Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2019 21:30

lynx skrev:Personligen betraktar jag buddhismen mer som en livsfilosofi än en religion. Har ni något problem med inre frid, fred och acceptans?

Buddhister tror ju på någonting. De som vill får för min del gärna ägna sina liv åt bön. Trevligare med en liten gud som spelar flöjt.

Bild
Kokopelli
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 18 jan 2019 23:01

Alla tror väl på någonting. Lustigt att du drar upp kokopelli. Det finns sidor på nätet som har schabloner för glasmålning. Jag har använt några av dessa, men som grund för en artquilt. Den där figuren har jag kvar väntades i "att göra-projekten". Har inte bestämt mig över färgskalan. Lutar åt Laurel Burch hästar som i gråblått, mörkrött närmare brunt och guld. Inte bestämt mig. Där är färg kanske lite roligare. Lite regnbåge. Vi får se.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2019 23:24

lynx skrev:Alla tror väl på någonting. Lustigt att du drar upp kokopelli. Det finns sidor på nätet som har schabloner för glasmålning. Jag har använt några av dessa, men som grund för en artquilt. Den där figuren har jag kvar väntades i "att göra-projekten".

Kokopelli framstår som sympatisk om man jämför med många andra, mycket krävande gudar. För att blidka dessa skulle får och oxar offras, en minst sagt blodtörstig gud.

Och jag vet inte om alla tror på något speciellt, måste man det? Livet är väl som det är utan att vi skall behöva ägna en massa tid och möda till gudars fåfänga begäran att bli älskade.

Glasmålning låter trevligt, Kokopelli avbildades för mer än tusen år sedan och lever vidare, även i modern tid.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 18 jan 2019 23:25

Det här var den första jag gjorde på det viset.
https://www.sysidan.se/obj/photo/7/7390 ... 13d4a0.jpg

Hade inte så mycket tyger då och en väldigt kass maskin. Men rätt kul.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 18 jan 2019 23:33

Pilatus, det skulle förvåna mig stort om du inte tror på någonting. Om vi är extremt petiga.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2019 23:49

lynx skrev:Det här var den första jag gjorde på det viset.
https://www.sysidan.se/obj/photo/7/7390 ... 13d4a0.jpg

Hade inte så mycket tyger då och en väldigt kass maskin. Men rätt kul.

Den ser fin ut, tycker jag.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 jan 2019 00:01

lynx skrev:Pilatus, det skulle förvåna mig stort om du inte tror på någonting. Om vi är extremt petiga.

Jo, människans förmåga att utforska världen tycker jag är intressant. Även fredliga strävanden är något jag tror bär frukt, i längden. Inkonsekvens är mer diskutabel, vissa skitländer tillåts ha kärnvapen utan att någon säger något. Andra som inte ens har kärnvapen, anklagas för att ha ambitioner att skaffa kärnvapen. De kallas skurkstater och utsätts för hårda sanktioner. Det finns sådant som de stora staterna bestämmer, sedan är det bara för andra att följa efter.

Jag tror på människors förmåga att ta sig genom svåra problem, att människans skapande förmåga är starkare än lusten att förstöra det andra bygger.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 jan 2019 00:22

Ja, jag håller med dig. Så här har jag pimpat min gungstol utan att förstöra den och gjort en liten fotkudde på en förvaringslåda. Lugnet som en gungstol ger är inte att förakta.
https://www.sysidan.se/obj/photo/7/7e90 ... fce677.jpg
https://www.sysidan.se/obj/photo/4/45fa ... b083f3.jpg

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 jan 2019 12:45

Pilatus skrev:
lynx skrev:Pilatus, det skulle förvåna mig stort om du inte tror på någonting. Om vi är extremt petiga.

Jo, människans förmåga att utforska världen tycker jag är intressant.

På vilket sätt?

Pilatus skrev:Jag tror på människors förmåga att ta sig genom svåra problem, att människans skapande förmåga är starkare än lusten att förstöra det andra bygger.

Exempelvis?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 jan 2019 12:57

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jo, människans förmåga att utforska världen tycker jag är intressant.

På vilket sätt?

Läs exempelvis om Royal Geographical Society, Edmund Hillary och Tenzing Norgay, om deras bestigning av Mount Everest 1953
Moderator


Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 19 jan 2019 18:50

Pilatus skrev:
lynx skrev:Det här var den första jag gjorde på det viset.
https://www.sysidan.se/obj/photo/7/7390 ... 13d4a0.jpg

Hade inte så mycket tyger då och en väldigt kass maskin. Men rätt kul.

Den ser fin ut, tycker jag.

+1
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 20 jan 2019 16:24

Anders skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:Det här var den första jag gjorde på det viset.
https://www.sysidan.se/obj/photo/7/7390 ... 13d4a0.jpg

Hade inte så mycket tyger då och en väldigt kass maskin. Men rätt kul.

Den ser fin ut, tycker jag.

+1


Äh :oops: ... men tack! Man får ju börja någonstans. Tager vad man haver liksom. Övning ger färdighet. Låter så klyschigt, men det är ju så.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jan 2019 17:04

När jag känner rädsla så tänker jag att det är andra personers rädsla jag känner.... :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 jan 2019 17:09

En lugn dag, promenerat i skogen med hunden. Sålt frimärken på Tradera, samlarna verkar vara på hugget. Fyller på med fler objekt, militärpost och gamla kuvert från 1920, ibland med innehåll. Det tar aldrig slut. Det måste komma till nya samlare förmodar jag. En del köpare är inte gamla farbröder som samlat sedan barnsben. Det finns även unga damer som köper. Helst skall det vara något som inte är alltför vanligt och som andra säljare tror de kan få ut fullt katalogvärde för. Det får de inte, inte ens hälften.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster