Vad är det för fel med människor...?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Knutenborg

Vad är det för fel med människor...?

Inläggav Knutenborg » 10 maj 2005 20:21

Vad är det för fel med oss...?

Varför går vi alltid som katter kring het gröt och vågar inte säga vad vi verkligen tycker?

Varför är vi så förbannat rädda för att berätta fär människor vi tycker om vad vi verkligen känner?

Eller är det bara jag?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 maj 2005 21:44

Jag skulle tro att det handlar om den osäkerhet som vi tvingas leva i.

Varför är folk mer rättfram på landet?

Jo för att dom kan barrikera stugan lägga bössan i fönstret o bruka sin mark.
Dom är starka i sin förvissning om sitt oberoende.
(nu svamlar jag ju bara eftersom jag inte har bott eller känner många från landet, men nån analys måste jag göra)

Lär dig vara trygg i dig själv, se att du intet har att frukta.
Du väljer allt. Även hur döden ska upplevas. Och det är det slutgiltiga.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 10 maj 2005 22:05

Ja men döden är jag inte rädd för...

Att förlora människor jag bryr mig om genom att häva ur mig för mycket är jag däremot rädd för.

Jiwe

Inläggav Jiwe » 10 maj 2005 22:07

Varför är folk mer rättfram på landet?

Jo för att dom kan barrikera stugan lägga bössan i fönstret o bruka sin mark.

Bor själv på landet, och skulle snarare påstå motsatsen. Här bor få människor, och det gäller att hålla sig på god fot med de flesta för att inte hamna utanför en konstlad gemenskap. Har märkt att konstiga värderingar skapas och folk frossar i andras olycka, glada över att de själva lyckats undgå mobbingen.
Detta gäller förstås inte alla, men det verkar vara vanligt förekommande.

Håller med dig, J R Auk; det gäller att hitta en trygghet i sig själv. Först då kan man bemöta andra människor på ett ärligt sätt då man inte bryr sig om vad de ska tycka om ens egen person.

lurioso

Inläggav lurioso » 25 maj 2005 10:59

Jag tror att det e den svenska kulturen att vara lite "skygga". t ex i en buss, hur många svenskar börjar prata med vilt främmande människa på bussen? Väldigt få gissar jag på. Men sedan kommer det en utlänning (eller vad som är politiskt korrekt att kalla dom) på bussen och sätter sig bredvid än. Varje gång det hänt mig har han/hon babblat på som galningar om ditten å datten och deras barn Machmud och Mohammed. Så jag gissar som sagt på att det är Svensk kultur att hålla oss för oss själva. Vad tror ni?
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 26 maj 2005 10:17

Jag tror att du har rätt... vi har tagit påståendet "man kan inte komma överens med alla" ett ...nej, nej, nej femton steg för långt.

Tänk vad många underbara människor man missar genom att avskärma sig! Och man säger att vänner är dyrare än guld (eller något i den stilen)... fy vad fattiga vi är.
Jag måste sorgset erkänna att jag inte heller pratar med folk på bussen... lyssnar gör jag dock och jag finner för det mesta att jag blir possitivt överraskad och att jag har mycket mer att fundera över efteråt... Tänk om jag hade fört ett riktigt samtal med dessa offer för mina stora öron... vad mycket jag hade haft att tänka på då!

Återgå till "Tankar och känslor"