Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 22 feb 2018 10:26

klorofyll skrev:Jag tror att det huvudsakliga målet med livet är att inte bli trött, om man blir trött på folk så slutar dom att vara i ens närhet.


Misslyckande för mig i så fall. Jag är ofta trött. Men upplever då inte problemet att andra inte är i min närhet, kanske snarare att jag inte orkar vara i andras närhet...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 feb 2018 10:57

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det huvudsakliga målet med livet är att inte bli trött, om man blir trött på folk så slutar dom att vara i ens närhet.


Misslyckande för mig i så fall. Jag är ofta trött. Men upplever då inte problemet att andra inte är i min närhet, kanske snarare att jag inte orkar vara i andras närhet...

Haha, du har en möjlighet alltså, för mig sker det helt synkroniserat. Men det är inte ansträngningen som gör en trött... Man blir trött av att ge upp..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 feb 2018 13:24

klorofyll skrev:Haha, du har en möjlighet alltså, för mig sker det helt synkroniserat.

Vad är synkroniserat med vad?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 22 feb 2018 16:32

klorofyll skrev:
rekoj skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det huvudsakliga målet med livet är att inte bli trött, om man blir trött på folk så slutar dom att vara i ens närhet.


Misslyckande för mig i så fall. Jag är ofta trött. Men upplever då inte problemet att andra inte är i min närhet, kanske snarare att jag inte orkar vara i andras närhet...

Haha, du har en möjlighet alltså, för mig sker det helt synkroniserat. Men det är inte ansträngningen som gör en trött... Man blir trött av att ge upp..


Hm... Men alltid finns väl möjlighet att höra av sig till någon. En vän, en bekant, eller någon ny kontakt. Fråga hur är läget... Så kan man föreslå att träffas. Men om man inte hör av sig till andra i första steget blir det svårare.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 22 feb 2018 17:55

klorofyll skrev:
Esther skrev:Jag tänker på alla de mänskliga dråpligheterna som jag inte kan sluta skratta åt i filmen Amelie från Montmartre ...där väven är den bästa jag sett i tid. :)

Se filmen "Crash"!
https://www.youtube.com/watch?v=fniuYgAqjAg



Den filmen handlar vad jag såg (såg inte allt) om det rasproblem som alla deltar i, i USA. Det som kan tyckas vara roligt för de som lever i detta skrattar jag sällan åt. För det är inte så att det inte finns både belägg för att det är så att det finns fler som begår brott som har mörk hudfärg på grund av olika omständigheter - men också därför att de som vill att det ska vara en självuppfyllande profetia jobbar hårt på det. Från alla håll.
Att en människa är så låg - att hon/han behöver någon annan människa under sig så att de kan känna sig större, bättre eller något som de i sitt eget bedragande av sig själva tror om sig -- är beklagligt.
Det som pågår i det landet (USA) med kampen om allas likhet inför lagen, allas rättigheter och alla människors samma möjligheter är något som bor inne i människan - inte utanför i en hudfärg. Den kampen har med högmodet att göra. Högmodet som gör att män förtrycker kvinnor, andra som de kan komma åt - och går inget av det slår hunden åtminstone. Det går inte att komma åt om man inte inser att Gud - står över alla människor lika mycket och ingen människa därmed någonsin har rätten att sätta sig över andra. NÅGONSIN.
Vidrigt lindrigt sagt.
Jag skulle vilja i så fall hellre att man ser en livsbejakande film - nog av verklighetens vidrigheter gör att jag helst inte också ska behöva se det på min fritid - som Amelie - om kärlek, rättvisa och godhet. Det är bättre investering av min tid.
Ledsen... men jag kan bara inte skratta åt denna misär.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 feb 2018 21:10

Tänker alldeles för mycket på jobbet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 feb 2018 04:28

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:
Misslyckande för mig i så fall. Jag är ofta trött. Men upplever då inte problemet att andra inte är i min närhet, kanske snarare att jag inte orkar vara i andras närhet...

Haha, du har en möjlighet alltså, för mig sker det helt synkroniserat. Men det är inte ansträngningen som gör en trött... Man blir trött av att ge upp..


Hm... Men alltid finns väl möjlighet att höra av sig till någon. En vän, en bekant, eller någon ny kontakt. Fråga hur är läget... Så kan man föreslå att träffas. Men om man inte hör av sig till andra i första steget blir det svårare.

Det är bra sagt!!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 feb 2018 04:34

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Jag tänker på alla de mänskliga dråpligheterna som jag inte kan sluta skratta åt i filmen Amelie från Montmartre ...där väven är den bästa jag sett i tid. :)

Se filmen "Crash"!
https://www.youtube.com/watch?v=fniuYgAqjAg



Den filmen handlar vad jag såg (såg inte allt) om det rasproblem som alla deltar i, i USA. Det som kan tyckas vara roligt för de som lever i detta skrattar jag sällan åt. För det är inte så att det inte finns både belägg för att det är så att det finns fler som begår brott som har mörk hudfärg på grund av olika omständigheter - men också därför att de som vill att det ska vara en självuppfyllande profetia jobbar hårt på det. Från alla håll.
Att en människa är så låg - att hon/han behöver någon annan människa under sig så att de kan känna sig större, bättre eller något som de i sitt eget bedragande av sig själva tror om sig -- är beklagligt.
Det som pågår i det landet (USA) med kampen om allas likhet inför lagen, allas rättigheter och alla människors samma möjligheter är något som bor inne i människan - inte utanför i en hudfärg. Den kampen har med högmodet att göra. Högmodet som gör att män förtrycker kvinnor, andra som de kan komma åt - och går inget av det slår hunden åtminstone. Det går inte att komma åt om man inte inser att Gud - står över alla människor lika mycket och ingen människa därmed någonsin har rätten att sätta sig över andra. NÅGONSIN.
Vidrigt lindrigt sagt.
Jag skulle vilja i så fall hellre att man ser en livsbejakande film - nog av verklighetens vidrigheter gör att jag helst inte också ska behöva se det på min fritid - som Amelie - om kärlek, rättvisa och godhet. Det är bättre investering av min tid.
Ledsen... men jag kan bara inte skratta åt denna misär.

Det håller jag med om, men det är en väldigt seriös film... Men det är också sant att vi upptas av det vi matas med... Men jag tror inte att man ska avstå mat helt, utan äta det som är väl tillagat! :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 feb 2018 06:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Haha, du har en möjlighet alltså, för mig sker det helt synkroniserat.

Vad är synkroniserat med vad?

Jag är alltid ensam när jag mår dåligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 23 feb 2018 12:55

Anders skrev:Tänker alldeles för mycket på jobbet.



Tänker då PÅ jobbet eller på JOBBET?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 25 feb 2018 12:39


Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 25 feb 2018 15:12

Tillbaka till jobbet i morgon.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 25 feb 2018 17:42

Algotezza skrev:
Anders skrev:Tänker alldeles för mycket på jobbet.



Tänker då PÅ jobbet eller på JOBBET?

På jobbet är det bra ju mer jag tänker. Men hemma borde jag tänka mindre på jobbet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 26 feb 2018 09:32

Tror ni på magi, tex att man VET vad den andre ska säga utan att det finns någon som helst anledning till det? Att man kan förutsäga framtiden?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 26 feb 2018 10:05

klorofyll skrev:Tror ni på magi, tex att man VET vad den andre ska säga utan att det finns någon som helst anledning till det? Att man kan förutsäga framtiden?

Ja, om du begränsar magi till att intuitivt kunna förutsäga något så enkelt. Ibland är det inte så komplicerat.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster