Waldorf
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Waldorf
Den första frågan jag fick när jag började plugga religionsvetenskap var "Vad är religionsvetenskap?" Ja, det tål att tänkas på... Javisst, tänk på kombinationen religion och vetenskap! Jag svarade något i stil med att det hoppas jag att jag kommer förstå under en termin eller två. Tydligen var det ok svar eftersom jag fick vg.
Men hur som helst, en annan uppgift vi fick var att agera kunnig expertis om Waldorf-pedagogiken skulle vara lämplig i ett land som inte ville ha någon religion i sin undervisning. Nedanstående är mitt svar, men jag vet faktiskt inte om jag gjorde rätt slutsats. Gjorde jag det? Jag blev ju inte underkänd och frågade av nyfikenhet läraren sedan vad han hade svarat, men han sa att han visste ärligt talat inte :shock: Har någon här gått i en sådan skola eller är lite bekant med området?
---
Skolministern i X- land tillhanda
På Eder begäran har jag granskat antroposofin närmare, samt dess relation till waldorfpedagogiken; i avseende om denna kan betraktas som en religiös företeelse, eller ej.
Historik antroposofi
Rudolf Steiner (1861-1925), grundaren av antroposofin, var aktiv inom det Teosofiska Samfundet, men då Steiner menade att Jesus spelade en specifik roll för mänskligheten övergav han teosofin och startade det Antroposofiska Sällskapet. Den forskning som Steiner bedrev ansåg han vara jämförbar med naturvetenskaplig forskning.
Inom den antroposofiska livsåskådningen består människan av kropp, själ och ande, samt besitter förmågan till tanke, känsla och vilja. Det är väsentligt att balans föreligger mellan dessa funktioner. Inom antroposofin finns en medicinsk ådra som härrör det andliga planet, även vid direkt fysiska symtom. Det finns även läkepedagogik och läkeeurytmi. En balans mellan anden och materian är målet. Steiner har uttalat sig både om hur världen skapades och saker som kommer att ske i framtiden. Karma, reinkarnation och chakran är teman med lång tradition inom österländsk religion, som antroposofin har tagit fasta på.
Waldorfpedagogiken
Rudolf Steiner grundade den första Waldorf-skolan 1919. Denna skolreform har ökat kraftigt. 1998 fanns det kring 800 Waldorf-skolor spridda i hela världen. Det är en 12-årig skolutbildning utan linjeval. Klassen hålls samman hela skoltiden och har under de 7-8 första åren en och samma lärare. Waldorf-skolor har ingen rektor utan ett nära samarbete mellan lärare, elever, föräldrar och kollegor utgör skolans bas.
Undervisningen kan skilja sig åt beroende på särarten i olika klasser, som anpassas efter eleverna. Det finns dock en gemensam läroplan, och undervisningen sker huvudsakligen genom lärarens muntliga framställningar, även om bredvidläsningsböcker förekommer.
Den vanliga grundskolan är huvudsakligen yrkesinriktad, medan waldorfpedagogiken inriktar sig på personligheten. Därigenom kommer mottot – tanke, känsla och vilja – från handen, genom hjärtat till huvudet. Undervisningen är således förlagd på ett sådant sätt att detta ska ske på smidigast sätt. Morgonundervisningen inleds med tanke, då läraren berättar saker, läser sagor eller liknande som är anpassat till elevernas ålder. Därefter följer känsla vilket kan utföras genom exempelvis målning. Dagen avslutas med vilja som kan manifesteras i hantverk eller gymnastik. Konsten får stort utrymme inom denna skolform. Färger, former och symboler är viktiga redskap för utvecklingen. En speciell dans, eurytmi, är karaktäristisk inom Waldorf-skolorna. Genom denna form av dans visualiseras ord.
Skolmaten är ofta helt vegetarisk, i möjligaste mån av KRAV-odlade och biodynamiskt odlade grönsaker.
Waldorfskolefederationen fastslår: ”Det mänskliga livet har en religiös dimension. En sådan grundstämning går genom alla tillämpliga ämnen. Föräldrar och elever kan välja religionsundervisning efter egen bekännelse, för övriga ges konfessionsfri undervisning på kristen grund.”
Kritik har ställts mot Waldorf-skolorna där föräldrar och elever hävdar att de har blivit duperade och att undervisningen rakt igenom går i linje med Steiners andliga tankar och att det i själva verket är religion som utgör naven i hela denna undervisning. Exempelvis hävdar kritiker att ämnet Språk i själva verket är utdrag ur Steiners bok Böner för barn vilken kan användas 3-5 gånger per dag.
Sammanfattning
De flesta Waldorf-lärare är antroposofiskt engagerade, medan vissa enbart praktiserar pedagogiken. Undervisningen skiljer sig åt mellan olika skolor och läraren i klassen har väldigt stort inflytande i avseende att denne helt ensam står för undervisningen som denne kan styra upp efter eget bedömande. Ur ett psykologiskt perspektiv är Waldorf-skolans pedagogik (tanke, känsla och vilja) ett effektivt inlärningsgrepp, eller en effektiv manipulationsmetod om man så vill. Det är omöjligt att uttala sig generellt om, då det material eleverna får bearbeta skiljer sig från klass till klass.
Slutsats
Steiners antroposofi bör betraktas som religiös och dennes tankegångar ligger till grund för Waldorf-pedagogiken. Huruvida detta är en god skolning i humanistisk anda, där eleven ges utrymme att utveckla sin kreativitet och sitt fria tänkande, eller att det är en indoktrinernade modell där elever formas i enlighet med de antroposofiska tankegångarna beror helt och hållet på hur denna modell används. Ponera att jag läser sagan om Snövit. Jag betonar att man ska akta sig för äpplet. Sedan berättar jag om Edens lustgård där Eva åt frukten (äpplet) från kunskapens träd. Svårare än så är det inte att integrera en kristen världsbild i den unga elevens medvetande vilken befästs ändå hårdare genom det personliga uttrycket (viljan). Då jag inte har insyn i lärarnas material och tillvägagångssätt kan jag inte avgöra ifall Waldorf-pedagogiken skall bedömas som religiös. Jag kan dock konstatera att religiösa element framförs i undervisningssammanhanget, även om det är möjligt att de sker på genuint konfessionsfria grunder.
Därmed avråder jag Eder att tillåta Waldorf-skolor i X-land.
I tjänst,
NN
Men hur som helst, en annan uppgift vi fick var att agera kunnig expertis om Waldorf-pedagogiken skulle vara lämplig i ett land som inte ville ha någon religion i sin undervisning. Nedanstående är mitt svar, men jag vet faktiskt inte om jag gjorde rätt slutsats. Gjorde jag det? Jag blev ju inte underkänd och frågade av nyfikenhet läraren sedan vad han hade svarat, men han sa att han visste ärligt talat inte :shock: Har någon här gått i en sådan skola eller är lite bekant med området?
---
Skolministern i X- land tillhanda
På Eder begäran har jag granskat antroposofin närmare, samt dess relation till waldorfpedagogiken; i avseende om denna kan betraktas som en religiös företeelse, eller ej.
Historik antroposofi
Rudolf Steiner (1861-1925), grundaren av antroposofin, var aktiv inom det Teosofiska Samfundet, men då Steiner menade att Jesus spelade en specifik roll för mänskligheten övergav han teosofin och startade det Antroposofiska Sällskapet. Den forskning som Steiner bedrev ansåg han vara jämförbar med naturvetenskaplig forskning.
Inom den antroposofiska livsåskådningen består människan av kropp, själ och ande, samt besitter förmågan till tanke, känsla och vilja. Det är väsentligt att balans föreligger mellan dessa funktioner. Inom antroposofin finns en medicinsk ådra som härrör det andliga planet, även vid direkt fysiska symtom. Det finns även läkepedagogik och läkeeurytmi. En balans mellan anden och materian är målet. Steiner har uttalat sig både om hur världen skapades och saker som kommer att ske i framtiden. Karma, reinkarnation och chakran är teman med lång tradition inom österländsk religion, som antroposofin har tagit fasta på.
Waldorfpedagogiken
Rudolf Steiner grundade den första Waldorf-skolan 1919. Denna skolreform har ökat kraftigt. 1998 fanns det kring 800 Waldorf-skolor spridda i hela världen. Det är en 12-årig skolutbildning utan linjeval. Klassen hålls samman hela skoltiden och har under de 7-8 första åren en och samma lärare. Waldorf-skolor har ingen rektor utan ett nära samarbete mellan lärare, elever, föräldrar och kollegor utgör skolans bas.
Undervisningen kan skilja sig åt beroende på särarten i olika klasser, som anpassas efter eleverna. Det finns dock en gemensam läroplan, och undervisningen sker huvudsakligen genom lärarens muntliga framställningar, även om bredvidläsningsböcker förekommer.
Den vanliga grundskolan är huvudsakligen yrkesinriktad, medan waldorfpedagogiken inriktar sig på personligheten. Därigenom kommer mottot – tanke, känsla och vilja – från handen, genom hjärtat till huvudet. Undervisningen är således förlagd på ett sådant sätt att detta ska ske på smidigast sätt. Morgonundervisningen inleds med tanke, då läraren berättar saker, läser sagor eller liknande som är anpassat till elevernas ålder. Därefter följer känsla vilket kan utföras genom exempelvis målning. Dagen avslutas med vilja som kan manifesteras i hantverk eller gymnastik. Konsten får stort utrymme inom denna skolform. Färger, former och symboler är viktiga redskap för utvecklingen. En speciell dans, eurytmi, är karaktäristisk inom Waldorf-skolorna. Genom denna form av dans visualiseras ord.
Skolmaten är ofta helt vegetarisk, i möjligaste mån av KRAV-odlade och biodynamiskt odlade grönsaker.
Waldorfskolefederationen fastslår: ”Det mänskliga livet har en religiös dimension. En sådan grundstämning går genom alla tillämpliga ämnen. Föräldrar och elever kan välja religionsundervisning efter egen bekännelse, för övriga ges konfessionsfri undervisning på kristen grund.”
Kritik har ställts mot Waldorf-skolorna där föräldrar och elever hävdar att de har blivit duperade och att undervisningen rakt igenom går i linje med Steiners andliga tankar och att det i själva verket är religion som utgör naven i hela denna undervisning. Exempelvis hävdar kritiker att ämnet Språk i själva verket är utdrag ur Steiners bok Böner för barn vilken kan användas 3-5 gånger per dag.
Sammanfattning
De flesta Waldorf-lärare är antroposofiskt engagerade, medan vissa enbart praktiserar pedagogiken. Undervisningen skiljer sig åt mellan olika skolor och läraren i klassen har väldigt stort inflytande i avseende att denne helt ensam står för undervisningen som denne kan styra upp efter eget bedömande. Ur ett psykologiskt perspektiv är Waldorf-skolans pedagogik (tanke, känsla och vilja) ett effektivt inlärningsgrepp, eller en effektiv manipulationsmetod om man så vill. Det är omöjligt att uttala sig generellt om, då det material eleverna får bearbeta skiljer sig från klass till klass.
Slutsats
Steiners antroposofi bör betraktas som religiös och dennes tankegångar ligger till grund för Waldorf-pedagogiken. Huruvida detta är en god skolning i humanistisk anda, där eleven ges utrymme att utveckla sin kreativitet och sitt fria tänkande, eller att det är en indoktrinernade modell där elever formas i enlighet med de antroposofiska tankegångarna beror helt och hållet på hur denna modell används. Ponera att jag läser sagan om Snövit. Jag betonar att man ska akta sig för äpplet. Sedan berättar jag om Edens lustgård där Eva åt frukten (äpplet) från kunskapens träd. Svårare än så är det inte att integrera en kristen världsbild i den unga elevens medvetande vilken befästs ändå hårdare genom det personliga uttrycket (viljan). Då jag inte har insyn i lärarnas material och tillvägagångssätt kan jag inte avgöra ifall Waldorf-pedagogiken skall bedömas som religiös. Jag kan dock konstatera att religiösa element framförs i undervisningssammanhanget, även om det är möjligt att de sker på genuint konfessionsfria grunder.
Därmed avråder jag Eder att tillåta Waldorf-skolor i X-land.
I tjänst,
NN
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Kul uppgift!
Bra fråga och jag har inte så bra koll på antroposofin att jag vågar svara. Men själv skulle jag vilja hålla isär andlighet och religion. Tror som du att mycket hänger på läraren som i väldigt många fall kan omvandla öppna och ödmjuka andliga förhållningssätt till religiösa dogmer som barnen indoktrineras i.
Bra fråga och jag har inte så bra koll på antroposofin att jag vågar svara. Men själv skulle jag vilja hålla isär andlighet och religion. Tror som du att mycket hänger på läraren som i väldigt många fall kan omvandla öppna och ödmjuka andliga förhållningssätt till religiösa dogmer som barnen indoktrineras i.
Re: Waldorf
Skogsälvan skrev:
Men hur som helst, en annan uppgift vi fick var att agera kunnig expertis om Waldorf-pedagogiken skulle vara lämplig i ett land som inte ville ha någon religion i sin undervisning. Nedanstående är mitt svar, men jag vet faktiskt inte om jag gjorde rätt slutsats. Gjorde jag det? Jag blev ju inte underkänd och frågade av nyfikenhet läraren sedan vad han hade svarat, men han sa att han visste ärligt talat inte :shock: Har någon här gått i en sådan skola eller är lite bekant med området?
NN
Jag har en nära vän som gått i Waldorfskola ute i Bromma utanför Sthlm under hela sin uppväxt. Jag har därför vissa, förvisso subjektiva, kunskaper om detta.
Waldorfskolor är enligt min vän i högsta grad indoktrinerade, och uppmuntrar ett ickevetenskapligt tänkande hos barnen som utsätts för steinders skadliga flummiga ideer och inga andra.
Waldorfskolorna är dessutom falska vad gäller sin agenda. Utåt sett mot oss som inte är en del av antroposofin och mot media och politiker (utom de politiker som själva är antroposofer och utför deras ärenden så som Andreas Carlgren, den homosexuella ministern vars fru driver en förening till stöd för andra kvinnor som precis som henne har bedragits av sina homosexuella män) så försöker man tona ned de religiösa inslagen och i hemlighet stödja antroposofin. Men inåt, främst mot barnen och de medlemmar som anses vara pålitliga visas den rätta bilden upp, och att dras material och tillvägagångssätt är religiöst råder det ingen tvekan om för de med kunskaper.
Skogsälvan, ett namn som antroposofer skulle ha uppskattat tror jag...
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
normalt brukar man klassa allting som inte är möjligt att empiriskt observera som tro eller fantasi eller hypoteser
detta eftersom man inte anser fantasi vara något verkligt
det som är möjligt att erfara genom sina 5 sinnen anser man däremot som verkligt
den inre världen, anses inte heller som något verkligt
och man försöker relationelisera känslorna i sveriges skolor
göra dem rationella, så att ens kropp kan lättare styras mot utvalda mål likt en robot
problemet med detta är att känslora dör, istället för att integrera känslorna med förnuftet
sönderdelar man känslorna, vilket gör människan känslolös, och detta beror på att någon makthavare valt att styra andra i en riktning som passar denne
att befria sin personlighet innebär att integrera sina känslor med sitt förnuft,
vilket är möjligt genom att antingen dominera andra, förtrycka dem så att ens
känslor får mer uttrymme en andras, eller genom att anta ett kärleksperspektiv
det vill säga själens sanning, och bli en ande-själs människa
det vill säga genom att bli mer och mer kärleksfull
detta eftersom man inte anser fantasi vara något verkligt
det som är möjligt att erfara genom sina 5 sinnen anser man däremot som verkligt
den inre världen, anses inte heller som något verkligt
och man försöker relationelisera känslorna i sveriges skolor
göra dem rationella, så att ens kropp kan lättare styras mot utvalda mål likt en robot
problemet med detta är att känslora dör, istället för att integrera känslorna med förnuftet
sönderdelar man känslorna, vilket gör människan känslolös, och detta beror på att någon makthavare valt att styra andra i en riktning som passar denne
att befria sin personlighet innebär att integrera sina känslor med sitt förnuft,
vilket är möjligt genom att antingen dominera andra, förtrycka dem så att ens
känslor får mer uttrymme en andras, eller genom att anta ett kärleksperspektiv
det vill säga själens sanning, och bli en ande-själs människa
det vill säga genom att bli mer och mer kärleksfull
Re: Waldorf
Raych skrev: Jag har en nära vän som gått i Waldorfskola ute i Bromma utanför Sthlm under hela sin uppväxt. Jag har därför vissa, förvisso subjektiva, kunskaper om detta.
Waldorfskolor är enligt min vän i högsta grad indoktrinerade, och uppmuntrar ett ickevetenskapligt tänkande hos barnen som utsätts för steinders skadliga flummiga ideer och inga andra.
Waldorfskolorna är dessutom falska vad gäller sin agenda. Utåt sett mot oss som inte är en del av antroposofin och mot media och politiker (utom de politiker som själva är antroposofer och utför deras ärenden så som Andreas Carlgren, den homosexuella ministern vars fru driver en förening till stöd för andra kvinnor som precis som henne har bedragits av sina homosexuella män) så försöker man tona ned de religiösa inslagen och i hemlighet stödja antroposofin. Men inåt, främst mot barnen och de medlemmar som anses vara pålitliga visas den rätta bilden upp, och att dras material och tillvägagångssätt är religiöst råder det ingen tvekan om för de med kunskaper.
Skogsälvan, ett namn som antroposofer skulle ha uppskattat tror jag...
Exakt min erfarenhet av Waldorf och antroposofin!
- freddemalte
- Inlägg: 3393
- Blev medlem: 04 mar 2006 20:04
Re: Waldorf
Hej SkogsälvanSkogsälvan skrev:Den första frågan jag fick när jag började plugga religionsvetenskap var "Vad är religionsvetenskap?" Ja, det tål att tänkas på... Javisst, tänk på kombinationen religion och vetenskap! Jag svarade något i stil med att det hoppas jag att jag kommer förstå under en termin eller två. Tydligen var det ok svar eftersom jag fick vg.
Men hur som helst, en annan uppgift vi fick var att agera kunnig expertis om Waldorf-pedagogiken skulle vara lämplig i ett land som inte ville ha någon religion i sin undervisning. Nedanstående är mitt svar, men jag vet faktiskt inte om jag gjorde rätt slutsats. Gjorde jag det? Jag blev ju inte underkänd och frågade av nyfikenhet läraren sedan vad han hade svarat, men han sa att han visste ärligt talat inte :shock: Har någon här gått i en sådan skola eller är lite bekant med området?
---
Skolministern i X- land tillhanda
På Eder begäran har jag granskat antroposofin närmare, samt dess relation till waldorfpedagogiken; i avseende om denna kan betraktas som en religiös företeelse, eller ej.
Historik antroposofi
Rudolf Steiner (1861-1925), grundaren av antroposofin, var aktiv inom det Teosofiska Samfundet, men då Steiner menade att Jesus spelade en specifik roll för mänskligheten övergav han teosofin och startade det Antroposofiska Sällskapet. Den forskning som Steiner bedrev ansåg han vara jämförbar med naturvetenskaplig forskning.
Inom den antroposofiska livsåskådningen består människan av kropp, själ och ande, samt besitter förmågan till tanke, känsla och vilja. Det är väsentligt att balans föreligger mellan dessa funktioner. Inom antroposofin finns en medicinsk ådra som härrör det andliga planet, även vid direkt fysiska symtom. Det finns även läkepedagogik och läkeeurytmi. En balans mellan anden och materian är målet. Steiner har uttalat sig både om hur världen skapades och saker som kommer att ske i framtiden. Karma, reinkarnation och chakran är teman med lång tradition inom österländsk religion, som antroposofin har tagit fasta på.
Waldorfpedagogiken
Rudolf Steiner grundade den första Waldorf-skolan 1919. Denna skolreform har ökat kraftigt. 1998 fanns det kring 800 Waldorf-skolor spridda i hela världen. Det är en 12-årig skolutbildning utan linjeval. Klassen hålls samman hela skoltiden och har under de 7-8 första åren en och samma lärare. Waldorf-skolor har ingen rektor utan ett nära samarbete mellan lärare, elever, föräldrar och kollegor utgör skolans bas.
Undervisningen kan skilja sig åt beroende på särarten i olika klasser, som anpassas efter eleverna. Det finns dock en gemensam läroplan, och undervisningen sker huvudsakligen genom lärarens muntliga framställningar, även om bredvidläsningsböcker förekommer.
Den vanliga grundskolan är huvudsakligen yrkesinriktad, medan waldorfpedagogiken inriktar sig på personligheten. Därigenom kommer mottot – tanke, känsla och vilja – från handen, genom hjärtat till huvudet. Undervisningen är således förlagd på ett sådant sätt att detta ska ske på smidigast sätt. Morgonundervisningen inleds med tanke, då läraren berättar saker, läser sagor eller liknande som är anpassat till elevernas ålder. Därefter följer känsla vilket kan utföras genom exempelvis målning. Dagen avslutas med vilja som kan manifesteras i hantverk eller gymnastik. Konsten får stort utrymme inom denna skolform. Färger, former och symboler är viktiga redskap för utvecklingen. En speciell dans, eurytmi, är karaktäristisk inom Waldorf-skolorna. Genom denna form av dans visualiseras ord.
Skolmaten är ofta helt vegetarisk, i möjligaste mån av KRAV-odlade och biodynamiskt odlade grönsaker.
Waldorfskolefederationen fastslår: ”Det mänskliga livet har en religiös dimension. En sådan grundstämning går genom alla tillämpliga ämnen. Föräldrar och elever kan välja religionsundervisning efter egen bekännelse, för övriga ges konfessionsfri undervisning på kristen grund.”
Kritik har ställts mot Waldorf-skolorna där föräldrar och elever hävdar att de har blivit duperade och att undervisningen rakt igenom går i linje med Steiners andliga tankar och att det i själva verket är religion som utgör naven i hela denna undervisning. Exempelvis hävdar kritiker att ämnet Språk i själva verket är utdrag ur Steiners bok Böner för barn vilken kan användas 3-5 gånger per dag.
Sammanfattning
De flesta Waldorf-lärare är antroposofiskt engagerade, medan vissa enbart praktiserar pedagogiken. Undervisningen skiljer sig åt mellan olika skolor och läraren i klassen har väldigt stort inflytande i avseende att denne helt ensam står för undervisningen som denne kan styra upp efter eget bedömande. Ur ett psykologiskt perspektiv är Waldorf-skolans pedagogik (tanke, känsla och vilja) ett effektivt inlärningsgrepp, eller en effektiv manipulationsmetod om man så vill. Det är omöjligt att uttala sig generellt om, då det material eleverna får bearbeta skiljer sig från klass till klass.
Slutsats
Steiners antroposofi bör betraktas som religiös och dennes tankegångar ligger till grund för Waldorf-pedagogiken. Huruvida detta är en god skolning i humanistisk anda, där eleven ges utrymme att utveckla sin kreativitet och sitt fria tänkande, eller att det är en indoktrinernade modell där elever formas i enlighet med de antroposofiska tankegångarna beror helt och hållet på hur denna modell används. Ponera att jag läser sagan om Snövit. Jag betonar att man ska akta sig för äpplet. Sedan berättar jag om Edens lustgård där Eva åt frukten (äpplet) från kunskapens träd. Svårare än så är det inte att integrera en kristen världsbild i den unga elevens medvetande vilken befästs ändå hårdare genom det personliga uttrycket (viljan). Då jag inte har insyn i lärarnas material och tillvägagångssätt kan jag inte avgöra ifall Waldorf-pedagogiken skall bedömas som religiös. Jag kan dock konstatera att religiösa element framförs i undervisningssammanhanget, även om det är möjligt att de sker på genuint konfessionsfria grunder.
Därmed avråder jag Eder att tillåta Waldorf-skolor i X-land.
I tjänst,
NN
I denna tråd kan du se mina kommentarer gällande detta ämne!
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... &start=480
Det är jag som är freddemalte även där
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Förbjud även marknadshjärntvätten av skolelver.
Vår nuvarande skola är inte bättre än religösa skolor.
Waldorf kan inte kritiseras om vi med dubbelmoral tillåter någon annan form av tro få ta sig i uttryck i våra skolor.
att ta bort hierarkisk ledning är bra. Föräldrar ska vara del av skolans politik.
Att ta hänsyn till själsiga frågor ska finnas med i en utbildning. Att propagera för en tro är fel.
Jag hade inte tillåtit mina barn att gå en sådan skola, Jag är nöjd över resultatet där mina barn gått i en mångkullturell miljö och statlig skola. Dom har fått sociala kunnsker på köpet. Statens skola lider brist på kvalite och borde förbättras.
Vår nuvarande skola är inte bättre än religösa skolor.
Waldorf kan inte kritiseras om vi med dubbelmoral tillåter någon annan form av tro få ta sig i uttryck i våra skolor.
att ta bort hierarkisk ledning är bra. Föräldrar ska vara del av skolans politik.
Att ta hänsyn till själsiga frågor ska finnas med i en utbildning. Att propagera för en tro är fel.
Jag hade inte tillåtit mina barn att gå en sådan skola, Jag är nöjd över resultatet där mina barn gått i en mångkullturell miljö och statlig skola. Dom har fått sociala kunnsker på köpet. Statens skola lider brist på kvalite och borde förbättras.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Viola: Har du själv gått i en sådan skola?
Fredde: Tusen tack för länken! Ska definitivt med intresse läsa igenom den när det slutar vara så knäckande varmt, solen steker *puuuuh*.
Marko: Det finns ju religiösa kopplingar även till den vanliga skolan. Söndagar är lediga t ex, vilket var Herrens vilodag, påsklovet relateras till jesus korsfästelse och återuppståndelse osv. Jag tycker att det är rätt knepigt då en stor del av vår kultur och allmängiltig etik bygger på kristna värderingar.
Fredde: Tusen tack för länken! Ska definitivt med intresse läsa igenom den när det slutar vara så knäckande varmt, solen steker *puuuuh*.
Marko: Det finns ju religiösa kopplingar även till den vanliga skolan. Söndagar är lediga t ex, vilket var Herrens vilodag, påsklovet relateras till jesus korsfästelse och återuppståndelse osv. Jag tycker att det är rätt knepigt då en stor del av vår kultur och allmängiltig etik bygger på kristna värderingar.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)
Marko: Det finns ju religiösa kopplingar även till den vanliga skolan. Söndagar är lediga t ex, vilket var Herrens vilodag, påsklovet relateras till jesus korsfästelse och återuppståndelse osv. Jag tycker att det är rätt knepigt då en stor del av vår kultur och allmängiltig etik bygger på kristna värderingar.
Kulturen vi lever i är betydligt äldre än kristendomen. Vi har även hednisska inslag i vår kultur.
Skolan lär ut saker som kan beläggas. Att prata om gud är inte fel, men att predika i skolor att gud är den enda sanna och att evigt liv får du endast av jesus. Sånt är fel. Men detta ska även gälla andra områden som ekonomi och hur man beter sig moraliska beteenden, sexualiteter och ideologier. Idag tvingar vi barnen att bli hjärntvättade för att passa en marknad och att marknaden är målet för deras existen.. det finns trådar om detta. jag tycker det är ännu mer skrämmande än att prata om andighet eller ha andlighet på schema. då andlighet berör alla parter utom vissa få ateister som är extremist ateistiska.
Om enn skola ska hjärntvätta mina barn med att forma deras beteenden och belöna de som mot förmodan passar bäst mot en marknad. Ja då hade jag plockat ut mitt barn från den skolan med. Andlighet är bra att disjutera som ämne relativt sett.
jag tycker vi sanerar ut detta först.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Skogsälvan skrev:Jo, visst finns det hedniska inslag, men personligen så uppfattar jag det så att kristendomen bygger på äldre religiösa fundament. Det menar jag inte bara gäller kristendomen, utan samtliga nuvarade religioner.
Detta kan vara ett bra ämne att ta upp inom religions kunskapen : )
Är det fel att ha en kultur som har religösa inslag eller är det fel ?
Jag tycker det är rätt, religionen har format oss och det är en del av vardagen.
nya kulturer tar över, Affärer är öppna på söndagar och julaftnar.
omvänt kanske man kan tycka att affärer och marknaden inte ska få styra vår kultur och forma oss.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster