Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 06 mar 2024 12:53

Anders skrev:
Vertumnus skrev:Än ligger det mesta framför. än känns det som att man har lite tid på sig, men fortare och fortare går det.

Snart vänder det.

Visst Anders, men först skall det bli en fin och ljus vår. Och en varm och trevlig sommar. Sedan kommer en vändning och mörkret sänker sig åter över vårt vackra land.
Moderator

Hubert
Inlägg: 214
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 06 mar 2024 18:06

Optimisten och pessimisten ...
Pilatus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:Än ligger det mesta framför. än känns det som att man har lite tid på sig, men fortare och fortare går det.

Snart vänder det.

Visst Anders, men först skall det bli en fin och ljus vår. Och en varm och trevlig sommar. Sedan kommer en vändning och mörkret sänker sig åter över vårt vackra land.

Hubert
Inlägg: 214
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 06 mar 2024 18:07

Min telefon är oförskämd!
Imorse läste jag
"Inga aktiviteter idag
Din dag är tom"

Min dag är inte alls tom!
Jag har "aktiviteter" varje dag!
Om det åtminstone stod att jag inte har något schemalagt och att min dag är fri, så hade frukosten inte varit så sur.
Är det bara jag som protesterar?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 07 mar 2024 20:21

Årets hittills varmaste dag. Solsken, molnfri himmel, 7 grader, stilla. Flockar av grågås. Koltrast på kvällen, sång.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 08 mar 2024 09:48

Nattfrost, två minusgrader nu - i Lund. Men mycket soligt så värmen kommer att stiga. Fössta Tossadn i Mass i går och Internationella Kvinnodagen idag. Vi har kvar massipantåtta sen igår att fira även denna dag med. Frosten dröjer bara kvar i skuggiga partier.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 08 mar 2024 18:59

Hur ska jag som man bete mig när det är internationella kvinnodagen? Hålla låg profil kanske? Eller tänka på kvinnor? Lyfta fram kvinnor?
Nu råkar det vara så att jag redan har konsertbiljetter till en konsert med en manlig artist… men han har iaf långt hår.
Jag får försöka bli bättre kvinnofirare någon annan dag
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 08 mar 2024 19:13

För några dagar sen på jobbet satte jag mig vid en dator, och alldeles efter kom en kvinnlig kollega som också ville ha den platsen och sa ”damerna först!”. Jag svarade då tvärt ”men jag är ingen gentleman”. Ibland är det väl bra med lite självmedvetenhet. Och några damer i rummet fick sig i alla fall ett gott skratt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2024 19:26

Algotezza skrev:Nattfrost, två minusgrader nu - i Lund. Men mycket soligt så värmen kommer att stiga. Fössta Tossadn i Mass i går och Internationella Kvinnodagen idag. Vi har kvar massipantåtta sen igår att fira även denna dag med. Frosten dröjer bara kvar i skuggiga partier.


Inhandlad på Vetekatten? Hörde Jan Heed på radio förra veckan när han bla talade om prinsesstårta, oerhört intressant och kunnig bagare. Hos oss på Vetekatten sa han vid ett tillfälle och jag kom att tänka på dig. Nej för min del blev det tyvärr ingen tårta, jag får försöka ta igen det på vårfrudagen.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2024 19:35

Idag är det dag nr 40 i fastan för min del. Ja jag får erkänna att jag tjuvstartade. Eller fasta och fasta, i alla fall ett starkt begränsat kaloriintag och det har börlat ge resultat, jag känner mig lättare. Man får fokusera på det positiva.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 08 mar 2024 19:58

Vertumnus skrev:Idag är det dag nr 40 i fastan för min del. Ja jag får erkänna att jag tjuvstartade. Eller fasta och fasta, i alla fall ett starkt begränsat kaloriintag och det har börjat ge resultat, jag känner mig lättare. Man får fokusera på det positiva.

Det har alltid varit positivt att fasta för min del. Ibland upp till tio dagar med te och grönsaks-juice. Men så sträng fasta kan kännas besvärlig. Det får numera bli Modifast, juice, kaffe och en smörgås till kvällen. Kroppen tycks vara inställd på fastan och inte mycket händer. Det är också en fråga om hur mycket energi man förbrukar. Vintertid blir det en promenad, inte alltför ansträngande och litet jobb men ved och eldning.

Har ni aldrig prövat så gör gärna det! Det finns färdiga paket med juice och te för några dagar. Är man helt ovan kan man känna av litet huvudvärk om man bryter ätandet tvärt. Man inte bara känner sig lättare, man blir även till sinnet litet lättare. Skall bli spännande att höra om någon vågar fasta några dagar.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 08 mar 2024 22:44

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:Idag är det dag nr 40 i fastan för min del. Ja jag får erkänna att jag tjuvstartade. Eller fasta och fasta, i alla fall ett starkt begränsat kaloriintag och det har börjat ge resultat, jag känner mig lättare. Man får fokusera på det positiva.

Det har alltid varit positivt att fasta för min del. Ibland upp till tio dagar med te och grönsaks-juice. Men så sträng fasta kan kännas besvärlig. Det får numera bli Modifast, juice, kaffe och en smörgås till kvällen. Kroppen tycks vara inställd på fastan och inte mycket händer. Det är också en fråga om hur mycket energi man förbrukar. Vintertid blir det en promenad, inte alltför ansträngande och litet jobb men ved och eldning.

Har ni aldrig prövat så gör gärna det! Det finns färdiga paket med juice och te för några dagar. Är man helt ovan kan man känna av litet huvudvärk om man bryter ätandet tvärt. Man inte bara känner sig lättare, man blir även till sinnet litet lättare. Skall bli spännande att höra om någon vågar fasta några dagar.


Jag drar mig för att genomföra en regelrätt fasta, men jag har gjort det några gånger, jag känner igen det du beskriver och efter en tid på lågkalorikost upplever jag lite av det nu . Kan det handla om epigenetik, slumrande gener som aktiveras under nya omständigheter? Det är inte helt omöjligt, kanske tom troligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 09 mar 2024 15:07

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Nattfrost, två minusgrader nu - i Lund. Men mycket soligt så värmen kommer att stiga. Fössta Tossadn i Mass i går och Internationella Kvinnodagen idag. Vi har kvar massipantåtta sen igår att fira även denna dag med. Frosten dröjer bara kvar i skuggiga partier.


Inhandlad på Vetekatten? Hörde Jan Heed på radio förra veckan när han bla talade om prinsesstårta, oerhört intressant och kunnig bagare. Hos oss på Vetekatten sa han vid ett tillfälle och jag kom att tänka på dig. Nej för min del blev det tyvärr ingen tårta, jag får försöka ta igen det på vårfrudagen.



Tårta inhandlad på Patisseriet i Lund. Däremot brukar vi besöka Vetekatten när vi är i Stockholm.


Bästa kondiset som är mästerliga på precis allt är dock Patisseriet i Lidingö.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 11 mar 2024 11:28

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Nattfrost, två minusgrader nu - i Lund. Men mycket soligt så värmen kommer att stiga. Fössta Tossadn i Mass i går och Internationella Kvinnodagen idag. Vi har kvar massipantåtta sen igår att fira även denna dag med. Frosten dröjer bara kvar i skuggiga partier.


Inhandlad på Vetekatten? Hörde Jan Heed på radio förra veckan när han bla talade om prinsesstårta, oerhört intressant och kunnig bagare. Hos oss på Vetekatten sa han vid ett tillfälle och jag kom att tänka på dig. Nej för min del blev det tyvärr ingen tårta, jag får försöka ta igen det på vårfrudagen.



Tårta inhandlad på Patisseriet i Lund. Däremot brukar vi besöka Vetekatten när vi är i Stockholm.


Bästa kondiset som är mästerliga på precis allt är dock Patisseriet i Lidingö.


Patisseriet låtet intressant, bara det att jag så sällan är i Stockholm, Lund har jag inte besökt sen 1999. Rosendals trädgårdskafe och Riddarbageriet är två andra ställen värda ett besök. Jag tror, det är i alla fall min egen teori, att det är Riddarbageriet och bagaren Johan Sörman som tände gnistan till den här surdegstrenden som blivit så stor sedan sekelskiftet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 11 mar 2024 13:57

Fast bor man i Lund har man inte långt till Lilla Kafferosteriet i Malmö, om det nu är lika suveränt som då jag var där för rätt många år sen. Trevligt kaffe, trevlig miljö, trevlig personal, trevligt bröd.

I Uppsala vinner Lejon mark. Men min stock-fika (konditorifikade ofta då jag Stockholmspendlade nu sällan) är på Cafe Fågelsången vid Svandammen. Helst utomhus på det varma halvåret.

I Stockholm åker man ut till Kungsholmen och går på Il Caffe bredvid Polishuset. Känns som alla där utom en själv skriver på en roman. Brutalt skön miljö. Dricker aldrig Latte utom där.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2024 10:18

Allra mest kaféfilosofisk kände jag mig när jag var med yngste sonen på Parisresa 2005 och vi satt på ett kafé i denna stad och spelade schack. Dagen till ära var jag iklädd svart basker, om jag nu minns rätt. Fånigt och tollgjort så det förslår. Men öndå... Sällan jag har möjlighet att leka fransk intellektuell.

Kafferosteriet i Malmö har vi besökt liksom Rosendahls Trädgård i Stockholm.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster