Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 16 feb 2024 11:34

Jag föredrar den levande filosofin framför den döda.
Den levande filosofin är den som utspelar sig i samtalet mellan människor av kött och blod.
Den döda filosofin är det som man "konsumerar", oftast i bokform.
Den "döda" filosofin kan vara mer eller mindre död, utifrån författarens avsikt och textens tillgänglighet.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 feb 2024 11:35

xion skrev:
David H skrev:
xion skrev:
Här kanske man kan tillgripa vattenprovet som man använde för att se ifall någon var en häxa.
Man fraktar ut och kastar i personen långt ut i öppna havet. Om hen då inte ber till Gud så är frälsningen sann.


Kanske den som bestämmer sig för att utföra sådant experiment och genomför det utan att blinka kan kallas för en frälst ateist…men själv anar jag då att personen i fråga förr eller senare kommer ångra sig


Du menar, när han drunknar?

Det finns en historia om det här också.
Mannen som satt på taket till sitt översvämmade hus och tackade nej till hjälp därför att han hade bett Gud att rädda honom.


Vi kan väl i alla fall konstatera att både den som utför experimentet och den som blir utsatt för experimentet delar samma urmoder. De delar i något avseende samma kött och blod, om man nu kan säga att det är köttet och blodet som blir utsatt för pinan som experimentet medför.

"Vem" som drabbas av ångern är då kanske inte heller den mest relevanta frågan, om det är så att gråten är min då du gråter...


https://www.youtube.com/watch?v=cp1qLS2uUBY

Något jag föreslår är att vi ska försöka kanalisera Guds röst mer, och inte hålla på med knäppa former av självplågeri.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2024 08:40

Jag tänker på hur styrda vi är av vår spontana känsloreaktioner på det vinä upplever, hur vår vilja är styrd därav, liksom när vi försöker använda förnuftet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 17 feb 2024 10:32

Algotezza skrev:Jag tänker på hur styrda vi är av vår spontana känsloreaktioner på det vinä upplever, hur vår vilja är styrd därav, liksom när vi försöker använda förnuftet.


Vill du bara agera utifrån förnuft kommer rebelliska känslor och biter dig i baken. Och vill du bara leva i känsla kommer paranoida tankar och vilseleder dig. Vi är aldrig starkare än vår svagaste länk.

Jag tänker att högsätet är reserverat för Gud. Känslan ser till att tanken inte får det bekvämt om tanken försöker sätta sig på tronen och vice versa
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2024 11:04

David H skrev:
Algotezza skrev:Jag tänker på hur styrda vi är av vår spontana känsloreaktioner på det vinä upplever, hur vår vilja är styrd därav, liksom när vi försöker använda förnuftet.


Vill du bara agera utifrån förnuft kommer rebelliska känslor och biter dig i baken. Och vill du bara leva i känsla kommer paranoida tankar och vilseleder dig. Vi är aldrig starkare än vår svagaste länk.

Jag tänker att högsätet är reserverat för Gud. Känslan ser till att tanken inte får det bekvämt om tanken försöker sätta sig på tronen och vice versa


Balans mellan känsla och förnuft är det som på sikt är att föredra men det beror mycket på situationen också om den balansen kan upprätthållas. Känsla krävs för att kunna värdera. Förnuft för att förstå.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 17 feb 2024 11:19

Algotezza skrev:
David H skrev:
Algotezza skrev:Jag tänker på hur styrda vi är av vår spontana känsloreaktioner på det vinä upplever, hur vår vilja är styrd därav, liksom när vi försöker använda förnuftet.


Vill du bara agera utifrån förnuft kommer rebelliska känslor och biter dig i baken. Och vill du bara leva i känsla kommer paranoida tankar och vilseleder dig. Vi är aldrig starkare än vår svagaste länk.

Jag tänker att högsätet är reserverat för Gud. Känslan ser till att tanken inte får det bekvämt om tanken försöker sätta sig på tronen och vice versa


Balans mellan känsla och förnuft är det som på sikt är att föredra men det beror mycket på situationen också om zen balansen kan upprätthållas. Känsla krävs för att kunna värdera. Förnuft för att förstå.


Instämmer. Men tänker också att det inte går att hålla någon statisk balans. Det räcker inte att tanken håller vid ratten och styr medan känslan sitter bredvid som kartläsare. Och båda kan inte hålla ratten samtidigt. Ibland måste de då byta roll så känslan får sitta vid ratten en stund.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 17 feb 2024 12:42

xion skrev:Jag föredrar den levande filosofin framför den döda.
Den levande filosofin är den som utspelar sig i samtalet mellan människor av kött och blod.
Den döda filosofin är det som man "konsumerar", oftast i bokform.
Den "döda" filosofin kan vara mer eller mindre död, utifrån författarens avsikt och textens tillgänglighet.

Problemet är att mycket få människor seriöst vill prata filosofiskt
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 feb 2024 12:53

Anders skrev:
xion skrev:Jag föredrar den levande filosofin framför den döda.
Den levande filosofin är den som utspelar sig i samtalet mellan människor av kött och blod.
Den döda filosofin är det som man "konsumerar", oftast i bokform.
Den "döda" filosofin kan vara mer eller mindre död, utifrån författarens avsikt och textens tillgänglighet.

Problemet är att mycket få människor seriöst vill prata filosofiskt

Det är mycket svårt att tala om filosofi i någon seriös mening. Det ställer krav på att det vi säger har mening och är hyggligt entydigt och möjligt att förstå. Skall det bli en bra dialog måste båda parter vara inställda på detta.
Moderator

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 17 feb 2024 13:30

Jag prenumererade på Filosofisk Tidskrift i ett år. Tyvärr blev jag rätt besviken.
Jag brukar titta i dom ibland men det är svårt att hitta något intressant.
Det blir mest att man tänker på "Kejsarens nya kläder".

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 17 feb 2024 17:30

xion skrev:Jag prenumererade på Filosofisk Tidskrift i ett år. Tyvärr blev jag rätt besviken.
Jag brukar titta i dom ibland men det är svårt att hitta något intressant.
Det blir mest att man tänker på "Kejsarens nya kläder".

Om du orkar med Engelska kan jag rekommendera Philosophy Now
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2024 18:08

Anders skrev:
xion skrev:Jag prenumererade på Filosofisk Tidskrift i ett år. Tyvärr blev jag rätt besviken.
Jag brukar titta i dom ibland men det är svårt att hitta något intressant.
Det blir mest att man tänker på "Kejsarens nya kläder".

Om du orkar med Engelska kan jag rekommendera Philosophy Now


Den är bra och läsvärd. Köper den ibland men finns ju bara på vissa ställen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2024 18:11

David H skrev:
Algotezza skrev:
David H skrev:
Vill du bara agera utifrån förnuft kommer rebelliska känslor och biter dig i baken. Och vill du bara leva i känsla kommer paranoida tankar och vilseleder dig. Vi är aldrig starkare än vår svagaste länk.

Jag tänker att högsätet är reserverat för Gud. Känslan ser till att tanken inte får det bekvämt om tanken försöker sätta sig på tronen och vice versa


Balans mellan känsla och förnuft är det som på sikt är att föredra men det beror mycket på situationen också om zen balansen kan upprätthållas. Känsla krävs för att kunna värdera. Förnuft för att förstå.


Instämmer. Men tänker också att det inte går att hålla någon statisk balans. Det räcker inte att tanken håller vid ratten och styr medan känslan sitter bredvid som kartläsare. Och båda kan inte hålla ratten samtidigt. Ibland måste de då byta roll så känslan får sitta vid ratten en stund.


Det beror vilken fråga det är och vad man vill uppnå. Känslan kan ge både impulser och vägledning. När det gäller värdefrågor är väl känslan mer påtaglig och vid t.ex. metafysik och ontologi mer förnuftet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 18 feb 2024 08:50

xion skrev:Jag föredrar den levande filosofin framför den döda.
Den levande filosofin är den som utspelar sig i samtalet mellan människor av kött och blod.
Den döda filosofin är det som man "konsumerar", oftast i bokform.
Den "döda" filosofin kan vara mer eller mindre död, utifrån författarens avsikt och textens tillgänglighet.


Vad du än tänker så verkar det som andra har tänkt samma sak tidigare.
Jag upp täckte att Wittgenstein hade skrivit samma sak om än med annan formulering.

Kanske finns det ett kollektivt medvetande som vi är en del av utan att vi märker det.
Darwin upptäckte samma sak.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 feb 2024 09:53

xion skrev:
xion skrev:Jag föredrar den levande filosofin framför den döda.
Den levande filosofin är den som utspelar sig i samtalet mellan människor av kött och blod.
Den döda filosofin är det som man "konsumerar", oftast i bokform.
Den "döda" filosofin kan vara mer eller mindre död, utifrån författarens avsikt och textens tillgänglighet.


Vad du än tänker så verkar det som andra har tänkt samma sak tidigare.
Jag upp täckte att Wittgenstein hade skrivit samma sak om än med annan formulering.

Kanske finns det ett kollektivt medvetande som vi är en del av utan att vi märker det.
Darwin upptäckte samma sak.


Jag brukar tänka att det finns olika mentala frekvenser att "koppla upp sig på" eller vara i samklang med. Är man väl uppkopplad på eller i samklang med en viss frekvens kan man hämta ner tankar därifrån och verbalisera enligt sin förståelse av dessa tankar och förmåga att
formulera dem i ord. Verkar det flummigt? Det är bara ett sätt att uttrycka "det finns ett kollektivt medvetande ".
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 feb 2024 09:55

Solen skiner där jag befinner mig idag. Jag anar våren. Häromdagen kvittrade småfåglarna. Men ännu är det bara februari så det är nog bara ett fåfängt hopp.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster