Hur känner du dej?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 08 dec 2016 09:29

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Många frågar ofta vad meningen med livet är? Många frågar ofta om tillåtelse att göra det de vill? Många frågar ofta om de får leva en dag till? Bollarna flyger omkring, tillslut ligger alla stilla på marken.

Idag frågade jag mig själv vad meningen är. Fick ett svar. Jag måste vara ovanlig.


Meningen med allt är att försöka hitta meningen med allt.

Ja, men min poäng är att vi ofta "frågar" andra, följer och härmar andras beteende, istället för att verkligen ställa oss själva frågan. Nu är det inte så enkelt som jag ger sken av men, människor tjänar nog på att var mer individuella.


Idag är de flesta individualistiska - på ungefär samma vis. Flockindividualism...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 08 dec 2016 11:53

Jag tycker att flockbeteendet nu är att "vara stolt över att vara annorlunda", varför skall alla va så stolta hela tiden? Man märker ju att dessa människor inte ens är annorlunda, utan det är bara deras attityd, att försöka ge sken av att de är annorlunda.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 08 dec 2016 12:13

klorofyll skrev:Jag tycker att flockbeteendet nu är att "vara stolt över att vara annorlunda", varför skall alla va så stolta hela tiden? Man märker ju att dessa människor inte ens är annorlunda, utan det är bara deras attityd, att försöka ge sken av att de är annorlunda.



Jag tycker det är skönt att inte synas. Vara anonym. Flugan på väggen. Se men inte ses. Inte osynlig men osedd. Autokonfirmativ.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Ranchi » 08 dec 2016 17:36

.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Algotezza » 08 dec 2016 19:09

Ranchi skrev:Många säger att man inte ska generalisera.

Men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.


Nej, generaliseringar fungerar aldrig.






Inte heller den nyssnämnda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Pilatus » 08 dec 2016 20:31

Algotezza skrev:
Ranchi skrev:Många säger att man inte ska generalisera.
Men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Nej, generaliseringar fungerar aldrig.

Jag känner till ett ställe där det i enskilda fall fungerar att generalisera om allt.
Moderator

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Ranchi » 08 dec 2016 21:22

.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Anne » 09 dec 2016 15:51

Vi generaliserar. I bästa fall generaliserar vi som första steg i processen och fortsätter därefter (låt säga) - blått! Men stannar inte där utan konkretiserar duvblått med en ton av iriserande fält och skuggningar vid... osv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 09 dec 2016 19:24

Ranchi skrev:Många säger att man inte ska generalisera.

Men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.

generaliseringar är grovt underskattade. den som inte kan generalisera kan inte tänka. och jag blir alltid lika upprörd när människor menar att mina sanningar inte betyder någonting. alla bevis är generella. alla lögner är ologiska. men i grunden handlar det mest om vart man sätter punkt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 09 dec 2016 19:27

ni vet sådana där timglas med sand i, de bästa generaliseringarna man kan göra gör man, genom att påvisa vilket korn som faller sist...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 09 dec 2016 19:33

Ju mer extrema generaliseringar man gör desto mer sanningshalt får man fram.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 09 dec 2016 19:34

det är precis som när man försöker lokalisera en nollpunkt på en ekvationskurva.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Pilatus » 09 dec 2016 19:46

klorofyll skrev:Ju mer extrema generaliseringar man gör desto mer sanningshalt får man fram.

Här kommer min generalisering. Vi får se om någon finner dess stora sanningshalt.

Den globala medeltemperaturen sjunker. Istiden har börjat. Det finns evidens för att så är fallet. Intergovernmental Panel on Climate Change är en politiskt tillsatt panel av forskare som för fram uppfattningen att människan är orsak till den globala temperaturhöjningen. IPCC arbetar främst med opinionsbildning, inte riktig vetenskap.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur känner du dej?

Inläggav klorofyll » 09 dec 2016 21:06

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ju mer extrema generaliseringar man gör desto mer sanningshalt får man fram.

Här kommer min generalisering. Vi får se om någon finner dess stora sanningshalt.

Den globala medeltemperaturen sjunker. Istiden har börjat. Det finns evidens för att så är fallet. Intergovernmental Panel on Climate Change är en politiskt tillsatt panel av forskare som för fram uppfattningen att människan är orsak till den globala temperaturhöjningen. IPCC arbetar främst med opinionsbildning, inte riktig vetenskap.

Det är svårt men lockande att motbevisa dig! :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur känner du dej?

Inläggav Pilatus » 09 dec 2016 21:38

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Den globala medeltemperaturen sjunker. Istiden har börjat. Det finns evidens för att så är fallet. Intergovernmental Panel on Climate Change är en politiskt tillsatt panel av forskare som för fram uppfattningen att människan är orsak till den globala temperaturhöjningen. IPCC arbetar främst med opinionsbildning, inte riktig vetenskap.

Det är svårt men lockande att motbevisa dig! :wink:

Ja, frågan är om det finns något som pekar mot att en ny istid har inletts. Det människan kan ha påverkat genom CO2-utsläpp har säkert tryckt upp temperaturen någon grad? Men ser vi till den längre periodiciteten så har det ingen avgörande roll. Mer troligt är att framtidens stora migration kommer att ske söderut.

En mindre köldknäpp väntas om sådär femton år med en viss varaktighet. Inte så dramatiskt, men ändå en mycket klar sänkning av temperaturen. Orsaken är då att solens aktivitet sjunker till ca 60%. Det bör vi känna av.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 58 och 0 gäster