Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 12:30

”Cykla psykiskt” är ett citat ifrån filmen Jack baserad på Ulf Lundells debutroman med samma namn.

Den gjordes väl omkring din stockholmstid, och andemeningen var så klart att även du Esther kanske flummade till lite emellanåt, vem vet men detta är ju redan preskriberat nu, så...

Shannon Tweed tror jag blev utsedd till Playmate of the year av tidningen Playboy, kanske omkring ~90, sedan gjorde hon bl.a. filmen Scorned några år senare. Hon har varit gift med huvudsångaren i musikgruppen Kiss och dom har nog även barn tillsammans vad det verkar.

Att hon tvingas plastikoperera sig för att fortsätta med sitt yrke eller att inte skämmas för sig på diverse galaföreställningar i mogen ålder kanske vi kan se som något som hör yrket till?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 30 jul 2018 12:51

sökandesjäl skrev:”Cykla psykiskt” är ett citat ifrån filmen Jack baserad på Ulf Lundells debutroman med samma namn.

Den gjordes väl omkring din stockholmstid, och andemeningen var så klart att även du Esther kanske flummade till lite emellanåt, vem vet men detta är ju redan preskriberat nu, så...

Shannon Tweed tror jag blev utsedd till Playmate of the year av tidningen Playboy, kanske omkring ~90, sedan gjorde hon bl.a. filmen Scorned några år senare. Hon har varit gift med huvudsångaren i musikgruppen Kiss och dom har nog även barn tillsammans vad det verkar.

Att hon tvingas plastikoperera sig för att fortsätta med sitt yrke eller att inte skämmas för sig på diverse galaföreställningar i mogen ålder kanske vi kan se som något som hör yrket till?


Jag tror att jag aldrig har varit flumm... När den boken kom läste jag "De dansande Wu-li mästarna". Men känner till Jack.
Som jag sa, vi är alla olika, har olika intressen och läggning.

Operera sig för att betala pengar för att se ut som sin ålder men mer märkligt falskt, har förmodligen med jobbet att göra : juck/skrev jobben.
Funkar det för dem... Bravo. De har säkert fulla liv och mål och mening samt frid och lycka i sina hjärtan, goda varma ärliga få vänner som älskar dem för vad de är (egentligen) och allt annat.
Jag har haft en annan önskan om livets vara.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 12:56

sökandesjäl skrev:”Cykla psykiskt” är ett citat ifrån filmen Jack baserad på Ulf Lundells debutroman med samma namn.

Den gjordes väl omkring din stockholmstid, och andemeningen var så klart att även du Esther kanske flummade till lite emellanåt, vem vet men detta är ju redan preskriberat nu, så...

Shannon Tweed tror jag blev utsedd till Playmate of the year av tidningen Playboy, kanske omkring ~90, sedan gjorde hon bl.a. filmen Scorned några år senare. Hon har varit gift med huvudsångaren i musikgruppen Kiss och dom har nog även barn tillsammans vad det verkar.

Att hon tvingas plastikoperera sig för att fortsätta med sitt yrke eller att inte skämmas för sig på diverse galaföreställningar i mogen ålder kanske vi kan se som något som hör yrket till?



Tydligen -82 så där var jag kraftigt fel ute.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 30 jul 2018 13:06

sökandesjäl skrev:
sökandesjäl skrev:”Cykla psykiskt” är ett citat ifrån filmen Jack baserad på Ulf Lundells debutroman med samma namn.

Den gjordes väl omkring din stockholmstid, och andemeningen var så klart att även du Esther kanske flummade till lite emellanåt, vem vet men detta är ju redan preskriberat nu, så...

Shannon Tweed tror jag blev utsedd till Playmate of the year av tidningen Playboy, kanske omkring ~90, sedan gjorde hon bl.a. filmen Scorned några år senare. Hon har varit gift med huvudsångaren i musikgruppen Kiss och dom har nog även barn tillsammans vad det verkar.

Att hon tvingas plastikoperera sig för att fortsätta med sitt yrke eller att inte skämmas för sig på diverse galaföreställningar i mogen ålder kanske vi kan se som något som hör yrket till?



Tydligen -82 så där var jag kraftigt fel ute.


Jag kollade också boken Jack. Den kom ut när innan jag slutat skolan, före min Sthlm tid som kom långt senare, därmed även boken om teoretisk fysik.
:)
Så här går det när man går på vad andra skriver....
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 19:21

Jag undrar, finns det något filosofiskt system av något slag förutom kyrkan och psykiatrin som tar sig an förtappade själar? Det skulle vara intressant att veta ifall någon klok person skrivit något i ämnet. För praktiska råd verkar det tunnsått med.

Tex. vem kunde Marquis De Sade vända sig till ifall han behövde tröst?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 jul 2018 19:43

sökandesjäl skrev:Tex. vem kunde Marquis De Sade vända sig till ifall han behövde tröst?

Han fann vänner då han var inspärrad, 28 år tror jag. I frihet får vi anta att han levde en libertins liv, om vi skall gå efter hans böcker och pjäser.

1782 färdigställde han Dialog mellan en präst och en döende, i vilken en döende libertin övertygar en präst om det värdelösa i ett gudfruktigt liv. Ref. Wikipedia
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 19:54

Ja, den där boken har jag läst. Han skriver utifrån sin omoral och nästan ångrar att han inte varit ännu mer perverterad, medan prästen blir hans motsats i diskussionen.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 21:10

-”Do not steal?”
-”Do not steal from others.”
-”You must not steal even from yourself.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 30 jul 2018 23:22

sökandesjäl skrev:-”Do not steal?”
-”Do not steal from others.”
-”You must not steal even from yourself.”


Hur kan man stjäla från sig själv? Vad innebär det?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 23:44

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:-”Do not steal?”
-”Do not steal from others.”
-”You must not steal even from yourself.”


Hur kan man stjäla från sig själv? Vad innebär det?


Som jag uppfattar det, så innebär det att man inte ska reagera på ens egna tankar, förnimmelser, mer än möjligtvis av rent livsnödvändiga skäl och kroppen sköter nog om sig själv, utan att man ska vara där och peta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 31 jul 2018 09:41

sökandesjäl skrev:Jag undrar, finns det något filosofiskt system av något slag förutom kyrkan och psykiatrin som tar sig an förtappade själar? Det skulle vara intressant att veta ifall någon klok person skrivit något i ämnet. För praktiska råd verkar det tunnsått med.

Tex. vem kunde Marquis De Sade vända sig till ifall han behövde tröst?



Förtappade själar?
Definiera detta... för psykiatrin finns inga sådana - utan olika sjukdomstillstånd som man kan få medicin mot så att dessa dövas bort (inte ofta helas ut).
För kyrkan finns det människor som med vilja - egen vilja och vetande att de HADE kunnat få avlösning och förlåtelse och därmed blivit helade av Gud - avsäger sig totalt och fullständigt Guds nåd, barmhärtighet och kärlek. De VILL inte ha den.
De avvisar den frivilligt --- detta är för Kyrkans räkning och enligt vad Gud själv sagt - ett eget val att bli fördömd = det vill säga aldrig mer någonsin vid något tillfälle i evigheten vilja ha sanning, kärlek, rättvisa eller godhet. Utan man väljer fritt och önskar det onda - bara.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 31 jul 2018 09:43

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:-”Do not steal?”
-”Do not steal from others.”
-”You must not steal even from yourself.”


Hur kan man stjäla från sig själv? Vad innebär det?


Som jag uppfattar det, så innebär det att man inte ska reagera på ens egna tankar, förnimmelser, mer än möjligtvis av rent livsnödvändiga skäl och kroppen sköter nog om sig själv, utan att man ska vara där och peta.



Ett slags vegetativt tillstånd då - där man är som en grönsak mer?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 31 jul 2018 10:20

sökandesjäl skrev:-”Do not steal?”
-”Do not steal from others.”
-”You must not steal even from yourself.”

Varifrån fick du sökandesjäl citatet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 31 jul 2018 10:25

hakkapeliitta skrev:Tittar rätt mycket på TV. Varifrån annars hämta information? Finns folk som leker tuffa och påstår att de aldrig tittar på tv. Nåja, tror inte ett ögonblick på dessa ljugare. Det är samma typer som leker tuffa och kallar Aftonbladet för aftonhoran. Tufft. Det är för vissa inne att vara alternativa.
Dallas var en löjlig serie. Jag menar, en massa oljemiljonärer som trängdes i samma hus och gick varandra på nerverna men hade råd att fixa eget boende. Vad var vitsen?


Jag kan bara ge dig mina egna skäl - inte andras skäl till varför jag inte har haft eller har en TV.
När jag flyttade hemifrån (redan innan detta) idrottade jag mycket och läste mycket - den tiden som var över spenderade jag med vänner... (hade en stor umgängeskrets) sedan började jag jobba, idrottade och umgicks med vänner - flyttade utomlands - hem och till innerstan ... vi hade bara inte ens tid och de jag umgicks med hade ingen TV heller... sedan utomlands igen, hem samma slags liv - mycket med vänner, idrott... sedan har detta som är en vana hos mig förblivit.
Jag ser visserligen på Netflix för att se filmer eller SVT play ibland --- men inte ofta.

Varför? Ja inte för att det är ballt --- utan för att jag inte anser att jag behöver den informationen som kommer via media (har ingen tidning - aldrig haft) och läser inga nyheter ---vad behöver jag detta till?
Kan jag ändra något jag får reda på där?
NEJ --- vill jag ändra något av det jag kan få där? NEJ... jag kan ta ställning till större frågor i livet - vilket jag valt göra... men känner inte att jag behöver den där dagliga dosen av elände som världen består av ändå = brott, naturkatastrofer, elände och lögner från media och politiker. Jag har ingen som helst lust till detta - och har aldrig haft.

Mitt skäl till detta är faktiskt något jag fick via skolan - vi var 14-15 år och hade samhällskunskap med en oerhört begåvad lärare... Han frågade oss om vi trodde (en speciell nyhet som var världsnyhet på den tiden) på det media skrev i sak --- vi sa ja... "Sverige är neutralt, Sverige är sakligt och oberoende och klart det är sant det de skriver/säger" --- så han bad oss jämföra samma nyhet i tidningar från Tyskland, England, USA och Sverige --- VI FICK EN CHOCK... insåg att samma nyhet presenterades och visades på helt olika sätt och med vinklar vi inte ens visste fanns.
Där beslöt jag mig - sedan skrev jag mitt specialarbete i skolan om Adolf Hitler och andra världskriget och läste litteratur kring detta från författare från olika länder och insåg att alla är partiska mer eller mindre och om man vill veta något - måste man dra kontentan av mycket stora mängder nyanserad, och olika källors input. För att vara ifred från all påverkan av media och annat - valde jag att se till att hålla mig undan den.
Det är ju bara "görbart" delvis --- men det går... --- sedan har jag levt utomlands många år och därmed fått andra kulturella delar som inte är bara den stereotypa svenska varianten av hur saker ligger till eller är :)...

Detta är mina skäl. De är långt ifrån det du trodde - att det är ballt --- eftersom för mig är det två huvuddelar - inte vilja ge min tid till det jag inte vill ha/göra - samt även försöka finna oberoende i tankar och hitta andra källor än de tillrättalagda.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 31 jul 2018 11:33

Till Esther och Anders,

Ifrån en biografi om Rabbin Mendel från Kotzk, men vem som sa citatet står ej angivet och dessutom så har jag själv gjort om det, för att kunna få det till att passa. Det är också därför som jag ej kunde ange någon person.

Vegetativt tillstånd? Ja, om tex. jag gjorde så just nu så hade jag ju ändå inte klarat av det, så svårt är det! Om man håller andan, och sedan tar kroppen ett eget andetag. Är det då detta andetag som man alltid ska leva i? Vet ej, men det kan vara nyttigt att fundera.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster