Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 21 maj 2019 22:11

Vad är det jag hör? Åkte du till Glaskow utan mig?! Vem tog hand om dig då?! Kram :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 21 maj 2019 23:13

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Sprit smakar skit. Öl är gott till maten. Vin begriper jag mig inte på. Dessutom blir jag inte glad och upprymd när jag druckit t.ex. vodka eller whiskey utan ännu elakare än annars. Mer cynisk och mörk. Rom tar jag när jag börjar bli förkyld.

Annars om jag vill ha nåt starkt blir det ingefära-shot.

Ack, du låter som en torrboll.
Det mesta i livet måste testas. Jag som proletärunge som inte hade vägledning och ofta famlade i mörkret testade, plötslig kom jag på att jag är ubermench, skakade av mej allt gammalt gods, min IQ = 160, lätt och ledigt läste in gymnasietbetyg med toppresultat. Detta var 70-talet, långt före dagens fuskbetyg och högskoleprov.
Träffade en gång gammal klasskompis, han läste till läkare, jag blev förvånad han var verkligen en medioker snubbe. Hur gick det där till?
Detta alltså på 70-talet då det fortfarande krävdes toppbetyg till läkarlinjen.
Kommer ihåg, haha, den här mediokra snubben inför nationella prov kom fram till mej och började oja varför ska vi komma ihåg pi:ets decimalutveckling det är bara att kolla i boken.
Han var inte smart, jag var kristallklar i huvudet.
Mina lärare hette von Brömssen, Fraenkel osv, alla från högre medelklass. De var schyssta och kapitulerade inför min intelligens, heder åt dem!

Hakka, din story känner jag igen väl. Förutom att jag halkade in på en sån premiumutbildning även om livet tufsat till mig rejält. Jag hamnade därmed i de här kretsarna. Har dem nära inpå. De är helt outstuderade. De blir såna. Det är den naturliga vägen. Förvånar mig inte en sekund med polaren din som blev läkare. Det är för att de - seriöst - vet att de kan. Vet inte om jag haft din begåvning, men jag skrev bäst när jag ville i en pluggisklass i grundskolan. Men att jag skulle blivit läkare, jo tjena. Ingen på gatan där jag växte upp var läkare, hade föräldrar som var läkare eller barn som blivit läkare. Och det var ändå efter farsans klassresa.

De är schyssta. Men de är stöpta i den form deras familj och omgivning ger. Lever typ i den nu. Rätt plågsamt. Men det finns många sköna lirare, många som läser mycket och gillar att tala om det man läst.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 21 maj 2019 23:18

Mycket whisky dricker jag en gång per år då jag reser ner och hälsar på min whiskytokiga polare. Och goda whisky är det. Jag köper slattarna av de han inte riktigt gillar. Skulle tro han lägger 75 procent av nöjeskontot på whisky och han kan fan allt om whisky.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 22 maj 2019 01:12

lynx skrev:Vad är det jag hör? Åkte du till Glaskow utan mig?! Vem tog hand om dig då?! Kram :)

Var endast en kort weekend resa.
Reste ensam. En spontanresa, tur att jag kom därifrån levande. :D
Skottland har fin natur och härligt folk, många vikingaättlingar, en längre resa vore inte dumt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 22 maj 2019 06:51

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Sprit smakar skit. Öl är gott till maten. Vin begriper jag mig inte på. Dessutom blir jag inte glad och upprymd när jag druckit t.ex. vodka eller whiskey utan ännu elakare än annars. Mer cynisk och mörk. Rom tar jag när jag börjar bli förkyld.

Annars om jag vill ha nåt starkt blir det ingefära-shot.

Ack, du låter som en torrboll.
Det mesta i livet måste testas. Jag som proletärunge som inte hade vägledning och ofta famlade i mörkret testade, plötslig kom jag på att jag är ubermench, skakade av mej allt gammalt gods, min IQ = 160, lätt och ledigt läste in gymnasietbetyg med toppresultat. Detta var 70-talet, långt före dagens fuskbetyg och högskoleprov.
Träffade en gång gammal klasskompis, han läste till läkare, jag blev förvånad han var verkligen en medioker snubbe. Hur gick det där till?
Detta alltså på 70-talet då det fortfarande krävdes toppbetyg till läkarlinjen.
Kommer ihåg, haha, den här mediokra snubben inför nationella prov kom fram till mej och började oja varför ska vi komma ihåg pi:ets decimalutveckling det är bara att kolla i boken.
Han var inte smart, jag var kristallklar i huvudet.
Mina lärare hette von Brömssen, Fraenkel osv, alla från högre medelklass. De var schyssta och kapitulerade inför min intelligens, heder åt dem!


Jaha, och...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 09:29

hakkapeliitta skrev:
lynx skrev:Vad är det jag hör? Åkte du till Glaskow utan mig?! Vem tog hand om dig då?! Kram :)

Var endast en kort weekend resa.
Reste ensam. En spontanresa, tur att jag kom därifrån levande. :D
Skottland har fin natur och härligt folk, många vikingaättlingar, en längre resa vore inte dumt.

Avundas dig!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 22 maj 2019 09:52

lynx skrev:Jag har inte förstått det där med bokhyllor. Jag har kartonger.

Tänkte en gång börja med att köpa böcker i mängder från antikvarier, dödsbon, kostar nada, och sen köpa enkla hyllor från Ikea och klä rummet från golv till tak med böcker. Kanske 2000 - 3000 böcker.
Undrar om detta imponerar på folk? Beläst snubbe, intellektuell gigant?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 maj 2019 16:52

Tja, de vore väl lite "plastigt" av dig, hakka, att fylla ditt hem med böcker som du inte läst? Inte behöver du låtsas, inte! Det är det genuina jag gillar med dig. Men visst, vad heter det nu... sapiosexuella, tror jag - kan få en reaktion på ett hem med tusentals böcker :) Du skrev att du hade jobbat ihop med din pappa. Är du också snickare? Finns många som gillar snickare. Väldigt manligt. Jag skulle bli jätteglad om du fann kvinnan i ditt liv. Lite lätt bromsning på alkoholen kanske kan göra susen?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 22 maj 2019 17:16

Jag är i omvärldens ögon precis så som jag ter mig i andras ögon men det är ju inte hela sanningen.

Sanningen om dem som lever är deras liv.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 22 maj 2019 20:42

Algotezza skrev:Jag är i omvärldens ögon precis så som jag ter mig i andras ögon men det är ju inte hela sanningen.

Sanningen om dem som lever är deras liv.


Eller hellre: sanningen om dem som levt är deras liv

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 22 maj 2019 21:24

lynx skrev:Tja, de vore väl lite "plastigt" av dig, hakka, att fylla ditt hem med böcker som du inte läst? Inte behöver du låtsas, inte! Det är det genuina jag gillar med dig. Men visst, vad heter det nu... sapiosexuella, tror jag - kan få en reaktion på ett hem med tusentals böcker :) Du skrev att du hade jobbat ihop med din pappa. Är du också snickare? Finns många som gillar snickare. Väldigt manligt. Jag skulle bli jätteglad om du fann kvinnan i ditt liv. Lite lätt bromsning på alkoholen kanske kan göra susen?

Alltså, jag jobbade med farsan direkt efter grundskolan. Fakta är att jag hoppade av grundskolan efter sjunde klass, jag var 14 år.
Jag var en stökig elev, rektorn gav tillåtelse till avhoppet under förutsättning att farsan kunde fixa ett jobb till mej.
Så såg min början i vuxenlivet.
Jobbade med farsan i byggsvängen under några år.
Jag är väldigt händig kille, ingen intellektuell nörd med frökenhänder.
Jag har flera akademiska betyg vilket vittnar om intelligens.
Jag är även väldigt social, jag sviker aldrig en kamrat. Kan umgås med bönder på böndernas vis, har noll självhävdelsebehov.
Sen har jag en sjuk humor.
Hade jag varit med i Robinson så tror jag faktiskt alla tjejer hade valt mej pga alla schyssta egenskaper.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 22 maj 2019 21:46

:lol: Sötis, du har ett sjukligt stort självhävdelsebehov. Annars så... :) Jag litar på dig och det vågar jag inte göra med vem som helst. Lätt jag hade valt dig som partner i Robinson. Kanske lite för varmt, men hade du haft midjehöga snickarbyxor på dig hade du ju varit trevlig att titta på också :) Ska du inte söka till Robinson? Jag platsar ju inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 23 maj 2019 06:53

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Jag är i omvärldens ögon precis så som jag ter mig i andras ögon men det är ju inte hela sanningen.

Sanningen om dem som lever är deras liv.


Eller hellre: sanningen om dem som levt är deras liv


Den slutgiltiga sanningen, kanske, men inte den levande, sig utvecklande, föränderliga sanningen...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 23 maj 2019 10:30

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Jag är i omvärldens ögon precis så som jag ter mig i andras ögon men det är ju inte hela sanningen.

Sanningen om dem som lever är deras liv.


Eller hellre: sanningen om dem som levt är deras liv


Den slutgiltiga sanningen, kanske, men inte den levande, sig utvecklande, föränderliga sanningen...


På tal om sista ordet :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 23 maj 2019 16:30

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Eller hellre: sanningen om dem som levt är deras liv


Den slutgiltiga sanningen, kanske, men inte den levande, sig utvecklande, föränderliga sanningen...


På tal om sista ordet :)


Vill du ha det?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster