Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 17:58

lynx skrev:Pilatus, förstår du frågan?

In Technicolor som Detective Bud White, (Russell Crowe), uttryckte sig i L.A. Confidential.
lynx skrev:Har detta bidrag nått romerna? Det är inte samma sak som att den rumänska makten fått dem.

Nej, det är därför jag upprepade gånger talat om att UD och regeringen kunde framföra rimliga krav på de rumänska politikerna. Det gör säkert mer nytta än att kasta småslantar i romernas pappmuggar.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 18:04

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Skulle någon bry sig om ifall ex.v. en våldtäckt var organiserad eller inte? Jag skulle inte bry mig ett smack.

Nej, inte du! Men domstolen skulle bry sig.

De som ägde fabrikerna ville inte heller att arbetarna skull va med i facket, ...

Jaså du. Du menar att våldsverkarna skulle varit fackligt anslutna innan de begick sin organiserade våldtäkt? Läs gärna vad du skrivit innan du skickar ett nytt meddelande!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 18:45

Pilatus skrev:
lynx skrev:Pilatus, förstår du frågan?

In Technicolor som Detective Bud White, (Russell Crowe), uttryckte sig i L.A. Confidential.
lynx skrev:Har detta bidrag nått romerna? Det är inte samma sak som att den rumänska makten fått dem.

Nej, det är därför jag upprepade gånger talat om att UD och regeringen kunde framföra rimliga krav på de rumänska politikerna. Det gör säkert mer nytta än att kasta småslantar i romernas pappmuggar.

Jag förstår inte ditt resonemang. Varför skulle det vara bättre att skicka iväg 31 miljarder euro som inte når de utsatta än bistå med några småmynt som åtminsone, förhoppningsvis, når den utsatte. Rumänien har inte visat på något sätt att de vill ha romerna där. De anses höra hemma i Indien. De finns lite varstans nu. Varför fick inte romerna någonstans att bo efter ww II?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 19:24

lynx skrev:Jag förstår inte ditt resonemang.

Vad är det du inte förstår? Så här svarade jag:

Nej, det är därför jag upprepade gånger talat om att UD och regeringen kunde framföra rimliga krav på de rumänska politikerna.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 19:33

Jag förstår inte hur man kan skicka iväg så mycket pengar innan man ställt krav och ingått i en överenskommelse vad de ska gå till.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 22 mar 2019 19:41

lynx skrev:Jag förstår inte hur man kan skicka iväg så mycket pengar innan man ställt krav och ingått i en överenskommelse vad de ska gå till.



Svenska politikers ändlösa naivitet...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 19:48

lynx skrev:Jag förstår inte hur man kan skicka iväg så mycket pengar innan man ställt krav och ingått i en överenskommelse vad de ska gå till.

Ja, jo jag skrev om motkrav, att det skulle varit rimligt. (klorofyll får fortsätta lägga småpengar i romernas pappmuggar, skrev jag också.) Engelsmännen anser säkert att unionen är ett spektakel som har väldigt dålig koll på pengar. En byråkratisk koloss som petar med detaljfrågor men blir helt tandlösa då det gäller minoritetsbefolkningar.

Nu råkar jag vara lika tokig som Jan Björklund då det gäller EU. Jag kommer att rösta och jag hoppas att unionen kommer att lära sig något av de politiska vindar som just nu inte verkar så bra. Risken finns att EU-kritiken växer mot konsensus-diktaturen. Men det borde ju inte få hindra vår regering från att säga något i frågan, med visst eftertryck, om du förstår vad jag menar!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 19:59

Tror jag förstår vad du menar, Pilatus. Blev lite förvirrad där en stund då jag sitter här med en union-person (alltså facklig sådan och småpratar :) ). Nu avslappning och några bira på balkongen och kanske en runda schack :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 20:03

Visst, britterna kan lämna EU på pappret, men inte i verkligheten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 23 mar 2019 00:01

lynx skrev:Tror jag förstår vad du menar, Pilatus. Blev lite förvirrad där en stund då jag sitter här med en union-person (alltså facklig sådan och småpratar :) ). Nu avslappning och några bira på balkongen och kanske en runda schack :)

Ja, det är ett känsligt ämne. Romer har alltid varit utsatta. Som jag minns dem från min ungdom så stannade de så länge de hade lust då de kom till en ny stad. De kom kom i gamla bussar och och vagnar. Vid ett tillfälle firade de ordentligt, ett ungt par gifte sig. Stor fest, de spelade, dansade och sjöng. Det var mest släkten Taikon som gästade staden där jag bodde. Polisen hade en del extra jobb då de unga herrarna var i farten. De var aldrig fientliga, men en kamrat fick sin nya tvåväxlade cykel stulen. Polisen kunde snabbt hämta tillbaks den. Man kunde inte ta en cykel mitt på ljusa dagen utan att åtminstone någon kunde identifiera den som trampade iväg med sitt nya fynd. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 23 mar 2019 10:47

Glömde att det var den internationella poesidagen den 21.
Försöker reparera litet i efterskott med en dikt från 2014 av Yu Xiu Hua. En poet från Kina som blev berömd för en superkort dikt om längtan.

Att korsa halva Kina för att ligga med dig
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 23 mar 2019 11:06

Pilatus skrev:Glömde att det var den internationella poesidagen den 21.
Försöker reparera litet i efterskott med en dikt från 2014 av Yu Xiu Hua. En poet från Kina som blev berömd för en superkort dikt om längtan.

Att korsa halva Kina för att ligga med dig

Inspirerade kanske Proclaimers
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 23 mar 2019 11:43

Anders skrev:
Pilatus skrev:Glömde att det var den internationella poesidagen den 21.
Försöker reparera litet i efterskott med en dikt från 2014 av Yu Xiu Hua. En poet från Kina som blev berömd för en superkort dikt om längtan.

Att korsa halva Kina för att ligga med dig

Inspirerade kanske Proclaimers

Yu Xiu Hua föddes 1976 och det finns en liten diktsamling utgiven på svenska. De missade dikten ovan. Dikterna i Leva trots allt kommer från hennes första diktsamling Månen lyser på vänster hand (2014).

Proclaimers låt är litet tjatig, I'm Gonna Be (500 Miles)?
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 23 mar 2019 18:27

Våldtogs av IS – möter deras hat även i Sverige

Missa inte att läsa rubricerad artikel i dagens DN, den är omskakande.
Hur kan vi bäst förhindra att ”IS-krigare” får/kan återvända till Sverige ?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 23 mar 2019 19:16

Läste för en tid sen att det redan finns 20-30 återvändande IS-krigare i Sverige.
I en rundfrågning till olika kommuner hade de flesta kommuner ingen uppgift hur många återvändare.
I olika intervjuer med IS-krigare i massmedia läser man om hur oskyldiga de är, "jag var endast ambulansförare", "jag var bagare", haha, ungefär som under Nürnbergrättegångarna, ingen av de åtalade var skyldig till nazisternar illdåd.
Regeringens linje är väl fortfarande att dessa ska åtalas i Syrien? Annat vore konstigt. En svensk knarkkurir som åker fast i Thailand blir åtalad där och inte i Sverige, för att dra en parallell.
Men Sverige avviker alltid av någon anledning. IS-krigare med brittisk medborgarskap vägras inresa till England, om jag inte har läst fel så fänglas alla IS-krigare med holländskt medborgarskap som återvänder till Holland.
En kommunanställd (i Motala?) som sysslar allmänt med rehabilitering av brottslingar menade att återvändande IS-krigare bör ses som vanliga brottslingar, detta innebär, fri utbildning, erbjuden bostad, ev. bekosta körkortsutbildning för att lättare få jobb, listan var längre.

Vet inte om man ska gråta eller skratta.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster