Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 22 nov 2017 00:08

klorofyll skrev:Har ni några tips för goda tider?


En kollega började sjunga medan vi stod i läkemedelsrummet och delade mediciner. Don't worry, be happy sjöng hon. Jag kände jag kanske borde kommentera någonting, men kom inte på vad. Istället stod jag bara tyst och räknade tabletter, opiater, bensodiazepiner osv. Kom på sen att det hade varit lite roligt att se hur hon reagerat om jag sjungit denna sång till svars:



today is grey skies, tomorrow's tears,
you'll have to wait til yesterday is here
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 22 nov 2017 09:05

klorofyll skrev:Har ni några tips för goda tider?



Menar du tips för att det ska bli goda tider eller när det är goda tider?

För att må bra lyssnar jag på musik, egen och andras. skriver, tecknar, går en promenad, tar en cykeltur, samtalar med nära och kära, analogt och digitalt. Om det blir goda tider då vet jag inte men just då mår jag bra.

Jag vet inte vad jag skulle göra om det blev goda tider för jag tycker alltid tiden är en mix av både ljus och mörker, gott och ont om man vill kalla det så. Det är livets puls, livets rytm. Biorytmer. Bäst är det när alla kurvor synergetiskt samverkar i st f att motarbeta varandra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Valsnack redan nu

Inläggav Algotezza » 22 nov 2017 09:09

"För att framtiden ska bli bra är det viktigt att här och nu ta de rätta besluten. Gör vi inte det blir framtiden inte lika bra som den annars kunde bli. Skolan och vården kan bli riktigt bra om alla goda krafter gemensamt förbättrar dem. Det är vad vårt parti vill." Någon emot? Så kan en politiker låta. Tomt och innehållslöst tills man fyller det med något. Med fantasi? Tro? Hopp? Kärlek?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 nov 2017 09:50

rekoj skrev:En kollega började sjunga medan vi stod i läkemedelsrummet och delade mediciner. Don't worry, be happy sjöng hon.

Andra människor påverkar oss och det krävs inte mycket för att vi ska ändra sinnesstämning, kanske kan man inte sätta ord på det, men det kan vara en attityd, en uppriktighet. Jag tror att människor som fantiserarar har lättare för att uppskatta andra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 nov 2017 10:01

Algotezza skrev:Menar du tips för att det ska bli goda tider

Japp.

En sak som jag tänker spelar roll är vilken syn man har på andra människor... Gillar man andra så gillar man livet.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 22 nov 2017 12:07

Som tankeexperiment, leva som eremit?
Såg ett tv-program om folk som levde ett isolerat liv i Alaska.
Jag skulle inte vilja byta liv med någon, sa en.
Den stora utmaningen är att lämna trygghetszonen. Du har i princip endast dina händer som verktyg. Blir du anfallen av ett vilt djur måste du brotta ner det.

Av någon anledning så är jag lockad av extrema utmaningar.
Finns flera sätt. Funderade en gång på att köpa en segelbåt och segla nonstop jorden runt. Fast det där är inte extremt nog.
Såg ett norskt program där en kille gick runt Nordkalotten på exakt 365 dagar, Norge, Sverige, Finland, Norge. Han tog inte den rakaste vägen.
Han upplevde alla årstider, såg kämpigt ut på vintern när istappar hängde i skägget.
I sista avsnittet, när han paddlade på Enare Träsk, sa han, ni som funderar på erat livs äventyr, sluta fundera och bara GÖR DET.

Håller med Algotezza om att livet bör vara en mix av allt för att vara intressant.

Såg ett avsnitt av Svenska Hollywoodfruar tror jag det hette. Brudarna där tycktes leva i 60-talsdrömmar, blondera håret, tryck in 500 g Botox i läpparna och lek svensk bimbo och du gör succe. Huvuduppgiften var tydligen att snärja in en rik snubbe och sen ha shopping som yrke. Lät lagom iq-befriat.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 nov 2017 18:18

hakkapeliitta skrev:(1) Den stora utmaningen är att lämna trygghetszonen.
...
(2) Finns flera sätt. Funderade en gång på att köpa en segelbåt och segla nonstop jorden runt. Fast det där är inte extremt nog.
...
(3) I sista avsnittet, när han paddlade på Enare Träsk, sa han, ni som funderar på erat livs äventyr, sluta fundera och bara GÖR DET.

När det gäller extrema saker, se stycke 3. Att planera - stycke 2 - är att fuska. Hemligheten, stycke 1: själva syftet är att övervinna sig själv, det kan exempelvis handla om att tala inför folk, vara ensam eller att tro på Gud och i regel kan man starta sin resa omgående. Det vore en illusion att tro att andra skulle se något heroiskt i denna aktivitet. Jag skrev att syftet var att övervinna sig själv, för att vara exakt: meningen är att du skall övervinna din rädsla.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 nov 2017 15:26

Vissa intelligenta personer - för att generalisera - hoppar av skolan, det kan ske på högstadiet, gymnasiet eller högskolan. Någon sa till mig att de intelligenta lämnar stället när övriga elever kommer ikapp... Jag förstod inte vad han menade, men nu förstår jag... Den intelligente hoppar av när han är tvungen att anstränga sig, de andra har sedan länge övat upp sin förmåga till att studera, de är alltså inte lata.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 24 nov 2017 01:11

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:(1) Den stora utmaningen är att lämna trygghetszonen.
...
(2) Finns flera sätt. Funderade en gång på att köpa en segelbåt och segla nonstop jorden runt. Fast det där är inte extremt nog.
...
(3) I sista avsnittet, när han paddlade på Enare Träsk, sa han, ni som funderar på erat livs äventyr, sluta fundera och bara GÖR DET.

När det gäller extrema saker, se stycke 3. Att planera - stycke 2 - är att fuska. Hemligheten, stycke 1: själva syftet är att övervinna sig själv, det kan exempelvis handla om att tala inför folk, vara ensam eller att tro på Gud och i regel kan man starta sin resa omgående. Det vore en illusion att tro att andra skulle se något heroiskt i denna aktivitet. Jag skrev att syftet var att övervinna sig själv, för att vara exakt: meningen är att du skall övervinna din rädsla.

Håller inte riktigt med att hudvudsaken är att övervinna sin rädsla.
Är inte skraj för någonting egentligen.
Nej, grejen är att testa gränser. Blev lockad av norrmannen Monsens Kalotten runt. En sådan trappats är framför allt psykiskt påfrestande, räds inte det fysiska.
Krävs nog ett speciellt psyke. Den här norrbaggen var positiv människa och tycke om livet trots att han fick övernatta i snödrivor.
Framför allt hygienen kan bli ett problem. Är van att duscha varje dag. Att sen gå där smutsig i flera veckor kan bryta ner ens psyke.
Haha, googlade på finska armé/bastutält, finns sådana, men då blir saken helt annan och då krävs typ pulka eller nåt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2017 08:43

På söndag fyller vårt äktenskap 35 år. Vi gifte oss borgerligt, inte i kyrkan, och med inhyrda bröllopsvittnen. Släktingarna blev skitsura. Det kostade inte mycket, vårt bröllop. Snacket om att det kostar tiotusentals kronor är ju bara löjligt. Vi käkade black and white plankstek på Centralen i Malmö efteråt. Var mycket populär maträtt på 80-talet. Kostade några hundralappar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 24 nov 2017 13:37

--

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 24 nov 2017 13:39

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2017 14:35

Algotezza skrev:På söndag fyller vårt äktenskap 35 år. Vi gifte oss borgerligt, inte i kyrkan, och med inhyrda bröllopsvittnen. Släktingarna blev skitsura. Det kostade inte mycket, vårt bröllop. Snacket om att det kostar tiotusentals kronor är ju bara löjligt. Vi käkade black and white plankstek på Centralen i Malmö efteråt. Var mycket populär maträtt på 80-talet. Kostade några hundralappar.

Vi är nog i samma klass, men med den skillnaden att jag inte gifte om mig efter mitt första försök. Jag var gift redan under min militärtjänstgöring och företaget jag jobbade på betalade en rätt mager lön. På den tiden tog det flera år innan man räknades som yrkesarbetare. Hur som helst, vi hade olika intressen och de knappa förhållandena gjorde inte saken bättre. Det tog tid innan jag orkade med något nytt förhållande. Det låter sorgligt och det var det naturligtvis.

Nya tag, ny utbildning, ny arbetsplats, ny kärlek, ny stad, nytt, nytt. Denna gången gick allt bättre och samboförhållandet har nu klarat sig 35 år. :)

Min hälsning till er båda! Eurythmics sjunger om Miracle of Love

Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2017 16:30

Tack!

Och grattis själv, Pilatus!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ranchi » 27 nov 2017 22:14

Hur nära träffar språket det som verkligen är?

// Ranchi


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster