Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 20 jan 2019 23:48

Fel i Facit, Pilatus ;)... Men visst kan väl något stillsammare tilltala i dagens hets.
Själv har jag gjort lite nytta. Känns bra. Och så har jag fått bada badkar - känns mycket bra. Och så har sonen dammat av och plockat upp fyra av mina böcker till sin bokhylla. Intressant. Han plockade ju inte de översta och jag har mycket böcker.

Religious traditions of the world - A Journey Through Africa, North America, Mesoamerica, Judaism, Christianity, Islam, Hinduism, Buddhism, China, and Japan. (En tegelsten, men ganska lättläst). Earhart.

Religious Worlds. William E. Paden.

Moralens nycklar - en bok om dygder. Göran Möller.

Och en pocket som senare blev en känd film. En man som heter Ove.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 jan 2019 14:12

Att livet är för kort för att tas helt på allvar och för långt för att avfärda som ett skämt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 20:03

Jag tog en bok, från hyllan för ekonomi, på biblioteket: Så här blir du rik på aktier. Den hette inte exakt så, jag lägger inte allt på minnet, men faktum är att jag älskar sådana böcker. På riktigt, det är liksom upp till bevis.

Alltså den var helt kass, som vanligt antar jag.. Budskapet var: lita inte på någon, var självständig och när du har gått alla utbildningar (Handels osv) så kan du skriva en sådan här bok, för då spelar det ingen roll att du inte kan någonting.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jan 2019 20:56

klorofyll skrev:Jag tog en bok, från hyllan för ekonomi, på biblioteket: Så här blir du rik på aktier. Den hette inte exakt så, jag lägger inte allt på minnet, men faktum är att jag älskar sådana böcker. På riktigt, det är liksom upp till bevis.

Alltså den var helt kass, som vanligt antar jag.. Budskapet var: lita inte på någon, var självständig och när du har gått alla utbildningar (Handels osv) så kan du skriva en sådan här bok, för då spelar det ingen roll att du inte kan någonting.

Alltså hade författaren lärt sig att It is difficult to make predictions, especially about the future. Mark Twain
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 21:18

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tog en bok, från hyllan för ekonomi, på biblioteket: Så här blir du rik på aktier. Den hette inte exakt så, jag lägger inte allt på minnet, men faktum är att jag älskar sådana böcker. På riktigt, det är liksom upp till bevis.

Alltså den var helt kass, som vanligt antar jag.. Budskapet var: lita inte på någon, var självständig och när du har gått alla utbildningar (Handels osv) så kan du skriva en sådan här bok, för då spelar det ingen roll att du inte kan någonting.

Alltså hade författaren lärt sig att It is difficult to make predictions, especially about the future. Mark Twain

Jag har inte varit så framgångsrik, men det är just det, man måste liksom våga testa sin förmåga. Själv är jag sådan att jag tänker inte så mycket på vad jag gör, det är ju en fördel att kunna någonting, men med min teknik så "läser jag på" först efter att jag köpt aktier i företaget. Jag förlitar mig på instinkt. När man ska köpa får man alltid bråttom och jag gillar inte att stressa. Så jag köper först. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 jan 2019 14:37

Många tankar som surrar omkring på detta forum, som skadskjutna råkflockar flaxar inläggen omkring. En hel del walls of words utan dörrar som låter som något men som inte släpper in läsaren. Samtidigt finns märklig konsensus kring saker och företeelser jag inte fattar vad det är, personer som verkar välkända för de flesta. Som om det händer mycket under ytan jag inte har en aning om. Ett spel...


Men det är väl som det ska vara eftersom det är så det är/verkar vara i mina ögon.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 25 jan 2019 11:40

---

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 25 jan 2019 11:47

xion skrev:Follow the money, brukar man säga.
Ja, vem är det som tjänar på att vi går över till elbilar istället?


OM vi går över till elbilar drar vi proppen ur islams gigantiska jättepenning möjlighet att islamisera världen - vilket de ska göra enligt Koranen. No money no game.
Så då kommer vi ur det ekonomiska övertaget de har över hela väst som är beroende av deras olja.
Fint tänkt!!!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 25 jan 2019 14:24

Esther skrev:
xion skrev:Follow the money, brukar man säga.
Ja, vem är det som tjänar på att vi går över till elbilar istället?


OM vi går över till elbilar drar vi proppen ur islams gigantiska jättepenning möjlighet att islamisera världen - vilket de ska göra enligt Koranen. No money no game.
Så då kommer vi ur det ekonomiska övertaget de har över hela väst som är beroende av deras olja.
Fint tänkt!!!

Dit är det nog en bit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 25 jan 2019 15:02

Anders skrev:
Esther skrev:OM vi går över till elbilar drar vi proppen ur islams gigantiska jättepenning möjlighet att islamisera världen - vilket de ska göra enligt Koranen. No money no game. Så då kommer vi ur det ekonomiska övertaget de har över hela väst som är beroende av deras olja.

Dit är det nog en bit.

Ja, en mycket lång bit. Det finns mycket stora mängder olja kvar att utvinna. USA m fl struntar i alarmisternas tjat och de älskar bilar med motorer som kan producera mullrande hästkrafter. När vätgasbilarna gör sitt inträde kanske vi ser det stora skiftet. Eftersom ingen förbränning sker i bränslecellsbilar består utsläppen bara av den enda biprodukten - vattenånga. Man kan också lagra energin i motsats till den elektricitet som behövs för att driva elbilar. Men de är ännu mycket kostsamma, en Hyundai ix35 FuelCell kostar 534 000 kr.

Bilbatterier är både dyra och tunga och skall vi ladda dem med brunkolsproducerad el så kanske till och med miljöpartister förstår det om ett antal år då de står och fryser vid sin laddstolpe.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 25 jan 2019 15:33

Lönefredag. =D> =D> =D>


Mycket dingalo chibb och ordsallad på detta forum. Man känner sig som hemma






på avd 1C. På Vita Hotellet. Eller filossofiska institutionen i Kungshuset i Lund på 70-talet. Överliggarna fanns ännu kvar. Jag har kvar nycklen till biblioteket. Idag står Kungshuset tomt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 25 jan 2019 16:16

Algotezza skrev:Eller filossofiska institutionen i Kungshuset i Lund på 70-talet. Överliggarna fanns ännu kvar. Jag har kvar nycklen till biblioteket. Idag står Kungshuset tomt.

Trist, kanske något av den filosofiska sensibiliteten finns kvar i de tomma lokalerna. Yves Klein vistades ett par veckor i ett konstgalleri, lämnade det och ställde ut den av honom kvarvarande sensibiliteten i lokalen. Jag minns inte om besökarna kunde förnimma något av den store konstnärens tidigare närvaro. De fick antagligen tänka sig det.

Vår hund kan känna sådant flera timmar efter det att någon har gått en runda i trädgården. Jag funderade ett slag på att ta jägarexamen för att kunna hålla på med eftersök, (skadskjutna eller trafikskadade djur haltar iväg med öppna sår och brutna ben). Vår hund är mycket road av att följa spår. Men jag tvekade inför ansträngningen att göra provet. Så det blev aldrig av.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 25 jan 2019 16:22

Algotezza skrev:Lönefredag. =D> =D> =D>


Mycket dingalo chibb och ordsallad på detta forum. Man känner sig som hemma






på avd 1C. På Vita Hotellet. Eller filossofiska institutionen i Kungshuset i Lund på 70-talet. Överliggarna fanns ännu kvar. Jag har kvar nycklen till biblioteket. Idag står Kungshuset tomt.


När jag gick där 2002-05 var bibblan först på högsta vån för att sedan flytta ner till vänster om ingången och uppta hela den delen. Fina grejer dessa lokaler. :)
Filosofen finns idag på vån. 4 (eller 5) i Zoologhuset som är ovan-bredvid (höger om) UB
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 25 jan 2019 16:31

Det är en stor sorg för mig att jag inte fysiskt orkade bära ponkedonkis en viss sträcka. Det krävs att hundföraren ska klara det, men han vägde ju nästan lika mycket som mig och väldigt otymplig dessutom *varmt leende*. Jag hade gärna engagerat mig i en räddningshund, med allt vad det innebär. Han hade lätt fixat det. Tyvärr gjorde inte jag det. Men han han blev jättebra på spår och sök. Jag har en förkärlek för intelligenta hundar. Och vallhundar.

Ikväll blir det ungsrostad blomkål. Ätit vegetariskt och fisk i över 20 år, men först nyligen fattat genom tipset på baksidan av ett Find-us paket hur bra det blir med lite olja och kryddor i ugnen.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster