Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 12:14

Anders skrev:Hur skall vi få till att människor inte far illa någonstans i världen?

Nej, det är svårt även om man vill hjälpa alla. Men jag är övertygad om att vi gör vad vi kan. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skickar fem personer till Moçambique för att hjälpa till efter cyklonen Idai, rapporterar TT.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 12:51

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?

Tiggeriförbud är förvisso ett sätt att frånsäga sig ansvar. Samtidigt är motsatsen inte ett sätt att erkänna ansvar, att ge är fortfarande ett fritt val.

Hur kan vi frånsäga oss ett ansvar för tiggare? Har vi någonsin tagit på oss ansvaret, eller visat att vi gärna tar på oss ansvaret? Förstår jag saken rätt så har Sverige gett bistånd för ändamålet. Men att det därmed skulle lösa problemet var tankar i rosenrött. Antalet tiggare blir inte mindre och frågan har blivit politisk, ingen vill besluta något då det skulle göra många upprörda. Vi är som nation litet "lealösa" och säger aldrig ifrån.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 13:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Låt säga att tiggeriförbud råder. En tiggare sitter på trottoaren i sina trasiga kläder, tur att det inte är vinter, kanske har hen fått ett mål mat. Plötsligt kommer två poliser, den en tar tag i tiggaren som gör hopplöst motstånd, den andre använder batongen. De släpar iväg tiggaren till polis-fordonet och kör iväg, tiggaren låses in och blir tvungen att betala en summa pengar - som inte finns - som straff. Godnatt!

Om det är din önskan att hjälpa Rumäniens tiggare så får du gärna göra det, klorofyll.

Svenska staten har redan bidragit med massiv ekonomisk hjälp till Rumänien.

Om du trots detta menar att vi inte gjort tillräckligt för de problem som öststaterna inte vill ta i, så bjud hem några tiggare. Bjud på hemlagad mat. Var en medmänniska!

Jag har inga problem med situationen, jag hjälper inte till särskilt mycket som det är nu. Men du får det att verka som att jag är extrem. På de flesta platser är det tillåtet att tigga liksom att inte ge.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 15:24

klorofyll skrev:På de flesta platser är det tillåtet att tigga liksom att inte ge.

Utanför Rosenbad, eller Riksdagshuset, eller Riksbanken? Tror du romerna skulle bli bortkörda och få gå tomhänta därifrån?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 17:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Låt säga att tiggeriförbud råder. En tiggare sitter på trottoaren i sina trasiga kläder, tur att det inte är vinter, kanske har hen fått ett mål mat. Plötsligt kommer två poliser, den en tar tag i tiggaren som gör hopplöst motstånd, den andre använder batongen. De släpar iväg tiggaren till polis-fordonet och kör iväg, tiggaren låses in och blir tvungen att betala en summa pengar - som inte finns - som straff. Godnatt!

Om det är din önskan att hjälpa Rumäniens tiggare så får du gärna göra det, klorofyll.

Svenska staten har redan bidragit med massiv ekonomisk hjälp till Rumänien.

Om du trots detta menar att vi inte gjort tillräckligt för de problem som öststaterna inte vill ta i, så bjud hem några tiggare. Bjud på hemlagad mat. Var en medmänniska!


Dessa pengar som skänkts till Rumänien, har de nått romerna? Den rumänska befolkningen gör det ju inte lätt för romerna direkt. Rumänien är ett av många länder där romerna behandlas dåligt. Slaveri, utstötning, sterilisering, förakt, omgärdade av murar, saknat möjlighet till jobb och bostad och därmed inte betraktats som medborgare. Många dog under andra världskriget. Det är allt bra konstigt att antisemitism skall stävjas, men antiziganism skall accepteras. Ja, en och annan religiös stolle finns det ju alltid. Det här med klassklyftorna bidrar med så mycket skit. I Sverige har åtminstone åstadkommit en vitbok kring romerna https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... /ds-20148/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 22 mar 2019 17:15

lynx skrev:
Illusionen skrev:
klorofyll skrev:Jag bara gissar lite:
Kristendomen idealiserar hårt rättskaffens arbete...
Buddhismen får oss att se meningen i allt.
Islam - ingen aning.
Man kan fråga sig hur religion hänger ihop med klass...
Jag tänker att det mest högklassiga är att inte bry sig om pengar.


Eller att bry sig som den barmhärtige samariern.


Jag har bara gjort det en gång: skänkt bort hela min lön till en uteliggare. Jag fick leva på ransonerade pasta-portioner och så där den månaden. Men jag ångrar det inte. Tror att jag lärt mina söner det viktigaste ändå. Jag skrev ner det här som en av dem sa så fort han lämnade rummet så jag inte skulle glömma ett ord https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1392061

Pratade med sonen som nu provar att bo själv. Jag frågade hur det gick med städningen. Han svarade "Det finns utrymme till förbättring" och som mitt hjärta smälte! Jag har aldrig varit sträng mot mina barn, men det var ett ärligt, förvisso inte helt glädjande svar, men ändå en viss optimism i det.


Min mor levde ett strävsamt liv, och blev över 90 år.
Hon hade endast vanlig folkpension och höll hårt i slantarna så de skulle räcka till livets nödtorft.
Hon var troende och brevväxlade med några barndomsvänner från Missionskyrkan.
En dag överraskade hon mig och berättade, att hon, via Missionskyrkan, på sitt självständiga sätt
hade skänkt motsvarande 150.000:- kr (i dagens penningvärde) av sitt sparkapital till behövande barn i Brasilien.
Du skulle nog ha trivts tillsammans med henne.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 17:18

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:På de flesta platser är det tillåtet att tigga liksom att inte ge.

Utanför Rosenbad, eller Riksdagshuset, eller Riksbanken? Tror du romerna skulle bli bortkörda och få gå tomhänta därifrån?

Tja, Sverige är ett öppet land, att någon ytterligare töjer gränserna är inte mig emot, förr var det soldaterna och kanonerna som tog på sig ansvaret, idag är det tiggarna... Men jag har en poäng, tiggandet kommer inte pågå i en evighet, människan lär sig saker, även sådant som sin egen värdighet, inte minst svenskar.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 17:18

Så stolt du borde vara över din mor, Illusionen! Så Vackert!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 17:27

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:På de flesta platser är det tillåtet att tigga liksom att inte ge.

Utanför Rosenbad, eller Riksdagshuset, eller Riksbanken? Tror du romerna skulle bli bortkörda och få gå tomhänta därifrån?

Tja, Sverige är ett öppet land, att någon ytterligare töjer gränserna är inte mig emot, förr var det soldaterna och kanonerna som tog på sig ansvaret, idag är det tiggarna... Men jag har en poäng, tiggandet kommer inte pågå i en evighet, människan lär sig saker, även sådant som sin egen värdighet, inte minst svenskar.

Ingen tycker nog om tiggerriet, klorofyll. Men vad ska fattiga människor göra som förvägras jobb? Sedan är det ju svinigt att ligor bildas och utnyttjar både sitt eget folk och välviljan så att det inte når den behövande.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 17:33

lynx skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Utanför Rosenbad, eller Riksdagshuset, eller Riksbanken? Tror du romerna skulle bli bortkörda och få gå tomhänta därifrån?

Tja, Sverige är ett öppet land, att någon ytterligare töjer gränserna är inte mig emot, förr var det soldaterna och kanonerna som tog på sig ansvaret, idag är det tiggarna... Men jag har en poäng, tiggandet kommer inte pågå i en evighet, människan lär sig saker, även sådant som sin egen värdighet, inte minst svenskar.

Ingen tycker nog om tiggerriet, klorofyll. Men vad ska fattiga människor göra som förvägras jobb? Sedan är det ju svinigt att ligor bildas och utnyttjar både sitt eget folk och välviljan så att det inte når den behövande.

Skulle någon bry sig om ifall ex.v. en våldtäckt var organiserad eller inte? Jag skulle inte bry mig ett smack.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 17:33

lynx skrev:
Pilatus skrev:Om det är din önskan att hjälpa Rumäniens tiggare så får du gärna göra det, klorofyll.
Svenska staten har redan bidragit med massiv ekonomisk hjälp till Rumänien.

Om du trots detta menar att vi inte gjort tillräckligt för de problem som öststaterna inte vill ta i, så bjud hem några tiggare. Bjud på hemlagad mat. Var en medmänniska!

Dessa pengar som skänkts till Rumänien, har de nått romerna?

Under nuvarande budgetperiod inom EU, 2014 – 2020, finns 31 miljarder euro avsatta inom strukturfonder, just för Rumänien. Det borde räcka mer än väl till att hjälpa landets romer med bostäder och utbildningstillfällen. Men jag gissar att klorofyll får fortsätta att lägga några småslantar i romernas pappmuggar där de sitter utanför Coop Konsum, insvepta i filtar.

Kanske är det så att ibland är det en bättre politik att ställa motkrav på Rumänien, vi vill inte ha deras tiggare här eftersom Rumänien har fått mer än de behöver för att ordna upp situationen för romerna. Är det inte dags att sluta upp med tjafset snart?
lynx skrev:Den rumänska befolkningen gör det ju inte lätt för romerna direkt.

De ser bara konsekvenserna av den romska befolkningens fattigdom och urholkade livsvärde, det har pågått i generationer. Den livsstil romerna representerar är inte riktigt i fas med vår tids krav på utbildning, arbete och medborgerliga skyldigheter. Det tar några generationer att smälta in i samhället. Det har fungerat bra för svenska romer (i de flesta fall), varför inte för rumänska?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 17:37

klorofyll skrev:Skulle någon bry sig om ifall ex.v. en våldtäckt var organiserad eller inte? Jag skulle inte bry mig ett smack.

Nej, inte du! Men domstolen skulle bry sig.

Obs! våldtäkt
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 22 mar 2019 17:38

lynx skrev:Så stolt du borde vara över din mor, Illusionen! Så Vackert!


Måste få berätta en annan episod som gjort intryck på mig, och som säger en del om karaktären.
När min mor var 70 år fick hon strupcancer, och prognosen var mycket dyster.
Dagen innan operation kom det in en kvinnlig läkare för att förklara ingreppets omfattning,
och att det inte gick att garantera att min mor överlevde operationen. Då brast det för läkaren
som började gråta, varvid min mor förvånad och tröstande sade,
varför gråter du, det är ju jag som ska opereras”.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=LNUJA9N14eM
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 mar 2019 17:39

Pilatus, förstår du frågan? Har detta bidrag nått romerna? Det är inte samma sak som att den rumänska makten fått dem.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 17:42

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Skulle någon bry sig om ifall ex.v. en våldtäckt var organiserad eller inte? Jag skulle inte bry mig ett smack.

Nej, inte du! Men domstolen skulle bry sig.

Obs! våldtäkt

De som ägde fabrikerna ville inte heller att arbetarna skull va med i facket, man ville att arbetarna skulle säga vad de tyckte så att man kunde klappa dem på huvudet. Men organisering lät inte så demokratiskt i tiden.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster