Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 07:56

Alla sanningar är perspektivberoende och producerade av subjekt, inklusive sanningar på metaplanet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 aug 2019 08:36

Kuriosa kanske är "intressant fakta med anknytning till något gammalt"?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 08:40

klorofyll skrev:Kuriosa kanske är "intressant fakta med anknytning till något gammalt"?


Bara du har orginalförpackningen kvar... och proviniensen likaså...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 08:41

Har ni sett min nya avatar?

Blow that Didgeridoo!

https://soundcloud.com/algotezza/koorie-dreaming
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 aug 2019 08:47

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Bara Jesus är Jesus men vem som helst kan spela djävul. Eller allan.
:D Är du inte lite fundamentalistisk nu? Kan ingen vara god för jämnan? Bibeln är ingen saga heller? Och om man tror sig vara god så är det säkert så?


Kontraster krävs för att vi ska kunna uppleva. Djävulen synliggör Jesus och tvärtom.

Vad menas med att vara god för jämnan? Som en vällagrad brie, alltså? Bättre med tiden också...

Folk man litar på brukar vara goda för jämnan...
Öht så är moral ett knepigt ämne. Flyktigt som parfym. Bäst att tänka framåt och leva i nuet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 aug 2019 10:22

När man öppnar en bok så får man med en gång en känsla, av sidornas kvalitet, formatet, typsnittet, bindningen... Men det behöver inte säga mycket om textens innehåll... Köpte Ted Kennedys självbiografi "Familjen, politiken, kärleken" för en del år sedan. På engelska hette den: True compass (vilken var hans fru, han älskade att segla.) Superdålig kvalitet på den fysiska boken men med fantastiskt innehåll.

Detta är boken med den bästa fysiska kvalitet, som jag stött på: https://www.adlibris.com/se/bok/the-ess ... 0691096100

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 aug 2019 14:55

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Kuriosa kanske är "intressant fakta med anknytning till något gammalt"?


Bara du har orginalförpackningen kvar... och proviniensen likaså...

Kuriosa är ofta helt onödig kunskap, som uttalas med visst syfte. Jag är sällan på auktion men jag älskar det. Att hitta ett 500 år gammalt mynt måste vara trevligt. Om man hittar något med metalldetektorn så får man inte behålla det enligt lag. Om jag inte mins fel så spelar det ingen roll att fyndet görs på egen mark.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 16:43

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Kuriosa kanske är "intressant fakta med anknytning till något gammalt"?


Bara du har orginalförpackningen kvar... och proviniensen likaså...

Kuriosa är ofta helt onödig kunskap, som uttalas med visst syfte. Jag är sällan på auktion men jag älskar det. Att hitta ett 500 år gammalt mynt måste vara trevligt. Om man hittar något med metalldetektorn så får man inte behålla det enligt lag. Om jag inte mins fel så spelar det ingen roll att fyndet görs på egen mark.


Trivia. Trivialkunskap. Är bland det roligaste som finns. Roande och onyttigt. Som lagom doser spunnet socker... kanske...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 aug 2019 17:03

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Bara du har orginalförpackningen kvar... och proviniensen likaså...

Kuriosa är ofta helt onödig kunskap, som uttalas med visst syfte. Jag är sällan på auktion men jag älskar det. Att hitta ett 500 år gammalt mynt måste vara trevligt. Om man hittar något med metalldetektorn så får man inte behålla det enligt lag. Om jag inte mins fel så spelar det ingen roll att fyndet görs på egen mark.


Trivia. Trivialkunskap. Är bland det roligaste som finns. Roande och onyttigt. Som lagom doser spunnet socker... kanske...

Det har du ju rätt i, man behöver inte nödvändigtvis belasta minnet heller... Jag har undrat varför min tävlingsinstinkt försvunnit, idag fick jag höra att det beror på att jag saknar tid... Kanske det!?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 19:23

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Kuriosa är ofta helt onödig kunskap, som uttalas med visst syfte. Jag är sällan på auktion men jag älskar det. Att hitta ett 500 år gammalt mynt måste vara trevligt. Om man hittar något med metalldetektorn så får man inte behålla det enligt lag. Om jag inte mins fel så spelar det ingen roll att fyndet görs på egen mark.


Trivia. Trivialkunskap. Är bland det roligaste som finns. Roande och onyttigt. Som lagom doser spunnet socker... kanske...

Det har du ju rätt i, man behöver inte nödvändigtvis belasta minnet heller... Jag har undrat varför min tävlingsinstinkt försvunnit, idag fick jag höra att det beror på att jag saknar tid... Kanske det!?



Saknar du tid att tävla eller att odla din tävlingsinstinkt?

Det man inte vill minnas, minns man, och det man vill minnas, glömmer man.

Ibland.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 21 aug 2019 12:08

E-type spelas ur mina högtalare nu... Here I Go Again, Baby...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 21 aug 2019 19:07

Jag är så stolt, men varken ung eller blond. En annan mamma berömde mina gossar. Det blev förstås en egobooost, men oj vad ödmjuk jag känner mig. "Vi vaktar ju bara orten" sa den ene. Det är ju inte så lite. Jag har gjort så mycket fel i livet, men de här grabbarna har fått mina bästa sidor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 aug 2019 19:34

Gick häromveckan igenom gamla texter jag skrivit. Hade en låda full. Det mesta slängde jag. Mest pretto smörja. Dikter om barnen behöll jag. Känns bra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 aug 2019 19:36

Ben skrev:E-type spelas ur mina högtalare nu... Here I Go Again, Baby...


Han e bra. =D>
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 aug 2019 20:03

Algotezza skrev:
Ben skrev:E-type spelas ur mina högtalare nu... Here I Go Again, Baby...


Han e bra. =D>

Kommer ni ihåg E-Types farsa? Erikson i efternamn, han hade en evighetslång serie i SVT, vad hette programmet? Teknikens värld?
Han var intresserad av vikingakultur och återskapade vikingasamhället på Birka. Detta tillsammans med professor Ambrosiani, italienare som hade imponerande kunskaper av vikingasamhället.
E-type smittades av detta med vikingar och hade en krog i Stockholm med detta som tema.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster