Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 21 aug 2020 15:35

Anders skrev:
Severus Snape skrev:Jag fick soundcloud go+ för 49 kr i månaden! billigt!

Vad i plus var du ute efter som inte fanns i gratisversionen?

ersätta filer, kunna lyssna på 100% av allt material som finns på soundcloud

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 aug 2020 17:33

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Det kan finnas både mening och rättvisa på sekulär grund.

Kryddat med slump... Man måste alltså ta hand om saken på egen hand, medan tid är... Öga för öga, tand för tand. ???


Hur tänker du då?

Om livet är rättvist, utan en Gud, då måste det förhålla sig som såhär: rättvisa = logik.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 aug 2020 18:32

klorofyll skrev:Om livet är rättvist, utan en Gud, då måste det förhålla sig som såhär: rättvisa = logik.

Livet är aldrig rättvist och har aldrig haft med gudars närvaro att göra, än mindre med logik som inte har något att göra med rättvisa. En utsaga om rättvisa är inom logik ett påstående som kan vara sant eller falskt.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 21 aug 2020 19:32

Den formella logiken tar ingen hänsyn till den faktiska sanningen, än mindre till rättvisa. Logiken är endast intresserad om slutsatserna är korrekt dragna, innehållet lämnas till realprövning ( tog realprövning från psykologin, psykiskt sjuka kan sakna verklighetsuppfattning, saknar "realprövning")
Georg von Wright, känd finländsk filosof (bl a gästprofessor i Cambridge 1948–1951), ville upphöja logiken till "tankelagar". Var väl att ta i.
Annars är han ovanlig och intressant snubbe, han tog bl a upp miljöförstöringen tidigt. Han var mångfacetterad och kallade sej själv för humanist.

Rättvisa är väl en slags gummidefinition, beror vem du frågar. Som du frågar får du svar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 aug 2020 19:37

Severus Snape skrev:striking by in the dark night
making pretends that you're false
i don't own you
i can't have you even for good
but imma strike by with harder pretends
and you will guess my name for once


I walked passively without loocking stright.
You know me, forever and ever, i´m the knife.
Your friendlyness strucks me, in this wilderness,
as a bright thunder of light.
But tomorrow will last no longer than this night.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 21 aug 2020 20:49

I only saw the murderer up close once

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 aug 2020 03:50

And his pale cheeks seemed white, right? I know the guy, at least I might...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 aug 2020 07:53

Pilatus skrev:Livet är aldrig rättvist

Är det orättvist då?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 aug 2020 08:46

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Livet är aldrig rättvist

Är det orättvist då?

I en skolklass finns det en lärare som sätter betyg efter elevernas förmåga och vilja att tillgodogöra sig ett kursmaterial. Läraren utgår från en bedömningsgrund som gäller lika för alla elever i klassen. Avviker han från normen på grund av personliga preferenser är han inte rättvis.

Vi existerar i en gemenskap och de som anser att denna leds av en gud, JHVH enlig kristen tradition, så är det gudens förmåga att tilldela oss förmågor på en rättvis grund som avgör vilka vi blir. Till det kommer förstås vår egen vilja att ta vara på det vi fått.

Ateister är inte utsatta för något sådant tilldelande subjekt. Livet är på så sätt aldrig orättvist i en sådan mening. Det är en helt annan sak med samhället, människor behandlas inte lika, och får inte lika förutsättningar att lyckas i livet. Det sociala arvet avgör i hög grad om vi kommer att lyckas i livet. Ref. https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT02.pdf
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 22 aug 2020 17:36

hakkapeliitta skrev:Georg von Wright, känd finländsk filosof (bl a gästprofessor i Cambridge 1948–1951), ville upphöja logiken till "tankelagar". Var väl att ta i.
Annars är han ovanlig och intressant snubbe, han tog bl a upp miljöförstöringen tidigt. Han var mångfacetterad och kallade sej själv för humanist.

Rättvisa är väl en slags gummidefinition, beror vem du frågar. Som du frågar får du svar.


Jag vill minnas att Georg kallade sig för pessimist också. Han skrev en bok med titeln "Myten om framsteget" där han ifrågasatte påståenden om att det görs ständiga framsteg.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 aug 2020 17:38

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Livet är aldrig rättvist

Är det orättvist då?

I en skolklass finns det en lärare som sätter betyg efter elevernas förmåga och vilja att tillgodogöra sig ett kursmaterial. Läraren utgår från en bedömningsgrund som gäller lika för alla elever i klassen. Avviker han från normen på grund av personliga preferenser är han inte rättvis.

Vi existerar i en gemenskap och de som anser att denna leds av en gud, JHVH enlig kristen tradition, så är det gudens förmåga att tilldela oss förmågor på en rättvis grund som avgör vilka vi blir. Till det kommer förstås vår egen vilja att ta vara på det vi fått.

Ateister är inte utsatta för något sådant tilldelande subjekt. Livet är på så sätt aldrig orättvist i en sådan mening. Det är en helt annan sak med samhället, människor behandlas inte lika, och får inte lika förutsättningar att lyckas i livet. Det sociala arvet avgör i hög grad om vi kommer att lyckas i livet. Ref. https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT02.pdf

Jag tänker ju mycket på det. Sen jag för ungefär 20 år sen fattade hur en släkt med lite pengar kan vara HELT i avsaknad av någon som primärt jobbar för uppehället, utan kräver underhållning av livet, på ett för mig helt chockerande sätt. Men vad man säger, om man verkligen skulle se till att alla började i plugget som tabula rasa för att sedan bedömas efter prestation är att mödrar, typ akademiker absolut inte fick ”göra det bästa för sina barn” utan att hålla dem nere, som alla andra barn. Vilken vänsterorienterad kvinnlig akademiker skulle gå med på det...?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 aug 2020 17:43

rekoj skrev:
hakkapeliitta skrev:Georg von Wright, känd finländsk filosof (bl a gästprofessor i Cambridge 1948–1951), ville upphöja logiken till "tankelagar". Var väl att ta i.
Annars är han ovanlig och intressant snubbe, han tog bl a upp miljöförstöringen tidigt. Han var mångfacetterad och kallade sej själv för humanist.

Rättvisa är väl en slags gummidefinition, beror vem du frågar. Som du frågar får du svar.


Jag vill minnas att Georg kallade sig för pessimist också. Han skrev en bok med titeln "Myten om framsteget" där han ifrågasatte påståenden om att det görs ständiga framsteg.

Han skulle ha bytt med med en person född 1790. Sett någon tredjedel av sina barn avlidit i sjukdomar. Själv dött vid 65. Suttit i Kotka eller Tampere eller var han nu bodde i stearinlus och läst sina böcker vintertid, utedass. Tror inte det. En sån där som vill ha och äta kakan. Blir nästan sugen på att kolla vad han sa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2020 08:40

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Livet är aldrig rättvist

Är det orättvist då?

I en skolklass finns det en lärare som sätter betyg efter elevernas förmåga och vilja att tillgodogöra sig ett kursmaterial. Läraren utgår från en bedömningsgrund som gäller lika för alla elever i klassen. Avviker han från normen på grund av personliga preferenser är han inte rättvis.

Vi existerar i en gemenskap och de som anser att denna leds av en gud, JHVH enlig kristen tradition, så är det gudens förmåga att tilldela oss förmågor på en rättvis grund som avgör vilka vi blir. Till det kommer förstås vår egen vilja att ta vara på det vi fått.

Ateister är inte utsatta för något sådant tilldelande subjekt. Livet är på så sätt aldrig orättvist i en sådan mening. Det är en helt annan sak med samhället, människor behandlas inte lika, och får inte lika förutsättningar att lyckas i livet. Det sociala arvet avgör i hög grad om vi kommer att lyckas i livet. Ref. https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT02.pdf

Okej. Så du menar att det är orättvist att vissa har en större förmåga att nå framgång i skolarbetet... Varför är det orättvist?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2020 09:12

Själv gjorde jag mycket bra resultat i skolan, men jag har inte nått någon framgång utanför skolan...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2020 09:22

Jag tänker mer att alla behövs, om man är dåligt på något så är man bättre på något annat. Även om man har stora mentala eller fysiska svårigheter. Alla betyder lika mycket och är lika värda.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster