärna kvinnan på en piedestal, som madonna och mor, men ej som jämställd med mannen.

JC has left the building.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster