Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jan 2019 08:53

Något jag tycker är märkligt med Farmen; de verkar inte göra te. Det hade jag uppskattat iallafall.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 08:55

hakkapeliitta skrev:Någon som fattar nåt av Algots svammel?



Jag blev inspirerad av bl.a. av Xions inlägg Fy Fan! Under psykologi.

Men det är tankar jag tänkt länge. Men inte satt ord på förrän nu. Varför måste jag finnas om jag inte skiljer mig från allt annat och på så vis kan komplettera andra. Om jag är helt utbytbar, så byt ut mig, vad har jag för existensberättigande då?

Enda likheten mellan allt och var och en som finns. är att vi finns...

Vi kan säga att vi har en mänsklig natur gemensamt och vissa mänskliga egenskaper, betingade av vår genetik, men det viktiga för mig är vad vi gör av denna natur och dessa egenskaper. Överbyggnaden. För den hanterar vi olika. Vad vi gör av våra förutsättningar skiftar verkligen. Det är det som är intressant.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 08:57

lynx skrev:Ok! Förstår hur du menar.



Jag är xenofil.


Själv en alien i mänsklig gestalt... hahaha...

"Den andres andre", sa jag till min rektor att jag var när vi talades vid en gång. Han satt som ett frågetecken... Kul tyckte jag för han är själv lite udda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jan 2019 09:04

:lol: Jaså minsann... Ja, då får jag väl bli raelit (eller vad de nu kallar sig, ufo-troende). Har ju träffat en alien! Trevlig och underhållande dessutom.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 09:13

lynx skrev::lol: Jaså minsann... Ja, då får jag väl bli raelit (eller vad de nu kallar sig, ufo-troende). Har ju träffat en alien! Trevlig och underhållande dessutom.


I media talas alltid om utanförskap som något väldigt negativt och att man ska känna medlidande med utanförskaparna. Alla lider inte av att vara utanför flockarna. Som om normalitet var något annat än ett statistikbaserat begrepp!

Jag sparkade aldrig fotboll på rasterna i folkskolan. Jag och min bästa kompis snackade i stället, bl.a. om UFOs. Detta var i början av 60-talet. Vi var utanförskapare och trivdes med det. Vi såg inte ner på andra. Fast vi tyckte nog de var lite korkade, de som sprang i flock och lirade boll. Vi hade vår lilla krets.

De udda finner varandra. Kolla bara på detta forum!

På 2000-talet drabbades min kompis av mentalt mörker och depression. 2010 satte han gevärspipan till munnen... Min kompis under ett halvt sekel! Men det var fint så länge det varade. Vi lirade ihop, skrev och snackade... Bodde i samma byhåla på Söderslätt. På hans krans hade vi bröder skrivit: "Hälsa Jimi Hendrix - vi ses snart"! Han gillade verkligen Jimi.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jan 2019 09:24

Vackert och sorgligt. Du får ofta med motsatser i det du skriver, Algot. Har du tänkt på det?
Jag är inte så himla social själv, även om det kanske verkar som det. Men ibland är jag väldigt social. Bara jag får egentid så.
För övrigt är jag synnerligen förtjust i sk original. En gång skrev jag en bok där två sådana förekom. Jag hade hejdundrande roligt när jag skapade dessa karaktärer. Varvade leenden med småskratt.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 29 jan 2019 10:08

--

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jan 2019 10:57

Varför tror du att dina förslag omedelbart skulle förkastas?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 11:03

lynx skrev:Vackert och sorgligt. Du får ofta med motsatser i det du skriver, Algot. Har du tänkt på det?
Jag är inte så himla social själv, även om det kanske verkar som det. Men ibland är jag väldigt social. Bara jag får egentid så.
För övrigt är jag synnerligen förtjust i sk original. En gång skrev jag en bok där två sådana förekom. Jag hade hejdundrande roligt när jag skapade dessa karaktärer. Varvade leenden med småskratt.



Det är så jag fungerar och tänker och ser på världen. Alltså om bestående av motsatser som ibland samverkar synergetiskt och ibland drar åt helt olika håll men som kan närma sig varandra efter ett tag. Livets dynamik! Vi divergerar och konvergerar på livets väg. Vi har både konvexa och konkava linser i våra liv, i vårt tänkande och upplevande, och våra känslor...

Lyssnar på en låt jag gjort för någon dag sedan som inspirerats av både J-M Jarre och Frank Zappa. Titeln anspelar på den senares Lumpy Gravy.

https://soundcloud.com/algotezza/lumpy-gravity-wav

Det är roligt att dras med av karaktärerna man skapat. Leka snälle-gud...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jan 2019 12:50

Livets mening - att utföra ett arbete.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 13:35

klorofyll skrev:Livets mening - att utföra ett arbete.



Enligt Freud, tror jag det var, är livets mening arbete och kärlek.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 29 jan 2019 16:04

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Livets mening - att utföra ett arbete.

Enligt Freud, tror jag det var, är livets mening arbete och kärlek.

Det är åtskilligt bättre än att följa i Sisyfos kämpande med sin sten. Man får blanda sina kort litet, arbete, kultur, kärlek och andra nöjen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 19:01

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Livets mening - att utföra ett arbete.

Enligt Freud, tror jag det var, är livets mening arbete och kärlek.

Det är åtskilligt bättre än att följa i Sisyfos kämpande med sin sten. Man får blanda sina kort litet, arbete, kultur, kärlek och andra nöjen.



Omväxling ger livet mening. Bara orgasmer utan slut vore bottenlös tristess... eller att bara arbeta, ja, likt Sisyfos... Ljus utan skugga förblindar, bara mörker utan dager, förlamar...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jan 2019 20:26

I fortsättningen skall jag tänka att jag älskar snärta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 20:28

klorofyll skrev:I fortsättningen skall jag tänka att jag älskar snärta.


Att snärta eller en snärta?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster