Hur känner du dej?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 31 maj 2016 14:03

Mycket idag, allt från politiska till artisters utspel, tycks handla om att känna, ge uttryck åt känslor, skapa känslor hos andra. Att Sverige skulle vara så rationellt inriktat stämma inte idag. Om det någonsin stämt. Men det är en bild vi odlar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Pilatus » 31 maj 2016 21:32

ThinkThat skrev:Såg ett program på tv av Fredrik Lindström där han undrade hur Sverige kunde från att ha varit västvärldens fattigaste land i början av 1900 talet till att bli världens rikaste på 1970 talet.

Det har utretts många gånger med likartat resultat. Vi undslapp två stora krig, revolutioner där ledarna inte hade någon klar teori om hur de skulle gå vidare. Vi kunde utveckla vår industri. Efter krigen var Europas behov mycket stora och vi kunde exportera och bygga vidare på folkhemmet.

Nu är Europas länder ikapp och kan konkurrera väl. Här talas det om den svenska modellen. Men politiken krisar. Vart är vi på väg?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur känner du dej?

Inläggav David H » 31 maj 2016 21:51

klorofyll skrev:
rekoj skrev:ingen direkt anhängare av att romantisera misär

Det enda romantiska är väl att lyckas överleva den...

Jag mår bra, man skall inte bry sig om jobbiga saker, utan försöka fokusera på de lätta sakerna, då mår man bättre! Det är lite som att vara effektiv och framåt istället för att bygga murar kring sig, problemen sitter i våra huvuden och våra förhållningssätt, där ute finns bara lösningar.


Mm..jag försöker ha liknande hållning. Bara jag inte måste vara glad och positiv. Jag föredrar ofta en lågmäld sinnesstämning, i en kombination med att vilja tänka konstruktivt och se möjligheter.

Men att romantisera misär, kan ha olika aspekter. Edgar Allan Poe ska ha sagt något om att ett melankoliskt sinnestillstånd framkallar de starkaste känslorna... melankolin har sin plats i livet också tänker jag. Och olycka kan komma med något vackert. Men att liksom avsiktligt försätta sig själv i olycka är nog sällan rätt väg att gå.
Minns nån gång när jag gick i småskolan vi fick en historia berättad för oss, om ett barn som kände sig ensamt och utanför. En dag hände en olycka där barnet skadade sig så allvarligt att hen blev tvungen att amputera sin ena arm. När hen därefter kom tillbaka till skolan visade de andra barnen medlidande och de ville veta vad som hänt, hur det gått till osv, och barnet fick uppmärksamhet som det kanske aldrig fått förut. Men efter ett tag återgick det till det normala, den amputerade armen var ingen nyhet längre, och barnet kände sig återigen ensamt och utanför. Så hände det en dag att barnet kom till skolan med den andra armen amputerad....
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur känner du dej?

Inläggav David H » 31 maj 2016 22:04

ThinkThat skrev:Jag slänger ibland käft med korkade rasister på lokala puben, frågade en gång vad de trodde varför Mesopotamien hade högkultur för 3000 tusen år sen och vi fortfarande levde på stenåldern. Möttes av fågelholkar i ansiktet. De visste inte ens vad Mesopotamien var, outbildat skräp.


Fridolin talade "med bönder på bönders sätt, och med lärde man på latin", heter det i "Sång efter skördeanden" (alltså Karlfeldt Fridolin, inte mp:s Fridolin...). Kan det inte vara något att sträva efter? Ta diskussionen med dem på ett sätt som de själva kan relatera till hellre än att raljera med din överlägsna bildning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anders » 02 jun 2016 17:40

rekoj skrev:
ThinkThat skrev:Jag slänger ibland käft med korkade rasister på lokala puben, frågade en gång vad de trodde varför Mesopotamien hade högkultur för 3000 tusen år sen och vi fortfarande levde på stenåldern. Möttes av fågelholkar i ansiktet. De visste inte ens vad Mesopotamien var, outbildat skräp.


Fridolin talade "med bönder på bönders sätt, och med lärde man på latin", heter det i "Sång efter skördeanden" (alltså Karlfeldt Fridolin, inte mp:s Fridolin...). Kan det inte vara något att sträva efter? Ta diskussionen med dem på ett sätt som de själva kan relatera till hellre än att raljera med din överlägsna bildning.

Är alla rasister korkade?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur känner du dej?

Inläggav David H » 03 jun 2016 00:55

Anders skrev:
rekoj skrev:
ThinkThat skrev:Jag slänger ibland käft med korkade rasister på lokala puben, frågade en gång vad de trodde varför Mesopotamien hade högkultur för 3000 tusen år sen och vi fortfarande levde på stenåldern. Möttes av fågelholkar i ansiktet. De visste inte ens vad Mesopotamien var, outbildat skräp.


Fridolin talade "med bönder på bönders sätt, och med lärde man på latin", heter det i "Sång efter skördeanden" (alltså Karlfeldt Fridolin, inte mp:s Fridolin...). Kan det inte vara något att sträva efter? Ta diskussionen med dem på ett sätt som de själva kan relatera till hellre än att raljera med din överlägsna bildning.

Är alla rasister korkade?


Själv brukar jag inte använda mig av begreppet rasist. Det är ett begrepp som många använder om andra, men nästan ingen använder om sig själv.
Men om alla de som brukar kallas rasister är korkade? Skulle jag svara nej.

Om jag menade nåt var att jag tycker det är bra att prata med andra människor på ett sätt som de förstår, i den mån man kan.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 10 jun 2016 12:42

Idag har jag bestämt mig för att fortsättningsvis försöka ha en viss vana, anledningen till det är att jag tro det skulle göra mig gott.
Vanor är intressant, för de kan gör det mesta enklare, exempelvis: "Ta en sak i taget." Orsaken till illamående är ofta dåliga vanor.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur känner du dej?

Inläggav David H » 11 jun 2016 23:49

Ska inte säga jag har det långtråkigt. Men nog allt är det lite tråkigt att vara själv ikväll. Och inte mycket vettigt blir gjort, trots jag tycker mig ha energi. Nu blir det istället att börja "tänka på refrängen" för att anpassa dygnsrytmen bättre inför arbetsveckan som kommer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 19 jun 2016 13:27

Det känns som att allt klaffar, jag lever mer utanför min kropp än inne i den. Sedan undrar jag vad alla (andra) människor gör?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur känner du dej?

Inläggav David H » 07 dec 2016 20:24

hoppfull, och aningens trött
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Pilatus » 07 dec 2016 20:38

klorofyll skrev:Det känns som att allt klaffar, jag lever mer utanför min kropp än inne i den. Sedan undrar jag vad alla (andra) människor gör?

Jag skriver på en verksamhetsberättelse för en förening, spelar Fallout 4, skriver litet på forumet, huggit ved och tänt i kaminen, läst tidningen, ätit litet ... Jag känner mig närvarande.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 07 dec 2016 21:02

Genom att visa mig min legitimation.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 07 dec 2016 23:11

Många frågar ofta vad meningen med livet är? Många frågar ofta om tillåtelse att göra det de vill? Många frågar ofta om de får leva en dag till? Bollarna flyger omkring, tillslut ligger alla stilla på marken.

Idag frågade jag mig själv vad meningen är. Fick ett svar. Jag måste vara ovanlig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 08 dec 2016 08:05

klorofyll skrev:Många frågar ofta vad meningen med livet är? Många frågar ofta om tillåtelse att göra det de vill? Många frågar ofta om de får leva en dag till? Bollarna flyger omkring, tillslut ligger alla stilla på marken.

Idag frågade jag mig själv vad meningen är. Fick ett svar. Jag måste vara ovanlig.


Meningen med allt är att försöka hitta meningen med allt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 08 dec 2016 08:13

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Många frågar ofta vad meningen med livet är? Många frågar ofta om tillåtelse att göra det de vill? Många frågar ofta om de får leva en dag till? Bollarna flyger omkring, tillslut ligger alla stilla på marken.

Idag frågade jag mig själv vad meningen är. Fick ett svar. Jag måste vara ovanlig.


Meningen med allt är att försöka hitta meningen med allt.

Ja, men min poäng är att vi ofta "frågar" andra, följer och härmar andras beteende, istället för att verkligen ställa oss själva frågan. Nu är det inte så enkelt som jag ger sken av men, människor tjänar nog på att var mer individuella.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster