Gulliga ungar (och djur!)!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 11 jan 2011 19:25

Bild[quote][/quote]

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 11 jan 2011 19:28

Är det en unge eller ett djur? ;-)

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 11 jan 2011 19:29

Det är en tjej som är gullig, visserligen i form av en fairy.. vad du var kinkig då ; )
syftet skulle komma senare, detta är ett filosofiforum och hade tänkt skicka denna bild efter,
topicen är dessutom placerad under känslor och tankar...

Bild

och frågan blir, varför är vi gulliga ? är det ögonen som gör det ?

ska du bita en ensamvarg så får du komme med lite tuffare attacker än ignorans och lame attacker ;)
Tål du inte mina ord, gillar du inte mina ord eller mitt beteende så säg det rakt ut istället för att springa runt o fjanta dig.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 11 jan 2011 20:11

Andreas skrev:Vad kommer ordet Kollibri ifrån?

På portugisiska heter de Beija-Flor, vilket betyder kysser blomma.


Kolibri rättstavat kommer från ordet orm vilket hänvisar till det aggressiva betende Kolibrin ibland framställde.  :P

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 11 jan 2011 20:23

bah, what the heck.
<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/04b6ddhWQ7A?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0&amp;color1=0x2b405b&amp;color2=0x6b8ab6"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/04b6ddhWQ7A?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0&amp;color1=0x2b405b&amp;color2=0x6b8ab6" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 11 jan 2011 20:57

dokido skrev:
Andreas skrev:Vad kommer ordet Kollibri ifrån?

På portugisiska heter de Beija-Flor, vilket betyder kysser blomma.


Kolibri rättstavat kommer från ordet orm vilket hänvisar till det aggressiva betende Kolibrin ibland framställde.  :P


Intressant! Ge mer! (litet språng där mellan kolibri och orm ändock?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Inläggav Lufier » 11 jan 2011 21:40

.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 11 jan 2011 21:46

jo jag hittade till slut att det latinska släktnamnet var colibri (dock inte för alla kolibris)
varje djur har 2 latinska namn, släktnamn och artnamn
och att de döptes av spanjorena när de invaderade sydamerika antar jag(el portugiser?)

hitta bara nån fransk text, lite svårt att förstå
men det var tydligen inte något som infödingarna kallade dom (Colibri)
utan som nybyggarna kallade dom för att de väl väste kanske aggressivt el dyl
colibri nånting betydde orm typ, spanska misstänker jag

googlat har jag  :roll:

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 11 jan 2011 21:50

Andreas skrev:
dokido skrev:
Andreas skrev:Vad kommer ordet Kollibri ifrån?

På portugisiska heter de Beija-Flor, vilket betyder kysser blomma.


Kolibri rättstavat kommer från ordet orm vilket hänvisar till det aggressiva betende Kolibrin ibland framställde.  :P


Intressant! Ge mer! (litet språng där mellan kolibri och orm ändock?


Haitiskans "kou"=hals+"bri"=oljud, sammansatt "halsoljud", orm på haitiskan=koulèv, nja??? Kou=hals, lèv=läpp....

Säkerligen har de mixat franskan med olika indianspråk från folk som tidigare bodde runt om i västindien,
men att kolibri inte skulle ha den betydelsen jag snappat upp ser jag som svårsmält. ( Franska, le cou= hals).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 11 jan 2011 21:52

Säger du att du tycker att jag är gullig, Mr M (skojar  :) ) ? Ögonen gör mycket i gullighetsfaktorn. Den stora vädjanhetsfaktorn. Igelkottar äter ormar. För övrigt är det bisarrt att dra på hundar kläder om de verkligen inte behöver det. Det är ett makabert beteende, som jag inte förstår vad det ska vara bra för, att lära en hund vacker tass också.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 11 jan 2011 21:56

Étymol. et Hist. 1640 colibry - Orig. obsc. Malgré la localisation de ses premières attest. (v. KÖNIG, p. 73), le mot ne semble autochtone ni en caraïbe insulaire ni en galibi (FRIED., pp. 199-200; KÖNIG, pp. 73-74). Une dérivation de l'occitan colobro, colubro « couleuvre » en raison des subits accès de colère du colibri (G. ESNAULT ds R. Philol. fr., t. 26, 1912, pp. 291-312), le mot ayant été véhiculé aux Antilles par les colons fr., fait difficulté des points de vue phon. et sémantiques.

Étymol. and Hist. Colibry 1640 - Orig. obscene. Despite the location of his first certificate. (v. KÖNIG, p. 73), the word does not appear in either native Caribbean island nor Galibi (FRIED., pp. 199-200; KÖNIG, pp. 73-74). A branch of Occitan colobro, colubro "snake"because of the sudden outbursts of anger Hummingbird (G. R. Esnault ds Philol. com., t. 26, 1912, pp. 291-312), the word was conveyed to the West Indies by settlers fr. makes trouble views phon. and semantic.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 11 jan 2011 22:12

Skogsälvan skrev:Säger du att du tycker att jag är gullig, Mr M (skojar  :) ) ? Ögonen gör mycket i gullighetsfaktorn. Den stora vädjanhetsfaktorn. Igelkottar äter ormar. För övrigt är det bisarrt att dra på hundar kläder om de verkligen inte behöver det. Det är ett makabert beteende, som jag inte förstår vad det ska vara bra för, att lära en hund vacker tass också.


unga fairys e gulliga och ofarliga,
vuxna fairys är sexiga och farliga, jag är nog rädd för dig nattälvan. oåtkomlig vacker.
...

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 11 jan 2011 22:26

Transversal, nu blir jag oftopic och går in på sexig istället för gullig.. du behöver inte påminna mig om min oftopic,
ironiskt nog accepterar du andras oftopic men inte mina...


skogsälvan, denna har jag haft som wallpaper i min macintosh i några år,
jag gillade konstnärens alla bilder.. en sexig älva.

Bild

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 11 jan 2011 22:28

Mr.M skrev:Det är en tjej som är gullig, visserligen i form av en fairy.. vad du var kinkig då ; )
syftet skulle komma senare, detta är ett filosofiforum och hade tänkt skicka denna bild efter,
topicen är dessutom placerad under känslor och tankar...

Bild

och frågan blir, varför är vi gulliga ? är det ögonen som gör det ?

ska du bita en ensamvarg så får du komme med lite tuffare attacker än ignorans och lame attacker ;)
Tål du inte mina ord, gillar du inte mina ord eller mitt beteende så säg det rakt ut istället för att springa runt o fjanta dig.


Que? Har jag missat nått?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 11 jan 2011 22:30

dokido skrev:Étymol. et Hist. 1640 colibry - Orig. obsc. Malgré la localisation de ses premières attest. (v. KÖNIG, p. 73), le mot ne semble autochtone ni en caraïbe insulaire ni en galibi (FRIED., pp. 199-200; KÖNIG, pp. 73-74). Une dérivation de l'occitan colobro, colubro « couleuvre » en raison des subits accès de colère du colibri (G. ESNAULT ds R. Philol. fr., t. 26, 1912, pp. 291-312), le mot ayant été véhiculé aux Antilles par les colons fr., fait difficulté des points de vue phon. et sémantiques.

Étymol. and Hist. Colibry 1640 - Orig. obscene. Despite the location of his first certificate. (v. KÖNIG, p. 73), the word does not appear in either native Caribbean island nor Galibi (FRIED., pp. 199-200; KÖNIG, pp. 73-74). A branch of Occitan colobro, colubro "snake"because of the sudden outbursts of anger Hummingbird (G. R. Esnault ds Philol. com., t. 26, 1912, pp. 291-312), the word was conveyed to the West Indies by settlers fr. makes trouble views phon. and semantic.


Colobro, orm, kallas den alltså så för att den liknar en lång HALS, eller för att den är FÄRGGRANN?
Språkvetare förr som nu saknar logik.
DICCIONARI GENERAL OCCITAN
http://amourdelire.free.fr/diccionari/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster