Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jul 2020 00:30

lynx skrev:Vad är "raggartält"? Aldrig hört talas om.

Ett gammaldags ryggåstält för maximalt tre personer. Bra om man är själv, eller högst två personer. De var vanliga på den tiden jag körde motorcykel och gamla bilar. T ex en Vauxhall Velox.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 00:35

Jag brukar nynna och avsiktligt trampa på någon pinne om jag går i skogen själv. Djuren är ju rädda för oss människor också. En gång glömde jag bort det, vinden låg väl åt ett annat håll, och en älg klev ut ur ett buskage ett par meter framför mig. Så rädd jag blev! De är ju jättestora! Med bultade hjärta vände jag mig sakta om och gick sakta därifrån, plockade diskret upp en pinne om den skulle anfalla mig.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 00:37

Pilatus skrev:
lynx skrev:Vad är "raggartält"? Aldrig hört talas om.

Ett gammaldags ryggåstält för maximalt tre personer. Bra om man är själv, eller högst två personer. De var vanliga på den tiden jag körde motorcykel och gamla bilar. T ex en Vauxhall Velox.

Bild


Hmmm... Snygga bilar på den tiden!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jul 2020 00:50

lynx skrev:
Pilatus skrev:Ett gammaldags ryggåstält för maximalt tre personer. Bra om man är själv, eller högst två personer. De var vanliga på den tiden jag körde motorcykel och gamla bilar. T ex en Vauxhall Velox.

Bild

Hmmm... Snygga bilar på den tiden!

Jo, designen var trevlig och tilltalade ögat. Det tekniska var inte alltid på samma nivå. Men folk med ett hyggligt jobb skulle ju ha råd att köpa bilarna. Vi åkte till olika motortävlingar, tältade och hade trevligt, ständigt utan pengar.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 00:52

Förra sommaren åkte jag över höga kusten- bron i en gammal Cadillac. Jag kan inget om bilar, men bakre delen reste sig liksom. Och så lyssnade vi på 50-tals musik. Det var fint.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 07:01

God morgon! Jag hoppas att ni får en fin dag :) Fåglarna kvittrar och solen ler. Daggdoft i luften och en försiktig vind, bara som en smekning.

SD-damen gick precis förbi min balkong med sin terrier. Hon verkade inte se vilken fin dag som gryr. Hon muttrade om blattejävlar. Det är förstås synd om henne, men det finns inte på kartan att jag tänker låta henne sänka mitt humör. Inte idag. Jag njuter av en kopp Zoegas som opassande nog heter MollBergs blandning. Kanske opassande. Jag gjorde mig så osynlig som möjligt när hon gick förbi. Hon blir på ändå beskare humör om jag ( eller någon annan) är tillfreds. Visst är vi alla nere ibland och så hjälper vi varann på rätt köl igen. Hon vill bjuda mig på våfflor. Det är ju snällt, men egentligen vill hon bara dra ner mig och få sällskap i eländet och ha lite gemenskap i hat, missnöje, förakt och dylika grejer.

Sydde en väska igår med dubbla blixtlås och foder. Sicket pill! Men jag blev nöjd. Redan kort in i processen insåg jag hur man kan förenkla och förbättra mönstret.

Läste oförstående Håkan Hellström-texten som klorofyll postade. Tre gånger läste jag den. Funderade på om det verkligen är bra det här? Klorofyll som sällan postar musik kanske kan hjälpa mig på traven i att förstå vad som är bra med den?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 11:17

Klorofyll? Jag behöver ju din hjälp att förstå och du gjorde dig besväret att skriva ner en del av texten. Vi kan väl bara ha en prestigelös diskussion om den? Jag har inget emot budskapet, men formatet liksom...? Hur som helst är han ju snyggare än då han var 27.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 11:38

Är det nu jag är för mycket? Dags att tona ner? Cawi och Pilatus har ju försökt få mig att inse att jag blir det ibland. I all välmening förmodar jag. Så jag tar inte illa upp om så är läget.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jul 2020 12:17

lynx skrev:Är det nu jag är för mycket? Dags att tona ner? Cawi och Pilatus har ju försökt få mig att inse att jag blir det ibland. I all välmening förmodar jag. Så jag tar inte illa upp om så är läget.

Kanske var det något klorofyll snubblade på. Den där typen av fragmentarisk poesi är inte ny.

se https://larare.at/svenska/moment/poesi/poesi_analysera.html
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 12:38

Varför svarar du så? Det jag inte kan förstå är hur man gillar formatet. Av alla Hellströms texter är nog den här, ur mitt perspektiv, någon av de absolut sämsta jag hört och just den! bemödar sig klorofyll sig att skriva ner en del av texten. Jag blir nyfiken för det är obegripligt för mig. Dessutom tror jag att det är bra för klorofyll öva på att förklara sig. För min del kvittar det någon tycker om den eller så. Jag betraktar det inte som en dikt. Ska man dra det så långt är det här jag skriver nu en dikt. Är du en punkig diktmarodör, klorofyll :) ?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jul 2020 13:04

Din tid kommer - Håkan Hellström

Jag har letat
Sen jag var liten
Efter stigen
Till toppen av världen
Mamma sa
Lille bastard
Du är en gåva
Från en prins på genomresa
Gör nåt jag aldrig klara
Stig till toppen av världen
Där änglar leker
Res dig efter varje smäll
Du har en ängel på din axel
Din tid kommer
Din tid kommer
Din tid kommer
Din tid kommer
Jag är född av stormen
Jag ser fågeln
Som river upp världen
Jag ser havet bli rött
En säng på dårhuset
Väntar på mig nån gång
Med oceanerna i mina ögon
Det finns en plats
Jag vet att ingen
Bryr sig om den
Den är bara min
Bakom ögonlocken
Skulle ta'tt dig dit
Om…

Varför skriver Håkan så??? Borde det inte stå I DINA ÖGON

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jul 2020 13:09

lynx skrev:Klorofyll? Jag behöver ju din hjälp att förstå och du gjorde dig besväret att skriva ner en del av texten. Vi kan väl bara ha en prestigelös diskussion om den? Jag har inget emot budskapet, men formatet liksom...? Hur som helst är han ju snyggare än då han var 27.

Låten är bra om man ser videon samtidigt, ser apan som andra uppfattar honom som...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jul 2020 13:11

klorofyll skrev:Varför skriver Håkan så??? Borde det inte stå I DINA ÖGON


Betänk att man brukar säga att skönheten ligger i betraktarens öga...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 13:14

klorofyll skrev:
lynx skrev:Klorofyll? Jag behöver ju din hjälp att förstå och du gjorde dig besväret att skriva ner en del av texten. Vi kan väl bara ha en prestigelös diskussion om den? Jag har inget emot budskapet, men formatet liksom...? Hur som helst är han ju snyggare än då han var 27.

Låten är bra om man ser videon samtidigt, ser apan som andra uppfattar honom som...

Ok. Inte för jag vet vilka de skulle vara , men tanken är ju inte ny direkt. Apan sjunger ju med kvinnoröst dessutom. Jag uppfattar det som han supportar apan. Men tack för svar!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 13:16

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Varför skriver Håkan så??? Borde det inte stå I DINA ÖGON


Betänk att man brukar säga att skönheten ligger i betraktarens öga...

Det vore helt bisarrt om han sjöng i dina ögon. Han sjunger ju om sig själv.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster