Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 18 aug 2018 23:26

Vad som händer nu? Hur menar du?
Det skulle vara bäst för jorden om religionerna lades ned i nuvarande form och tolkning med hjälp och inflytande av staterna. Krig råder nu.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 18 aug 2018 23:29

scirocco skrev:Vad som händer nu? Hur menar du?
Det skulle vara bäst för jorden om religionerna lades ned i nuvarande form och tolkning med hjälp och inflytande av staterna. Krig råder nu.



Du tror att det andliga som pågår har med religioner att göra? Vi hade kunnat vara helt utan religionerna som Kain och Abel var - och ändå hade Kain slagit ihjäl Abel --- på grund av det som skapar alla krig... vilket är något helt annat än det man sedan skyller på, eller använder som skäl för att ha velat döda och ta ifrån andra något... människan älskar att döda... fullständigt älskar mer att döda än att ha sex nästan... så det är MYCKET de gillar att döda...
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 18 aug 2018 23:39

Nej nu får du förklara för allmänheten om kain och abel. Jag vet inget och inte de flesta andra som läser här. Jag vet att människan inte dödar i onödan. Inte när den är fri. Tvärtom vördar människan jorden och allt levande.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 18 aug 2018 23:46

scirocco skrev:Nej nu får du förklara för allmänheten om kain och abel. Jag vet inget och inte de flesta andra som läser här. Jag vet att människan inte dödar i onödan. Inte när den är fri. Tvärtom vördar människan jorden och allt levande.


:) du måste leva i någon slags gullefull puttsnutt värld av gullegullar som är allt annat än de människor som normala människor känner till... en slags naiv drömvärld...
Det som är människor rinner av normalt i tre veckor av krig --- eller i ett arbetsläger på två dagar, eller när människor gör det de kan när de får makt över andra eller djur... --- säg inte att människan bara dödar i nödfall eller inte i onödan - för det är bara inte sant. De förnekar att de gör detta - ja... men de gör det.
Människan varken vördar jorden eller allt levande --- vi har inte gjort det och kommer inte göra det ... det enda som skulle kunna få människan att agera någorlunda moraliskt mot allt levande även sin egen avkomma är stenhårda regler som håller dem i schack --- som redan Schiller skrev i Die Glocke... det är människokännedom att veta vad vi är och hur tunn denna förnissa är.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 18 aug 2018 23:50

Du glömmer hur länge människan har levt. Se bortom det vi nu är i. Det är en sekund av alla långa tider.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 18 aug 2018 23:52

Nu ska jag berätta vad jag tänker på just nu: SOVA, SOVA SOVA SOVA --- :) så nu är det slut.
Det som nu väntar är kudden.
Vi får fortsätta en annan dag. --- men jag ser klarar tendenser till en filosof i dig :) --- så, det blir väl då nästa sak på "menyn".
Tack och god natt.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 18 aug 2018 23:57

Godnatt. Jag vill inte vara nånting.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 aug 2018 08:50

scirocco skrev:Godnatt. Jag vill inte vara nånting.



Förlåt om jag inte tror dig... alla vill vara något..., de som påstår att de inte vill det kan lika väl då sluta vara eller existera. Vi är nämligen alla något - NÅGON - från stunden vi blir till... och på detta existentiella och grundläggande faktum grundar sig alla lögner.
Lögnen om att detta är en social konstruktion tex... att kön är det... som om en ko går och tänker på att den är en tjur egentligen och en hona av en apa tror att hon är en lejonhanne egentligen... folks galenskaper beror på att de inom sig dödat allt. När de lyckats döda allt och ställt sig själva i egenskap av en tabula rasa där inget finns och det skramlar inte ens till när de rör sig --- då är allt att vara inget och ingen.

Men det går inte. För själva saken med könsbyten tex beror på att de just ÄR ett kön --- annars finns det ingen vits med att byta kön. Det är så elementärt och så enkelt så till och med en ettåring är smartare än dessa totalt förvirrade stackarna som tror att de är vad de känner. :) --- idag känner jag lite hunger nästa sekund känner jag att det är kallt och tar på tröjan så känner jag mig varm och tar av den --- det är ett rör för vinden och ingen människa - till och med djuren är smartare.
:)
Så --- i korta ordalag --- DU ÄR NÅGON. Detta faktum kan du - vare sig du vill eller inte - förändra. VEM du är, vad du är - det kan du bara veta om du ställer dig inför Livets Upphov och frågar om att få detta visat för dig. Narcissus ställer sig i motsats till att ställa sig inför Livets Herre - en spegel och blir betagen av sin bild :) - gamla omoderna visheter för den som vill förstå samtiden.

:) och tänka nu.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 aug 2018 09:01

Esther skrev:
scirocco skrev:Godnatt. Jag vill inte vara nånting.



Förlåt om jag inte tror dig... alla vill vara något..., de som påstår att de inte vill det kan lika väl då sluta vara eller existera. Vi är nämligen alla något - NÅGON - från stunden vi blir till... och på detta existentiella och grundläggande faktum grundar sig alla lögner.
Lögnen om att detta är en social konstruktion tex... att kön är det... som om en ko går och tänker på att den är en tjur egentligen och en hona av en apa tror att hon är en lejonhanne egentligen... folks galenskaper beror på att de inom sig dödat allt. När de lyckats döda allt och ställt sig själva i egenskap av en tabula rasa där inget finns och det skramlar inte ens till när de rör sig --- då är allt att vara inget och ingen.

Men det går inte. För själva saken med könsbyten tex beror på att de just ÄR ett kön --- annars finns det ingen vits med att byta kön. Det är så elementärt och så enkelt så till och med en ettåring är smartare än dessa totalt förvirrade stackarna som tror att de är vad de känner. :) --- idag känner jag lite hunger nästa sekund känner jag att det är kallt och tar på tröjan så känner jag mig varm och tar av den --- det är ett rör för vinden och ingen människa - till och med djuren är smartare.
:)
Så --- i korta ordalag --- DU ÄR NÅGON. Detta faktum kan du - vare sig du vill eller inte - förändra. VEM du är, vad du är - det kan du bara veta om du ställer dig inför Livets Upphov och frågar om att få detta visat för dig. Narcissus ställer sig i motsats till att ställa sig inför Livets Herre - en spegel och blir betagen av sin bild :) - gamla omoderna visheter för den som vill förstå samtiden.

:) och tänka nu.


I det sista ligger nämligen också skillnaden i att vara något - med att vara någon.
Något vill han/hon som ser sig i spegel och är förtjust över vad de ser där - ofta en person som försöker vara det denne inte är --- alls.
Och i det sista fallet - en individ som de facto är detta sällsynta att vara den man är. Helt och fullt - och inte ett uselt dåligt plagiat av någon annan som man försöker förställa sig som.
Veritas vos liberabit

David H
Moderator
Inlägg: 5182
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 19 aug 2018 09:10

Långsamhetens lov... kom att tänka på det uttrycket och undrade för mig själv vart jag kan ha hört det. Det kändes inte som nåt jag kommit på själv. Kan man ens säga bara "lov" som i lovorda, lovprisa, men utan sammansättning? Jo det måste man kunna. Jag fick googla; aha en bok. Den har jag inte läst: https://www.adlibris.com/se/e-bok/langs ... 9127091115
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 19 aug 2018 09:56

Det är också roligt att slå upp ord i svensk etymologisk ordbok.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 aug 2018 10:08

rekoj skrev:Långsamhetens lov... kom att tänka på det uttrycket och undrade för mig själv vart jag kan ha hört det. Det kändes inte som nåt jag kommit på själv. Kan man ens säga bara "lov" som i lovorda, lovprisa, men utan sammansättning? Jo det måste man kunna. Jag fick googla; aha en bok. Den har jag inte läst: https://www.adlibris.com/se/e-bok/langs ... 9127091115



:) ja --- får jag lov?

lov till --- något uppenbart... självklart och självförklarande som i detta specifika fall - dans. Som då är helt underförstått och självförklarande.

:) vare lov och pris, lovad och prisad vare... Herren... när man mekaniskt upprepar något är det verkligen inte det samma som att mena det, djupt och innerligt, sant och med eftertryck av längtan, utbrista och önska, en själens rörelse mot en munnens talan utan mening...
;)
Veritas vos liberabit

David H
Moderator
Inlägg: 5182
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 19 aug 2018 11:42

Esther skrev:
rekoj skrev:Långsamhetens lov... kom att tänka på det uttrycket och undrade för mig själv vart jag kan ha hört det. Det kändes inte som nåt jag kommit på själv. Kan man ens säga bara "lov" som i lovorda, lovprisa, men utan sammansättning? Jo det måste man kunna. Jag fick googla; aha en bok. Den har jag inte läst: https://www.adlibris.com/se/e-bok/langs ... 9127091115



:) ja --- får jag lov?

lov till --- något uppenbart... självklart och självförklarande som i detta specifika fall - dans. Som då är helt underförstått och självförklarande.

:) vare lov och pris, lovad och prisad vare... Herren... när man mekaniskt upprepar något är det verkligen inte det samma som att mena det, djupt och innerligt, sant och med eftertryck av längtan, utbrista och önska, en själens rörelse mot en munnens talan utan mening...
;)


Jo...tack och lov. Annars skulle ju långsamhetens lov också kunna vara ett långt sommarlov där inte mycket händer...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 aug 2018 12:29

Esther skrev:det enda som skulle kunna få människan att agera någorlunda moraliskt mot allt levande även sin egen avkomma är stenhårda regler som håller dem i schack

Du kanske inte ser det, men läs raderna ovan en gång till, är det inte precis så kommunister tänker? Det är inte särskilt liberalt...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 19 aug 2018 12:39

klorofyll skrev:
Esther skrev:det enda som skulle kunna få människan att agera någorlunda moraliskt mot allt levande även sin egen avkomma är stenhårda regler som håller dem i schack

Du kanske inte ser det, men läs raderna ovan en gång till, är det inte precis så kommunister tänker? Det är inte särskilt liberalt...



Det jag säger är erfarenheten av implementerad moral- den mänskliga... :) - det behöver nödvändigtvis inte alls vara vad jag anser är bra även om det fungerar. Vad kommunismen gör är motsatsen - de demonterar alla goda regler ur moralen, och inför usla omoraliska regler som sedan implementeras med galet våld.
:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster