Plikten

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Plikten

Inläggav Cosmic philosopher » 14 jun 2012 12:37

Hej!


Så kommer en ny frågelista:  :wink:


1)Vad har du för tankar om begreppet "plikt"? Vad tänker du på eller associerar du till detta begrepp? Vad är en "pliktmanifestation" i handling? Är det ett slags tvång att utföra en viss handling A eller låta bli att utföra A?

2) Hur mycket "pliktetiker" eller "pliktmänniska" anser du dig själv vara?

3) Vad anser du om åsikten eller valspråket "plikten framför allt!"?

4) Tycker du att plikt är detsamma som slaveri?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Magne
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2012 12:09

Plikten

Inläggav Magne » 03 sep 2012 01:01

Pliktmänniska kan jag inte säga att jag är i direkt mening, men visst lyder många av mina lagar efter plikten.

För att ta ett exempel, en god vän till mig har ställt upp för mig tidigare, jag har därmed plikt att hjälpa denna vän i nöd om så krävs i annan situation och jag förväntar mig även det omvända. Plikt ska också kunna knytas till en själv även, plikten att ta vara på sin fysik, ens mentala tillstånd, ibland måste plikten ge sitt hehör när ens sinne inte vill ställa upp.

// Magne

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Plikten

Inläggav Pilatus » 05 okt 2012 15:08

Cosmic philosopher skrev:1)Vad har du för tankar om begreppet "plikt"? Vad tänker du på eller associerar du till detta begrepp? Vad är en "pliktmanifestation" i handling? Är det ett slags tvång att utföra en viss handling A eller låta bli att utföra A?

2) Hur mycket "pliktetiker" eller "pliktmänniska" anser du dig själv vara?

3) Vad anser du om åsikten eller valspråket "plikten framför allt!"?

4) Tycker du att plikt är detsamma som slaveri?


1) Plikt = lydnad, hörsamhet, undordånighet, sedlighet, satt på en viss post, trohet, försörjningsplikt

2) Man inrättar sitt liv efterhand till en nivå som man tycker är bra, det som är plikt blir en del av vårt sätt att vara

3) Det är just ett valspråk, en ledbild för medborgarna

4) Nej, men vi förstår samtidigt att det är omoget att ständigt springa ifrån sina notor. Vi kan göra oss själva till slavar om vi inte kan säga nej. När jag växte upp fanns det människor som köpte dammsugare av trevliga försäljare som knackade på, trots att de redan ägde en alldeles utmärkt dammsugare. Vi borde ha den plikten mot vårt eget välbefinnande att kunna säga nej ibland.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Plikten

Inläggav Anne » 05 okt 2012 19:30

1. Samvete.
2. Är för dålig på matte för att bedöma det...
3. Det är ju ingen trevlig känsla att ha dåligt samvete, så för mig är det begripligt.
4. Nej.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster