Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 13:07

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Hur kan man då uppnå godhet? I förståelsen att vi alla är lidande människor och hör samman i lidandet?


:) läs Bubers bok min vän... läs den för att den svarar (i stor text, lättläst och enkel samt kort) dig på alla dina frågor...här bland annat:

https://www.ginza.se/Product/631589/?gc ... gIOKPD_BwE



Jag hörde redan i ditt förra inlägget din desperation:) så jag har nog blivit övertygad redan. Buber ska det nog bli snart och kanske mycket snart, men på engelska till att börja med, för engelska Buber böcker kan jag läsa digitalt när jag vill. Men det kan bli för svårt på engelska och då tänker jag läsa på svenska.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 13:10

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Du menar njutning och smärta sammanblandade? För smärta kommer man väl inte ifrån?


Det finns ingen (jag ljuger inte) smärta där glädje och kärlek finns, inget lidande.



Jag förstår inte riktigt. Du menar att glädje och kärlek är separata ifrån smärta?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 13:22

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Du menar njutning och smärta sammanblandade? För smärta kommer man väl inte ifrån?

Det finns ingen (jag ljuger inte) smärta där glädje och kärlek finns, inget lidande.

Jag förstår inte riktigt. Du menar att glädje och kärlek är separata ifrån smärta?

Det finns ingenting av beroende mellan smärta och glädje, de kan finnas oberoende av varann. De kan naturligtvis uppträda simultant, jag kan ju ha ont i en tå och känna glädje över en trevlig nyhet.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 13:30

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Du menar njutning och smärta sammanblandade? För smärta kommer man väl inte ifrån?


Det finns ingen (jag ljuger inte) smärta där glädje och kärlek finns, inget lidande.



Jag förstår inte riktigt. Du menar att glädje och kärlek är separata ifrån smärta?


Glädjen och kärleken - omvandlar även smärta så att den inte knappt känns. OM du har slagit dig på din tå som Pilatus föreslår - men din hustru/man kommer hem och bara åsynen fyller dig med en sådan ömhet, glädje och kärlek - så att du faktiskt "glömmer" smärtan. Den känslan trängs undan. Du kan också rent psykiskt öva dig att tränga undan den - det vet kvinnor som fött barn. Glädjen över det kommande barnet, kärleken och ömheten den känner för barnet som är på väg - tar bort stora delar av en av de högsta smärtor en människan ens orkar bära.
Den liksom omvandlas till bärbar och övergående - distant "något". Och inget pregnant och påtagligt och påträngande eller övertagande i dig.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 13:51

Esther skrev:Glädjen och kärleken - omvandlar även smärta så att den inte knappt känns. OM du har slagit dig på din tå som Pilatus föreslår - men din hustru/man kommer hem och bara åsynen fyller dig med en sådan ömhet, glädje och kärlek - så att du faktiskt "glömmer" smärtan.

Smärta kan manipuleras på litet olika sätt, att avleda uppmärksamheten från det onda fungerar. Och omvänt, hur många har inte känt sig sjuka med kroppen fylld av smärtor då det varit dags att gå till jobbet, eller att klippa gräsmattan? Känslor av olika slag förstärker och dämpar, litet grand beroende av vår motivation.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 14:18

Pilatus skrev: Och omvänt, hur många har inte känt sig sjuka med kroppen fylld av smärtor då det varit dags att gå till jobbet, eller att klippa gräsmattan? Känslor av olika slag förstärker och dämpar, litet grand beroende av vår motivation.


psykosomatiskt :)... föreställningsmakten är en stor makt. För den är totalt illusorisk --- den är något som får en människa att känna sig - till och med kroppsligt - dålig för att man "tror" att det som hände igår eller andra gånger på jobbet kommer att upprepas och det som krävs är att se saken i ett annat "Ljus" - vända på saker. Man måste inte gå - man har istället den stora glädjen, nåden att gå, förmånen att ha ett arbete, att vara behövd, att ha kamrater att få glädjen att behövas, dela med andra, delta och få ge av det man kan bidra med.
:)
Det är andra grejer det :)...

Men den smärta jag talar om är den fysiska - när något i kroppen lider, blir utsatt för något slags vridet, slaget, stucket, krossat, blödande, trasigt - trasiga nervbanor, smärta av att få ett främmande föremål inunder nageln (en stor sticka) --- detta (att någon vill sådant frivillig) är för mig djupt sant perverst - vridet och märkligt - än märkligare är de som vill tillfoga andra sådant och tycker om det.
När jag ser någon ramla och slå sig känner jag detta i min egen ryggrad - med barnen när de slår sig - det hugger i min egen kropp - jag känner smärtan.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 14:22

Jag kan nog inte hålla med er två. Tror att man kanske känner allt genom smärta och att man ej kan segregera smärta och njutning. Det du Pilatus skriver om smärta i tån är ett perspektiv som delar upp din person i olika proccesser. Jag är inte så säker på att man kan dela upp sig själv på det viset som du gjorde i ditt exempel.

Man kan enligt mig nog heller aldrig känna mer än en sak samtidigt, en sak i taget, även fast perceptionen är skapt så, att skiftande medvetanden ligger så nära varandra i tid att man kan få för sig att det sker samtidigt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 14:31

sökandesjäl skrev:Tror att man kanske känner allt genom smärta och att man ej kan segregera smärta och njutning. .


I den vansinnigaste smärtan av Korset skrek Han som älskade som ingen älskat förr någonsin - och ingen kommer älska människan - aldrig hade sex med någon... PAPPA, PAPPA - VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG...

Smärtan var akut. Han rygg var en köttslamsa, hans anklar och fötter genomborrade med spikar, han fick ingen luft för att lungorna höll på att kollapsa, hånet och skriken av människor han botat, älskat och givit sitt liv för - i ansiktet nedtryckt i pannan långa sylvassa nålar av törnen.

ingen njutning där ...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 14:38

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Tror att man kanske känner allt genom smärta och att man ej kan segregera smärta och njutning. .


I den vansinnigaste smärtan av Korset skrek Han som älskade som ingen älskat förr någonsin - och ingen kommer älska människan - aldrig hade sex med någon... PAPPA, PAPPA - VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG...

Smärtan var akut. Han rygg var en köttslamsa, hans anklar och fötter genomborrade med spikar, han fick ingen luft för att lungorna höll på att kollapsa, hånet och skriken av människor han botat, älskat och givit sitt liv för - i ansiktet nedtryckt i pannan långa sylvassa nålar av törnen.

ingen njutning där ...


Han kanske fick skylla sig själv, för tänk om han hade tänkt på en underskön kvinna och omvänt denna kroppsliga smärta till sexuell extas istället. Men jag skriver kanske får skylla sig själv.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 14:41

Tillbaka säkert imorgon. Ska läsa bl.a. Buber under resten av dagen. Mycket långsamt ska han läsas så att jag förstår vad jag kan.

Ses senare Pilatus och Esther klorofyll, rekoj osv.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 14:45

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Tror att man kanske känner allt genom smärta och att man ej kan segregera smärta och njutning. .


I den vansinnigaste smärtan av Korset skrek Han som älskade som ingen älskat förr någonsin - och ingen kommer älska människan - aldrig hade sex med någon... PAPPA, PAPPA - VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG...

Smärtan var akut. Han rygg var en köttslamsa, hans anklar och fötter genomborrade med spikar, han fick ingen luft för att lungorna höll på att kollapsa, hånet och skriken av människor han botat, älskat och givit sitt liv för - i ansiktet nedtryckt i pannan långa sylvassa nålar av törnen.

ingen njutning där ...


Han kanske fick skylla sig själv, för tänk om han hade tänkt på en underskön kvinna och omvänt denna kroppsliga smärta till sexuell extas istället. Men jag skriver kanske får skylla sig själv.


Jag känner Honom.
Han tänker inte så, Han känner inte så - detta inte sagt att Han inte tycker om skönhet - kroppslig eller annan. Den är en del av hans Väsen. Skönheten. Men Han vill inte äga - behöver inte äga.
Detta kan du inte förstå.
På grund av att Han inte varken vill eller behöver - äga. Inte ens en kropp för en sekunds utlösning ens i föreställningen.
Så finns det heller inget behov av sexuell extas - för att Han är i harmoni - därmed blir smärtan separerad och rå.
Utanför, tillfogad - exteriör som tränger in som ett främmande föremål.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 14:53

Esther skrev:Men den smärta jag talar om är den fysiska - när något i kroppen lider, blir utsatt för något slags vridet, slaget, stucket, krossat, blödande, trasigt - trasiga nervbanor, smärta av att få ett främmande föremål inunder nageln (en stor sticka) --- detta (att någon vill sådant frivillig) är för mig djupt sant perverst - vridet och märkligt - än märkligare är de som vill tillfoga andra sådant och tycker om det.

Perverst, njea, det är väl ett omdöme som i alla fall till del implicerar moralisk lastbarhet.
Vi vet ju att åsamkad smärta (masochism) kan vara nödvändigt för att kunna erfara sexuell upphetsning. Jag tror inte det behöver ha någonting med perversion att göra. Ett försök till förklaring är prygel i barndomen. Förnedringen?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 14:54

sökandesjäl skrev:Jag hörde redan i ditt förra inlägget din desperation:) .


Ingen desperation... känner inte sådant inför andras hanterande av sina frågor...som de ställer men ofta inte söker svaret på. Frågor är ofta retoriska för många människor för de gillar sina egna svar och söker egentligen inte efter svar - då de redan räknat bort dem som felaktiga (för de har ju redan själva svaret - det rätta). Den som verkligen vill ha svar på sina frågor - söker i många källor och tar de som erbjuds för att se om de där kan finna några korn...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 14:58

Pilatus skrev:Ett försök till förklaring är prygel i barndomen. Förnedringen?


Ja, det är inte bara ett försök - det är nära nog svaret... men det som ligger under svaret är hanterandet av denna förnedring, denna tillfogade obefogade smärta --- det är den knutna näven, hatet, önskan om vedergällning samt fegheten i detta - att inte resa sig upp, ta avstånd och lova sig att ALDRIG bli likadan eller värre --- utan bli värre...
Så det perversa ligger inte i att man är ett offer - utan väljer fritt att bli en värre förövare... rida på det, skapa makt i detta. Ta fullständigt och totalt avstånd från kärleken och ömheten... och bli ett med förnedring, smärta, exkrementer och annat ...
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 21 jul 2018 15:11

Jag känner en enorm smärta. Inser att sortering måste ske. Skaparen pratade med mig. Han vill att jag plockar en brudbukett bestående av de människor jag verkligen älskar. Säger att han vet att det blir svårt för mig och att jag inte får bli arg om han plockar bort några blommor som inte passar i trädgården. Lovar att han fyller på buketten med underbara blommor jag inte visste fanns. Vill att mina sista tårar faller som dagg över honom och bildar den nya dagen.
Jag är helt förkrossad över det här :( !


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster