Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 maj 2020 18:28

klorofyll skrev:Finns ingen bättre lösning i dessa tider?

Jag förstår, den bästa skatten är den då man kan dubblera pålagorna. Kanske berör det inte dig personligen, men rent principiellt är det sjukt att lägga moms på redan uttaxerad skatt, vilket man faktiskt gör på bränsle. Vem skall ta om hand all som blir arbetslösa, klorofyll?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 maj 2020 18:35

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Finns ingen bättre lösning i dessa tider?

Jag förstår, den bästa skatten är den då man kan dubblera pålagorna. Kanske berör det inte dig personligen, men rent principiellt är det sjukt att lägga moms på redan uttaxerad skatt, vilket man faktiskt gör på bränsle. Vem skall ta om hand all som blir arbetslösa, klorofyll?

USA - 2,5 miljoner arbetslösa på EN vecka. Hade man behövt deklarera utan mervärdesskatt? De som är arbetslösa får lära sig att leva på lite..

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 21 maj 2020 19:16

klorofyll skrev:De som är arbetslösa får lära sig att leva på lite..

Arbetslösa saknar inkomster, klorofyll? Inte så lätt att förstå?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 maj 2020 16:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vem skall ta om hand all som blir arbetslösa, klorofyll?

De som är arbetslösa får lära sig att leva på lite..

Varför frågar du??

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 maj 2020 17:02

Om ni skrev en bok, vad skulle den ha handlat om?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 maj 2020 22:26

klorofyll skrev:Om ni skrev en bok, vad skulle den ha handlat om?

Jag har börjat på säkert 30 böcker men ingen har blivit färdig... 30 sidor, 150 sidor, 70 sidor... och jag är inte mycket för noveller. Men jag skulle vilja skriva något riktigt episkt. Sagan om ringen, Vindens skugga, Harry Potter eller nåt. Hitta en egen i någon mening storslagen värld. Svårast är att skruva ihop en riktigt bra handling. Hitta de här spännand förvecklingarna. Vet inte hur de bär sig åt, proffsen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 maj 2020 22:35

klorofyll skrev:
Anders skrev:Men det smärtar då mediokra får ett väldigt bekvämt liv.

Vad är det som du saknar i ditt liv??

Jag är inte märkvärdig och har det ungefär så bra som jag skall ha det, givet att jag är född svensk. Och som jag skulle önska att det var. Men de som har det bättre än mig skall vara bättre än mig. Det är bara en fråga om meritokrati. Jag är väldigt rawlsig. Fair race. Equal opportunity.
Inte så att jag vill att de dåliga skall ha det dåligt. Alla människor skall ha det hyggligt. Men sen skall man kunna se upp till de som har det bättre. Lite som gudar. Människor är gudar. Allihop faktiskt. Vi kan göra mirakel. I och för sig mycket som kollektiv, men det riktigt begåvade är som en gnista.

Utesluter inte att gud finns men han har inte gjort så mycket för att minska barnadödligheten. Det har vi fixat själva.

Så det är som en hyllning till människan att extra mycket hylla de äkta briljanta människorna. Och en charmig arvtagare skall inte ha vår vördnad. Han skall utföra tråkiga manuella uppgifter 8-5 om han är en odugling. 8-3 om vi lyckas införa 6-timmarsdan. Sen får han åka hem och bli ompysslad av mamma.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 maj 2020 22:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:De som är arbetslösa får lära sig att leva på lite..

Arvtagare kan också sakna inkomster. Och inte behöva leva på lite. Property...
4 november 2017

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 maj 2020 22:48

Anders skrev:Hitta en egen i någon mening storslagen värld.

Jag tror att man lär sig av sina misstag. Jag kanske skriver en bok. Men om det blir så, så kommer det ske ganska naturligt, därför att jag brinner för det, för jag antar att om man skriver för att få bekräftelse så blir det inget bra...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 maj 2020 22:54

Anders skrev:Harry Potter eller nåt.

Tänk Harry Potter, vad är det exakt du gillar? Hur kan du förbättra den storyn? Jag tror att många gillar att Harry är en underdog..

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 22 maj 2020 23:52

Anders skrev:
Pilatus skrev:Arbetslösa saknar inkomster, klorofyll? Inte så lätt att förstå?

Arvtagare kan också sakna inkomster. Och inte behöva leva på lite. Property...

Dagens arbetslösa är mestadels folk som förlorat sina jobb på grund av covid-19.

Om man däremot ärvt en tillräckligt stor förmögenhet som går att leva av (som rentier) så har personen med största sannolikhet ränteinkomster av kapital, kapitalränta (nettoavkastningen på realkapital) eller motsvarande. Får man en tacka guld som arv så händer inget, eller ett antal Ming-vaser, en Rolls Royce eller fin konst så blir man fri från inkomster. Man kan tvingas sälja och i stället investera i något som ger ränta!

Bild
The Yellow Rolls-Royce. Ingrid Bergman. En mycket trevlig film (1964).

klorofyll

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 11:34

Anders skrev:Men jag skulle vilja skriva något riktigt episkt.
...
Svårast är att skruva ihop en riktigt bra handling. Hitta de här spännand förvecklingarna.

Kan det vara en god idé att låta berättelsen handla om något man verkligen behärskar?

Är det något som du är särskillt bra på?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 15:53

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Men det smärtar då mediokra får ett väldigt bekvämt liv.

Vad är det som du saknar i ditt liv??

Jag är inte märkvärdig och har det ungefär så bra som jag skall ha det, givet att jag är född svensk. Och som jag skulle önska att det var. Men de som har det bättre än mig skall vara bättre än mig. Det är bara en fråga om meritokrati. Jag är väldigt rawlsig. Fair race. Equal opportunity.
Inte så att jag vill att de dåliga skall ha det dåligt. Alla människor skall ha det hyggligt. Men sen skall man kunna se upp till de som har det bättre. Lite som gudar. Människor är gudar. Allihop faktiskt. Vi kan göra mirakel. I och för sig mycket som kollektiv, men det riktigt begåvade är som en gnista.

Utesluter inte att gud finns men han har inte gjort så mycket för att minska barnadödligheten. Det har vi fixat själva.

Så det är som en hyllning till människan att extra mycket hylla de äkta briljanta människorna. Och en charmig arvtagare skall inte ha vår vördnad. Han skall utföra tråkiga manuella uppgifter 8-5 om han är en odugling. 8-3 om vi lyckas införa 6-timmarsdan. Sen får han åka hem och bli ompysslad av mamma.

Men det kan vara så att man är kompetent, men inte anstränger sig.. Hur ser du på det?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 16:02

Pilatus skrev:Får man en tacka guld som arv så händer inget, eller ett antal Ming-vaser, en Rolls Royce eller fin konst så blir man fri från inkomster.

Ja det är lite intressant. Köp och försäljning är gynnsamt för staten.. Samt utdelningar.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 23 maj 2020 16:27

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Får man en tacka guld som arv så händer inget, eller ett antal Ming-vaser, en Rolls Royce eller fin konst så blir man fri från inkomster.

Ja det är lite intressant. Köp och försäljning är gynnsamt för staten.. Samt utdelningar.

Värdet på guld är mycket stabilt, men värdet på kronan är svag i oroliga tider. Just nu går sedelpressarna i ett rödglödgat varvtal, så vi får väl se om kronans värde står sig. Jag tror priset på guld fortsätter uppåt. Det innebär inte att värdet på guld förändras, det är kronans värde som urholkas. De som kan väljer en annan valuta, guld eller fasta tillgångar. Värdet på pensionerna blir allt mindre.

Återgå till "Tankar och känslor"