Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 11:45

Reklamen har ersatt konsten i vårt samhälle.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 21 jun 2019 12:58

klorofyll skrev:Reklamen har ersatt konsten i vårt samhälle.

Snarare lever konsten en aningen tillbakadragen tillvaro. Konsten levde tack vare rika mecenater som köpte konstnärernas alster. Det finns nog väldigt många rika människor fortfarande, och en del köper konst, men färre.

Reklamen spolar man förbi så gott man kan.

Men det sköna finns på samma ställe som förut. I naturen, i människornas ansikten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 jun 2019 14:03

Konsten i dagens marknadsekonomi är en investering. En spekulationsekonomi. Som jämfört, guld och andra metaller har ändå en reell grund i det praktiska fast de även är spekulationer men har en bakgrund i arbetet. Guld har ett värde eftersom värdet grundas på arbetet att framställa det. Detta saknas med konstverk.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 15:04

Anders skrev:Konsten levde tack vare rika mecenater som köpte konstnärernas alster.

Nu för tiden lever konsten för storbolagen men det är du och jag som får betala reklamen som generar pengarna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 15:07

Anders skrev:Men det sköna finns på samma ställe som förut. I naturen, i människornas ansikten.

Det är intressant, hur kan vi luras så, när det egentligen är enkelt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 15:12

hakkapeliitta skrev:Guld har ett värde eftersom värdet grundas på arbetet att framställa det. Detta saknas med konstverk.

Jag kan säga att jag hade inte sett värdet i en Picasso, om jag inte sett prislappen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 15:22

klorofyll skrev:
Anders skrev:Konsten levde tack vare rika mecenater som köpte konstnärernas alster.

Nu för tiden lever konsten för storbolagen men det är du och jag som får betala reklamen som generar pengarna.

Jag kanske överdriver. Men globalisering har ett pris.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 jun 2019 15:27

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Guld har ett värde eftersom värdet grundas på arbetet att framställa det. Detta saknas med konstverk.

Jag kan säga att jag hade inte sett värdet i en Picasso, om jag inte sett prislappen.

Vad är värde för dej?
Att Picasso betingar högt pris är inte grunden för ekonomin. Ren spekulation. Värdet grundas av arbete.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 16:14

hakkapeliitta skrev:Värdet grundas av arbete.

Hur tänker du då?

Som köpare ser jag utbud och efterfrågan som det avgörande för min värdering, men när man omvandlar sin värdering till ett rimligt pris, så får man väga in den personliga situationen, oftast så agerar man på lösa grunder.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jun 2019 17:07

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Guld har ett värde eftersom värdet grundas på arbetet att framställa det. Detta saknas med konstverk.

Jag kan säga att jag hade inte sett värdet i en Picasso, om jag inte sett prislappen.

Vad är värde för dej?
Att Picasso betingar högt pris är inte grunden för ekonomin. Ren spekulation. Värdet grundas av arbete.

Ingen liberal ekonom grundar längre sin värdelära utifrån Adam Smith och David Ricardo, (en varas värde bestäms av det samhälleligt nödvändiga arbete som krävts för att tillverka den).

Bankerna lånar numera ut pengar i förhoppning att få tillbaks dem med viss ränta. 1944 Bretton Woods Agreement frikopplade valutorna från guld, arbete eller annat. Sedlarna har inget eget värde. Så länge staten, banksystemet klarar att sköta sina uppgifter med kontrollerad inflation så rullar allt på. I en riktig kris, vilka värden kan då en stat rulla fram? Valutareserven, guldreserven? Venezuela håller på att kollapsa under en pågående inflation. Miljoner har lämnat landet.

Värdet av en Picasso grundar sig i att det finns köpare. Picasso blev populär, han var otroligt produktiv, stod för en jämn kvalitet. Museerna köpte, miljonärerna ville kunna hänga upp en Picasso på väggen, gärna en äkta. Värdet är lika grundat som i rent guld. Guldvärdet fluktuerar som allt annat. Men det är hyggligt säkert. Det som inte är säkert är den tusenlapp vi håller i handen, hur mycket bostad får vi för den jämfört med 50-talet? Vad har det med Marx m fl arbetsvärdelära att göra?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jun 2019 17:11

klorofyll skrev:... oftast så agerar man på lösa grunder.

Nej, konstköparna ser vad som tidigare sålts av en konstnär på auktion. Det bestämmer ofta priset. Är målningen av god kvalitet, representativ för konstnärens bästa period och väl hanterad ökar priset.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2019 17:57

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:... oftast så agerar man på lösa grunder.

Nej, konstköparna ser vad som tidigare sålts av en konstnär på auktion. Det bestämmer ofta priset. Är målningen av god kvalitet, representativ för konstnärens bästa period och väl hanterad ökar priset.

Picasso dog för 46 år sedan om jag har räknat rätt. Värderingar är maximalt osäkra när det kommer till konst (jag vet inte vad jag pratar om det är enkelt att räkna ut), om rätt köpare lägger bud så stiger priset. De flesta har inget konstnärligt sinne öht. Vi strör pengar. Alla har inte tillgång till en expert som vet. Om 500 år är det nog inte många som känner till namnet Picasso.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 jun 2019 18:43

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Jag kan säga att jag hade inte sett värdet i en Picasso, om jag inte sett prislappen.

Vad är värde för dej?
Att Picasso betingar högt pris är inte grunden för ekonomin. Ren spekulation. Värdet grundas av arbete.

Ingen liberal ekonom grundar längre sin värdelära utifrån Adam Smith och David Ricardo, (en varas värde bestäms av det samhälleligt nödvändiga arbete som krävts för att tillverka den).

Bankerna lånar numera ut pengar i förhoppning att få tillbaks dem med viss ränta. 1944 Bretton Woods Agreement frikopplade valutorna från guld, arbete eller annat. Sedlarna har inget eget värde. Så länge staten, banksystemet klarar att sköta sina uppgifter med kontrollerad inflation så rullar allt på. I en riktig kris, vilka värden kan då en stat rulla fram? Valutareserven, guldreserven? Venezuela håller på att kollapsa under en pågående inflation. Miljoner har lämnat landet.

Värdet av en Picasso grundar sig i att det finns köpare. Picasso blev populär, han var otroligt produktiv, stod för en jämn kvalitet. Museerna köpte, miljonärerna ville kunna hänga upp en Picasso på väggen, gärna en äkta. Värdet är lika grundat som i rent guld. Guldvärdet fluktuerar som allt annat. Men det är hyggligt säkert. Det som inte är säkert är den tusenlapp vi håller i handen, hur mycket bostad får vi för den jämfört med 50-talet? Vad har det med Marx m fl arbetsvärdelära att göra?

Du kanske missade att jag skrev om spekulationsekonomi?
Kommer ihåg när en journalist i Göteborg lät ställa ut tavlor målade av schimpanser från Borås djurpark. Kladd helt enkelt. Konstexperter berömde målningarna som surrealistiska underverk. Verken i sej hade inget värde men snackades upp av experter och priset därmed. Detta innan avslöjandet förståss.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jun 2019 19:02

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Ingen liberal ekonom grundar längre sin värdelära utifrån Adam Smith och David Ricardo, (en varas värde bestäms av det samhälleligt nödvändiga arbete som krävts för att tillverka den).

Bankerna lånar numera ut pengar i förhoppning att få tillbaks dem med viss ränta. 1944 Bretton Woods Agreement frikopplade valutorna från guld, arbete eller annat. Sedlarna har inget eget värde. Så länge staten, banksystemet klarar att sköta sina uppgifter med kontrollerad inflation så rullar allt på. I en riktig kris, vilka värden kan då en stat rulla fram? Valutareserven, guldreserven? Venezuela håller på att kollapsa under en pågående inflation. Miljoner har lämnat landet.

Värdet av en Picasso grundar sig i att det finns köpare. Picasso blev populär, han var otroligt produktiv, stod för en jämn kvalitet. Museerna köpte, miljonärerna ville kunna hänga upp en Picasso på väggen, gärna en äkta. Värdet är lika grundat som i rent guld. Guldvärdet fluktuerar som allt annat. Men det är hyggligt säkert. Det som inte är säkert är den tusenlapp vi håller i handen, hur mycket bostad får vi för den jämfört med 50-talet? Vad har det med Marx m fl arbetsvärdelära att göra?

Du kanske missade att jag skrev om spekulationsekonomi?

All handel måste ju vara en slags bedömning av varans värde "för mig". Om jag utgick från att tavlan (eller varan) inte motsvarar vad jag är villig att betala så betalar jag för mycket.
hakkapeliitta skrev:Kommer ihåg när en journalist i Göteborg lät ställa ut tavlor målade av schimpanser från Borås djurpark. Kladd helt enkelt. Konstexperter berömde målningarna som surrealistiska underverk. Verken i sej hade inget värde men snackades upp av experter och priset därmed. Detta innan avslöjandet förståss.

Det finns en bättre, och sann historia, om en gallerist som ställde ut en Picasso på sitt galleri för 50 dollar. Alla ignorerade den. Journalisten frågar häpet, men om någon gett dig femtio dollar? Galleristen svarar med en suck, Ja då hade jag gjort mitt livs sämsta affär!
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 jun 2019 21:19

Möjligt att dessa schimpansmålningar var surrealistiska. Modern människa har möjligen tappat kontakten med sitt ursprung?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster