Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 sep 2018 08:50

Att det är torsdag idag och fredag i morgon då jag ska lämna cykeln till en av Lunds cykelmekare. Lånar dotterns postgula kronancykel just nu. På lördag drar vi till Odense om vädret tillåter. Där bor och jobbar äldste sonen. Det ser jag fram emot.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 20 sep 2018 19:24

Jag sitter på bussen hem och tänker på att jag saknar Pilatus i forumet....
Jättemycket!
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 20 sep 2018 20:56

Ja, jag är också bekymrad över Pilatus.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 21 sep 2018 23:54

Det är helt omöjligt att nå en annan människa. Om man kompromissar så kanske, men varför ska man kompromissa?
Det gör ju inte den som har makten, för denne behöver ju ej kompromissa. Bara en massa falskt hålla med, och varför erkänna en inledande premiss endast för att den finns där genom vana och makt. Det är ju först då den blir uppfylld, ifall man väljer att erkänna den.

Kanske att dom fysiska lagarna har skapats endast av vana? Kanske ändå att vi kan göra eld genom ett magiskt tänkande ifall vi håller tanken vid liv under 7 miljoner år?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 00:05

Det är som Peter Zapffe säger, d.v.s. att den mänskliga hjärnan har blivit muterad och att detta kommer att fortsätta tills det inte kan pågå längre. Han gör ett exempel med ett numera utdött djur som bildade så stora horn under evolutionens gång att dessa blev så opraktiska, tunga att bära att djuret dog ut.

Det vi förväxlar med sociala framsteg är tvärtom en tillbakagång och eftersom lidande och lust är motsatser som driver varandra, så kan det vara just här som problemet får sin lösning. När vi nått ett equlibrium mellan dessa så kommer det att säga poff! O vi är borta, den vidrigaste, mest onaturliga, förljugna ras som någonsin existerat och kommer att existera.
Det är ju kväljande när man ser en annan människa eller får vetskap om sig själv, något så ohyggligt groteskt borde aldrig ha uppkommit, och nu har vår hjärna alltså muterats till en otäck förväxt och det är denna förväxt som för alltid kommer att utgöra barriären som förhindrar att vi kommer att komma hem igen.

Red. Undrar om det inte finns en Gud ändå, ett elakt svin som sitter och skrattar åt vad han satt igång. Då menar jag inte nödvändigtvis skrattar åt det hela på ett mänskligt vis, nej han bör ju tvärtom hata allt i hela Universum ( och har nåt slags supermedvetande som är en kombination av allting ) och är det ju därför som han låter all materia lida så mycket som bara är möjligt.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 00:29

Jo, nu kom jag kanske på svaret med equlibrium mellan lust och lidande. När vi människor nått detta ( d.v.s. när vi alla människor står på samma nivå materiellt, känslomässigt och all konkurrens upphör ) då kommer vi att tröttna på livet och självdö. Och det säger ju på samma gång att allt liv består av en 100% egoistisk konkurrenssträvan.

Men detta är också nåt positivt, för då dör rasen äntligen ut och ens inte nu mår ens den rike gott i sitt liv som helhet, fast det är konkurrensen som ändå lurar oss att fortsätta leva, nöjet i att sadistiskt plåga våra medmänniskor vill vi ju ej avstå. Då mår människan som allra bäst i torterarens roll.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 sep 2018 06:53

lynx skrev:Ja, jag är också bekymrad över Pilatus.

Ja, var har han tagit vägen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 22 sep 2018 07:00

sökandesjäl skrev: nöjet i att sadistiskt plåga våra medmänniskor vill vi ju ej avstå. Då mår människan som allra bäst i torterarens roll.



Detta är verkligen märkligt!!!
Vad exakt innebär detta? Vem kan finna nöje i att plåga en annan människa - oavsett hur?
Var i ligger nöjet?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 sep 2018 08:24

Esther skrev:
sökandesjäl skrev: nöjet i att sadistiskt plåga våra medmänniskor vill vi ju ej avstå. Då mår människan som allra bäst i torterarens roll.



Detta är verkligen märkligt!!!
Vad exakt innebär detta? Vem kan finna nöje i att plåga en annan människa - oavsett hur?
Var i ligger nöjet?

Skulle påstå att det är något relativistiskt. Tänk, då du fått till en formulering här som riktigt tvålar till någon antagonist, känner du inte en tillfredställelse?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 22 sep 2018 08:31

Anders skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev: nöjet i att sadistiskt plåga våra medmänniskor vill vi ju ej avstå. Då mår människan som allra bäst i torterarens roll.



Detta är verkligen märkligt!!!
Vad exakt innebär detta? Vem kan finna nöje i att plåga en annan människa - oavsett hur?
Var i ligger nöjet?

Skulle påstå att det är något relativistiskt. Tänk, då du fått till en formulering här som riktigt tvålar till någon antagonist, känner du inte en tillfredställelse?


Inte speciellt.... Jag är mer fixerad vid sak: sanning och fakta i detta än att "vinna"... Därför kan jag insistera tills jag inser det futila i detta pga motpartens låsning eller oförmåga (just nu) att se min aspekt.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 09:23

Esther skrev:
sökandesjäl skrev: nöjet i att sadistiskt plåga våra medmänniskor vill vi ju ej avstå. Då mår människan som allra bäst i torterarens roll.



Detta är verkligen märkligt!!!
Vad exakt innebär detta? Vem kan finna nöje i att plåga en annan människa - oavsett hur?
Var i ligger nöjet?


Alla är som DeSade, exakt, endast i olika koncentrationer. Men du har ju sökt en väg ut ifrån detta genom Gud och jag har också försökt fly, framförallt genom östliga religioner.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 09:24

Anders skrev:
lynx skrev:Ja, jag är också bekymrad över Pilatus.

Ja, var har han tagit vägen?


Nu så..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 22 sep 2018 17:43

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev: nöjet i att sadistiskt plåga våra medmänniskor vill vi ju ej avstå. Då mår människan som allra bäst i torterarens roll.



Detta är verkligen märkligt!!!
Vad exakt innebär detta? Vem kan finna nöje i att plåga en annan människa - oavsett hur?
Var i ligger nöjet?


Alla är som DeSade, exakt, endast i olika koncentrationer. Men du har ju sökt en väg ut ifrån detta genom Gud och jag har också försökt fly, framförallt genom östliga religioner.


Du misstar dig.
Fullständigt.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 18:03

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Esther skrev:

Detta är verkligen märkligt!!!
Vad exakt innebär detta? Vem kan finna nöje i att plåga en annan människa - oavsett hur?
Var i ligger nöjet?


Alla är som DeSade, exakt, endast i olika koncentrationer. Men du har ju sökt en väg ut ifrån detta genom Gud och jag har också försökt fly, framförallt genom östliga religioner.


Du misstar dig.
Fullständigt.


Dom brukar ju ialla fall säga så inom en del av dom östliga religionerna att all tanke är ond och detta är jag villig att hålla med om. Tanken ska man använda i strikt praktiska göromål annars så ska det vara tyst däruppe.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad tänker du på?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 18:34

Och det blir ju inte bättre av att all offentlig diskussion i samhället bygger på lögn. Allt ska censureras så att det passar in i folks självbild och för att blidka dom med makt, och sen har vissa magen att säga att andra kulturer är korrumperade när Sverige och västerlandet är dom värst korrumperade som någonsin existerat.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 71 och 0 gäster