Hur känner du dej?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anne » 14 mar 2019 20:19

Jag känner mig nervös för att åka till Indien 8-[ Jag vet ju hur hjärtskärande det är för mig att se tiggare t ex. För något år sedan satt jag på tåget i Stockholm och började gråta. Jag har aldrig flugit själv heller. Jag vet inte hur man gör.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 15 mar 2019 22:32

lynx skrev:Jag känner mig nervös för att åka till Indien 8-[ Jag vet ju hur hjärtskärande det är för mig att se tiggare t ex. För något år sedan satt jag på tåget i Stockholm och började gråta. Jag har aldrig flugit själv heller. Jag vet inte hur man gör.


Just do it.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anne » 16 mar 2019 01:51

Ja, du är ju lärare. Visa mig din pedagogiska, ytterst pedagogiska förklaring. De säger väl kastrup på tåget. Där ska jag gå av. Vart går jag sedan då? I vilken tripptrapptrudelutt ska jag gå? Vad ska jag göra var och hur och när? Jag är fullkomligt medveten om att det är "dumma" frågor, men liksom, jag har bara hängt med tidigare. Allt nytt är främmande, och jag ger blanka sjutton i om det skrattas åt mig nu. I sinom tid stöter vi alla på lite oväntade saker.

Så Magister Algotezza - hur gör jag?

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur känner du dej?

Inläggav xion » 16 mar 2019 07:11

--

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anders » 16 mar 2019 13:31

Algotezza skrev:
lynx skrev:Jag känner mig nervös för att åka till Indien 8-[ Jag vet ju hur hjärtskärande det är för mig att se tiggare t ex. För något år sedan satt jag på tåget i Stockholm och började gråta. Jag har aldrig flugit själv heller. Jag vet inte hur man gör.


Just do it.

Eller inte. Skulle aldrig åka till Indien. Tror inte vi infödda svenskar passar där. Alla är ju människor och så, men vi färgas av vår uppväxt och människorna runtikting oss. I och för sig var människorna i thailand störtsköna. Men jag tål kyla och skall inte vara i ett land där man ser kobror då man är ute och cyklar och det bara är behagligt i de luftkonditionerade varuhusen. Möjlifen en nra bit upp i himalaya, dit kobrorna inte söker sig.

Jag vet att du skall iväg och att det här kan se knäppt ut då. Men jag vill ändå ge min syn. Kanske blir som en het potatis på tand. Kanske du kommer gilla det helmycket, great i så fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 16 mar 2019 14:04

lynx skrev:Ja, du är ju lärare. Visa mig din pedagogiska, ytterst pedagogiska förklaring. De säger väl kastrup på tåget. Där ska jag gå av. Vart går jag sedan då? I vilken tripptrapptrudelutt ska jag gå? Vad ska jag göra var och hur och när? Jag är fullkomligt medveten om att det är "dumma" frågor, men liksom, jag har bara hängt med tidigare. Allt nytt är främmande, och jag ger blanka sjutton i om det skrattas åt mig nu. I sinom tid stöter vi alla på lite oväntade saker.

Så Magister Algotezza - hur gör jag?


Det finns särskild personal på stationer och flygplatser vars uppgift är att hjälpa. Fråga någon av dem. Ofta kan man mer än man tror bara man ger sig chansen eller därför att man måste.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anne » 16 mar 2019 14:43

Men gör det det, Algot? Så betryggande!

Anders, jag kanske vill se om det verkligen knallar runt kor på gatorna och så där. Jag tänkte besöka Taj Mahal och ett tempel. Jag skulle bo på ett finare hotell i utkanten av Dehli. Det är varmt. Men inte alls långt borta finns snöklädda toppar. Självklart kommer det bli underligt för mig. Har försökt förbereda mig något genom att titta på David Batras besök i Indien på svt play.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 16 mar 2019 15:56

lynx skrev:Men gör det det, Algot? Så betryggande!

Anders, jag kanske vill se om det verkligen knallar runt kor på gatorna och så där. Jag tänkte besöka Taj Mahal och ett tempel. Jag skulle bo på ett finare hotell i utkanten av Dehli. Det är varmt. Men inte alls långt borta finns snöklädda toppar. Självklart kommer det bli underligt för mig. Har försökt förbereda mig något genom att titta på David Batras besök i Indien på svt play.


Ja när jag sett mig om i världen har det funnits hjälpare. Men för det mesta hakar jag bara på frugan...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anders » 16 mar 2019 16:04

Algotezza skrev:
lynx skrev:Men gör det det, Algot? Så betryggande!

Anders, jag kanske vill se om det verkligen knallar runt kor på gatorna och så där. Jag tänkte besöka Taj Mahal och ett tempel. Jag skulle bo på ett finare hotell i utkanten av Dehli. Det är varmt. Men inte alls långt borta finns snöklädda toppar. Självklart kommer det bli underligt för mig. Har försökt förbereda mig något genom att titta på David Batras besök i Indien på svt play.


Ja när jag sett mig om i världen har det funnits hjälpare. Men för det mesta hakar jag bara på frugan...

Det gör inte jag med min. Då hon skall in och härja mellan vändkretsarna får hon åka med ungar eller kompisar. Hon är en sån där Dr Livingstone och tål hetta och zoologin. Och kan hantera tredjevärld. Jag har lovat henne att EN gång till vara mellan vändkretsarna, då på någon slags safari. Men ekonomin får bli bättre först, lite för mycket elände nu.

Men då hon vill åka till london, barcelona och sånt hänger jag på. Storstäder har en lockelse, då de är i civilisationen.

(Jag har nog med elände i egna bakgrunden för att behöva söka det söderöver. Alla länder behöver sitt truliga folkhemsbygge, Syrien, Kongo, Sydsudan, Jemen. Det behövs trulighet. Inga jävla revolutioner, religioner, kapitalister och skit. Utan en rak socialliberalism. Det kommer ta ett jävla tag i vissa länder men det är vägen att gå. Rosling visar att det är på väg. Sen kan alla hålla sig på sin kant och ha det bra utan utsvävningar)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Hur känner du dej?

Inläggav störningsmoment » 23 mar 2019 03:08

Jag känner mig deprimerad över att jag har en låg IQ. Igår gjorde jag mensas IQ test online och fick 119 vilket är en dålig siffra. Idag tog jag testet igen och fick 120. Sen tog jag det igen och fick 122. Sen tog jag illustrerad vetenskaps IQ test där jag fick 119, 124 och sammanlagt 126 tror jag det var. Jag tog sedan några andra där jag scorade runt 112-135. Har läst mycket om IQ nu och kommit fram till att jag ska ta ett WAIS test hos en psykolog för att ta reda på om jag är efterbliven på riktigt eller inte. Jag trodde att min IQ låg på 122-125 och har trott det hela livet. Det känns pinsamt att jag haft så höga tankar om mig själv och jag har nu kommit till kontentan att jag varit ett offer för dunning-krueger effekten. Men jag inser också att jag nog alltid varit efterbliven. T.ex den gången jag fick ett C i filosofi eller t.ex när jag inte kan motstå att äta godis. Att inte kunna motstå en frestelse är ett tecken på dåligt abstraktionstänkande. = låg IQ

I övrigt är det väldigt tungt att finnas till. Att gå till gymmet är svårt. Jag har alldeles för hög fett för min kroppssammansättning och det är svårt att veta hur jag bör hantera detta. Bulk och cut? Jag tog mig i vart fall till gymmet idag och 5 minuter in i mitt styrkelyftande känner jag mig plötsligt dåsig och börjar nysa. Jag har nu halsont, snorar och mår allmänt kasst. Förkylning var det sista jag behövde nu när de blivit helg...

Sen kommer vi till detta med internetshopping. Jag spenderar stora mängder pengar på prylar, kläder och proteinbars som jag inte behöver. Jag börjar mer och mer känna mig ägd av mina saker. Men jag får kortvarig lycka av shoppandet vilket är skönt.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur känner du dej?

Inläggav xion » 23 mar 2019 08:24

--

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anders » 23 mar 2019 08:48

störningsmoment skrev:Jag känner mig deprimerad över att jag har en låg IQ. Igår gjorde jag mensas IQ test online och fick 119 vilket är en dålig siffra. Idag tog jag testet igen och fick 120. Sen tog jag det igen och fick 122. Sen tog jag illustrerad vetenskaps IQ test där jag fick 119, 124 och sammanlagt 126 tror jag det var. Jag tog sedan några andra där jag scorade runt 112-135. Har läst mycket om IQ nu och kommit fram till att jag ska ta ett WAIS test hos en psykolog för att ta reda på om jag är efterbliven på riktigt eller inte. Jag trodde att min IQ låg på 122-125 och har trott det hela livet. Det känns pinsamt att jag haft så höga tankar om mig själv och jag har nu kommit till kontentan att jag varit ett offer för dunning-krueger effekten. Men jag inser också att jag nog alltid varit efterbliven. T.ex den gången jag fick ett C i filosofi eller t.ex när jag inte kan motstå att äta godis. Att inte kunna motstå en frestelse är ett tecken på dåligt abstraktionstänkande. = låg IQ

I övrigt är det väldigt tungt att finnas till. Att gå till gymmet är svårt. Jag har alldeles för hög fett för min kroppssammansättning och det är svårt att veta hur jag bör hantera detta. Bulk och cut? Jag tog mig i vart fall till gymmet idag och 5 minuter in i mitt styrkelyftande känner jag mig plötsligt dåsig och börjar nysa. Jag har nu halsont, snorar och mår allmänt kasst. Förkylning var det sista jag behövde nu när de blivit helg...

Sen kommer vi till detta med internetshopping. Jag spenderar stora mängder pengar på prylar, kläder och proteinbars som jag inte behöver. Jag börjar mer och mer känna mig ägd av mina saker. Men jag får kortvarig lycka av shoppandet vilket är skönt.

Låter som om du kommit till rätt ställe. Vi skall hjälpa dej. Här är mina bidrag.

a. IQ. 119 räcker. Fokusera på Grit(googla om okänt)
B. Gymmet. Uppsök bra PT. Värt pengarna. Googla Athlean X också. Jag har slagit mitt bänkrekord som 56-åring. Använd dina 119 för att hitta rätt träning för dej. Med bra fysik blir du mycket sällan förkyld.
C. Shoppingen. Svårast. Eftersom jag nästan aldrig köper något annat än typ mat. Jag läser, och böcker finns gratis som eböcker. Eller googlar och läser här och på liknande ställen. Behöver väldigt få grejer. Blir du verkligen ägd av sakerna? Är det inte shoppingen i sig som roar, förväntan då kartongen kommer hem? Om det inte är ett ekonomiskt problem, kan det inte vara ok? Kan väl erkänna att paddan äger mig lite, men bara den. Har en polare som då vi var tonåringar köpte elgitarrer, fiskegrejer och bilar så fort han fick pengar. Vi fick kontakt via FB efter många, många år. Han är likadan nu. Köper grejer och berättar glädjestrålande om varför just den här kockkniven skär så bra osv. Han ägs inte av sina grejer., han gillar sina grejer och gillar att köpa dem
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Hur känner du dej?

Inläggav störningsmoment » 24 mar 2019 19:22

Anders skrev:
störningsmoment skrev:Jag känner mig deprimerad över att jag har en låg IQ. Igår gjorde jag mensas IQ test online och fick 119 vilket är en dålig siffra. Idag tog jag testet igen och fick 120. Sen tog jag det igen och fick 122. Sen tog jag illustrerad vetenskaps IQ test där jag fick 119, 124 och sammanlagt 126 tror jag det var. Jag tog sedan några andra där jag scorade runt 112-135. Har läst mycket om IQ nu och kommit fram till att jag ska ta ett WAIS test hos en psykolog för att ta reda på om jag är efterbliven på riktigt eller inte. Jag trodde att min IQ låg på 122-125 och har trott det hela livet. Det känns pinsamt att jag haft så höga tankar om mig själv och jag har nu kommit till kontentan att jag varit ett offer för dunning-krueger effekten. Men jag inser också att jag nog alltid varit efterbliven. T.ex den gången jag fick ett C i filosofi eller t.ex när jag inte kan motstå att äta godis. Att inte kunna motstå en frestelse är ett tecken på dåligt abstraktionstänkande. = låg IQ

I övrigt är det väldigt tungt att finnas till. Att gå till gymmet är svårt. Jag har alldeles för hög fett för min kroppssammansättning och det är svårt att veta hur jag bör hantera detta. Bulk och cut? Jag tog mig i vart fall till gymmet idag och 5 minuter in i mitt styrkelyftande känner jag mig plötsligt dåsig och börjar nysa. Jag har nu halsont, snorar och mår allmänt kasst. Förkylning var det sista jag behövde nu när de blivit helg...

Sen kommer vi till detta med internetshopping. Jag spenderar stora mängder pengar på prylar, kläder och proteinbars som jag inte behöver. Jag börjar mer och mer känna mig ägd av mina saker. Men jag får kortvarig lycka av shoppandet vilket är skönt.

Låter som om du kommit till rätt ställe. Vi skall hjälpa dej. Här är mina bidrag.

a. IQ. 119 räcker. Fokusera på Grit(googla om okänt)
B. Gymmet. Uppsök bra PT. Värt pengarna. Googla Athlean X också. Jag har slagit mitt bänkrekord som 56-åring. Använd dina 119 för att hitta rätt träning för dej. Med bra fysik blir du mycket sällan förkyld.
C. Shoppingen. Svårast. Eftersom jag nästan aldrig köper något annat än typ mat. Jag läser, och böcker finns gratis som eböcker. Eller googlar och läser här och på liknande ställen. Behöver väldigt få grejer. Blir du verkligen ägd av sakerna? Är det inte shoppingen i sig som roar, förväntan då kartongen kommer hem? Om det inte är ett ekonomiskt problem, kan det inte vara ok? Kan väl erkänna att paddan äger mig lite, men bara den. Har en polare som då vi var tonåringar köpte elgitarrer, fiskegrejer och bilar så fort han fick pengar. Vi fick kontakt via FB efter många, många år. Han är likadan nu. Köper grejer och berättar glädjestrålande om varför just den här kockkniven skär så bra osv. Han ägs inte av sina grejer., han gillar sina grejer och gillar att köpa dem

Haha! För mig som har ADD är grit svårt men jag hajar poängen. Kul att du nämner PT. Blev sexuellt trakasserad på min konsultation, polisanmälde men gymmet väljer att inte ge pengarna tillbaka så jag bytte gym och sen får man se om jag konsulterar en ny när jag får råd. Håller med dig om sakerna. Det går i vågor. Man känner skuld när man handlar onödiga saker och eftersom jag reser en del har jag ingen tid att använda dom även om jag har råd.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anne » 31 mar 2019 10:30

Jag saknar min twinflame så mycket. Jag kommer ihåg hur vi lekte en sällskapslek. Twister, tror jag den hette. Hur han höll i mig. Hur han skrattade åt mitt paraply, inte för jag förstod varför, men det var ett så kärleksfullt skratt att jag skrattade själv. Hur jag satt på en lekplats och pratade med honom på telefon och ville att han spelade lite gitarr för mig (jag kan inte spela gitarr). Han ville att jag ritade fem vågräta linjer och satte dit några punkter. Det blev inte så bra, men som vi skrattade :) Som jag saknar dig!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 31 mar 2019 13:17

lynx skrev:Jag känner mig nervös för att åka till Indien 8-[ Jag vet ju hur hjärtskärande det är för mig att se tiggare t ex. För något år sedan satt jag på tåget i Stockholm och började gråta. Jag har aldrig flugit själv heller. Jag vet inte hur man gör.

Varför Indien?? Du skrev att andras svaghet är din styrka... När jag ser tiggare så skäms jag för att jag bryr mig så lite... Det låter sjukt.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster