Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 jan 2019 16:47

klorofyll skrev:Jag tycker att det är underbart att lite förtroende kommit tillbaka i politiken. Man kan nu påstå att Björklund och Lööf är några man kan komma överens med. Man minns ju det obefintliga förtroendet då DÖ föll. Alliansen splittrades vilket är naturligt och vad jag förstår så är C och L:s kravlista omfattande. En sådan här situation händer inte varje år eller varje årtionde, men jag tror att man om 20 år kan se tillbaka och förstå att detta var viktigt.

Jag är själv rätt nöjd med den överenskommelse som verkar bli, känns helt rätt på en högervänsterskala, förutom att flyktingströmmen inte stoppas helt. Jag ogillar allt med SD förutom det. Sverige måste få smälta integrationen i ett antal år. Se om det kommer att fungera acceptabelt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2019 17:25

Anders skrev:Jag är själv rätt nöjd med den överenskommelse som verkar bli, känns helt rätt på en högervänsterskala, förutom att flyktingströmmen inte stoppas helt. Jag ogillar allt med SD förutom det. Sverige måste få smälta integrationen i ett antal år. Se om det kommer att fungera acceptabelt.

Om vi endast ser till anhöriginvandringen så är både C och V starkt för. De har alltså uttryckligen talat om att åter öppna dörrarna för anhöriginvandring, vilken kan vara omfattande. Allt är ju fritt.

De reformer som det talas om begravs i utredningar som kanske blir klara om sådär fyra år. Om C och L vill fortsätta samarbetet efter det är jag osäker på.

Och om C och L accepterar Stefan Löfven på fredag får de betrakta sig som blåsta. I alla fall gör man det på Twitter, se #Januariblaasningen

Jodå, det var mycket negativt, men jag tror inte mycket kommer att ändras. Anser man att det är bra som det är, så är det förträffligt. Hade någon väntat sig krafttag, är jag rädd att väntan blir lång.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 jan 2019 19:03

Blir det någon förstatligad skola?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2019 19:29

klorofyll skrev:Blir det någon förstatligad skola?

Nej, men jag läste för kort tid sedan att en kommunal skola skulle stänga. Flera andra har fått skarp kritik. Toleransnivån är för hög, studiemotiverade elever får ingen arbetsro. Vi får se om Fridolin byts ut nu som utbildnings­minister, han skall ju avgå som språkrör.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 jan 2019 19:44

Att saker och ting är som de är och blir som de blir eftersom de var som de var. Och att sömnen är halva vilan, resten drömmar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2019 19:38

Jag gick å kände mig slut... Har ni haft riktigt gott självförtroende? Har ni kännt er vackra? Populära?
Och sedan tog det slut? Varför?
Var det inte på riktigt?
Jo...
Men då kan det inte vara helt borta!!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 jan 2019 20:18

klorofyll skrev:Jag gick å kände mig slut... Har ni haft riktigt gott självförtroende? Har ni kännt er vackra? Populära?
Och sedan tog det slut? Varför?
Var det inte på riktigt?
Jo...
Men då kan det inte vara helt borta!!


Jag har alltid varit nöjd med mitt utseende. Jag vet vad jag kan och inte kan. Popularitet har jag alltid skitit i. Även under tonåren.

Det som ingen direkt början har har inget slut heller.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2019 21:55

Algotezza skrev:Popularitet har jag alltid skitit i. Även under tonåren.

Respekt. För mig tycks populariteten och dess fall avgörande, men jag gjorde aldrig något för att bli populär. Jag försökte göra det som var rätt, och jag accepterade att det gjorde mig mindre populär. Det finns så många idioter där ute.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 18 jan 2019 10:47

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Popularitet har jag alltid skitit i. Även under tonåren.

Respekt. För mig tycks populariteten och dess fall avgörande, men jag gjorde aldrig något för att bli populär. Jag försökte göra det som var rätt, och jag accepterade att det gjorde mig mindre populär. Det finns så många idioter där ute.

Jag var såna eoner från popularitet under mina tonår, det var inget jag direkt behövde bekymra mig om. Men annat blev det då jag blev 23-24, då plötsligt både blev jag populär och jag brydde mig. Lade nog mer pengar då, i den tidens penningvärde, på kläder och frisör på en månad än vad jag gör på ett år nu.
För nuläget så har jag efter alla år och nu då det som var viktigt under ungdom inte längre är viktigt, kommit till vissa insikter om min personlighet som gör att jag kan hantera situationer där popularitet kan ernås. Men populär blir jag aldrig och skulle inte vilja vara längre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 jan 2019 11:37

Jag tror på ödet/Gud, för om jag inte gör det så bekymrar jag mig för allting.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 18 jan 2019 15:55

Jag har läst en himmelens massa Buddah-citat. Det har helt klart gjort mig mer harmonisk.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 jan 2019 17:13

lynx skrev:Jag har läst en himmelens massa Buddah-citat. Det har helt klart gjort mig mer harmonisk.

Man blir aldrig mätt på Buddhism, i dubbel bemärkelse, eller?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 18 jan 2019 19:48

Alla verar blivit så religiösa de senaste åren. Är i princip religöslös själv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2019 20:10

Anders skrev:Alla verkar blivit så religiösa de senaste åren. Är i princip religöslös själv.

Bra, då är vi i alla fall två icke-kristna på detta forum.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 18 jan 2019 20:57

Personligen betraktar jag buddhismen mer som en livsfilosofi än en religion. Har ni något problem med inre frid, fred och acceptans?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster