Waldorf

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 01 jul 2011 15:08

Vilket topic av algot tänkte du på  :-k ?
Mycket svåra frågor du ställer, jag funderar på en hel del av dem nu.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 01 jul 2011 15:59

Skogsälvan skrev:Viola: Har du själv gått i en sådan skola?


Jag har arbetat på ett antropsofiskt skolhem för för utvecklingsstörda.

Varför namnet "Skogsälvan" skulle uppskattas är att man lägger ned mycket tid på att berätta myter och sagor
och man ska berätta med direktkontakt - inte läsa alltså - ganska trevlig tanke i och för sig.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 jul 2011 16:02

Skogsälvan skrev:Vilket topic av algot tänkte du på  :-k ?
Mycket svåra frågor du ställer, jag funderar på en hel del av dem nu.


Oj, jag vet inte vilken topic det var. Den handlade om läroplanen där sex åringar skulle marknadsanpassas genom belöningssystem.  (och även urskiljning av de som inte förväntades ge resultat, dessa skulle grovt sagt enligt min tolkning ignoreras)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 01 jul 2011 16:45

Intressant Viola! Hur ser antroposoferna på utvecklingsstörda? Kan ju inte låta bli att tänka lite på deras uppfattning om rotraser? Är det lämpligt att placera en utvecklingsstörd i ett antroposofiskt skolhem?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 01 jul 2011 17:21

Skogsälvan skrev:Intressant Viola! Hur ser antroposoferna på utvecklingsstörda? Kan ju inte låta bli att tänka lite på deras uppfattning om rotraser? Är det lämpligt att placera en utvecklingsstörd i ett antroposofiskt skolhem?


jag var nog inte medveten om den här rotras-teorin när jag hade den kontakten. VAd man hörde då var att antroposoferna hade sånt tålamod med de utvecklingsstörda eftersom de hade mer än ett liv på sig att utvecklas. Och deras pedagogik som var väldigt inriktad på kreativitet passade bra för de utvecklingsstörda - fick göra konstverk av varje bokstav - de fick göra en rörelse för varje bokstav. Men sen har de ju sina teorier vad gäller medicin som väl är kontroversiella och i en del fall hade eleverna kanske mått bättre av den vanliga skolmedicinen. Det var också väldigt auktoritärt.

Jag var med om att jag skulle följa med en elev till en form av söndagsskola men fick inte själv gå med in fastän jag var mycket intresserad och delta på grund av att jag kunde störa om jag inte hade den rätta inställningen och det var ju suspekt - här kommer det här religiösa in - som man inte erkänner finns

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Waldorf

Inläggav David H » 06 maj 2021 15:26

Här är första avsnitt av en ny dokumentär om en Waldorfskola i Sverige.
https://www.svtplay.se/video/31124342/d ... -avsnitt-1

Den var intressant att titta på tycker jag, även om jag är tveksam till om jag kommer ha motivationen att se på de återstående avsnitten i serien när de publiceras.

Vad är då mina intryck? Kanske att det var lite värre än jag anade...i alla fall just gällande denna Waldorfskolan. Men samtidigt; hur extremt svårt det kan vara att gå i opposition mot en dominant kultur. Som detta att utmana en del av kärnan i skolväsendet...är det inte lite som att gå en kamp David mot Goliat, och där inte David får ha någon slunga eller annat vapen till sitt förfogande? Det kommer knappast gå väl...
Och jag kommer då också att tänka på ordspråket om att det blir segraren som får skriva historien. Jag tror det kan vara en del av svaret på dokumentärfilmarens frågeställning om hur det kommer sig att olika personer kunde ha så olika bilder om vad som faktiskt hände på skolan, och huruvida det var positivt eller inte. I alla fall efter detta första avsnitt känns Waldorf ganska hårt nedbankat, och det är väl ett skäl till att jag känner mig tveksam till att se fler avsnitt, då jag anar att det mest kommer bli fortsatt bearbetning med den dominanta kulturens stora slägga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Waldorf

Inläggav xion » 07 maj 2021 05:55

rekoj skrev:Här är första avsnitt av en ny dokumentär om en Waldorfskola i Sverige.
https://www.svtplay.se/video/31124342/d ... -avsnitt-1

Den var intressant att titta på tycker jag, även om jag är tveksam till om jag kommer ha motivationen att se på de återstående avsnitten i serien när de publiceras.

Vad är då mina intryck? Kanske att det var lite värre än jag anade...i alla fall just gällande denna Waldorfskolan. Men samtidigt; hur extremt svårt det kan vara att gå i opposition mot en dominant kultur. Som detta att utmana en del av kärnan i skolväsendet...är det inte lite som att gå en kamp David mot Goliat, och där inte David får ha någon slunga eller annat vapen till sitt förfogande? Det kommer knappast gå väl...
Och jag kommer då också att tänka på ordspråket om att det blir segraren som får skriva historien. Jag tror det kan vara en del av svaret på dokumentärfilmarens frågeställning om hur det kommer sig att olika personer kunde ha så olika bilder om vad som faktiskt hände på skolan, och huruvida det var positivt eller inte. I alla fall efter detta första avsnitt känns Waldorf ganska hårt nedbankat, och det är väl ett skäl till att jag känner mig tveksam till att se fler avsnitt, då jag anar att det mest kommer bli fortsatt bearbetning med den dominanta kulturens stora slägga.


Jag hade tidigare en positiv inställning till Waldorfpedagogiken, men av programmet verkar enda skillnaden vara att man inte hade några böcker och det gick mera ut på konst teater och lek. Mobbing och annat verkar vara som vanligt. Stor risk dessutom att man lämnar skolan utan grundkunskaper i att läsa, skriva och räkna. Så är det i och för sig i den vanliga skolan numera också. Utan goda kunskaper i att läsa, skriva och räkna har man fått ett handikapp för livet som kan bli svårt att hämta in.

Angående Pisa-undersökningarna så är det väl självklart att de genomsnittliga resultaten måste påverkas av att en stor del av eleverna har invandrarbakgrund. Det är ingenting att skämmas för och bara löjligt att försöka sopa under mattan.

En annan sak i det här sammanhanget är att jämföra föräldrarnas utbildningsnivå.
Allt är i viss mån ärftligt. "Intelligenta" föräldrar får intelligenta barn. Inte rakt av men, sannolikheten ökar. Det är inte så att föräldrarna sitter och hjälper sina barn med läxorna, även om det naturligtvis förekommer. Vissa barn är studiebegåvade, andra kanske mer praktiskt lagda eller musikaliska och konstnärliga. Därmed inte sagt att allt är determinerat. Vem som helst (nästan) kan lära sig vad som helst (nästan) med tillräcklig vilja och envishet.

Jag tror inte alls att genetiska förändringar styrs enbart av slumpmässiga mutationer. Det har visat sig att vi har massor av gener (sk skräpgener) som man inte vet vilken funktion dom har. Dessutom finns det på och av knappar som förändrar genernas funktion vilket därmed möjliggör genförändringar som styrs i högre utsträckning av miljöfaktorer än av slump.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Waldorf

Inläggav Anders » 07 maj 2021 10:15

xion skrev:En annan sak i det här sammanhanget är att jämföra föräldrarnas utbildningsnivå.
Allt är i viss mån ärftligt. "Intelligenta" föräldrar får intelligenta barn. Inte rakt av men, sannolikheten ökar. Det är inte så att föräldrarna sitter och hjälper sina barn med läxorna, även om det naturligtvis förekommer. Vissa barn är studiebegåvade, andra kanske mer praktiskt lagda eller musikaliska och konstnärliga. Därmed inte sagt att allt är determinerat. Vem som helst (nästan) kan lära sig vad som helst (nästan) med tillräcklig vilja och envishet..

Mycket tycks ju vara medfött, ren intelligens. Finns säkert forskning på det. Men sen skulle jag tippa, mina 25c efter egna erfarenheter, att miljön spelar större roll än familjen och "läggningen". Det enklaste att titta på är att se vem som väljer en karriär utanför tryggt daytime job. Det är nästan uteslutande de som kommer från en miljö där det är möjligt. Det behöver inte innebära rik/fattig. Musiker kan komma från riktiga rännstenen eller från förmögna familjer. Men en som kommer från en arbetande miljö kommer att arbeta. Lite oberoende på intelligens, läggning osv. De eventuella förmågor man har som inte passar för att bli snickare, sjuksköterska, läkare, ingenjör eller försäljare placeras i facket "hobby" och kan få utlopp i körsång någon timme i veckan. Verkar det som. Känns som om mina sista 25 år gått åt till att hitta motbevis mot detta. Men har ni hört en enda sommarpratare(=någon som inte är daytime work) som förklarat att föräldrarna var snickare och sjuksköterska och levde rätt vanligt svenneliv? Antingen är det kaos eller så är det en miljö som nästan knuffat in barnen i kreativitet, skapande osv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Waldorf

Inläggav hakkapeliitta » 07 maj 2021 12:49

Min erfarenhet är att det viktigaste är hurdan du är som individ.
Social bakgrund spelar roll förvisso men är inte avgörande.
Är du nyfiken, vetgirig och har viljan att lära dej ny kunskap så kommer du långt. Att skylla på klasstillhörighet i dagens Sverige där alla har möjlighet att studera känns väl malplacerat.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Waldorf

Inläggav Anne » 07 maj 2021 17:45

rekoj skrev:Här är första avsnitt av en ny dokumentär om en Waldorfskola i Sverige.
https://www.svtplay.se/video/31124342/d ... -avsnitt-1

Den var intressant att titta på tycker jag, även om jag är tveksam till om jag kommer ha motivationen att se på de återstående avsnitten i serien när de publiceras.

Vad är då mina intryck? Kanske att det var lite värre än jag anade...i alla fall just gällande denna Waldorfskolan. Men samtidigt; hur extremt svårt det kan vara att gå i opposition mot en dominant kultur. Som detta att utmana en del av kärnan i skolväsendet...är det inte lite som att gå en kamp David mot Goliat, och där inte David får ha någon slunga eller annat vapen till sitt förfogande? Det kommer knappast gå väl...
Och jag kommer då också att tänka på ordspråket om att det blir segraren som får skriva historien. Jag tror det kan vara en del av svaret på dokumentärfilmarens frågeställning om hur det kommer sig att olika personer kunde ha så olika bilder om vad som faktiskt hände på skolan, och huruvida det var positivt eller inte. I alla fall efter detta första avsnitt känns Waldorf ganska hårt nedbankat, och det är väl ett skäl till att jag känner mig tveksam till att se fler avsnitt, då jag anar att det mest kommer bli fortsatt bearbetning med den dominanta kulturens stora slägga.


Tack för tipset! Jag ska kolla de andra avsnitten också. Du har allt varit en arkelog - tio år sedan inlägget :) . Roligt och genant i en blandning. Jag var dock intresserad av de eventuella religiösa elementen, men fortsätt gärna diskussionen. Det vore tacknämnligt om ni era inlägg har någon sorts koppling till waldorf. Tack.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Waldorf

Inläggav David H » 18 maj 2021 00:13

Jag har nu sett också andra avsnittet av Waldorf-dokumentären, om än jag också får medge att det tog emot en del. Å ena sidan tycker jag det ju är bra att missförhållanden uppmärksammas, men å andra sidan anar jag hur en sån här dokumentär kan användas som slagträ för att slå ner på allt med Waldorf och alla alternativa skolor, friskolor mm, som inte följer huvudfåran. Det är inte bara på Waldorf som inte allt står rätt till i samhället, vill jag då säga.
Jag har t ex en gammal högstadielärare som vän på facebook, och har sett hur han länkat till de här dokumentärerna, just för att lyfta fram allt negativt med Waldorf-skolor och den typen av undervisning, och kommentarsfälten har då fyllts med instämmande kommentarer. Men ingen har jag då sett komma med någon kritisk kommentar om den högstadieundervisningen vi hade, och mobbing mm som förekom på vår skola. Just denna lärare var också allmänt populär bland elever, och jag skulle inte gärna kritisera och hänga ut honom, men tanken slog mig att med lite vinkling och ensidig framställning skulle nog han själv kunna framställas som lika klandervärd som vissa av dessa Waldorflärare. Väldigt mycket handlar just om hur man väljer att vinkla, och vilka aspekter som uppmärksammas.
Sen fick jag ändå intrycket att i vissa avseenden hade denna Waldorf-skolan spårat ur utöver det vanliga. Det som jag tog mest illa vid då var när de beskrev ett misshandelsfall där en lärare blev åtalad för att ha misshandlat en elev, och en hel skolbuss med elever kom till rättegången för att heja på läraren, som de beskrev det. Huruvida väl detta stämde kan jag förstås inte riktigt veta,, men jag fick intryck av att de där gjorde ett allvarligt övertramp, och passerade en anständighetsgräns. Och jag undrar om då inte eleverna fick lära sig självkritik? Och kritiskt tänkande gentemot den egna organisationen?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Waldorf

Inläggav David H » 18 maj 2021 00:36

Skogsälvan skrev:
Men hur som helst, en annan uppgift vi fick var att agera kunnig expertis om Waldorf-pedagogiken skulle vara lämplig i ett land som inte ville ha någon religion i sin undervisning. Nedanstående är mitt svar, men jag vet faktiskt inte om jag gjorde rätt slutsats. Gjorde jag det? Jag blev ju inte underkänd och frågade av nyfikenhet läraren sedan vad han hade svarat, men han sa att han visste ärligt talat inte  :shock:  Har någon här gått i en sådan skola eller är lite bekant med området?


Jag läste ditt svar på uppgiften, och jag tycker att det var en intressant slutsats. En avgörande aspekt är ju hur man väljer att tolka religionsbegreppet, där du tillämpar en ganska vid tolkning, och enligt detta kan jag tycka din slutsats blir rimlig. Du skriver här om religion utan att t ex nämna något om gudar, vilket jag tror annars för många är den första associationen när de tänker på religion, men jag sympatiserar med din vidare uppfattning av religionsbegreppet. En intressant aspekt blir också att jag tycker att du beskriver religion på ett mer positivt sätt, vilket borde sticka lite i ögonen på skolministern i ett land där religion ej anses lämpligt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Waldorf

Inläggav Anne » 18 maj 2021 16:11

Tack för din respons, rekoj! Jag välkomnar gärna även en diskussion om vad som utmärker religiösa företeelser, gärna i samband med Waldorf.

Jag tyckte att en kvinna som tidigare varit elev på skolan uttryckte det bra i andra avsnittet (jag kommer inte ihåg exakt, men ungefär) - "Vi fick aldrig någon egentlig information om antroposofin, men den utövades dagligen".

Det är obehagligt, men det finns antroposofer som menar att vissa människor är underlägsna och ser ner på dem, genom personlighet eller handikapp - vilket i sin tur legitimerar att lärararen ger sitt tystna, eller t o m sitt uttalande godkännande, att elever kränks och mobbas. Visst håller jag med dig om att det är förskräckligt att pojken som anmälde missförhållandena blev bemött så av lärare och elever. En lärarinna uttryckte iaf ånger och medgav att hon inte visste bättre. Vad som var nytt för mig var att det framfördes Steiner-citat om att lika skulle bemötas med lika. Som jag tolkar det borde då en blyg försiktig elev bemötas mjukt, vilket skulle vara begripligt. Men som jag förstår det gick det åtminstone inte till så på omtalad skola. Sedan är det ju förvånande att det sattes sådan vikt vid vilket färgfält i ett barns teckning som det arbetades mest med skulle visa på barnets personlighet. Och alla småttingar var rädda för att betraktas som flegmatiska (tydligen sämst av allt).

Jag skrev så dåligt när jag studerade det här :oops: (men jag har blivit bättre på att uttrycka mig tack vare detta forum :)). När jag skrev den här lilla skoluppgiften hade jag inte tillgång till internet direkt, så jag baserade det enbart på mina egna funderingar och skolmaterialet. Det här tyckte jag var en intressant kommentar (lång text): https://www.vof.se/folkvett/ar-2001/nr- ... kofascism/

Det enda jag kan protestera lite om är att Steiner, liksom vi alla, inte skulle vara barn av sin tid. Detta konstaterande gör det hela något mer begripligt.

Ser fram emot det tredje tv-avsnittet på torsdag!

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Waldorf

Inläggav David H » 19 maj 2021 11:56

lynx skrev:Vad som var nytt för mig var att det framfördes Steiner-citat om att lika skulle bemötas med lika. Som jag tolkar det borde då en blyg försiktig elev bemötas mjukt, vilket skulle vara begripligt. Men som jag förstår det gick det åtminstone inte till så på omtalad skola. Sedan är det ju förvånande att det sattes sådan vikt vid vilket färgfält i ett barns teckning som det arbetades mest med skulle visa på barnets personlighet. Och alla småttingar var rädda för att betraktas som flegmatiska (tydligen sämst av allt).


Detta om personlighetstypning var lite intressant tyckte jag, jag håller ju just nu på lyssna till Jungs Psychological Types som handlar om detta. På den här skolan tillämpade de humoralpatologin som går ut på att beskriva personlighet baserat på mängd av kroppsvätska. Sangvinikern har ett överskott av blod, kolerikern har ett överskott av gul gulla, melankolikern har ett överskott av svart galla och flegmatikern har ett överskott av slem - och teorin går alltså ut på att personligheten påverkas efter vilken typ av kroppsvätska man har överskott av. Rent teoretiskt borde det då inte innebära att det ena är bättre eller sämre än det andra, eftersom alla kroppsvätskor ju fyller en funktion, och det eftersträvansvärda är att finna en god balans.
I Jungs Psychological Types nämns dock denna temperamentsuppdelning bara i förbifarten, med påpekandet om att den fysiologiska teorin för detta längesen har övergivits...men tydligen så har det alltså tillämpas med fullt allvar på Waldorf, åtminstone vad som gäller själva personlighetstypningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Humoralpatologi
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Waldorf

Inläggav David H » 21 maj 2021 15:05

Nu har jag sett sista avsnittet, och det tycker jag också var det bästa avsnittet. Det enda jag fortsatt saknade var väl detta med reflexion, självkritik...inte från Waldorf-lärarnas sida, för de pressades ju verkligen till att vara självkritiska, med många utmanande frågor. Utan mer då reflexion från intervjuarens sida, från produktionens sida, från det etablerade samhällets sida. Men nu valde de att göra dokumentären på detta sättet, och det får väl respekteras tänker jag. Serien fick ju i alla fall helt klart en intressant vändning i sista avsnittet...ger jag första avsnittet betyg 3/5, kan andra avsnittet få 2/5 och tredje avsnittet 4/5!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster