Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 sep 2017 19:07

klorofyll skrev:Men vore det inte lite märkligt att rättfärdiga alla våldsbrott med att offret förtjänar.

Det är handlingen som i första hand avgör straffet. Till det läggs försvårande alternativt förmildrande omständigheter.
klorofyll skrev:Vad är då skillnaden mellan en polis och en kriminell? Att polisen får betalt?

Polisen handlar i enlighet med lagen och skyddas av statens våldsmonopol. Den brottslige lever och förtjänar sitt uppehälle genom att utnyttja människor, utsätta dem för hot, gå in i deras hem, försnilla bankmedel etc.

Öga för öga, tand för tand är en princip som tillämpades i Babylonien (kung Hammurabi). Då israelerna återvände från fångenskapen skrev de den mosaiska lagen som i princip tillämpar samma straffprincip. Även Sveriges lag har varit färgad av talionprincipen. Islamsk rätt vilar fortfarande på denna princip.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 15 sep 2017 19:09

Ur ett psykologiskt perspektiv handlar det om att bryta den onda cirkeln.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 sep 2017 19:17

lynx skrev:Ur ett psykologiskt perspektiv handlar det om att bryta den onda cirkeln.

Förklara gärna dina utsagor.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 sep 2017 19:23

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Det handlar om atr var och en har ansvar för och skapar sitt öde. Dessutom sker en utveckling. Och... Det vi påför andra får vi tillbaka. Kan det vara mer rättvist?


Men vore det inte lite märkligt att rättfärdiga alla våldsbrott med att offret förtjänar. Vad är då skillnaden mellan en polis och en kriminell? Att polisen får betalt?


Förklara är väl inte detsamma som att rättfärdiga och tycka det är rätt. Karma är ju ett tänk för att göra det obegripliga begripligt. Men visst låt det vara obegripligt om du trivs med det. Fast du kanske gillar slumpen som s.k.. förklaring. Många nöjer sig med den.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 15 sep 2017 20:01

Pilatus skrev:
lynx skrev:Ur ett psykologiskt perspektiv handlar det om att bryta den onda cirkeln.

Förklara gärna dina utsagor.


Ok. Sexuella övergrepp mot barn t ex. De som blivit drabbade av det vittnar om en extrem obehagskänsla, otrygghet och smärta, skam. Likväl blir många offer förövare när tillfälle ges. Vem ges det igen på? Bryt den onda cirkeln.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 sep 2017 20:28

lynx skrev:Ok. Sexuella övergrepp mot barn t ex. De som blivit drabbade av det vittnar om en extrem obehagskänsla, otrygghet och smärta, skam. Likväl blir många offer förövare när tillfälle ges. Vem ges det igen på? Bryt den onda cirkeln.

Ah, då förstår jag hur du tänkte. Jo jag har hört om att barn ibland ärver sina föräldrars beteende, ibland på ett mindre fördelaktigt sätt. Alkohol, misshandel, ett liv i samhällets marginal. Det är mycket illa. På Rapport talade man om hemvändande IS-krigare. De kommer tillbaks som om de hade varit ute på en semesterresa. Lagen som avser att förhindra deltagande i väpnade grupper utomlands blev inte klar i tid.

Är det inte så att allt detta som samhället nu genomgår av kriminalitet och övergrepp, kan kanske förklaras av sociologer, men vi kan aldrig acceptera att unga människor etablerar ett sådant beteende, som upprepar sådant de själva utsatts för.

Om det är möjligt att bryta det sociala arvet, då det tar sig sådana våldsamma uttryck är det förstås bra. Men hur ser prognosen ut? Dubiös?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 sep 2017 07:52

Jag tror att jag har en lite annorlunda syn. Man skall välkomna motgångar för det är de som räddar oss. Livet säger att du måste lida för att få ett bättre liv. Lyckliga och framgångsrika är välmående därför att de genomgått många motgångar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 sep 2017 10:33

klorofyll skrev:Jag tror att jag har en lite annorlunda syn. Man skall välkomna motgångar för det är de som räddar oss.

Ja du har en mycket annorlunda syn på med- och motgång i livet. Motgångar är något som man inte behöver be om. Att vi skall lyckas litet oftare i vad vi håller på med är däremot något mycket välkommet.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 16 sep 2017 11:38

klorofyll skrev:Jag tror att jag har en lite annorlunda syn. Man skall välkomna motgångar för det är de som räddar oss. Livet säger att du måste lida för att få ett bättre liv. Lyckliga och framgångsrika är välmående därför att de genomgått många motgångar.

Det där låter som religiöst svammel, att genom lidande uppnå lycka.
Religionen är i detta avseende en politisk rörelse som i en konformativ ideologi placerar folk i fack och dessa blir sedan nyttiga samhällsmedborgare.
Lidandet är ett budskap att acceptera sitt levnadsöde. Gnäll inte. Varför lida om man kan undvika? Lidandet är väl ingen naturlag?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 sep 2017 16:38

hakkapeliitta skrev:Lidandet är ett budskap att acceptera sitt levnadsöde.

Menar du det? Lidandet talar om vilken riktning vi ska välja i livet... Lidandet är ett hinder vi ska ta oss förbi.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 sep 2017 17:41

klorofyll skrev:Lidandet är ett hinder vi ska ta oss förbi.

Lidandet drar vi med oss till det sista andetaget. Så vi får ljuga litet med Karl Ewert och sjunga:

Räkna de lyckliga stunderna blott,
och glöm dem, som sorger dig ge.
Göm alla soliga minnen du fått,
och allt skall sej ljusare te.
Himlen kan vara ibland så tung och grå,
men då skall du ju bara tänka tyst som så:
Räkna de lyckliga stunderna blott,
och låt dem i hjärtat bestå.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 sep 2017 17:42

Förr led folk fysiskt av sjukdomar olyckor svält. Livet var fattigt och eländigt. Med tiden kom vi att må fysiskt bättre i Sverige i alla fall och slapp svälta och vara lika mycket somatiskt sjuka. Då ökade som det tycktes det mentala lidandet. Diagnoserna exploderade i antal.

Lidandets summa kanske är konstant. Å andra sidan drunknade väl det mentala lidandet i det fysiska och blev synligt först när det fysiska lidandet gick ned.

Livet är liksom klärobskyrt. En ljusmörkermix. Inte lidande ständigt och inte behagligt ständigt.

Är det lidandet och obehaget som gör livet och berättelserna om det intressanta? Vad vore Hollywood utan Hitler?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 16 sep 2017 18:52

Pilatus skrev:
lynx skrev:Ok. Sexuella övergrepp mot barn t ex. De som blivit drabbade av det vittnar om en extrem obehagskänsla, otrygghet och smärta, skam. Likväl blir många offer förövare när tillfälle ges. Vem ges det igen på? Bryt den onda cirkeln.

Ah, då förstår jag hur du tänkte. Jo jag har hört om att barn ibland ärver sina föräldrars beteende, ibland på ett mindre fördelaktigt sätt. Alkohol, misshandel, ett liv i samhällets marginal. Det är mycket illa. På Rapport talade man om hemvändande IS-krigare. De kommer tillbaks som om de hade varit ute på en semesterresa. Lagen som avser att förhindra deltagande i väpnade grupper utomlands blev inte klar i tid.

Är det inte så att allt detta som samhället nu genomgår av kriminalitet och övergrepp, kan kanske förklaras av sociologer, men vi kan aldrig acceptera att unga människor etablerar ett sådant beteende, som upprepar sådant de själva utsatts för.

Om det är möjligt att bryta det sociala arvet, då det tar sig sådana våldsamma uttryck är det förstås bra. Men hur ser prognosen ut? Dubiös?


Sociologi är svårt. Det krävs liksom att kunna se skogen utifrån fast man står i den. Jag hoppas att det läggs ner mer krut på denna problematik vi pratar om nu. Jag kan inte riktigt förstå hur det kan bli så här galet och eftersom jag inte fullkomligt förstår kan jag inte komma med en ordentlig lösning heller.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad tänker du på?

Inläggav cawi » 16 sep 2017 19:57

Du här kräver här mycket av andra Hallå... Friktionen ont och gott är endast svammel så banta bums ner ditt tröstlösa trumf, ja Diogeniska tänk..?
..~

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 16 sep 2017 20:01

Kalla det vad du vill. Jag inser mina begränsningar. Hur står det till själv på den punkten, cawi?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster