Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 09 jul 2020 15:37

Ibland så hör man, "jag tror inte, jag vet", vad är egentligen skillnaden? Jag vet kanske vad skillnaden är... Men för mig personligen så är det samma sak.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 10 jul 2020 22:34

Jag har börjat intressera mej för hajkning, alltså fotvandring i naturen. Mina första planer för ett par år sen var några dagar längs Bohusleden.
Bohusleden är en officiell vandringsled från Lindome till Strömstad sammanlagt över 30 mil. Den går via Skatås i Göteborg så lämpligt att haka på där.
Som nybörjare behöver man inte överdriva utan den är delad i ca 30 deletapper och man går så länge det känns kul och tar bussen hem.
En budgetvariant på utrustning går på ca 2k, tält, sovsäck, liggunderlag, stormkök, fiskeutrustning etc. Inte så dyrt. Till mobiltelefonen köper man en powerbank, som fungerar som ett extrabatteri, rätt billiga ca 300 med en sådan fulladdad kan du tanka mobilen 6 gånger. Bör räcka en bra bit.
Ett fiskekort kostar 150 och kan köpas på nätet.
Allt detta låter rätt så ambitiöst. Det som slog mej plötsligt var jag har blivit bekväm, allvarligt sova i ett tält utan bekvämligheter? Vakna utan tillgång till expressobryggaren?
Finns faktiskt mindre ambitiösa vandringar. Jag läste igår i våran lokalblaska om flera småvandringar i och runt Göteborg som tar max en dag. Verkligen överraskande hade aldrig hört om dem tidigare. Ännu mer överraskande var att en av dessa är nästan min granne, Änggårdens som utgår från Botaniska Trädgården. Låter lockande.
Jag köpte en termos som kostade 299, några smörgåsar, kaffe, vatten i ryggsäcken, är nu rustad till tänderna. Gäller endast att få tummen ur, inte så enkelt promenaden till Botaniska är trots allt minst 400 meter. Önska mej lycka till.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 15:13

Det skulle du säkert må bra av :) Espresson smakar så mycket godare när du kommer hem igen. Se till att ha ett par bra dojjor!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 11 jul 2020 15:55

hakkapeliitta skrev:Jag har börjat intressera mej för hajkning, alltså fotvandring i naturen. Mina första planer för ett par år sen var några dagar längs Bohusleden.
Bohusleden är en officiell vandringsled från Lindome till Strömstad sammanlagt över 30 mil. Den går via Skatås i Göteborg så lämpligt att haka på där.
Som nybörjare behöver man inte överdriva utan den är delad i ca 30 deletapper och man går så länge det känns kul och tar bussen hem.
En budgetvariant på utrustning går på ca 2k, tält, sovsäck, liggunderlag, stormkök, fiskeutrustning etc. Inte så dyrt. Till mobiltelefonen köper man en powerbank, som fungerar som ett extrabatteri, rätt billiga ca 300 med en sådan fulladdad kan du tanka mobilen 6 gånger. Bör räcka en bra bit.
Ett fiskekort kostar 150 och kan köpas på nätet.
Allt detta låter rätt så ambitiöst. Det som slog mej plötsligt var jag har blivit bekväm, allvarligt sova i ett tält utan bekvämligheter? Vakna utan tillgång till expressobryggaren?
Finns faktiskt mindre ambitiösa vandringar. Jag läste igår i våran lokalblaska om flera småvandringar i och runt Göteborg som tar max en dag. Verkligen överraskande hade aldrig hört om dem tidigare. Ännu mer överraskande var att en av dessa är nästan min granne, Änggårdens som utgår från Botaniska Trädgården. Låter lockande.
Jag köpte en termos som kostade 299, några smörgåsar, kaffe, vatten i ryggsäcken, är nu rustad till tänderna. Gäller endast att få tummen ur, inte så enkelt promenaden till Botaniska är trots allt minst 400 meter. Önska mej lycka till.

Knatar sällan så långt att det blir fråga om övernattningar, men jag och hustrun gör ofta dagsvandringar. Ofta i skogar runt om i Uppland. Ibland långa vandringar inne i städer. Vi gick runt större delen av södermalm för ett par dagar sen, har inte varit så mycket där. Det är fint vid vattnet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 16:25

Jag tältar helst och går( snarast strosar) långa promenader, sitter och vilar på någon sten och återvänder till tältet. Plockar gärna kantareller. Har sådan vildsvinsfobi bara. Ska se om jag kan låna någons hund några dagar. Alternativt plockar jag fram lite sisu och utstrålar tyst, lugn eller gå. Kanske funkar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 jul 2020 21:57

hakkapeliitta skrev:Jag har börjat intressera mej för hajkning, alltså fotvandring i naturen. Mina första planer för ett par år sen var några dagar längs Bohusleden.
Bohusleden är en officiell vandringsled från Lindome till Strömstad sammanlagt över 30 mil. Den går via Skatås i Göteborg så lämpligt att haka på där.
Som nybörjare behöver man inte överdriva utan den är delad i ca 30 deletapper och man går så länge det känns kul och tar bussen hem.
En budgetvariant på utrustning går på ca 2k, tält, sovsäck, liggunderlag, stormkök, fiskeutrustning etc. Inte så dyrt. Till mobiltelefonen köper man en powerbank, som fungerar som ett extrabatteri, rätt billiga ca 300 med en sådan fulladdad kan du tanka mobilen 6 gånger. Bör räcka en bra bit.
Ett fiskekort kostar 150 och kan köpas på nätet.
Allt detta låter rätt så ambitiöst. Det som slog mej plötsligt var jag har blivit bekväm, allvarligt sova i ett tält utan bekvämligheter? Vakna utan tillgång till expressobryggaren?
Finns faktiskt mindre ambitiösa vandringar. Jag läste igår i våran lokalblaska om flera småvandringar i och runt Göteborg som tar max en dag. Verkligen överraskande hade aldrig hört om dem tidigare. Ännu mer överraskande var att en av dessa är nästan min granne, Änggårdens som utgår från Botaniska Trädgården. Låter lockande.
Jag köpte en termos som kostade 299, några smörgåsar, kaffe, vatten i ryggsäcken, är nu rustad till tänderna. Gäller endast att få tummen ur, inte så enkelt promenaden till Botaniska är trots allt minst 400 meter. Önska mej lycka till.

Jag äter mycket onyttiga saker, typ bullar, glass, chips, mackor med pesto... Varje kväll. Så när jag är ute å går, som idag, så känns det väldigt bra, det var soligt och skönt att bara finnas en stund. Mycket av mitt mående tycks bero på var jag bor eller hur jag ser på var jag bor. Jag trivs skapligt med mitt boende, kanske aldrig flyttar härifrån. Vart man vill bo är något man kan fundera på... Själv så bryr jag mig inte om var jag bor (funderar bara), vilket borde betyda att jag bor på rätt ställe. För 5 år sedan var det annorlunda, nu liksom passerar jag bara dessa byggnader och jag känner ingen avundsjuka. Ett slag tänkte jag köp massor av bostäder som bara skulle så tomma, men jag behåller pengarna när jag har dem.

Förresten hakapeliitta, vil du tälta ensam eller i sällskap?

Jag var på biblioteket idag, bibliotek är underskattade, hitta en mycket bra bok på engelska. Jag brukar alltid tänka att det inte finns några intressanta böcker kvar, :D , men idag hade jag en annan inställning och hittade en grymt bra bok. Man blir aldrig för stor för biblioteket.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 22:20

Jag hade verkligen tyckt om en forumträff i skogen. Tält, grillning, gitarrplink osv. Inga kostymer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 jul 2020 22:44

lynx skrev:Jag hade verkligen tyckt om en forumträff i skogen. Tält, grillning, gitarrplink osv. Inga kostymer.

Kom att tänka på en rad i dikten om Sven Duva av Johan Ludvig Runeberg Den kulan visste hur den tog,
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 23:14

Men! Män tänker så konstigt. Du och jag Pilatus kan ju ta med oss stormkök och grejer. ( Tänkte jag skulle bli scout, men tydligen måste jag då bli ledare,vilket är helt bisarrt. Inte fasiken kan jag knopar och sånt). Hakka får gärna ligga ganska nära om vildsvinen anfaller. Och så få ni sjunga twist and shout och så sjunger jag efter er :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 23:20

Jag kom att tänka på cawi. Hur har du det? Har du och din fyrfoting knutit an?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 23:31

Jag trodde jag kom på en hyfsad födelsedagspresent - fiske i mörrumsån. Det var tydligen inte bra. Jag kan ju inget om fiske heller. Vad vill ni karlar ha egentligen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 jul 2020 23:53

lynx skrev:Men! Män tänker så konstigt. Du och jag Pilatus kan ju ta med oss stormkök och grejer. ( Tänkte jag skulle bli scout, men tydligen måste jag då bli ledare,vilket är helt bisarrt. Inte fasiken kan jag knopar och sånt). Hakka får gärna ligga ganska nära om vildsvinen anfaller. Och så få ni sjunga twist and shout och så sjunger jag efter er :)

Jodå, jag har campat hela somrar med KFUM, regniga somrar, tälten måste klara litet väta. Ibland har jag tältat själv i eget eller lånat tält, andra gånger tillsammans med flickvänner i "raggartält", bilsemestrar mm. Jag tror jag har ett fint tunneltält kvar. Liggunderlagen är slut. Man har uppblåsbara numera. Trangiakök och rödsprit fungerar bra, men inte inne i tältet. Frystorkad mat är inte billig, men smakar bra om man tar med kryddor och vatten.

Jag vet inte om jag alltid var så förtjust i tältlivet. Uslast var det i Danmark. Dessvärre hade jag bara ett "cykeltält" som inte alls var ägnat att klara den ständiga vinden. Dessutom var danskarna griniga mot tältare. Har även prövat att sova i en lappkåta i Luleå. Bäst för den typen av utflykter du tänker på är ett gammalt militärtält med kamin. Jag har sovit i sådana. De fungerar bra och är rymliga. Tunneltält och liknande passar bra för fjällvandring.

Bra initiativ för dem som inte tänker sig kostym och slips, som du nogsamt påtalade. Antagligen är flera av oss överåriga för ett liv i tält. Man måste vänja kroppen vid det litet omilda underlaget om man skall få god sömn. Starköl är bra för insomnandet men kan ha vissa sidoeffekter. :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 11 jul 2020 23:59

Vad är "raggartält"? Aldrig hört talas om.

Jag hör väl fel nu , säg att jag hör fel, vill du inte tälta med oss?!

Det skulle ju vara kul och praktiskt taget gratis.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jul 2020 00:13

lynx skrev:Men! Män tänker så konstigt. Du och jag Pilatus kan ju ta med oss stormkök och grejer. (Tänkte jag skulle bli scout, men tydligen måste jag då bli ledare,vilket är helt bisarrt. Inte fasiken kan jag knopar och sånt). Hakka får gärna ligga ganska nära om vildsvinen anfaller. Och så få ni sjunga twist and shout och så sjunger jag efter er :)

Apropos vildsvin och annat som rör sig ute i det fria. Störs man lätt av ljud, prassel, steg och liknande är tältlivet en mardröm, faktiskt. Dessutom kan man från början reda ut vad slags vilda djur större än igelkottar som kan tänkas intressera sig för tält med folk i. Doftar det gott av gamla odiskade burkar, matpåsar och sådant så får man räkna med viss nyfikenhet från vännerna i naturen. Skulle det förekomma vildsvin i grannskapet räcker det inte med finska svordomar för att jaga bort en irriterad galt. :!:
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 12 jul 2020 00:16

:lol: Har du testat?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster