Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 nov 2019 13:25

Algotezza skrev:Alla spränger väl inte bomber och skjuter folk? Det är ett kanske snarare folkslags-nöje än ett utbrett folknöje av generell karaktär.

Men det har blivit ett nationellt problem som påverkar alla. Vår känsla av att leva i en väl skyddad del av världen har gått förlorad. Och tilliten till politikernas vilja och förmåga är i sjunkande. Det får Morgan Johansson nu erfara. Det krävs en större tydlighet i politiken. Stugvärmen sipprar ut då partierna inte kan komma fram till en gemensam hållning om de stora tagen i asylpolitiken, om amnestier, om barn som som skickas hit med syfte att hämta hela familjen, om segregationen, om utanförskapet och alienationen.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 13 nov 2019 16:54

vilka oroligheter.det är i världen. tack algotezza för ditt fina mail. jag har inte svarat.därför att jag köpt rakblad.till min hyvel.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 13 nov 2019 16:59

emellertid vet jag inte vad jag skall skriva. lyssnar mycket på musik eller så gör jag inget

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 nov 2019 18:28

cawi skrev:Kan detta vara frågan som sjungandes i sig själv redan i förväg utmålade sin egenskap som den eftersträvansvärda dygden?

Hur skulle det kunna vara möjligt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 nov 2019 18:36

Det tycks vara så att alla är intresserade av ens själ/frånvaro av själ...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 nov 2019 19:37

klorofyll skrev:Det tycks vara så att alla är intresserade av ens själ/frånvaro av själ...

Har du någon själ, klorofyll? Märkligt att så många föreställer sig ha en själ, vetenskapen har aldrig funnit någon, trots magnetröntgenkameror och horder av ivriga studenter som dissekerar människan i studiesyfte. Inte en endaste liten själ har man funnit.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 nov 2019 20:28

scirocco skrev:emellertid vet jag inte vad jag skall skriva. lyssnar mycket på musik eller så gör jag inget


Det går bra det också.

Jag tycker mer och mer om att göra inget. Har alltid flängt runt annars som ett torrt skinn. Som om jag varit rädd för vad jag ska upptäcka om jag stannar upp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 nov 2019 20:30

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Alla spränger väl inte bomber och skjuter folk? Det är ett kanske snarare folkslags-nöje än ett utbrett folknöje av generell karaktär.

Men det har blivit ett nationellt problem som påverkar alla. Vår känsla av att leva i en väl skyddad del av världen har gått förlorad. Och tilliten till politikernas vilja och förmåga är i sjunkande. Det får Morgan Johansson nu erfara. Det krävs en större tydlighet i politiken. Stugvärmen sipprar ut då partierna inte kan komma fram till en gemensam hållning om de stora tagen i asylpolitiken, om amnestier, om barn som som skickas hit med syfte att hämta hela familjen, om segregationen, om utanförskapet och alienationen.


Något folknöje är det ju inte. Folkplåga i allmänhet, men nog ett nöje för sprängarna. Ett sätt att visa sin makt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 nov 2019 20:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det tycks vara så att alla är intresserade av ens själ/frånvaro av själ...

Har du någon själ, klorofyll? Märkligt att så många föreställer sig ha en själ, vetenskapen har aldrig funnit någon, trots magnetröntgenkameror och horder av ivriga studenter som dissekerar människan i studiesyfte. Inte en endaste liten själ har man funnit.

Jag vet inte så noga, men jag tror egentligen att det betyder att man står för någonting. Det är enklare att lita på någon som har en viss karaktär. Kan det vara så??

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 nov 2019 20:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det tycks vara så att alla är intresserade av ens själ/frånvaro av själ...

Har du någon själ, klorofyll? Märkligt att så många föreställer sig ha en själ, vetenskapen har aldrig funnit någon, trots magnetröntgenkameror och horder av ivriga studenter som dissekerar människan i studiesyfte. Inte en endaste liten själ har man funnit.


Vi har väl ett medvetande, tänker jag. Är det inte det vi menar med själ idag? Medvetandet som något som emanerar ur fysiskt mätbara processer...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 nov 2019 21:55

Algotezza skrev:Vi har väl ett medvetande, tänker jag. Är det inte det vi menar med själ idag? Medvetandet som något som emanerar ur fysiskt mätbara processer...

Jodå, vi har många slags egenskaper. Ser vi till Bibelns användning av själ så handlar det om ett självständigt väsen som lämnar kroppen då vi dör. (t ex 1 Kon 17:21, från 1541)

(Elia) reckte sigh vth offuer pilten j tree gångor, och ropadhe til Herran och sadhe, Herre min Gudh, lät thenna piltens siäl åter komma j honom.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 nov 2019 19:03

Jag tror att ett tecken på själ, är att man är mottaglig för kritik, att man bryr sig om att agera på bästa sätt. En person som är kriminell, eller bara gör saker för egen vinning, eller ständigt söker tillfredsställelse, en sådan person behöver inte sakna själ, men det är mer troligt. Men INGEN ska behöva vara oroligt för att man inte har en själ... för just det, är ett tecken på att man har en själ. Öht så tror jag att allt levande har själ, det är väl bara det att själen är inte så dominerande hos alla.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 14 nov 2019 21:56

however. how do you do. hur mår ni ?

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 14 nov 2019 22:09

scirocco skrev:however. how do you do. hur mår ni ?


Saker går inte riktigt som planerat ikväll. Försöker att lugna mig genom att tänka på Dire Straits sång "Why Worry?". Ids inte lyssna, och nöjer mig istället med egna inre rösten.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 nov 2019 22:29

scirocco skrev:however. how do you do. hur mår ni ?

Såg ett program om Jeffrey Carney (25 september 1963). Han blev en Stasi-Maulwurf i det kalla krigets slutskede. Intressant, framför allt att det inte behövdes så mycket för att "omvända" honom, att identifiera sig med "fienden". Han kidnappades till sist och fick tillfälle att bekänna allt. Han måste ha känt sig helt nedbruten, fråntagen allt. I dag är han en fri man som lever i Ohio.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster