Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 24 mar 2019 17:04

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jodå, tillräckligt. Optikeryrket kräver treårig utbildning vid t ex Karolinska Institutet.

Jag kan inte förstå att du värderar utbildning högt?

Jag värderar även brandmännens förmåga att med uthållighet bekämpa skogsbränder. Sonens kamrat stod med sin slang och gjorde just detta i somras. De hade en god ledning som de följde och de lyckades få kontroll på en av de värsta skogsbränderna i modern tid.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 24 mar 2019 17:48

Jag tänker nog mest på statliga verkamheter. Det här samhället bygger mycket på att man mår bra när man kopplar av på fritiden. Det är något man övar upp. Om man kommer från Saudiarabien eller något annat varmt land, så måste man njuta mer av att röka sin pipa i en behaglig park här i Sverige?? Ur en viss aspekt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 24 mar 2019 19:30

klorofyll skrev:Jag tänker nog mest på statliga verkamheter. Det här samhället bygger mycket på att man mår bra när man kopplar av på fritiden. Det är något man övar upp. Om man kommer från Saudiarabien eller något annat varmt land, så måste man njuta mer av att röka sin pipa i en behaglig park här i Sverige?? Ur en viss aspekt.

statliga verksamheter ... jag tror det blivit dags för något uppiggande, en kopp kaffe.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 19:51

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tänker nog mest på statliga verkamheter. Det här samhället bygger mycket på att man mår bra när man kopplar av på fritiden. Det är något man övar upp. Om man kommer från Saudiarabien eller något annat varmt land, så måste man njuta mer av att röka sin pipa i en behaglig park här i Sverige?? Ur en viss aspekt.

statliga verksamheter ... jag tror det blivit dags för något uppiggande, en kopp kaffe.



Ja, när det blir för mycket grönt klorofyll kan det behövas en aromatisk mörk dryck...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 24 mar 2019 20:05

Okej, men vad snackar vi om egentligen? :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 24 mar 2019 20:07

Jag tänker "acceptansfilter"

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 20:11

klorofyll skrev:Okej, men vad snackar vi om egentligen? :)



Det vi tänker på för tillfället. Som svar på frågan i början av tråden...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 24 mar 2019 20:12

klorofyll skrev:Okej, men vad snackar vi om egentligen? :)

Fleråriga utbildningsval på Karolinska Institutet. Alternativt en kortare, en tvåårig eftergymnasial utbildning för dig som vill bli brandman (eller kvinna eller vad det var det tredje könet skulle kallas) och arbeta med räddning och säkerhet. Utbildningen ges vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB). Kan det vara något klorofyll? Klättra på stegar och bära vattenslangar.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 24 mar 2019 22:35

Ja, det är ju direkt löjligt att tro att det är en drönare som har som enda arbetsuppgift att "spruta lite vatten". Jag vet att jag har skojat lite om det själv. Lätt oanständigt. Det är ett tufft jobb. Lite som skidskytte ungefär. De tränar i lugnan ro, men när det väl händer - beredskap direkt. Självklart behövs en utbildning. Hur ska du klippa loss en person från bilbältet i en brinnande bil och förflytta denne säkrast? Det är massor med sånt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 24 mar 2019 23:51

.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 25 mar 2019 00:12

Brandman har inget tufft jobb. Egentligen en latmansgöra.
Men Hollywoodfilmer glorifierar dessa som hjältar och folk köper detta.

Faktum är att brandmän har ett av de tryggaste yrken. Få omkommer i arbetet jämfört med t.ex. byggjobbare.
Läste en gång statistik om arbetsrelaterade olyckor, i genomsnitt omkommer en brandman var 24 månad medan TVÅ byggjobbare omkommer i MÅNADEN! Lätt att googla fram den här statistiken.
Har själv lite erfarenhet av detta när jag i unga år jobbade i byggsvängen. Ett jobb var en tillbyggnad till Lundby Brandstation, under några varma sommarmånader kunde jag följa brandgubbarna. De gjorde sina 2-3 utryckningar om dagen, säkert var flesta banala gräsbränder, övrig tid ägnades åt chillande, solande, spela volleyboll, reparera sina egna bilar. Sen hade de subventionerad lunch och lagade eget käk, detta med motiveringen att de måste alltid vara beredda rycka ut och kan inte som andra ta en lunchtimme på restaurang.
Undrade ibland varför sliter jag arslet av mej. Byggjobbare gör tio gånger mer nytta än hängrövarna i Brandförsvaret.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 25 mar 2019 08:39

Jag sa till en brandmansaspirant att det måste vara svårt hur man ska göra i krisläge, offra sig själv eller stå och se branden. Han fattade inte vad jag menade...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 25 mar 2019 10:52

hakkapeliitta skrev:Brandman har inget tufft jobb. Egentligen en latmansgöra.
Men Hollywoodfilmer glorifierar dessa som hjältar och folk köper detta.

Faktum är att brandmän har ett av de tryggaste yrken. Få omkommer i arbetet jämfört med t.ex. byggjobbare.
Läste en gång statistik om arbetsrelaterade olyckor, i genomsnitt omkommer en brandman var 24 månad medan TVÅ byggjobbare omkommer i MÅNADEN! Lätt att googla fram den här statistiken.
Har själv lite erfarenhet av detta när jag i unga år jobbade i byggsvängen. Ett jobb var en tillbyggnad till Lundby Brandstation, under några varma sommarmånader kunde jag följa brandgubbarna. De gjorde sina 2-3 utryckningar om dagen, säkert var flesta banala gräsbränder, övrig tid ägnades åt chillande, solande, spela volleyboll, reparera sina egna bilar. Sen hade de subventionerad lunch och lagade eget käk, detta med motiveringen att de måste alltid vara beredda rycka ut och kan inte som andra ta en lunchtimme på restaurang.
Undrade ibland varför sliter jag arslet av mej. Byggjobbare gör tio gånger mer nytta än hängrövarna i Brandförsvaret.

Tror det här säger mer om byggaryrkena än om brandmannayrket. Man har ju sett byggjobbare stå på byggnadsställningar tre våningar upp med bara två plank som golv och dra upp tunga grejer. Svinga sig mellan våningsplanen. Jämför man en kontorsråtta med mej med en brandman så löper jag nog mindre risk att få svedda ögonbryn än vad brandmannen får.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 25 mar 2019 16:21

Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:Brandman har inget tufft jobb. Egentligen en latmansgöra.
Men Hollywoodfilmer glorifierar dessa som hjältar och folk köper detta.

Faktum är att brandmän har ett av de tryggaste yrken. Få omkommer i arbetet jämfört med t.ex. byggjobbare.
Läste en gång statistik om arbetsrelaterade olyckor, i genomsnitt omkommer en brandman var 24 månad medan TVÅ byggjobbare omkommer i MÅNADEN! Lätt att googla fram den här statistiken.
Har själv lite erfarenhet av detta när jag i unga år jobbade i byggsvängen. Ett jobb var en tillbyggnad till Lundby Brandstation, under några varma sommarmånader kunde jag följa brandgubbarna. De gjorde sina 2-3 utryckningar om dagen, säkert var flesta banala gräsbränder, övrig tid ägnades åt chillande, solande, spela volleyboll, reparera sina egna bilar. Sen hade de subventionerad lunch och lagade eget käk, detta med motiveringen att de måste alltid vara beredda rycka ut och kan inte som andra ta en lunchtimme på restaurang.
Undrade ibland varför sliter jag arslet av mej. Byggjobbare gör tio gånger mer nytta än hängrövarna i Brandförsvaret.

Tror det här säger mer om byggaryrkena än om brandmannayrket. Man har ju sett byggjobbare stå på byggnadsställningar tre våningar upp med bara två plank som golv och dra upp tunga grejer. Svinga sig mellan våningsplanen. Jämför man en kontorsråtta med mej med en brandman så löper jag nog mindre risk att få svedda ögonbryn än vad brandmannen får.

Man kan också jämför polisverksamheten i olika länder...

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 26 mar 2019 09:29

--


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster