Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 23 aug 2020 09:38

Severus Snape skrev:Come back, fantasy! Come back, philosophy board!

Vart är de gamla goda tiderna i tonåren?

Avantgardet, PopJimmy, J R AUK, Algotezza, lynx, Zokrates, Johan Ågren.. etc..



GLÖM INTE BORT OSS.MP3
https://soundcloud.com/hephaestusdog/do ... response-x

kan nån höra texten? :) jag sjunger (ny inspelning)


Jag kommer ihåg att användaren Andreas gjorde intryck på mig. Han skrev om att harmonisera mellan två personer. Jag tolkade det som att typ mötas på samma våglängd... och/eller säg en gemensam upplevelse av en sång som spelas. Ett problem han hade däremot var kanske svårigheten att förstå det normala och konventionella, och då blir det nog svårare att skydda sig själv från psykoser och liknande.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 23 aug 2020 11:22

=) =) =) =) :D :D :D :D :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2020 12:34

Det normala är en missuppfattning, det är ingen slump att man skrattar åt samma fenomen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2020 18:02

Allt som hände (händer) för typ 5 år sedan (tidigare) är fantastiskt och så kommer det alltid vara...

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 27 aug 2020 01:40

HOW TO convince the devil you're dead

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 aug 2020 17:16

Severus Snape skrev:HOW TO convince the devil you're dead

You wake up without the capacity to intervene in a reality wich lost all hope. The memory is gone.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 aug 2020 18:33

Det finns ett synnerligen praktiskt sätt att verifiera mening här och nu.. - Var gårdagen meningsfull? Om JA, så finns mening även här och nu. För enkelhetens skull kan "gårdagen" vara vilken tid som helst i det förflutna. Varför, ska vi låta vår lycka begränsas? Kan godhet begränsas? Kan ondska begränsas?

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 28 aug 2020 09:04

Ingen allmängiltig sanning klorofyll. för mig stämmer det inte.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 28 aug 2020 09:09


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 28 aug 2020 17:27

Severus Snape skrev:Ingen allmängiltig sanning klorofyll. för mig stämmer det inte.


Av någon anledning kommer jag att tänka på filmen American history X. Kanske borde jag se lite på den.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 28 aug 2020 17:41

Den djupaste sanningen - i all anspråksfullhet - borde vara, att logiken bara tar oss halva vägen. Det finns alltid saker som vi undviker att tala om, ofta är det något för oss personligt, som vi ibland dryftar i förtroligt sällskap. Det är inget fel att ha hemligheter, men ibland blir saker fel. Exempelvis här: https://www.youtube.com/watch?v=ukQlRHpogjQ

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 29 aug 2020 10:52

klorofyll skrev:Den djupaste sanningen - i all anspråksfullhet - borde vara, att logiken bara tar oss halva vägen. Det finns alltid saker som vi undviker att tala om, ofta är det något för oss personligt, som vi ibland dryftar i förtroligt sällskap. Det är inget fel att ha hemligheter, men ibland blir saker fel. Exempelvis här: https://www.youtube.com/watch?v=ukQlRHpogjQ

I videon du refererar till, som rätt bra speglar vad som varit på tidningarnas hemsidor, I sverige och i USA behövs det fan så mycket mer sanning, och mindre bullshit. Bard hade till hälften rätt, önskar nån från andra sidan kunde vara lika tydlig.

1. Det är skit att det finns orättvisor 2. Det ger inte folk rätt att, med USA’s president lika mycker som den förortskriminelle som förebild, inte bete sig som folk.
Är det inte det det spinner ner till? Vare sig man är vänster eller höger?


Nu vill ju jag dessutom påstå att det Norra Europas/ Norra Asiens personliga ansvarstagande borde bli en global dygd, att man aldtig skall kunna bära sig illa åt med flocken som beskydd, men det är mitt personliga tyck.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 30 aug 2020 05:03

Anders skrev:
klorofyll skrev:Den djupaste sanningen - i all anspråksfullhet - borde vara, att logiken bara tar oss halva vägen. Det finns alltid saker som vi undviker att tala om, ofta är det något för oss personligt, som vi ibland dryftar i förtroligt sällskap. Det är inget fel att ha hemligheter, men ibland blir saker fel. Exempelvis här: https://www.youtube.com/watch?v=ukQlRHpogjQ

I videon du refererar till, som rätt bra speglar vad som varit på tidningarnas hemsidor, I sverige och i USA behövs det fan så mycket mer sanning, och mindre bullshit. Bard hade till hälften rätt, önskar nån från andra sidan kunde vara lika tydlig.

1. Det är skit att det finns orättvisor 2. Det ger inte folk rätt att, med USA’s president lika mycker som den förortskriminelle som förebild, inte bete sig som folk.
Är det inte det det spinner ner till? Vare sig man är vänster eller höger?


Nu vill ju jag dessutom påstå att det Norra Europas/ Norra Asiens personliga ansvarstagande borde bli en global dygd, att man aldtig skall kunna bära sig illa åt med flocken som beskydd, men det är mitt personliga tyck.

Jag lyssnar inte till Alexander Bard, det är lite synd eftersom jag då inte kan kan recensera honom... Men min uppfattning är att han har väldigt sjuka åsikter. Länka till en video med Bard så ser jag den!! Inte en alltför lång...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 30 aug 2020 17:41

Anders skrev:1. Det är skit att det finns orättvisor 2. Det ger inte folk rätt att, med USA’s president lika mycker som den förortskriminelle som förebild, inte bete sig som folk.
Är det inte det det spinner ner till? Vare sig man är vänster eller höger?


Absolut. Jag kan förstå att man vill begränsa invandringen, jag kan föreställa mig hur man tänker och politik är sällan något homogent. Men att som vissa (Nordiska motståndsrörelsen) ställer sig mitt i gatan (på någon kungsgata eller så) med sina baner och polis bakom, så att folk får väja och gå runt dem, det är enbart provocerande. Politiska partier får givetvis presentera sina åsikter och demonstrera, men det bör nog helst hållas på torg/öppna utrymmen.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 aug 2020 18:16

Går det fruktansvärda som hände de två helt oskyldiga ”etniskt svenska” pojkarna på Solna Kyrkogård att koppla till en generös flyktingpolitik?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster